Комисията за финансов надзор е готова да отстъпи за трупането на малуси върху колата

Комисията за финансов надзор е готова да отстъпи за трупането на малуси върху колата

© Георги Пауновски



Мисли се върху вариант най-спорния момент на системата "бонус-малус" - натрупването на оскъпяващи застраховката "Гражданска отговорност" точки върху автомобила, да се прецизира, каза днес председателят на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова. Изявлението й дойде в една от почивките на финалната дискусия от общественото обсъждане на наредбата, която ще въведе системата.


Караиванова допълни, че вариантът може да проработи само ако преди това се променят Кодексът на застраховането и Законът за движение по пътищата. В тях трябва да бъде предвидено за всеки автомобил на има краен списък водачи, които могат да го управляват. Така на всеки от тях ще се трупат бонус и малус точки, които ще формират цената на застраховката.

Всеки от участващите в дискусията имаше пет минути да изложи забележките си

© Георги Пауновски

Всеки от участващите в дискусията имаше пет минути да изложи забележките си


По време на дискусията Николай Петков от работната група в КФН, която работи по проекта на наредба, предупреди, че обвързването на застраховката с водача означава и въвеждане на санкции за шофиране на автомобил, за който няма разрешение. Освен това трябвало да се предвиди и вариантът застрахователите да могат заведат регресивен иск за изплатени обезщетения към водач, който е причинил виновно катастрофа с кола, която не е имал право да кара. Петков допълни и че промяната в модела ще доведе до сериозно забавяне, тъй като ще трябва и пренастройка на системите за застраховане.


Според Караиванова евентуалното забавяне няма да е фатално, тъй като системата "бонус-малус" така или иначе не може да се въведе сега, тъй като не е изградена връзката между информационните системи на МВР, застрахователите и гаранционния фонд. Председателят на КФН все пак изрази увереност, че новият подход за формиране на цената на "Гражданска отговорност" може да се въведе още следващата година.




Карина Караиванова допълни, че вероятно ще се увеличи и минималната скорост, за превишението на която се трупат малус точки. Сега тя е 10 км/ч, но на дискусията началникът на "Пътна полиция" Росен Рапчев посочи, че е твърде ниска, и предложи да е поне 20 км/ч.

Комисията за финансов надзор е готова да отстъпи за трупането на малуси върху колата

© Георги Пауновски


Като цяло интересът към дискусията, за която беше запазена зала 4 в НДК с капацитет над 1000 души, беше доста слаб, като присъстваха около стотина души, като се броят и представителите на медиите.


Търси се краткосрочен и дългосрочен ефект


В началото на дискусията представители на КФН и консултанта по изработване на наредбата "Ърнст&Янг" посочиха основните цели от въвеждането на "бонус-малус". Краткосрочната цел е по-справедливо разпределение на премиите между водачите, като по-дисциплинираните плащат по-малко. Дългосрочната цел е насърчаване на спазването на правилата за движение по пътищата.


На дискусията беше повторено, че анализ на наложените санкции през миналата година, които са 1.3 млн. при 3.14 млн. автомобила, показват, че 88% от собствениците на коли ще плащат по-малко за "Гражданска отговорност". През всяка от първите две години, през които няма събрани малус точки от сериозни нарушения на пътните правила, ще се плаща с 10% по-малко от цената сега.


В същото време леко поскъпване ще има за полиците на около 8% от колите, а максималното оскъпяване от 400% ще е за притежателите на 0.4 на сто от автомобилите. По време на дискусията обаче няколко души се усъмниха, че използваните статистически данни са коректни.


Тъй като новината за преосмисляне на идеята малусите да се трупат на автомобила беше съобщено в кулоарите на обсъждането, а не в залата, основните критики на коментиращите бяха именно срещу нея. Владислав Панев от "Зелените" дори предложи проблемът да се реши чрез списък на водачите, които могат да карат всеки автомобил, каквато е и лансираната идея от КФН. Той поясни, че така ще се решат потенциални проблеми със служебните автомобили, както и тези на куриерски и транспортни фирми. Панев подчерта, че въвеждането на системата "бонус-малус" се е забавило с десет години, което е коствали стотици човешки животи.


Малусите могат да откажат недисциплинираните шофьори от застраховката


По време на дискусията Владимир Тодоров от асоциация на пострадалите при катастрофи обаче предупреди, че при четирикратно оскъпяване на полицата за недисциплинираните водачи те просто ще спрат да сключват "Гражданска отговорност". В тази връзка той призова да се водят разговори с Агенция "Пътна инфраструктура" с камерите, с които ще се следи за каране без винетка или платена тол-такса, да се проверява и дали автомобилите имат задължителната застраховка.


В отговор началникът на "Пътна полиция" Росен Рапчев каза, че службата въвежда нови системи за локализация на водачи без застраховка, като проверка за застраховка в реално време правят и камерите за скорост. При установени нарушения се изготвя и изпраща електронен фиш.


По повод недоволството, че точките, които оскъпяват застраховката се трупат от нарушения на Закона за движение по пътищата, а не на база виновно причинени катастрофи, Николай Петков от КФН обясни, че такова е изискването на Кодекса на застраховането, с които наредбата трябва да се съобрази.


Какво ще се промени с въвеждането на наредбата и аргументите в тяхна защита можете да прочетете тук. Целия документ може да се види на сайта на КФН и в прикачения документ.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK