Браншова асоциация се обяви срещу начина на формиране на данъка за автомобилите

Браншова асоциация се обяви срещу начина на формиране на данъка за автомобилите

© Николай Дойчинов



И след последните предложения за промени в Закона за местните данъци и такси, колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи, което не стимулира обновяването на автопарка, се казва в позиция на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. В нея се уточнява, че продължава "порочната практика данъкът да се определя спрямо мощността на двигателя, като се умножава с коригиращ коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила".


"С 2.3 пъти се увеличава данъчното бреме за автомобили до 5 години. В резултат отново колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. В страните - членки на ЕС, не се прилага коригиращ коефициент в зависимост от годината на производство, а се стимулират с данъчни облекчения автомобилите, които са с екологична категория", се посочва в позицията.


От асоциацията, която обединява търговците на нови автомобили, подкрепят предложението за въвеждане на екологична компонента в данъка, която зависи от екологичната категория на автомобила. Посочва се обаче, че у нас преференции се дават за високоемисионни автомобили (Евро 4 и Евро 5), за които в страните от ЕС се въвеждат редица ограничения.




Като съществен пропуск се посочва липсата на данъчни облекчения за зареждащите се от контакта хибриди. "Тези автомобили никъде не фигурират като отделен клас. Те имат конструктивна възможност за автономно движение само на ток и за определен пробег между зарежданията се движат като чисти електромобили", се посочва в позицията.


В заключение от ААП посочват, че направените промени в закона увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по-никакъв начин не способстват за решаването на проблемите с чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата.

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на unbiased
    unbiased
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Нормално да сте против. Нали трябва да си продавате новите автомобили

  2. 2 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1247 Любопитно

    Аха, така е. Ама пък и не виждам как (и кога) ще си купя нов (хибрид) автомобил, като парите не стигат доникъде...

  3. 3 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 913 Неутрално

    Данъкът за МПС към общината е имуществен данък и като такъв не трябва да се обвързва с екопоказатели - това е имуществен данък както е данък сгради! А данък сгради се определя от местоположението на имота, дали има ток, вода, канал и ТЕЦ. Или казано по-друг начин топлофицираните жилища плащат по-голям данък от нетоплофицираните макар че въздуха се замърсява с пъти по-малко!

  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4358 Неутрално

    да наистина е парадокс у нас-колкото ти е по -дърта колата толкова по-малък е данъка!Навсякъде по белият свят е обратното....даже в "браЦка"Норвегия ако имаш елктромобил или хибрид(нов до 2 години) не плащащ данък!Ама при нас НЕ.....иначе джамбазите как ще вкарват италиански скрап!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  5. 5 Профил на ivant88
    ivant88
    Рейтинг: 353 Неутрално

    Дилърите на нови коли ако искат да продават повече, да намалят цените и да си подобрят отношението към клиентите... А не да карат държавата да задължава хора да им купуват продукцията.

  6. 6 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Мерака на чорбаджиите е, колкото може по-малко автомобили да им се пречкат по пътя.
    А, че някой се е загрижил за чистия въздух, не го вярвайте.

  7. 7 Профил на jobssboj
    jobssboj
    Рейтинг: 1470 Неутрално

    Ми как точно ще рпдавате нови автомобили като средната запалта е 1000 лева ( 500 евро ) при това хоратам асово емиргират... И да увеличат данъците на старите автомобили 100 пъти хората все ще полуучават 1000 лева а с тях няма как да купиш ниова кола.

  8. 8 Профил на jobssboj
    jobssboj
    Рейтинг: 1470 Неутрално

    До коментар [#4] от "Willy Messerschmitt":

    Е той данъка у нас е такъв че едва ли някой си купува или не кола заради него. проблемът е ниският доход. С 1000 лева какъвто и да е данъка нова кола не мжеш купи а това е сртедната запалта у анс.

  9. 8 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 913 Неутрално

    До коментар [#4] от "Willy Messerschmitt":
    Да по белия свят, ма по белия свят няма заплати от 200 евра! То целата държава е парадокс вие гепаджийте сте се хванали за автомобилите!

  10. 10 Профил на jobssboj
    jobssboj
    Рейтинг: 1470 Неутрално

    В страна в която един отявлен моеник като Далаверий милионов който краде от държавни поръъчки, европроекти и прочие държи сметка на майки с деца ибнвалиди които взимат 500 лева, никога няма да има високи доходи. Страна в която я управляват крадци е обречена на бедност.

  11. 11 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    Аз също мечтая за нов автомобил, но който цапа трябва да плаща!
    Според N1 и 2 трябва да стимулираме и онези, които си режат катализаторите, защото го правят за повече мощност, а стават и по-мръсни!
    С тези мерки резултат нула, колкото да се каже, че ето и ние правим нещо!
    Ниското жизнено ниво не разрешава каквото и да е в полза за изчистване на въздуха!
    Особено сега като се запалят печките, жална ни майка!

  12. 12 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Неутрално

    "С 2.3 пъти се увеличава данъчното бреме за автомобили до 5 години. "

    Това, така написано не е вярно. Коефициентът става от 2.8 на 2.3 (данъчното бреме намалява).


    До коментар [#4] от "Willy Messerschmitt":

    Мисля, че не е само при нас така. До колкото знам в Дания е еднократен и се определя от цената на колата (сиреч пак имуществен данък).

  13. 13 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Вярно пишат, само с изключение на това че ЕВРО 4 и ЕВРО 5 са "високоемисионни автомобили" - НЕ, НЕ СА!
    Даже при евро 4 има идеалното съотношение екологичност/надеждност, защото при ЕВРО 5 и особено при ЕВРО 6 технологиите стават много сложни, живота на скъпите части в автомобилите рязко намалява и от там тези автомобили по-бързо се бракуват, което е свързано с отпадъци, и това просто няма как да е екологично!
    Една кола, която може да издържи 20 години в добро техническо състояние, нанася много по-малко вреда на природата, отколкото 2-3 автомобила, чийто живот в добро техническо състояние е по 7-10 години, въпреки че последните отделят 10-20% по малко вредни газове!

  14. 14 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4358 Любопитно

    До коментар [#8] от "telqk":

    Не разбрах защо ме квалифицирате...но да питам-българинът като няма пари защо на целият си хал купува и една на жена си?А "детето" кат стане на 18 и на него!Та да отделя от 500 евро за ...колата,нали?Въпреки че живее в Младост,Дружба или Люлин и има метро на 5-8 минути от панелката.....Но е някък по-престижно да купи 15 годишна "италианка" ДИЗЕЛ естествено и да се фука!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  15. 15 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 604 Неутрално

    И екологичната категория не е показател, защото не могат да ме убедят, че един 200 коня автомобил, пък бил той и ЕВРО 6, отделя по-малко вредни емисии от един 60-80 коня бензин ЕВРО 4!

  16. 16 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4358 Любопитно

    До коментар [#12] от "bash":

    Дания е единсвената страна в Европа(за света не знам) в която данъкът при покупка на нова кола е 100%!?Може да не ви се вярва ама е така!А беше 140%.Обяснението е .....начисляват такса утилизиране,екология ....и безплатни магистали!!!!!Колите за фирми-са двумесни и данакът за тях е 70%.....

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  17. 17 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 913 Неутрално

    До коментар [#14] от "Willy Messerschmitt":
    Защото не сме средата на миналия век и в момента автомобила е необходимост, особено за по-малките населени места. Казвам го като ползващ автомобил изключително извън града!

  18. 18 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 604 Неутрално

    До коментар [#14] от "Willy Messerschmitt":

    Да ти отговоря ли с пример? С две коли сме, защото сега, докато аз съм на работа с едната кола, понеже нямам възможност да пътувам с градски транспорт, защото карам едното ми дете на детска градина на 2 км. от къщи (а без този ангажимент, за да стигна на работа трябва да сменя 3 превозни средства), то жена ми ще трябва с другата кола да вози другото дете на доктор на 3-4 км. от къщи. Затова едната кола всеки ден е в движение, а другата стои в готовност на паркинга, защото здравето на бебетата много бързо се влошава!

  19. 19 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Неутрално

    До коментар [#16] от "Willy Messerschmitt":

    Не съм го проверявал, но и аз така съм чувал от приятели там.

    Относно твърдението, че всяко семейство има по 2 (или както каза ти - 3) коли, съм го водил този спор и е статистически неоправдано.

  20. 20 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Почесал се Андрешко с дясната ръка отляво на главата и казал :

    "Е, я па мислим, че за 20 годишен килимарник требе данъко да е ДВА лева, а за тъпите маолумници дет са се набутали да карат нови коли требе да е ДВЕ ИЛЯДО лева! Е па така е справедливо и социално!"

    В отпуск съм
  21. 21 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#7] от "jobssboj":

    Що? Някъде в Конституцията записано ли е черно на бяло, че всеки бугаристанец ТРЯБВА ДА ИМА КАК да си купи кола?

    В отпуск съм
  22. 22 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    Данъкът за МПС към общината е имуществен данък и като такъв не трябва да се обвързва с екопоказатели - това е имуществен данък както е данък сгради! А данък сгради се определя от местоположението на имота, дали има ток, вода, канал и ТЕЦ. Или казано по-друг начин топлофицираните жилища плащат по-голям данък от нетоплофицираните макар че въздуха се замърсява с пъти по-малко!
    —цитат от коментар 3 на telqk


    Много точно казано!
    Екологичното отопление е наказано през данъка, а слушаме басни и детски приказки за борба срещу замърсяване на въздуха! Е няма по-смешни хора от тези в правителството!
    Същото и с автомобилите!
    Скрийте се някъде да ви няма, че сте непоносими за гледане!

  23. 23 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#13] от "cristo_n":

    Ти добре ли си?

    В отпуск съм
  24. 24 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Неутрално

    До коментар [#21] от "Пийчимочи":

    Когато не живееш в комунизъм, не ти трябва да ти го напишат черно на бяло.

  25. 25 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#24] от "bash":

    С което искаш да кажеш какво? И за къв комунизъм говорим тука?

    В отпуск съм
  26. 26 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 704 Неутрално

    Ще продължават да се карат старите таратайки. Защото сега данъкът е 15-20 лв. След увеличението му ще достигне до 25-30 лв... Така че нищо ново. Да не говорим, че няма никакво облекчение за покупка на нов автомобил, още по-малко той да е ел. или хибрид. В други страни, вкл. съседните не е така.

  27. 27 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Неутрално

    До коментар [#25] от "Пийчимочи":

    Искам да кажа, че пазара определя дали всеки ще има достъп до автомобил или не, а не ти трябва някой да ти го напише на листче.

  28. 28 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Като начало мисля, че промяната е добра, но трябва да се коригира с поне толкова всяка година и след 5-6 години да имаме адекватно данъчно облагане на колите.
    Ама да е ясно отсега - всяка година с колко точно ще се променя, за да знаят хората и да си направят сметка.

    И аз искам най-замърсяващите, стари и опасни (даже и откъм системи за сигурност) автомобили да плащат най-висок данък, но не е много редно да стане наведнъж, а да бъде последователна и предвидима политика.

    И разбира се - секира за дизелите от още по-рано с примерно двоен коефициент спрямо останалите коли...

  29. 29 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Неутрално

    До коментар [#26] от "paf":

    До колкото разбрах, има. Коефициентът за новите пада от 2.8 на 2.3 и крайната сума се умножава по друг, който е обвързан с евро стандарта. До колкото бях чел 0.4-0.6 (демек новите коли, ще плащат наполовина). Информацията ми е по спомен от статия, но ако някой има по-точна нека линкне.

  30. 30 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#27] от "bash":

    Съгласен!

    Но пазарът ли определя годишните прегледи да се "минават" на трилион места, като ако килимарникът ти пуши, трака, скърца, няма катализтор, е със заслепяващи китайски ксеони монирани в рефлекторно тяло, предно долно спойлерче-устна остро като нож, изгнило окачване и гуми, които са се родили 2005-а, и те върнат от единия сервиз, да отидеш на другия, който с удволствие ще ти вземе 30-те лева за "прегледа" и ще ти бие печата "ОК. Годен за движение"?

    Нямам нищо против да се карат 20 годишни Голф-ове, стига да не са в състоянието на гореописания МАСОВ случай!

    В отпуск съм
  31. 31 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Весело

    До коментар [#30] от "Пийчимочи":

    Това го определя пазарът на труда :) Повярвай ми, никой не желае да кара трошки.

  32. 32 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#31] от "bash":

    Не. Това са го определили 240-те малаоумни тюфлеци, за които е гласувал "умният" български избирател.
    Как е възможно в Мюнхен, град в който има 750 000 регистрирани автомобила да минават ГТП на ЕДНО, ЕДИНСТВЕНО МЯСТО, а в България ма 3,6 млн коли това да е разхвърляно по трилион гаража, всеки от които гледа да ти вземе 30-те лв и му пука дали си си изрязал кат-а и с кви гуми и фарове караш? Къде е контолът тука? Всички ревете, че Германия била велика, но никой не иска да живее по правилата като в Германия!
    Докато няма пълен контрол - така ще е по улиците - тровещи, заслепяващи и разпадащи се "премиум" трошки, защото на всеки му е по-евтино да кара по една такава, вместо по-нови дачии, рена, фордове и шкоди. В Румъния дет не са много по-богати от нас защо успяха да изринат трошляците, а ние не можем? В Турция също. Дори в една Македония е забранен вноса на коли по-стари от 5 години.

    Докато не се извършват истински ГТП-та, които да накарат собствениците им да си поддържат автомобилите (емисии, гуми, фарове, спричаки, окачване итн) технически изправни (разходите за което автоматично ще накара хората да карат по-евтини, но по-нови модели) нищо няма да се оправи!

    Чак след това идват данъците. И да данъчната пирамида трябва да се обърне, но както каза колегата по-горе, това трябва да стане бавно и плавно и обозримо. А не данъкът на 20 годшния Голф ТДИ на бай Спиро изведнъж от 15 лв да хвръкне на 150 лв. Първо трябва да се даде възможност (моркова и тоягата) на бай Спиро да си стегне Голф-а, така че да отговаря на техническите изисквания за експлоатация. И ако това му струва скъпо, значи бай Спиро или трябва да инвестира в по-нов, по-неболедуващ Голф или трябва да се качи на автобуса. КАКТО ВСЪЩНОСТ ПРАВЯТ ХОРАТА В ЦЕЛИЯ БЯЛ СВЯТ. В който ние УЖ искаме да принадлежим. А не да цъкаме с език по немското и да си мислим, че ония са много дисциплинирани или възпитани или ей така от нищото са станли богати или всичките там са с по IQ 200.

    В отпуск съм
  33. 33 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4358 Любопитно

    До коментар [#32] от "Пийчимочи":

    ++++++++++++++само да допълня-и онези с двете,трите коли да бъдат добри да ПЛАЩАТ за паркирането си!Общесствените места-градинки,тротоари,алеи НЕ са място за паркиране!По простата причина че МИ отнемате правото на движение по тротоара!Т.е -всички предвидени места за нормално паркиране пред блоковете ТРЯБВА да станат платени!Който иска кола -трябва да плаща!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  34. 34 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#33] от "Willy Messerschmitt":

    Абсолютно съгласен! Тротоарите и тревните площи не са бащиния на някой, само щото той живее в отсрещния вход. Те са на всички ни! Голям рев, когато някоя мутра прегради и ограничи достъпа до някоя държавна (тя всичката е такава) плажна ивица на морето, но това че са ти напаркирали по тротоарите и трябва да вървиш по пътя не му пука на никой! А мильовците си спят по патрулките и чакат да чукнат 45.

    В отпуск съм
  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8788 Неутрално

    Някой хора с кола ходят само на пазар.

  36. 36 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Неутрално

    До коментар [#32] от "Пийчимочи":

    Аз ти казвам причините, ти говориш за следствието.

  37. 37 Профил на jobssboj
    jobssboj
    Рейтинг: 1470 Неутрално

    Бе екологично - я бутнете 10 000 евра данък за автомобил и гледайте екологията как ще цъфне. Тук вдигнали данъка от 20 на 30 лева и обсъждат какви промени щяло да има... хаха
    А това с ел автомобилите пък е голяма смешка все едно ел енергията идва от парникови газове да не говорим че то няма инфраструктура нито технологиите са ефективни. До Варна трябва да спираш 2 пъти да зареждаш батерия с ел автомобил и то при положение че няма зареждащи станции... Глупости след глупости и само крадене в каквото е останало от тази бедна държава.

  38. 38 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4358 Любопитно

    До коментар [#37] от "jobssboj":

    Лозунгите ги остави за другия път!Такива дето се хвалят че 25 години не се качвал ма градски транспорт ...с лопата да ринеш!Няма пари да си оправи зъбите..ама всяка събота е на село..а в петък пазарува в Била с колата...нищо че е на 200 метра!И сутрин се тюхка как дошъл на работа за 50 минути...а е на 4 спирки с метрото!Аман от комплексари!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  39. 39 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#36] от "bash":

    Причините не са "народът е беден"!
    Народът беше беден, даже МНОГО ПО-БЕДЕН и по времето на "светлия", непостроен СОЦ, но въпреки това хората спестяваха и си купувха нови автомобили. Които автомобили (извън темата на спора е, че са били руски трошки), минаваха истински прегледи през КАТ и за счупен стоп се глобяваше, ела па да си изрязал гърнето и да те чува целият квартал как идваш!
    Причината "народът е беден" е точно андрешковщина пар ексаланс!
    "Народът" в голямата си маса никога няма да може да кара нови БМВ-та и Мерцедеси (и немският народ не кара масово такива), но може да кара малки и по-евтини и по-нови коли, които да минават истински ГТП и да не пушат и тракат, и да са опасни за всички участници в движението! Колко активни семейства с двама работещи не могат да си позволят ново Клио или Сандеро или Фокус за 250-300 лв на месец?

    В отпуск съм
  40. 40 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 286 Неутрално

    До коментар [#39] от "Пийчимочи":

    Замисли се преди 10-15 години, колко такива нови коли (говоря точно за мизерните марки/модели) виждаше по улиците и колко виждаш сега. Това се постигна поради покачването на доходите и реалния достъп до нов автомобил, а не на репресивни мерки от страна на държавата. С това казано, средната кола в една страна не е далече от средната и заплата :)

  41. 41 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 764 Неутрално

    И да увеличат данъците на старите автомобили 100 пъти хората все ще полуучават 1000 лева а с тях няма как да купиш ниова кола.
    —цитат от коментар 7 на jobssboj

    Аз лично бих се радвал не на повече коли по улиците, а на по-малко.
    Пази боже всеки да почне да изкарва по 10000 лева, че да си купи нова кола, и една на жена си и на децата си - ми то няма да може да се минава по улиците.
    Така че на един стар Голф 200-300 лева данък привествтам, така ще ги дадат в моргите и ще се освободи място по улиците (и по градинките и тротоарите, където домуват). Гражданската също е вече 300 лева, винетката 97, прегледа 40, данъка да стане и той 200-300 и би трябвало да се обезмисли всеки да си държи по една стара барака, ей така, да има - нали не яде и не пие.


  42. 42 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3645 Неутрално

    До коментар [#38] от "Willy Messerschmitt":

    Засега, в родния парламент не виждам партия, която да посегне на основното човешко право на 80-то процента мат`рял. А именно, да притежава ръждива и разпадаща се 20-30 годишна кола, която да паркира на воля по улици и градинки. Естествено със символичен данък, евтина застраховка и пожелателно минаване на ГТП.

    Бивш tww09306483.
  43. 43 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1230 Неутрално

    да наистина е парадокс у нас-колкото ти е по -дърта колата толкова по-малък е данъка!Навсякъде по белият свят е обратното....
    —цитат от коментар 4 на Willy Messerschmitt


    Не е обратното навсякъде... И на други места съществува същия парадокс. И при тях исторически са облагали колите с данък според стойността им (може би защото така им е било по-лесно, може би защото екопоказателите на новите коли не са били много по-различни от старите). Вече след като веднъж данъка на новите коли е по-голям от старите, политически е много трудно да промениш нещата и да вземеш повече пари от бедните (които карат старите коли).

  44. 44 Профил на pak_pitam
    pak_pitam
    Рейтинг: 397 Неутрално

    До коментар [#4] от "Willy Messerschmitt":

    Ако беше малко посмятал, щеше да видиш как расте /намалява данъкът в зависимост от възрастта на автомобила и евро нормата му, съгласно предложението. Ама е по-лесно да се припява в хор.
    Може и пример да дам, но нека всеки да се потруди и тогава да пише/говори !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK