
© Георги Пауновски
Мисли се върху вариант най-спорния момент на системата "бонус-малус" - натрупването на оскъпяващи застраховката "Гражданска отговорност" точки върху автомобила, да се прецизира, каза днес председателят на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова. Изявлението й дойде в една от почивките на финалната дискусия от общественото обсъждане на наредбата, която ще въведе системата.
Караиванова допълни, че вариантът може да проработи само ако преди това се променят Кодексът на застраховането и Законът за движение по пътищата. В тях трябва да бъде предвидено за всеки автомобил на има краен списък водачи, които могат да го управляват. Така на всеки от тях ще се трупат бонус и малус точки, които ще формират цената на застраховката. © Георги Пауновски Всеки от участващите в дискусията имаше пет минути да изложи забележките си
По време на дискусията Николай Петков от работната група в КФН, която работи по проекта на наредба, предупреди, че обвързването на застраховката с водача означава и въвеждане на санкции за шофиране на автомобил, за който няма разрешение. Освен това трябвало да се предвиди и вариантът застрахователите да могат заведат регресивен иск за изплатени обезщетения към водач, който е причинил виновно катастрофа с кола, която не е имал право да кара. Петков допълни и че промяната в модела ще доведе до сериозно забавяне, тъй като ще трябва и пренастройка на системите за застраховане.
Според Караиванова евентуалното забавяне няма да е фатално, тъй като системата "бонус-малус" така или иначе не може да се въведе сега, тъй като не е изградена връзката между информационните системи на МВР, застрахователите и гаранционния фонд. Председателят на КФН все пак изрази увереност, че новият подход за формиране на цената на "Гражданска отговорност" може да се въведе още следващата година.
Карина Караиванова допълни, че вероятно ще се увеличи и минималната скорост, за превишението на която се трупат малус точки. Сега тя е 10 км/ч, но на дискусията началникът на "Пътна полиция" Росен Рапчев посочи, че е твърде ниска, и предложи да е поне 20 км/ч. © Георги Пауновски
Като цяло интересът към дискусията, за която беше запазена зала 4 в НДК с капацитет над 1000 души, беше доста слаб, като присъстваха около стотина души, като се броят и представителите на медиите.
Търси се краткосрочен и дългосрочен ефект
В началото на дискусията представители на КФН и консултанта по изработване на наредбата "Ърнст&Янг" посочиха основните цели от въвеждането на "бонус-малус". Краткосрочната цел е по-справедливо разпределение на премиите между водачите, като по-дисциплинираните плащат по-малко. Дългосрочната цел е насърчаване на спазването на правилата за движение по пътищата.
На дискусията беше повторено, че анализ на наложените санкции през миналата година, които са 1.3 млн. при 3.14 млн. автомобила, показват, че 88% от собствениците на коли ще плащат по-малко за "Гражданска отговорност". През всяка от първите две години, през които няма събрани малус точки от сериозни нарушения на пътните правила, ще се плаща с 10% по-малко от цената сега.
В същото време леко поскъпване ще има за полиците на около 8% от колите, а максималното оскъпяване от 400% ще е за притежателите на 0.4 на сто от автомобилите. По време на дискусията обаче няколко души се усъмниха, че използваните статистически данни са коректни.
Тъй като новината за преосмисляне на идеята малусите да се трупат на автомобила беше съобщено в кулоарите на обсъждането, а не в залата, основните критики на коментиращите бяха именно срещу нея. Владислав Панев от "Зелените" дори предложи проблемът да се реши чрез списък на водачите, които могат да карат всеки автомобил, каквато е и лансираната идея от КФН. Той поясни, че така ще се решат потенциални проблеми със служебните автомобили, както и тези на куриерски и транспортни фирми. Панев подчерта, че въвеждането на системата "бонус-малус" се е забавило с десет години, което е коствали стотици човешки животи.
Малусите могат да откажат недисциплинираните шофьори от застраховката
По време на дискусията Владимир Тодоров от асоциация на пострадалите при катастрофи обаче предупреди, че при четирикратно оскъпяване на полицата за недисциплинираните водачи те просто ще спрат да сключват "Гражданска отговорност". В тази връзка той призова да се водят разговори с Агенция "Пътна инфраструктура" с камерите, с които ще се следи за каране без винетка или платена тол-такса, да се проверява и дали автомобилите имат задължителната застраховка.
В отговор началникът на "Пътна полиция" Росен Рапчев каза, че службата въвежда нови системи за локализация на водачи без застраховка, като проверка за застраховка в реално време правят и камерите за скорост. При установени нарушения се изготвя и изпраща електронен фиш.
По повод недоволството, че точките, които оскъпяват застраховката се трупат от нарушения на Закона за движение по пътищата, а не на база виновно причинени катастрофи, Николай Петков от КФН обясни, че такова е изискването на Кодекса на застраховането, с които наредбата трябва да се съобрази.
Какво ще се промени с въвеждането на наредбата и аргументите в тяхна защита можете да прочетете тук. Целия документ може да се види на сайта на КФН и в прикачения документ.
12345
Рейтинг: 515 НеутралноТупане на топката, отлагане за неясен момент в бъдещето... Важното е заплатите да вървят.
boevbisser
Рейтинг: 3375 ВеселоДа бъдем честни - все пак от обществения натиск по темата има известна полза, иначе щяха тихомълком да го прокарат в парламента и готово.
Нека не бъдем максималисти, много време ще мине, докато нещата започнат да се случват така демократично и обмислено, както ни се иска, затова - с малки стъпки.
Zhivko Stoykov
Рейтинг: 411 НеутралноДневник, научете се кога се пише "и" и кога "й".
дедо Андро
Рейтинг: 1112 ГневноА мизерните 25% бонус защо да не станат 50%???
Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
selqnin
Рейтинг: 2119 НеутралноЗакъсняла реакция!!!
Обсъждането трябваше да предшества промените за да се спестят напрежението и недоразуменията, хипотезите, предположенията и опорните точки - сега трябва да се изсърба попарата!!!
reply
Рейтинг: 826 Неутралноцелата държавна машина , кфн кат мат упрегнати да наливат у некакви частни дружества, ИЛИ НЕ СА ЧАСТНИ А СА НА МУТРИТЕ НИ , НЕ РАЗБИРАМ
geordgeo
Рейтинг: 1457 ГневноАз само да попитам отговорните органи, които организираха това обсъждане в ПОНЕДЕЛНИК - ЗАЩО, бе, господа, не направихте дискусията през уикенда? ЗАЩО? Най-вероятно, защото ви е било страх от масово струпване на желаещи да дискутират безумията, сътворени от застрахователите (подкрепени официално от правителството), които евентуално можеха да преминат в организиран протест, нали?И сега твърдите, че интересът бил слаб. МИ слаб ще е, кой ще ходи на работа? Щото на повечето хора им се налага да работят за парите си, за разлика от разни бюрократи, които само смучат ресурси, без дори да работят. Много сте хитри, ей. Въртяхте, сукахте и накрая пак ще ни извръткате. Ама нека, хак да ни е, че ви търпим...
kpenkov
Рейтинг: 786 Неутрално"Карина Караиванова допълни, че вероятно ще се увеличи и минималната скорост, за превишението на която се трупат малус точки. Сега тя е 10 км/ч, но на дискусията началникът на "Пътна полиция" Росен Рапчев посочи, че е твърде ниска и предложи да е поне 20 км/ч."
Добре де, всички сме чули за мисловните възможностри на "калинките" и "зеленочорапковците", ама 10-20 км./ч. за малус.... Направо го направете да почва да се трупа малуса от запалването на автомобила, а още по-добре от покупката му, нали ви учеха доскоро, че автомобила е лукс.
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноКаква е тая глупост 'гражданска застраховка на колата'? Колата нарушения не прави, прави ги задкормилното устройство. Застраховката трябва да бъде на името на собственика или на ползвателя на колата като основен шофьор. В нея трябва да бъдат изрично упоменати всички лица, които могат да ползват автомобила. И съответно всяко нарушение да се води на този, който е карал в момента. И в неговото лично досие да се трупа бонуса/малуса. Ако основният носител на полицата допусне някой извън застраховката да кара колата, застрахователите да го съдят за евентуалните щети в случай че стане беля.
И също така - целенасочено скъпи застраховки за всички шофьори под 25 години - поне 1000 лева.
BiGman1
Рейтинг: 1941 НеутралноТова е тактически ход на застрахователите...махат тая простотия за колите и остават другите...
У Чен
Рейтинг: 1059 ЛюбопитноАко го направят при сключването на застраховката да се дава списък с имена които ще карат автомобила, от колко човека максимум ще може да е списъка?
Мен около стотина ще ме устройва!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноЕкспериментът е поръчков . НЕКА кажат КОЛКО СТРУВА !!! И кой е дал парите !!!
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!НЯМА АНАЛОГ В СВЕТА !!!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#11] от "BiGman1":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Започна да се усещаш. Нали им беше фен на тия.
realguru
Рейтинг: 2755 НеутралноАбе идеята малусите да се трупат на колата не е толкоз лоша.
Все пак понякога се налага да кара и друг водач. Особено служебни коли. Или пак освен жената понякога извънредно се налага и комшията примерно. Или някой да те прибере като си пил.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#10] от "TPOTOAP":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Още е дин корифей. по-добре се скрий. Има много по умни подходи и решения.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
realguru
Рейтинг: 2755 НеутралноАко се напиеш и извикаш услуга да те прибират с колата - такава има в София. Няма как да знаеш името на водача предварително.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#15] от "realguru":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!А на МВР колите - чисти като момина сълза !!!
ХЪ ХЪ ХЪ
Рейтинг: 551 ЛюбопитноАз имам едно питане и все още няма материал, изказване или анализ, който да съм открил и да дава еднозначен отговор.
Въвеждаме я тази "система" за застраховане, в някоя от дискутираните ѝ форми. Хубаво, на първо време ще имаме "нулева" година (или години), в което време ще се трупат малусите и бонусите, а после ще се "индексира" цената на застраховката.
Колко ще ми струва гражданската и колко ще ми струва каското през този нулев период? Ще се повиши ли цената заради самото въвеждане на бонус-малус-а и ако "да" - с колко?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#20] от "ХЪ ХЪ ХЪ":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Вече я вдигат НЯКОЛКО пъти без НИКАКВО основание !!!
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноНе можах да разбера аз - нерабиращ, глупав и прост - защо ако застраховката е на водач, а не на МПС, трябвало да се ограничи и декларира кой водач кое МПС ще кара?
Ама някой щял бил да кара само 1-2 пъти в годината, а пък трябвало да плаща застраховка ...
Ами ще плаща, ама нека тогава си сключи застраховка не за цялата година, а за 1 седмица, през която ще кара. Какво толкова сложно има в това?
realguru
Рейтинг: 2755 НеутралноТрябва да е комбинация между водача и колата.
motochristo
Рейтинг: 1376 НеутралноВърти нови регулация, само и само да не се свърши работата. Застраховката трябва да е на водачаааааааа!!! И да е поне двойнаааа!!! Всичко друго е простотияяяяяя!!!
Гласуваш за прасе - получаваш кочина.TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноДо коментар [#12] от "Гадьо":
Нямаш никакъв проблем! Тяхната застрахователна история ще се отрази съответно върху цената на полицата.
Damian Damianov
Рейтинг: 233 НеутралноЕстествено че ще отпадне - това е законодателно недорозумение родена в главата на някаква калинка... че то съдилищата ще бъдат затрупани от жалби и само с това ртрябва да се занимвата ако тази малоумица се приеме.
BiGman1
Рейтинг: 1941 ВеселоДо коментар [#14] от "КМЕТ В СЯНКА":
Кога пък съм бил фен на застрахователите...Борисов отдавна не е в тоя бизнес...май от мръсния въздух в София и увеличените ФПЧ ти се е размътила главата...
Обаче забелязвам, че са пропуснали една много важна причина за увеличение на ГО...възрастова граница...за млади шофьори до три години и възрастни хора на 70 като теб цената на застраховката да е тройна поради потенциалната заплаха която представляват...
У Чен
Рейтинг: 1059 ВеселоДо коментар [#18] от "realguru":
Ами освен в последното поле да напиша: "и други!"
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноДо коментар [#16] от "КМЕТ В СЯНКА":
Това е английската система. Казвай си конкретното контрапредложение, за да дискутираме. Ако не можеш, се потапяй обратно, откъдето изплува.
дедо Андро
Рейтинг: 1112 ГневноА нима досега застраховащите ни компании нямат статистика за нашите досегашни провинения, на основание на която да се състави първоначалната "картина" за нашия начин на управление на автомобила?
Абе... Поредният масов пладнешки обир! Хайдуци! Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
У Чен
Рейтинг: 1059 ВеселоДо коментар [#25] от "TPOTOAP":
Ми идеално! Ще си подбера такива с добра и история, пък аз ще си карам без да се съобразявам със знаците!
m17
Рейтинг: 2609 НеутралноДо коментар [#6] от "selqnin":
Точно това е дискусията която ПРЕДШЕСТВА промените, те дори не са вкарани в парламента !!
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноДо коментар [#10] от "TPOTOAP":
Г-н Умен, конкретизирайте какво искате - застраховката да е на водача или на собственика. И обяснете ако е на водача, защо тогава застрахователят ще плаща (или пък ще търси пари от титуляра на полицата), щом не е карал той, а друг водач.
nigel
Рейтинг: 896 ЛюбопитноНе виждам защо трябва да се открива колелото. Приложима система има сега за наказателните постановления. Всички служебни коли се водят на собственика на фирмата. Пристига акт, фирмата изпраща в КАТ документ удостоверяващ кой е карал колата в дадения момент (саморъчно подписан от него) и акта се прехвърля на негово име, в неговото досие. Наистина КАТ действат засега бавно, но това е въпрос който не е проблем да се реши.
Гражданската може да е на същия принцип - всеки водач с лична застраховка. Ако се наложи застрахователно събитие то по подразбиране върви на името на собственика на колата, ако е карал друг - внася подписана декларация и толкова - малусът отива в неговото досие.
За сезонните водачи - както писа някой по-горе нека си сключват краткосрочна застраховка за времето когато имат намерение да карат.
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноДо коментар [#31] от "Гадьо":
Твоя работа, стига да ги намериш и да са съгласни. Но това какво общо има със знаците? Ако се блъснеш някъде, на другата година ще плащаш двойно, пък ако щеш и Хамилтън в списъка.
everlast666
Рейтинг: 1296 НеутралноХа ха ха, системата 'бонус-фалус' :)
dokker
Рейтинг: 402 НеутралноПри нарушения, потенциално водещи до ПТП, ще се трупат малус точки. Т.е., освен глоба, която доказва, че нарушението е документирано, ще се плаща и по-висока полица. Разбирам нуждата от превенция и респектиращи мерки, но не разбирам казуса за едно и също нарушение две наказания от различни институции. И то без непременно да е налице ПТП. И всичко това на фона на друго предложение - колите на държавната администрация да са извън тази система. Т.е., те по презумпция са безгрешни. Особено колите на министерствата, МВР и НСО.
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноДо коментар [#33] от "Smoke":
На собственика или на основния шофьор. А отговорност се търси от този, който е карал в момента на нарушението, не от основния водач/собственика. Ако вече собственикът даде колата на някого, който не е посочен в застраховката и стане беля, ще си понесе отговорност по тази линия. Но не и да му се взима от бонуса, ако самият той е изрядин шофьор.
nehaen
Рейтинг: 354 НеутралноТова с малуса на колата беше ясно че ще отпадне. То беше измислено за отклонение на вниманието, а гражданската си поскъпва и без бонус-малус и без да си правил нарушения.
Но като гледам българските пътища как са ораганизирани и след въвеждането на система и хоп +200% от горе на застраховката. Която до тогава ще е с 200% по-скъпа спрямо сегашаната. Някой някъде да е видял табло което да те информира каква е ситуацията на пътя. В най добрият случай няква изкривена табелка и ако стане нещо и хоп - несъобразена скорост
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноНашата държавица не иска да каже 2 неща, поради които мълчаливо натиска в посока ГО да е на автомобил, а не на водач:
1) Ако е на водач, няма как чрез автоматичните камери да се контролира кое движещо се МПС е със зстраховка и кое не (тъй като камерите могат да разпознават номер на автомобил, но не и кой водач го управлява в момента). Т.е. много хора ще карат без застраховка, защото за да ги санкционира някой, трябва изрично да ги спре и да ги провери, за което шансът е много малък (няма как КАТ да проверява всички движещи се), докато при камерите, разпознаващи номера на автомобила, няма празно.
2) Ако е на водач, той може да направи ПТП, да изостави автомобила и да избяга, а после ще трябва някой да докаже пред съда, че е бил точно той. Ако ГО е на автомобил, е много по трудно да се скрие кой е бил автомобила (отколкото кой го е карал в момента на ПТП-то).
Тези неща показват, първо, че държавицата ни за толкова години не е изградила механизъм за ефективен контрол на движещите се по пътищата, и второ - че държавицата ни е в пълна немощ да разследва и докаже дори и елементарни неща, като например кой е бил зад волана при ПТП. Държавицата ни в комбина със застрахователите я интересува само да се събира определена обща сума пари (без значение от кого и как), също както Топлофикация я интересува само общата сметка, отчетена от общия топломер в блока и не я интересува дали някой съсед краде от другите съседи и че неговата консумация е разпределена на останалите (защото Топлофикация ще си вземе сумата, отчетена на топломера, без да я интересува от кого).
nehaen
Рейтинг: 354 НеутралноДо коментар [#34] от "nigel":
По принцип си прав ,но ако нарушението е по голямо от заплатата ми, знаеш ли кога ще подпиша, а вероятно ще е така. Знаем ги нашите работодатели кави заплати дават. Особено ако е купил служебна кола ти се обяснява колко е направил за теб.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#27] от "BiGman1":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Никога не е излизал.
У Чен
Рейтинг: 1059 ВеселоДо коментар [#35] от "TPOTOAP":
Пенсионери с книжки но без коли колкото искаш!
А ако се прави персонална ГО както искат някой, аз карам служен и личен автомобил. Две граждански ли ще сключвам, от фирмата ли ще ми платят гражданската и ще си карам личния автомобил безплатно, или фирмата ще ме задължи да сключа гражданска за моя сметка, за да мога да карам служебния автомобил?
Индиана
Рейтинг: 1319 Неутрално"В тях трябва да бъде предвидено за всеки автомобил на има краен списък водачи, които могат да го управляват. "
Абе откъде ви намират такива капацитети в тая държава ?
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноДо коментар [#38] от "TPOTOAP":
И защо тогава ще санкционираш собственика, щом отговорност ще търсиш от водача? Защо трябва да има списък кой може да кара тази кола? Какво пречи, ако не може да се изясни кой е карал, то тогава да се търси отговорност от собственика? Защо е необходимо да има списък, какво ще помогне той?
nehaen
Рейтинг: 354 ВеселоДо коментар [#40] от "Smoke":
1 - ще има глоба за водача, ако кара кола за която не е упоменат и за лицето предоставил автомобила на трето лице което не е упоменто в гражданската и то такива че да си помислиш дали да се качваш или да си предоставяш колата
2- тази кола се знае от колко хора се кара. Срещу неиният номер е написано -Иван; Драган; Пекан и т.н.
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноДо коментар [#40] от "Smoke":
Значи, ако една кола не е застрахована, по номера веднага ще се види това. Това първо. Второ, държавата няма никаква работа да следи кой в момента кара колата. За нея е важно единствено в случай на произшествие, да има действаща застраховка, която да покрие щетите. Отговорността за това кой кара колата, е на собственика.
Ако например колата мине на червено, полицията изпраща честитката на собственика или на основния шофьор, ако е различен от собственика. Ако собственикът не е карал в този момент, той посочва на кого е дал колата и съответно производството се насочва към шофьорът в момента на нарушението (доколкото е посочен в застраховката). Ако собственикът е дал колата на човек, който не е в застраховката, вече си понася санкции по тази линия. Но отговорността за това кой ти кара колата, си е твоя.
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноКрясъци вой, кмета тук дупка на корема получи от стомашни сокове.... А:
"Като цяло интересът към дискусията, за която беше запазена зала 4 в НДК с капацитет над 1000 души, беше доста слаб, като присъстваха около стотина души, като се броят и представителите на медиите."
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноВ Англия е точно така, явно и там не са 'интелигентно достатъчни' за теб.
хм
Рейтинг: 1003 Неутралнокакво има да се коментира - пак наши (грешни граждани) срещу ваши ("праведна" администрация)!
дебил до дебила, мила майно льо!
гражданите - с винетка, гражданска, данък, тол-спирки и гладни катаджии по пътя.
държавните хрантутници - без винетка, без гражданска, а мутрите от НСО и без правила/контрол по пътя!
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#13] от "КМЕТ В СЯНКА":
Що не си на дискусията, бре? Що си мислиш, че квичането из форумите поражда някакъв ефект (освен в твоята глава)?
Иди там, изложи си тезите, да ти се чуе гласчето.
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноЩе се санкционира собственикът, единствено когато е дал колата на човек, който не фигурира в застраховката.
deutschland
Рейтинг: 1617 НеутралноВсичко може да стане лесно и елементарно с ЛИЧНА ЗАСТРАХОВКА и да отпаднат тези на автомобилите. Всеки водач да си прави застраховка която да не е свързана пряко с ПРЕВОЗНО средство, а да е лично на него. Пак може да им викаме гражданска, ама да не си вписва автомобил. Ако няма сключена такава застраховка да няма право да управлява никакво превозното средство, т.е. все едно няма книжка и ако те спрат в КОЯТО И ДА Е КОЛА и нямаш лична застраховка те глобяват като за без книжка. Толкоз!
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноДо коментар [#47] от "TPOTOAP":
Ти казваш едно, после казваш точно обратното. Вземи се изясни. Най-вече на себе си изясни какво искаш. Първо казваш, че отговорност щяла да се търси от водача, който е карал, а пък сега обясняваш, че отговорност щяла да се търси от собственика или декларирания "основен водач".
Това как ще спре джигитите да не декларират за "основен водач" всяка година различен свой възрастен роднина, и да плащат всяка година ниска застраховка?
Капабланка
Рейтинг: 559 НеутралноНищо ново - скоро няма да се въведе това "чудо", защото няма връзка между полиция и застрахователи.А и да стане - ще е пълно с проблеми, защото как да е читаво нещо, което е съградено от комунистите от ГЕРБ.
И най-простото е - вместо да измислят топлата вода - да видят как е в нормалните държави.Не е нужно да се правят на новатори, когато са идиоти!
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноЗащо бе? Това някакъв нов закон ли е (да ограничаваме със списък на кого можем да даваме колата си), че ще го санкционираш?
deutschland
Рейтинг: 1617 НеутралноКакви водачи ще вписваме и какви простотии ще правим, ще пиша цялата рода и приятели в някакви листи с ЕГН-та и адреси и какво ли не... пълна идиотина. Сега за С категория примерно ти искат професионална компетентност, така трябва да стане и за Б категория. Само че вместо 'професионална компетентност' да е му викат 'гражданска отговорност', ако не си я направиш лично на твоето име нямаш право да караш автомобил въобще. После ако стане ПТП с каквито и да е автомобили ти си носиш вината и съответно ти поскъпва ЛИЧНА застраховка, ако не си я платиш догодина, нямаш право да караш никаква кола. Толкова ли е сложно бе, те ще ме карат да пиша 30 човека, с ЕГН-та и адреси мале, мале, мале, африка здравей.
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноДо коментар [#54] от "Smoke":
До коментар [#56] от "Smoke":
Смесваш нещата. Отговорност за произшествието се търси от водача в момента на произшествието.
На собственика се търси отговорност не за произшествието, а за това, че е дал колата на човек, който не е посочен в застраховката.
Питаш, защо е нужен списък с хората, които карат колата? Защото този списък пряко влияе на застраховката. Ако аз съм един застраховател, по какъв критерий ще мога да ти дам справедлива цена на застраховката, ако не знам кой ще кара колата? Ами ти можеш да я дадеш на някой дядо с пердета и деменция, при което шансът за произшествие автоматично става много по-голям.
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноИ колко години може да работи тая врътка? Те роднините да не са някакъв безкраен брой? И колко дядовци и баби в България имат книжки, че да застраховаш колата на тяхно име?
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноНякой си бил карал с 10-20 км/ч над ограничението, с което бил създавал предпоставка за ПТП. Заради това трябвало да плаща по-висока застраховка, БЕЗ ДА Е ПРЕДИЗВИКАЛ ПТП и БЕЗ ДА ИМА ПРЕДИЗВИКАНИ ЩЕТИ ОТ ТОВА!
Т.е. застрахователите ще си събират едни по-високи суми БЕЗ ДА СА ИЗПЛАТИЛИ ОБЕЗЩЕТЕНИЯ, защото ПТП не е имало!
Това сега какво е - вид нова глоба на водачите или какво? Няма ли си Закон за движение по пътищата, по който да се санкционират нарушенията на водачите?
Всичко в нашата fake-държава е сбъркано! Всичко!
hamiltonf
Рейтинг: 4342 ВеселоДо коментар [#16] от "КМЕТ В СЯНКА":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния."Позитанко", ти вместо да лееш "мозък" под темата, защо не отиде на общественото обсъждане, да си зададеш всички въпроси, да получиш отговори, или мръсния въздух те спря!?
TPOTOAP
Рейтинг: 527 НеутралноДо коментар [#60] от "Smoke":
Навсякъде е така, ако имаш фиш за превишена скорост и ти отнемат точки, това неминуемо ти се отразява на застраховката. Защото си рисков водач и сега може да не си предизвикал катастрофа, но утре - напълно е възможно.
ivopp
Рейтинг: 289 НеутралноПоредната простотия! Застраховката Гражданска отговорност е на водача. Какво общо има самата кола? Как да направя списък на всички, които при дадени обстоятелства ще се наложи да карат колата? Ако искам да използвам "дринкен драйв", кого да впиша при сключване на застраховката? Ако ми прилошее по време на пътуване как пътника до мен, който не е вписан в застраховката, ще ме прибере или заведе до лечебно заведение. Ами ако е зима - в преспите ли ще стоим. И още кой знае колко възможни варианта има. Цялата игра си е лобиране за застрахователите.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3748 Неутрално"Само в български олиго.френ от герб може да реши, че колата носи отговорност за ПТП"
Еретик===================
ГО е свързана с колата още от 90-те. Или си шофьор отскоро?
val1320
Рейтинг: 640 НеутралноМалоумници,престанете да се ебавате с българския народ!
Роси
Рейтинг: 8386 НеутралноЩо за малоумници има в тези комисии.
Smoke
Рейтинг: 640 НеутралноТова ли е аргументацията - "Така ще е, защото е така" ?
Нали уж сега създават нови правила, с които да се изчистят проблемите от миналото. Щом всички признават, че има проблем с правилата от миналото, то какъв аргумент е това, че досега е било така?
Ronald Reagan
Рейтинг: 925 НеутралноПо лесно е да протестираш, отколкото да представиш аргументи. Ако имаш такива. Ако нямаш, се правиш на партизанин и търсиш мандра за обиране. Всъщност това е и причината Слави Трифонов да олекне. Неговите сценаристи също, те просто издигат лозунги и нищо повече. Влизайки в дебат се вижда как олекват и исканията в една част се обезмислят. Подобно на 30-ната протестиращи днес за едно, утре за друго. Едно е да вееш знаме, друго е да защитаваш интереса си. А това не става с лозунги и викане по площадите.
agentnik_77.
Рейтинг: 1666 НеутралноОпределянето на 10 км. в час над разрешеното за малус говори за алчност и лакомия. Сигурно и радарите на КАТ не ги хващат. Катаджията не случайно им е казал, че това е глупост. За застрахователите обаче не е глупост. Напротив. Така щяха да наблъскат с малуси 70-80 % от шофьорите. 70-80 % със застраховки по 1000 лв. вместо по 250-300. Глупост ли?
Toni Ivanov
Рейтинг: 1854 НеутралноЗастраховката е на водача и автомобила с номер едикой си и вин едикой си. При продажба на автомобила,застраховката на автомобила се прекратява и купувача си прави своя застраховка при който иска застраховател,а продавача,който си е купил нова автомобил прехвърля застраховката на новия автомобил със съответна корекция
historama
Рейтинг: 3873 НеутралноНа МВР, НСО и трите служебни коли на Караиванова - чисти като сълза.
historama
Рейтинг: 3873 НеутралноДо коментар [#69] от "Ronald Reagan":
Защо е необходимо да даваме аргументи и решение? Ние не получаваме заплати и бонуси, за да търсим решения, и да даваме предложение. Но не знам какво трябва да имаш в междуушието си за да товариш с малус автомобила, и да прехвърляш отговорността върху купувача му. За това си има вече готови фомули, било то в Германия, Франция или Италия, и съвсем не е необходимо да откриваш топлата вода.
Всъщност този дебат би трябвало да отвори очите и на най-непредубедените, че тая милиционерска и червена пасмина дори и за чеп за каца за зеле не става
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#38] от "TPOTOAP":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!много плоски внушения.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 НеутралноДо коментар [#73] от "historama":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Искат да ползват чужди знания без пари -Комунисти милиционери. От месец искат само акъл. Нали си нямат горките.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 НеутралноДо коментар [#70] от "nik_77.":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Всеки уред за мерене има грешка. 10 км. е в тези рамки.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#69] от "Ronald Reagan":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ние знаем как става но НЯМА да ти хареса.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 РазстроеноДо коментар [#67] от "Роси":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Големи !!!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#65] от "Костадин Иванов":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!НО НЕ по този начин. Или не си шофьор ?
Ivan_
Рейтинг: 449 НеутралноДо коментар [#37] от "dokker":
Модератора е неадекватен!Малуса не е наказание за нарушението.
Малуса е допълнителен рисков фактор за застрахователя.
Малус се получава и когато преминеш 65г възраст, ставаш по-рисков за застрахйоване...
Ivan_
Рейтинг: 449 ЛюбопитноПродължавам да не разбирам защо е необходим въобще този закон?
Модератора е неадекватен!Просто направете онлайн връзка между застрахователите и КАТ.
От там всеки застраховател да си преценя какъв риск е съответния водач и за каква премия да го застрахова.
Защо е този напън за някакви закони?
historama
Рейтинг: 3873 НеутралноДо 80
"...Малус се получава и когато преминеш 65г възраст, ставаш по-рисков за застрахйоване...[/quote]
практиката показва, че до 30 години имат много повече тежки инциденти, включ. с убити по спирките, отколкото при 65 год. и 65+.
nigel
Рейтинг: 896 НеутралноАко в служебните ти задължения влиза да караш кола и си направил нарушение е редно да подпишеш. Не знам какви работодатели знаеш, но ако правиш нарушения по-скъпи от заплатата ти означава че или не работиш кой знае какво квалифицирано (т.е. от гледна точка на работодателя си лесно заменим) или правиш тежки нарушения, т.е. не би трябвало да ти се доверява кола, с всички произтичащи от това последици.
Не вярвам някой работодател да „ти е купил кола“ просто защото си много симпатичен, по-вероятно защото е нужна за работата ти.
Във всеки случай в нашата фирма не помня някой да е отказал да си плати нарушението, вкл. и аз. А и защо твоите нарушения трябва да се пишат на досието на шефа ти ?
barlog
Рейтинг: 305 НеутралноЕто една идея:
Всеки, който ще кара кола, може и да няма в момента, но има шофьорска книжка, сключва гражданска отговороност, като посочва колата, която е негова и според вида автомобил му се начислява сумата по гражданската. Лесно се проверява, дали имаш кола или нямаш на свое име. И тогава не можеш да караш друг автомобил, а само своя. Ако те хванат да караш друг, нямаш гражданска и си носиш последиците.
Ако обаче смяташ да караш и друг автомобил, на приятел или втори в семейството, тогава премията се завишава, колко точно, трябва да се сметне.
Това е като застраховката на допълнителните места, която е доброволна, например стане инцидент и човека до теб пострада, той може да те съди, да му плащаш лечение и щети. Но ако имаш допълнителната застраховка за места, както е при текситата, то застрахователя поема тази претенция.
Така и с допълнителната сума към основната гражданска, която ще ти дава право да караш и друг автомобил, който не е твоя. Все пак в един и същи момент ти не можеш да караш две коли, затова ако стане инцидент , докато караш колата на приятела си то този добавък ще е за да покрие това събитие.
Този който има шофьорска книжка, но няма кола, но от време на време ще трябва да кара колата на приятел или роднина, ще плаща усреднено претеглена застрахователна премия на базата на всички застраховки без утежнение, но и без бонус . Ако си купи кола, то тогава, ако е по-мощна ще трябва единствено да доплати до нивото за този тип автомобил.
Ако обаче има ситуация в която ,да речем , младеж в семейството вземе книжка и от време на време реши да кара колата на баща си, то тогова ще трябва да плати допълнителна застраховка, която може да е сравнително ниска, ако посочи, че ще кара само конкретната кола на баща си, ако обаче посочи, че ще кара и други, то тогава плаща пълна застраховка.
Според мен, това решава проблема със застраховакта, която върви само с колата.
nigel
Рейтинг: 896 НеутралноТова би трябвало да зависи от решение на фирмата. Според мен ако работата ти изисква редовно да караш кола те да ти плащат застраховката, управлението на частната ти кола минава като бонус (нещо като със служебните телефони, когато не ти търсят отчет за всеки личен разговор). Ако караш епизодично тогава си с личната застраховка. Гледам че при нас повечето колеги вече не използват служебните телефони защото имат договори с неограничени минути на личните и не им се разправя да носят по два апарата.
Ivan_
Рейтинг: 449 НеутралноДо коментар [#82] от "historama":
Модератора е неадекватен!Кажи го на застрахователите...
Младите водачи съща са с високи премии...
Kosta Delev
Рейтинг: 999 НеутралноКакво общо има между конкретният автомобил и кадърността на шофьора да управлява МПС? Ако си продам старата кола и купя нова, по-малко нарушения ли ще правя!?
001
Рейтинг: 721 НеутралноПравилно им е казал полицая ..
Минимум 20 км...
Когато човек знае, че ако превиши 25 км, за следващите години ще му бръкне в джоба , дори и да прави нарушения, няма да кара като луд, а ще кара до 110 км по извънградските пътища и до 70 км в града
Подкрепям 25 км за малус, но и да се въведе второ ниво за джигитите с над 40 км над позволеното, да му се отнема книжката за няколко месеца и да плаща двойна гражданска отговорност.
Това ще ги накара да се замислят
zz_s
Рейтинг: 1591 НеутралноКакво пречи гражданската да е персонална на водача. Така всичко ще си дойде на мястото.
"Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !Как може една кола да е 'граждански отговорна', че застраховката е на нейно име?
Athanatos
Рейтинг: 1523 НеутралноА ще се премахнат ли безумните ограничения на междуградските пътища?
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .Аз сутринта смятах, че ако сложат 2 камери по пътя, по който отивам на работа, то само за 3 дни ще стигна максимума на малуса (400%). По пътя, дълъг 5-6 км, прав, нов, хубав, има няколко излаза на черни пътища за нивята. Преди всеки такъв има сложено по едно 60. ЗА КАКЪВ ЧЕП БЕ, МАМА ВИ СТАРА?!? (Никога досега не съм виждал някой да влиза или излиза от някое от тези пътчета). По правило не съм видял и някой да ги спазва тия ограничения де.
Може би е излишно да казвам, че е любимо място на градските катаджии с камерата.
Athanatos
Рейтинг: 1523 НеутралноДа не стане в крайна сметка по-изгодно да си карам колата с румънски, гръцки или хърватски номера?!
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .Има варианти и за такова решение.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5916 ГневноДо коментар [#91] от "Athanatos":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!И сега баш тарикатите карат с немски номера.
enterfornone
Рейтинг: 674 НеутралноВ нормалноте страни на запад от Калотина, ако те хванат като местен жител да караш кола с чужди номера, директно ти я паркират на наказателен паркинг, толкова скъп, че докато си пререгистрираш колата (задължително, за да си я вземеш), глобата става по-скъпа от стойността на таратайката.
Разбира се у нас това е "неприложимо", защото мутрите с чужди номера управляват държавата...
johnniewalker
Рейтинг: 1036 НеутралноГЕРБ се изчерпа отвсякъде. Ние не сме крепостни селяни да ни вдигат данъците и да си мълчим.