Днешните автомобили са далеч от автономността, установи проучване (видео)

Днешните автомобили са далеч от автономността, установи проучване (видео)

© Пежо



Въпреки убедеността на шофьорите, че вече могат да си купят кола, която се придвижва без тяхна намеса за дълъг период от време, това на практика не е вярно, показа мащабен тест на европейската организация, проверяваща безопасността на автомобилите (Euro NCAP). Според проучване, поръчано от организацията, повече от 70% от водачите смятат, че вече има автомобили, които могат да се оправят сами на пътя, но пък тест в реални условия на десет модела показва, че ситуацията не е такава.


От Euro NCAP проверяват възможностите на асистиращите системи на "Ауди" A6, БМВ 5 Серия, DS 7 Crossback, "Форд Фокус", "Хюндай Нексо", "Мерцедес" C-класа, "Нисан Лийф", "Тесла Модел S", "Тойота Корола" и "Волво" V60. На писта са тествани възможностите на вградените в тях асистенти за шофиране, които чрез комбинация от няколко системи поддържат безопасна скорост, осигуряват спиране, тръгване и следване на извивките на пътя.





Изводът на Euro NCAP е, че нито един от моделите на пазара не е достатъчно автономен. "Системите могат да помогнат на водача, но това не е автономно придвижване и водачът трябва да остане напълно отговорен за шофирането", е мнението на организаторите на теста.


Основните слабости на асистентите за шофиране се появяват при две често срещани ситуации. При първата има влизане на автомобил от съседна лента между тестовата кола и предното превозно средство. При тази ситуация водачът би могъл да намали скоростта още като усети, че подобна маневра предстои, като се ориентира по пуснат мигач или движението на колата.


Друг рисков сценарий е, ако движещата се отпред кола смени внезапно лентата, за да избегне удар в спрял автомобил. И при двете маневри тестваните коли създават риск от катастрофа, която може да се избегне, ако шофьорът навреме бъде предупреден за риска от електрониката и сам предприеме действия за избягване на инцидента. "Тези сценарии показват колко е важно водачът да е нащрек по време на цялото пътуване", обобщават от Euro NCAP.


Подробности за теста и представянето на всеки модел могат да се видят тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (50)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6388 Неутрално

    Внимание на шофьора през цялото време :)
    Наистина много "автономни" са :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на gonz0104
    gonz0104
    Рейтинг: 548 Неутрално

    Те рисковите ситуации са важни.Като не могат да отреагират на тях по-добре от човека,какво им е "автономното" на тези коли?Може би парктроника :)

  3. 3 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":

    технологията се развива няма как да се събудим с автономни автомобили изведнъж , а и не съм чул някой да ги рекламира като такива , това е вярване/заблуда на собствениците , защото имат асистиращи шофирането системи, но това не така , както представители на малцинствата вярват , че Калибрата е Ферари , но не е и никога не представяна така от производителя.

  4. 4 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2882 Неутрално

    Сори,ама предпочитам да взема управлението на автомобила изцяло в собствените си ръце,отколкото вниманието ми да е ежеминутно изнервящо изострено дали "автономният" автомобил няма да сбърка!

  5. 5 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Някпй задава ли си въпросът, когато "автономните" автомобили остареят, как ще бъдат поддържана електрониката им, за да не прави гафове? Дори, когато е нов автомобилът, има шанс от дефекти на електрониката, а след години ще е пълна щета.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2882 Неутрално

    До коментар [#5] от "xox55541929":

    Именно. В немското списания AutoBild има постоянни оплаквания от електрониката на БМВ 525 например. А пък някои направо съветват да не се купува Ауди А4 - Multitronic.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6388 Неутрално

    До коментар [#3] от "Иван К.":

    Съгласен :) Важно е да се види кой убеждава собсрвениците, че карат автономен автомобил. Особено след настъпилите вече катастрофи.
    Тук са описали 5-те стъпки към автономност, но не са казали къде сме :)
    https://www.bmwgroup.com/en/innovation/technologies-and-mobility/autonomes-fahren.html

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2733 Неутрално

    Когато се съберат няколко изкуствени интелекта на едно кръстовище без светофар става по-зле от колкото групуво рали Швеция за блондинки!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  9. 9 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1785 Неутрално

    Време е мечтателите да слязат на земята.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  10. 10 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1094 Разстроено

    Последният път, когато пробвах моя автомобил като 'автономен' се забих в един трайно паркиран москвич.

  11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    Страхотно. Разбирачите веднага разкриха технологиите и ги пратиха на боклука. А ежедневието показва съвсем различно нещо...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1545 Весело

    То докато разработят автономни автомобили и ще ги забранят заради климатичните промени...

  13. 13 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2967 Неутрално
  14. 14 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4360 Весело

    До коментар [#10] от "ali_ibn_isa":

    Москвич в москвич се забива! 🤣

  15. 15 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2967 Неутрално

    То докато разработят автономни автомобили и ще ги забранят заради климатичните промени...
    —цитат от коментар 12 на rainbou1


    Същите хора дето мрънкат против дизела, че замърсявал, се кефят на биткоина, че щял да ги освободи от банките, пък не си дават сметка колко ток хабят на вятъра с генерирането на тоя биткоин. :)

  16. 16 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3988 Любопитно

    До коментар [#7] от "penetrating":

    Големият правен въпрос е, при пълна автономност на автомобила кой носи отговорността при нещастен случай? Застрахователните компании активно спонсорират дискусиите за да не се окаже един ден че корпоративната отговорност ще надвиши премиите.

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    До коментар [#15] от "realguru":

    Не ми се мисли каква каша ти е в главата по темата за биткойн....

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1626 Неутрално

    Някпй задава ли си въпросът, когато "автономните" автомобили остареят, как ще бъдат поддържана електрониката им, за да не прави гафове? Дори, когато е нов автомобилът, има шанс от дефекти на електрониката, а след години ще е пълна щета.
    —цитат от коментар 5 на xox55541929


    Ти ми напомняш за онова време, края на 80-те, когато навлязоха Самара. Купих такава с електронно запалване. Говореше си, че е пловдивско производство. С ужас виждах спрели по банкетите с отворени капаци на двигателите и безпомощни собственици, чудещи се какво да направят 😁! Слава Богу – на мен не се случи и щастливо се разделихме. Не знам следващия какво го е сполетяло. Бях късметлия!

  19. 19 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2977 Неутрално

    Автономните автомобили ще станат на 100% автономни когато по пътищата няма вече хора шофьори.

  20. 20 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2967 Неутрално

    И то има и други проблеми с автономните автомобили. Ако сблъсъкът е неизбежен - алгоритъма какво да направи? Кой да предпочете да удари и кой да избегне?

    Примерно, аз имах подобна дилема. Влизам в едно кръгово и ром с каруца кара от вътрешната страна, а от другата вход внезапно се включва мотоциклетист. В случая избегнах сблъска с рязка спирачка.

    Но ако сблъсъкът беше неизбежен въпросът е кой да избере алгоритъма - мотоциклетиста или рома с каруцата? ;)

    Интересна дилема, особено за нашата мила родна татковина. :)

  21. 21 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1094 Весело

    До коментар [#10] от "ali_ibn_isa":Москвич в москвич се забива! 🤣
    —цитат от коментар 14 на vassilun

    Ааа, не! Писах 'автомобил', а не москвич! ;)

  22. 22 Профил на васил козарев
    васил козарев
    Рейтинг: 210 Неутрално

    О, чуда, шофьорите, както мнозинството от обществото, не са достатъчно добре информирани, и са заблудени. Но все пак трябва да се усвояват едни пари.

  23. 23 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6388 Неутрално

    До коментар [#16] от "daskal1":

    Това е много сериоззен проблем. Аз съм сигурен, че разработчиците имат застраховка професионална отговорност. .Аз поне има :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  24. 24 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 908 Неутрално

    Повече от 70% са технически неграмотни, какво чудно има ???

  25. 25 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Повече от 70% са технически неграмотни, какво чудно има ???
    —цитат от коментар 24 на valtoro


    Все пак са 70, а не 80 процента.

  26. 26 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    До коментар [#20] от "realguru":

    Интересно, човек как би решил този проблем?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  27. 27 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2967 Неутрално

    До коментар [#20] от "realguru":Интересно, човек как би решил този проблем?
    —цитат от коментар 26 на Darth Plagueis


    И аз това се чудя? А ти кой би избрал да нахендриш, ако сблъсъкът е неизбежен? ;)

  28. 28 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1578 Неутрално

    Докато изпитвам удоволствие от шофирането нищо не е в състояние да ме накара да се доверя на автономен автомобил.

  29. 29 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    До коментар [#27] от "realguru":

    В случая, автономният автомобил би те лишил от тази ситуация и изобщо няма да се стигне до избор. Иначе, тук вината е изцяло твоя, затова и отговорността за този избор е за твоя сметка. Аз пък за себе си ще внимавам да не изпадам в същата ситуация.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  30. 30 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2967 Неутрално

    В случая, автономният автомобил би те лишил от тази ситуация и изобщо няма да се стигне до избор.
    —цитат от коментар 29 на Darth Plagueis


    Това изобщо не е верно. Има ситуации, в които сблъсъкът е неизбежен и нито ти, нито автономния автомобил има как да го избегне. Спорът е много сериозен на ниво разработчици на тези системи.

    Караш си на зелено на светофар, примерно. Изведнъж изневиделица изскача пешеходец или колоездач пред теб. Нямаш възможност да спреш. Спирачния път е твърде дълъг. Или удряш изскочилия или навлизаш в насрещното и там се удряте челно с идващата кола. Или се качваш на тротоара и газиш квото има на него.

    Кое ще избереш?

    Дилемата е сериозна. Доколкото знам още разрабочиците не са дошли с универсално решение. Още спорят - трябва ли автономната кола да направи всичко възможно да запази живота на собственика й и да смачка изневиделица изскочилия?

    Щото па кой ще купува автономни коли дето рискуват твоя живот - сещаш се че потенциалните купувачи няма да са много хепи, ако колата ги вкарва в насрещното, ако нещо изневиделица изскочи на пътя. :)

  31. 31 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    До коментар [#30] от "realguru":

    Разбира се, че има такива случаи. Само че, автономният автомобил ще види препятствията много по-рано от теб, съответно ще избегне много по-голям брой такива случки. Колкото до дилемата, тя стои и в момента. Човекът трудно можем да кажем, че взима правилните решения.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  32. 32 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#30] от "realguru":

    Е, какво има да се спори. Ако трябва да избираш - газиш нарушителя. Ако има възможност да го спасиш, без да рискуваш живота на друг - спасяваш го. Не е това проблемът на автономните автомобили, в случай компютърът ще се ориентира по-бързо от човека, може би.

  33. 33 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2977 Неутрално

    Ако сте по-млади, и ако живеете в развита страна със сигурност ще сте свидетели на улици и градове само с автомобили-роботи. Без катастрофи! А кой знае може би е по-близо?

  34. 34 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Последният път, когато пробвах моя автомобил като 'автономен' се забих в един трайно паркиран москвич.
    —цитат от коментар 10 на ali_ibn_isa

    До коментар [#10] от "ali_ibn_isa":Москвич в москвич се забива! 🤣
    —цитат от коментар 14 на vassilun
    Ааа, не! Писах 'автомобил', а не москвич! ;)
    [quote#21:"ali_ibn_isa"][/quote]
    Достатъчно ясно сте се изразили, че притежавате и в конкретния случай сте управлявали автомобил с определена степен на автономност. Предизвикан възникнал е инцидент, може би ПТП. Според мен възможните причини са няколко:
    - технически несъвършенства и недостатъци на автомобила, в частност на системата за автонономност;
    - собственикът не е достатъчно добре запознат с възможностите и работата на системата за автономност;
    - собственикът на автомобила не притежава достатъчно умения за управлението му със системата за автономност;
    - трайно паркираният москвич не е предприел никакви мерки за да избегне удара с автомобила;
    П.П. Старо правило. При ПТП или инцидент с таксиметров автомобил таксито винаги е ударено. Дори когато ударът е в стълб, дърво, колона или стена в гаража, ...
    Списъкът може да се допълни с "трайно паркиран москвич".

  35. 35 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Някпй задава ли си въпросът, когато "автономните" автомобили остареят, как ще бъдат поддържана електрониката им, за да не прави гафове? Дори, когато е нов автомобилът, има шанс от дефекти на електрониката, а след години ще е пълна щета.
    —цитат от коментар 5 на xox55541929

    Прав сте за надеждността. За поддържането на този параметър са необходими периодични технически тестове. Както и реакция на системата, защо не и на водача, при първите симптоми.
    От доста години на таблото подава информация за работата на системи, уредби и агрегати на автомобила. Тази информация подлежи на анализ и последващи превантивни и коригиращи действия. На първо място от водача. В почти всички случаи той разполага с достатъчно време и възможности.
    Уви, твърде често се действа според мъдрото напътствие "Абе, карай докато държи!". Съществуват много подобни технически препоръки при констатиране на проблеми. При откриване на "леко" изтичане на течност - "То ще се затлачи". При специфичен шум (скърцане, виене, ромолене) - "То ще се огризе". ...

  36. 36 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    Както съм казвал и преди напълно автономни автомобили няма да видим масово докато съм жив.

    И проблема не е в автомобилите.

    проблема е у хората.

    Няма да искат и няма да могат да се променят за да създадат условията на машините да бъдат безопасни.

    Не подценявайте инерцията на човешкото мислене!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  37. 37 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Както съм казвал и преди напълно автономни автомобили няма да видим масово докато съм жив.И проблема не е в автомобилите.проблема е у хората.Няма да искат и няма да могат да се променят за да създадат условията на машините да бъдат безопасни.Не подценявайте инерцията на човешкото мислене!
    —цитат от коментар 36 на Боби Колев

    Дали не подценявате възможностите за развитие на технологиите? Съществуват примери за "прескачане" на нови нива за кратки интервали от време като конструкция и технологични възможности от различни области.

  38. 38 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    До коментар [#37] от "zhivko6461":

    Той не подценява технологиите, а оценява човешкото его. Има логика в думите му, макар да съм на друго мнение.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  39. 39 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Човешкото его ... Дали може да се обобщи, че егото на всички хора ще попречи на проектирането, конструирането, производството и експлоатацията на автономни автомобили. Разбира се с уговорката, че терминът "напълно автономни автомобили" подлежи на дискусия.
    Все пак не са много хората, на които е необходимо да се доказва, че джамът е стъкло, че има по-високо от Витоша и по-глибоко от Искаро, че съществува жираф и т.н.
    Възможно е тези хора или поне част от тях никога да не приемат съществуването на т.нар. автономни автомобили. Личен избор, лично мнение. Разбиранията и поведението им не могат и няма да окажат сериозно отрицателно влияние.

  40. 40 Профил на Dimo Dimov
    Dimo Dimov
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Благодаря на автора на статията и неговите колеги за препратката към оригиналната страница на Euro NCAP. (Мисля, че такъв подход не вреди на репутацията на Дневник, ами напротив.)
    Темата за автономните автомобили е много популярна в последните години и съм благодарен, че ми "дава хляба". Струва ми се, обаче, че в следващите 10 години няма да имаме (вкл. и юридически) напълно автономен автомобил. Причината не е само до, любимата "дъвка" на някои западни медии, етични дилеми от типа "кой от другите участници да бъде пожертван". До тогава има още време. Причините според мен са няколко, но главната е, че софтуерната индустрия в автомобилната електроника няма още зрял процес за развойно изследователска дейност с "новите" (добре забравени стари) методи, като изкуствен интелект и невронни мрежи в частност.
    Традиционните играчи в автомобилния бизнес си работеха консервативно по добрите стари, японски (американски) рецепти, за непрекъснато подобрение, докато Гугъл не започнаха първи тестове в посока самоуправляващ се автомобил. Тогава започна едно инвестиране, една надпревара, заваляха статии, видеоклипове и изказвания. Но на технологията "отдолу" ѝ трябва време за да се отстранят бъгове в процеса и новите платформи на ниско ниво, да се адаптират процесите, да се премине на ново (качествено) ниво на паралелизма, да се адаптират сензори от други области (защото за масовата автомобилна електроника трябва да е качествено, но и евтино)
    Това обаче не е нещо лошо, защото изразходваните пари, време и усилия, ще ни доближават все повече до изкуствения интелект, какъвто се среща в произведенията на Айзък Азимов, например. Или дори по-добър, защото ще е плод на колективния гений на много хора. Остава ни да развием колективната отговорност ... за какво ще ползваме изкуствения интелект ;).

  41. 41 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3476 Неутрално

    Това ми напомня за един виц. Катаджия вижда как една кола лъкати по пътя и я спира.
    - Господине, Вие карате пиян.
    - Не съм пиян бе, сляп съм, нищо не виждам.
    - Че как се ориентирате тогава?
    - По слух.
    Аааа, такова, тези автономни...., кво беше?, не ги ли спряха, след като една такава уби човек?

  42. 42 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2124 Неутрално

    В Момента човек може да разчита на автономното каране около 80%. В повечето време колата му позволява да се разсее малко. Това е много удобно защото не трябва винаги да си наточен. Понякога човек е изморен, има хора с по-лошо зрение, по-стари водачи ... в повечето нормални ситуации автопилота помага.
    Има разбира се има специални ситуации в които автопилота се обърква но и това ще бъде отстранено до 2, 3 години. Тесла пускат свои чипове които ще обработват над 2000 кадъра в секунда. Това не са универсалните чипове на Nvidia. Това са специализирани чипове. Алгоритмите са на neural network.
    Няма нищо непостижимо! Въпрос е само на още една, две итерации. Има много клипове на хора които карат по 45 минути до работа и през целия път им се налага да правят само две, три корекции на специфични места на пътя където автопилота се обърква.
    С въвеждането на AI и това ще се оправи, защото колата се учи всеки път като мине по същия път и следващия път няма да повтаря грешките си.
    Винаги ще има странни ситуации когато човек ще трябва да се намесва. Но като цяло колите с автопилот ще спасят много животи.
    Същото беше преди десетина, петнайсет години с трак контрола. Сега всяка кола го има и ако не го изключиш шанса да поднесеш колата и да я обърнеш е много по-малък. Това не значи че ако си тотален идиот няма да успееш да катастрофираш. Но в сравнение с преди АВS и Traction Control са спасили хиляди.

    California Über Alles
  43. 43 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3417 Неутрално

    От описаното в статията стигам до заключението, че основен проблем са както скоростта на ответна реакция на системата, така и способностите на чувствителните елементи на колата.
    Условията на окръжаващата колата среда се променят както по скорост, направление и местопроизход, така и по сила на въздействие.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  44. 44 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3417 Неутрално

    До коментар [#42] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Мога да интерпретирам написаното от теб така.
    "В Момента човек може да разчита на автономното каране около 80%. В повечето време колата му позволява да се разсее малко...."
    Точно едно такова..."разсейване" е най-опасното което може да се случи.
    Никога не трябва да се разчита на монотонността и повтаряемостта на случващото се. По-правилно е да се търси и развива способността на колата да реагира АДЕКВАТНО и НАВРЕМЕ на случайно възникнали и неочаквани рискови ситуации.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  45. 45 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2124 Неутрално

    Не знам дали си даваш сметка колко е трудна задачата. За да реагираш бързо на внезапни промени трябва да избереш коя дата да гледаш. Това е класическа задача за посвяне на приоритети.
    Преди няколко месеца имаше една много странна катастрофа. Един голям любител на Тесла, който има стотици клипове на Ю Тюб как кара колата си без да пипа кормилото. Това го правеше поне 2 години непрекъснато. Накрая се блъсна в страната на голям бял камион ТИР който е завил пред него. Колата дори не е направила опит да спре. Нито пък той се е опитал да спре. Как може кола с която е изминал хилди километри в най-различни условия и сезони да направи такава грешка. Оказа се че просто алгоритъма не може да обработва 100% от всички кадри от всички камери в реално време. Затова поставя по-нисък приоритет на тези които не се движат. На камерата която е хванала страната на камиона това е изглеждало като светло небе и алгоритъма го е игнорирал.
    Този проблем е решен сега а след 6 месеца ще бъде решен още по-добре. Тогава ще имат техен си видео чип който ще обработва на 2000 кадъра в секунда. Освен това алгоритмите стават все по-добри и по-адаптивни.
    Нико не може да каже дали ще има 100% безгрешна система. Но и 99.9% е достатъчно добра. Пак направи сравнение с ABS u Track control. Ако ги нямаше тези две системи на колите сега щеше да има хиляди повече катастрофи и загинали. Същото ще бъде и с автопилота. Нали знаеш че във всеки момент в който пипнеш кормилото или спирачките ти поемаш управлението. Така че пак ти си караш. Ти си отговорен но ако се заплееснеш някъде колата ще завие или ще спре вместо тебе. Освен това е много удобно когато да дълъг път сама държи линията и не е необходимо непрекъснато да коригираш.

    California Über Alles
  46. 46 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    Проблемът не е в човешкото его.
    Проблемът е, че чисто технологично решение на самоуправляеми автомобили може да бъде конструирано още днес.
    То всъщност си е конструирано, но в тестови зони, където правилата за движение са различни .
    Най-просто казано, ако всички коли станат автономни едновременно това би опростило задачата безкрайно много.
    Но няма да станат - хората няма да спрат да карат автомобили, нито ще променят правилата си за движение толкова бързо, че да ги пригодят за вид за компютъризиране.
    Напротив, хората правят компютрите по-сложни с цел да ги пригодят към себе си.
    Но няма да успеят скоро - естествената идиотщина винаги ще надскочи изкуствената изчислителна мощ.
    Проблемът, както казах, не е в компютрите - те и сега могат да направят напълно безопасна мрежа за движение...ако хората не им се бъркат :-)
    Както е в напълно автоматизираните фабрики, примерно. Там компютри и роботи имат среда да работят и работят без грешка, т.е. до счупване на нещо, но това се установява и отстранява моментално.
    Няма как това да се приложи бързо към човешката цивилизация.
    Да оставим настрани чисто легалната страна на нещата, която ще започне да става сериозен фактор след още няколко смъртни случая предизвикани от автопилоти.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  47. 47 Профил на Dimo Dimov
    Dimo Dimov
    Рейтинг: 264 Неутрално

    До коментар [#45] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Макар и да сте упоменал много верни факти, бих искал да допълня (и малко да оборя) част от тълкуването Ви.:

    (1.) Наистина 100% безгрешна система не може да има, но и 99.9% не е достатъчно добра. Може да се наложи законодателите да поставят нивото на 99.9999 и при това с условности в юридическата рамка (шофьора да продължава да носи отговорност).

    (2.) Много е разтегливо понятието "сравнение с ABS u Track control". Аз например не бих ги сравнявал изобщо. Както ABS, така и Track Control са предсказуемо (математически) решими с наличните R&D процеси (пренебрегвам сложността, техническите детайли и цената). Т.е. знае се добре при каква ситуация измерена със сензори (налични като технология и качество), какво трябва да направят ABS u Track control. Докато при автономното управление на автомобила, още не се знаят всички параметри на заданието ами само 99.9% ;) от тях, отделно дето комбинираните сензори още не са напълно готови. Опростени примери: (2.1) на ABS u Track control не им се налага да ползват AI за да разпознаят обекта на тротоара дали е рекламна кукла или истинско дете, и дали ще слезе на платното. (2.2.) Ако AI греши "дори" само в 0.01% от случаите, изследванията са показали, че потребителите няма да купуват "екстрата", а застрахователите няма да застраховат (дори ако можеше AI хипотетично, просто и консервативно да спира рязко на всяка "неясна" ситуация - ударите с приближаващ отзад автомобил ще са прекалено чести).

    (3.) Видео чип който обработва 2000 кадъра в секунда (каквото и да означава това) със сигурност ще е полезен и желан съюзник, когато стане достъпен. Но сам по себе си той не е достатъчен за да се постигне дори 120 кадъра по цялата видео верига в близките 5 години. Опростен пример: компромис между HDR, време за експозиция на камерата и PWM LED на светофара, давам този, просто защото преди седмица четох една статия от един от бившите ми колеги (ако решите да търсите: Brian Deegan, camera LED PWM).

    (4.) Цената на развойната дейност (при автономните автомобили) е принципно с нарастваща делта. Пример: ако първите 90% от проекта (функционалността, качеството и др.) са ви стрували 90 милиона, следващия 1 процентен пункт, крачката от 90% до 91%, няма да ви излезе 1 милион, ами най-вероятно ще гони 7 - 8 милиона ;). Днешните играчи на пазара, вече рискуват значителен финансов ресурс, ако решат да правят автономния автомобил със собствени сили - дори като относителна стойност цената е в пъти по-голяма от това когато е било някога с ABS u Track control. Което пък изисква време за да се създаде нова култура на коопериране, примерно - да си споделят патентите права или да споделят data sets.

    Моля да не ме разберете погрешно. Доволен съм от дебата, който се получава от тези коментари. А различните менения са си част от някаква обща картина. Дори понякога в професионалните среди ми се случва да съжалявам, че не може да се получи дискусия по някои теми.

    Съгласен съм с частта от вашето мнение:
    "...във всеки момент в който пипнеш кормилото или спирачките ти поемаш управлението. Така че пак ти си караш. Ти си отговорен..."
    Тя много добре обобщава текущото състояние. И прогнозата ми е, че това за отговорността ще е валидно още 10 години.

  48. 48 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2124 Неутрално

    До коментар [#47] от "Dimo Dimov":

    Интересна дискусия. Аз обикновено винаги отговарям и участвам но сега няма време.

    Пояснение - когато говоря за 2000 кадъра в секунда, говоря за вижън процесора им не за камерите. Те са 9 ако не се лъжа и не е необходимо да бъдат HD. Процесора сглобява картина съставена от камери и други сенсори и я обработва за да вземем решение какво да прави и да разпознае предмети. Вероятно съм се изразил неправилно - проблем не е в бързината на камерите (въпреки че и това има значение) проблема е в изчислителната мощност на видео процесора. Затова и слагат приоритети и игнорират цели части от картината. Затова и тази фамозна грешка когато процесора интерпретира огромната страна на ТИРа като небе и я отхвърля от процеса за взимане на решения.
    Тези неща се оправят обаче. Тесла заочна сама да си прави чиповете, точно както и Епъл направи на времето за смартфоните. Ще бъдеш изненадан какъв напредък ще имат до 6 месеца, до една година. ВЪобще не гледай начина на работа на Мерцедес или БМВ. Нищо общо няма.
    Наскоро имаше една статия в която се прави паралел между Джобс и Мъск и йФона на Епъл и Тесла3 на Тесла. 90% от хората не разбраха какво е йФОна когато се появи на пазара. Всички говориха за телефон. Джобс казава - аз никога не съм имал намерение да правя телефон. Аз направих джобен суперкомпютър, който между другите неща може и да прави телефонни обаждания.
    Тесла на Мъск е същото нещо - устройство което освен всичко друго може да те закара от едно място до друго. Потенциала и идеите заложени в Тесла са много по-големи.

    California Über Alles
  49. 49 Профил на ahmaka
    ahmaka
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Винаги съм си задавал въпроса кое е с по-голямя възможност за автоматизация и автономност. Авиопревозите или автомобилните превози. С оглед броя параметри и броя възможни участници във всякакви ситуации инженерния отговор е-самолетите.
    Следователно когато видим превоз на пътници без пилоти, тогава може да се говори за автономни автомобили. Дотогава всичко е "двигател на икоономически растеж" като 3Д принтиране на човешки органи, засукани терминологии като нанотехнологии и какво ли още не.

  50. 50 Профил на Simo Petkov
    Simo Petkov
    Рейтинг: 486 Неутрално

    До коментар [#11] от "Darth Plagueis":

    Ежедневието е по-силно от всякакви бръщолевения..
    Примеро - в Австрия тестваха Сузуки с автономно аварийно спиране.
    Оказа се - моделът изпада в паника от анти-снежните ограждения по завоите и задейства спирачките.

    А иначе -основното е промяна в закона.
    Там автономни коли няма..

    Да припомним - автономните коли , вече убиха първите си пешеходци..
    И кой да е в затвора? Кой ще плаща кръвнина?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK