Не обръщай волана в колело на късмета, призовава нова кампания срещу карането пил

Не обръщай волана в колело на късмета, призовава нова кампания срещу карането пил

© Каменица АД

Не обръщай волана в колело на късмета" е мотото на най-новата кампания срещу карането пил, организирана от "Каменица" АД. Инициативата "Алкохолът е лош шофьор" се провежда за 11-а поредна година.


Според проучване на агенция Gemius близо 95% от респондентите не смятат за допустимо шофирането след употреба на алкохол, но въпреки това 59% от хората, които са отговорили, че по-скоро не смятат за допустимо, са шофирали след консумация на алкохол.


Около една трета от анкетираните споделят, че шофират след употреба на алкохол, като този дял се запазва спрямо миналата година. Жените са по-малко склонни да рискуват да се качат зад волана пили, както и хората в по-високите възрастови групи.




Важно да се отбележи е, че по-неопитните и млади шофьори (с книжка от по-малко от 2 години) проявяват значително по-малка склонност да шофират след употреба на алкохол в сравнение с другите групи - 70% спрямо 51%.


Над една трета от всички отговорили в проучването споделят, че шофьорите не карат пили най-вече поради страх за живота им или този на околните. Сравнително висок е обаче и процентът на хора (15%), които приемат, че нищо не може да окаже влияние на шофьорите да не карат пили. Положителна тенденция е, че спрямо миналата година делът на тези хора е намалял с 8 процентни пункта.


Интересен факт е, че над 68% от всички участвали не приемат за безопасно шофирането на следващия ден след вечер на консумация на алкохол. Другата група хора (41.5%) посочват като най-честа причина да го приемат за безопасно това, че количеството алкохол е в рамките на допустимото.


Данните от проучването сочат още, че около 90% от всички респонденти не биха се качили при шофьор, който е пил. Близо 60% от запитаните смятат, че трябва да има наказание и за пътниците в кола, управлявана от шофьор, консумирал алкохол.


Продължава да съществува убеждението, че опитите да бъде спрян човек, който е употребил алкохол, не са успешни почти никога - 43% от всички отговорили смятат така. Според тях обаче ролята на пътниците може да бъде увеличена, ако се наблегне повече на евентуалните последици след шофиране в нетрезво състояние. 41% вярват, че по-категорични реакции от страна на пътниците биха довели до значително намаляване на пътните инциденти след употреба на алкохол.