Всеки пети загинал на пътя през 2018 г. е пешеходец, в Пловдив има най-много катастрофи

Всеки пети загинал на пътя през 2018 г. е пешеходец, в Пловдив има най-много катастрофи

© Дневник



През 2018 г. при катастрофи са загинали 607 души. Това показват данните на Министерството на вътрешните работи (МВР). Спрямо 2017 г. жертвите на пътнотранспортни произшествия са намалели със 75 души, което прави 11% по-малко загинали.


За последните 5 години това е най-малкият брой на починали при или след катастрофа. От 2008 г. насам с най-малко загинали са 2012 и 2013 г. Тогава смъртни случаи при пътни произшествия са 601.


В Пловдив има най-много катастрофи и загинали


Официална статистика за 2018 г. за броя на катастрофите и загиналите по области ще бъде обявена в края на януари. От МВР уточняват, че имат данни за произшествията до края на ноември миналата година и те показват, че най-много тежки катастрофи има на територията на областната дирекция в Пловдив – 863. Следва столичната дирекция със 749 тежки произшествия, а на трето място е Варна с 665.




Най-малък е броят на тежките катастрофи в Перник – 48. В Търговище и Ямбол пък са станали съответно 55 и 56 инцидента. Най-голямо увеличение на катастрофите за първите 11 месеца от годината има в Бургас, Велико Търново и Пловдив. В София пък се отчитат 141 произшествия по-малко.


Освен с най-много катастрофи Пловдив е лидер и в показателя за най-много загинали на пътя. До края на ноември 2018 г. при катастрофи в града са починали 70 души. На територията на столицата загиналите са 48, а във Варна – 45. Най-малко са загиналите в Кърджали – трима, както и в Кюстендил и Смолян – по четирима.


Всеки пети загинал е пешеходец


Нарушения на шофьорите продължават да са основната причина за катастрофите. Според данните на МВР близо 97% от инцидентите са причинени от тях. Пешеходци пък са виновни за 0.77% от произшествията. Въпреки това една пета от жертвите на пътя са именно пешеходци, като 115 души са загинали до края на ноември. Починалите при катастрофи деца са 33, което е с три по-малко за същия период през 2017 г.


През първите единадесет месеца на 2018 г. в сравнение със същия период на 2017 г. е отчетено намаление в броя на тежките катастрофи със 108, на загиналите - с 49, а на ранените – със 79.


Шефът на Пътна полиция Росен Рапчев обясни пред "Труд", че основна заслуга за по-малкия брой катастрофи и загинали на пътя имат "засилената контролна дейност и автоматизирането на процеса по издаването на електронни фишове". По думите му за 2018 г. са издадени 76 хил. електронни фиша.

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    Всеки пети загинал ще бъде пешеходец, докато не се промени законодателството. Всяко убийство на човек на пътя да се счита за непредумишлено убийство и да се лежи минимум 10 години. И виновният да няма право повече да кара лек автомобил до живот. А ако шофьорът е бил пиян или дрогиран - 15 години. Да видим после, като осъдят 10-20 души по този начин, дали другите няма да внимават на улицата.

    Спомням си един случай преди време - на пешеходна улица в Стара Загора /може да бъркам града/, където движението на леки коли е забранено, един изрод блъсна и убил малко момче с джипа си. Не си спомням да е лежал и един ден. Имам спомен, че май го осъдиха условно. Значи и аз мога да се кача на колата и да тръгна с 60 км/ч да карам по пешеходната част на Витошка. Ще сгазя там 10-20 души и ще получа условна присъда. Ей сега отивам.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  2. 2 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 713 Разстроено

    До коментар [#1] от "Lou":

    Така е, в България ако искаш да убиеш някой и да не лежиш в затвора, спокойно можеш да го блъснеш. После се признаваш за виновен и по бързата процедура ти дават условна.

    Dosis sola facit venenum!
  3. 3 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1588 Неутрално

    "Шефът на Пътна полиция Росен Рапчев обясни пред "Труд", че основна заслуга за по-малкия брой катастрофи и загинали на пътя имат "засилената контролна дейност ".

    Глупости!
    Засилена контролна дейност....

  4. 4 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    В Пловдив има най-много катастрофи, защото там има най-много цигани. Въпросът е как си завършват образованието, след като 90% са неграмотни и как си вземата книжките?

    Спаси, Господи, Твоите хора и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  5. 5 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1588 Неутрално

    Все по-невъзможно се оказва движението за пешеходците в населените места. Липсват временни пешеходни пътеки на местата,където се извършват ремонти на съоръжения.
    Да не говорим че по натоварените точки почти липсва патрул.

  6. 6 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2264 Неутрално

    При такова съотвношение - 99 срещу по-малко от един процент по вина на шофьорите, случая е ясен - трябва да се вдига тежестта на наказанията, та да станат/ме по-внимателни.

  7. 7 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    В Пловдив шофирането е ужасно. Всеки профан кара как намери за добре.

    Което прави борбата с войната на пътя местен проблем и не трябва да се чака на министъра в София, ами местната власт да действа. Да слага камери, да определя глоби и тези глоби да влизат в местния бюджет. Иначе няма оправия.

  8. 8 Профил на pepamug
    pepamug
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Ами освен да си пожелаем през 2019 да не е всеки втори

  9. 9 Профил на rotor
    rotor
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Ще има ли възмездие за некадърните управници на Агенция Пътища най-после. Не работи нито един терминал за електронни винетки по граничните пунктове. Гавра и гадост!

    "Успехът не е окончателен, провалът не е фатален! Онова, което е от значение, е куражът да продължиш!" Уинстън Чърчил / " Success is not final, failure is not fatal! It is the courage to continue that counts!" Winston Churchill
  10. 10 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1463 Неутрално

    Единственото решение е драконови глоби и ефективни присъди!!!Не някакви фишове за 20 лв и не условни присъди за непредумишлено убийство.А когато има превишена скорост с над 20 км/ч си е умишлено, да не говорим пък за алкохол или наркотици.
    И камери на пътя!Това е най-лесното, но никой не иска да го направи, защото така хранилката на пътните милиционери ще спре!И вместо да изкарват на ден повече пари от месечната им заплата, ще трябва да лепят пликове със снимките на нарушителите.
    Най-важното е обаче, да се промени културата на шофиране, но това е най-трудното.Днес всеки се смята за уникален, единствен, неповторим, значим, важен и изобщо - супермен, а качи ли се в кола, направо се идентифицира с Батман!Първо трябва да се започне с уважението, с културата изобщо, но как да стане, когато вече възрастни хора се гордеят, че не са прочели една книга през живота си, защото това е безсмислено, особено в днешния цифров свят, а децата попиват всичко, дори и простотията.

  11. 11 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    Това за Пловдив е некоректно изкривяване на данните - просто е най-населената област - не може да се сравнява със София-град, където се кара главно градско и съответно предпоставките за тежки катастрофи са по-смекчени.

  12. 12 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 1301 Неутрално

    поне два пъти месечно идат новини за премазани на пешеходни пътеки , вменихте на тия несретници че имат пълно предимство и те скачат искачат пред гумите като невидели , БЕЗ ДА СЕ ОГЛЕДАТ ЗАБОЛИ ПОГЛЕДИ В АЙФОНИТЕ СИ Е НЕ СТАВА ТАКА , НЕПРИЛОЖИМО Е ТОВА ПРЕДИМСТВО ДЕТ СТЕ ИМ ГО ВМЕНИЛИ , ПО ЛОШО , ТОВА ПРЕДИМСТВО ГИ ИЗБИВА ГРАЖДАНИТЕ НИ!!! ПИСАХ ГО СЪЩОТО ГА ГО ПРИЕМАХТЕ ЗАКОНА , МИНУСИ ПОДИГРАВКИ , КО ЩЕ ОСЕМСТОТИН ГОДИНИ ДА Е ЗАТВОРА КО ЩЕ ОСЕМСТОТИН ХИЛЯДИ ЛЕВА ДА Е ГЛОБАТА , АКО ТИ ИСКОЧИ ЧОВЕК ИЗМЕЖДУ ДВЕ ПАРКИРАНИ КОЛИ ИЗНЕВИДЕЛИЦА ....................

  13. 13 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#10] от "Капабланка":

    Глупости. Реално, МВР действа точно така и резултатът е малък.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  14. 14 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3418 Неутрално

    Пожелавам на всеки в този форум днешната новина да не се отнася за него ! За целта - внимателно и съобразено с пътните условия каране и никакво себедоказване и надпреварване - завършва обикновенно фатално !

  15. 15 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 2508 Неутрално

    Това за Пловдив е некоректно изкривяване на данните - просто е най-населената област - не може да се сравнява със София-град, където се кара главно градско и съответно предпоставките за тежки катастрофи са по-смекчени.
    —цитат от коментар 11 на lustmord


    Точно така е.Има най-много загинали в област Пловдив,а не в град Пловдив.А пътищата в област Пловдив са най-натоварените в страната.В София са по-малко загиналите,защото се кара градско.

  16. 16 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#14] от "samoedin":

    Абе то хубаво ти да внимаваш и се съобразяваш ама някой път нещата не зависят от тебе - що кретени има по родните пътища дето карат фиркани, изпреварват по завои, мислят си, че двутонен автомобил спира за 15 метра и т.н.

  17. 17 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 962 Неутрално

    Аз съм от Пловдив. Отчайващо е положението с автомобилите и техните задкормилни устройства. Особено с тези дето са със смолянска, пазарджишка и ямболска регистрация.
    Еми отказах се да ползвам автомобил, въпреки, че на практика няма градски транспорт в града(отвартително организираните автобуси не ги броя за градски транспорт в такъв град като нашия!).
    Ползвам велосипед, който частично решава проблемите, въпреки че на места просто не мога да пресеча от безкрайни колони автомобили.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  18. 18 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1535 Неутрално

    За онзи от Стара Загора-стана известен като случая Паоло.Убиецът е осъден на 6 години реално-излежа три и Старозагорският съд го пусна условно предсрочно.

  19. 19 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#17] от "traveler1":

    Тежките катастрофи с жертви стават приемуществено извънградско - ама така като излагат данните от МВР и журналистите после дето просто предават като папагали ще излезе, че най-културните шофьори били от...

    "Най-малък е броят на тежките катастрофи в Перник – 48"

  20. 20 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 3697 Неутрално

    До коментар [#19] от "lustmord":

    До коментар [#15] от "Мусаши":

    Не ще да са само извънградско, загиналите пешеходци са предимно в градовете, а те са 20% от загиналите...

    Модератора е неадекватен!
  21. 21 Профил на Медиен манипулатор
    Медиен манипулатор
    Рейтинг: 1894 Неутрално

    Разликата между перничани и пловдивчани е в това че първите имат трезва преценка за ситуацията на пътя, но страдат от комплекси израждащи си се в агресивност. Докато пловдивчани са тотално неадекватни на пътя.

    В Пловдив са ми се случвали доста комични ситуации на пътя, но и същевременно доста опасни.

    Свободен архитект, урбанист и еколог!
  22. 22 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#20] от "Ivan_":

    И така да е - смятам, че е коректно когато се коментират подобни данни да се нормализират по брой автомобили или още по-добре по пропътувани километри по даден клас шосета. Това, че в Смолян и Силистра били регистрирани по-малко тежки ПТП от Пловдив и Варна не носи никаква полезна информация за културата на шофьорите или пътните условия там.

  23. 23 Профил на Медиен манипулатор
    Медиен манипулатор
    Рейтинг: 1894 Неутрално

    До коментар [#4] от "Мизийски ☦":

    Онова мамино синче дето татенцето има една от големите транспортни фирми в БГ уби маса народ и не беше циганин. Онази овца дето сгази полицай и после продължи да си кара без книжка не беше циганка. А онази дрогираната дето размаза 10 коли... не беше циганка.

    Свободен архитект, урбанист и еколог!
  24. 24 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 2815 Неутрално

    Простите момчета от полицията трябва да бъдат обучавани да не се хвалят като циганин с бяло дупе. Като го питат за заслугите за намалелият брой загинали да каже: Първо да благодарим на Бог!

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  25. 25 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 351 Неутрално

    Като се поднасят такива данни (не е критика към редакцията) е хубаво да дават като брой на 1000 души от населението също, за да имаме разбиране за проблема съотнесен към населеното място. Пловдив има логика да е пръв с оглед на бурното икономическо развитие, но пък нямаме данни за предходни периоди...да следим тенденциите

    Умерен толераст
  26. 26 Профил на nehaen
    nehaen
    Рейтинг: 288 Неутрално

    И пешеходците и водачите на МПС са участници в Трафика на града. И едните и другите правят тъпотии, защото им се позволява. Аз все още не съм видял глобен шофьор за мигач (примерно) или пещеходец който е решил да спести 10 метра и цепи по диагонал през шосето. Просто в градовете КАТ ги няма никъде, а те там трябва да са най-активни. Примерно там където живея аз улицата е еднопосочна и тези който живеят близо да изхода към главния булевард никога не спазват посоката на живеене, защот той само за 20 м е нарушил правилника и намяло да обикаля за да се прибере.

  27. 27 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 1230 Неутрално

    До коментар [#4] от "Мизийски ☦":

    Рискуваш, бл рат. Я да ти изтрият коментара я да те баннат. Никак не си политкоректен, а спонсорите на газетата не търпят това...

    Европейски ценности: слушкаш Шорош, папкаш грантове! (наръчник на българските либерални медии)
  28. 28 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 559 Неутрално

    КАТ в този си вид е заплаха за здравето на всички от нас!

  29. 29 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 1230 Неутрално

    За Пловдив - редно е да се отчете, че автомобилите с регистрация РВ са малцинство. За сметка на тях, РА, Х, К, СМ, СТ, Сл и У са ... потресаващо мнозинство и качамак по улиците на Филибето! И велоалеите не са спасение от този "колорит" налазил тялото на Пловдив, понеже е зима, а през лятото въпросните таратайки димят и обгазяват периметъра.

    Европейски ценности: слушкаш Шорош, папкаш грантове! (наръчник на българските либерални медии)
  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8641 Неутрално

    Култура на водачите и безхаберието на много от пешеходците е трагедията на пътя.

  31. 31 Профил на quanton
    quanton
    Рейтинг: 260 Неутрално

    Подкрепям горните постове, че статистиката визира пловдивска област, където има доста натоварени пътища и оттам - този резултат. В града също се кара трудно, което си го обяснявам с развитието на индустрията и многото новодошли наши съграждани, които нямат навиците да шофират в натоварено движение. Полицията, обаче, може да направи няколко неща, за да подобри положението:
    1. Да си стегнат патрулните автомобили - често са с неизправни светлини (изгорели крушки, нерегулирани фарове и т.н.).
    2. Да обучат полицаите и да изискват от тях да спазват правилата за движение - често ми се случва патрулка да се престроява неправилно, да престоява неправилно и т.н. без да е с включени лампи, т.е. е обокновен автомобил, а не е със специален режим.
    3. Да изискват от полицаите да не подминават нарушения - почти няма ден, в който да не видя, как патрулен автомобил (и полицаите в него) стават свидетели на нарушение - неправилно престрояване, неподаден мигач, неправилна маневра и не предприемат нищо. А така ми се иска да пуснат сирените и да спрат и санкционират шофьора, който е извършил нарушението.
    4. Да ограмотят и обучат полицаите, така че да пишат актове, които да не падат в съда поради глупави причини - "Ханко Брат" и други такива изцепки.
    Истината в момента е, че повечето от нас шофират по съвест и собствено тълкуване на правилата, а би трябвало всички да разбираме правилата еднакво.
    Ако полицията ни запретне ръкави и свърши описаното, това би било добра първа стъпка към по безопасни пътища.
    Здава и успешна година и безопасно придвижване на всички съформници!

  32. 32 Профил на Медиен манипулатор
    Медиен манипулатор
    Рейтинг: 1894 Неутрално

    До коментар [#29] от "Скакауец":

    Бе то и в София 50% от колите не са софийски. Но отдавна не съм виждал някой да не спре на пешеходна пътека. А пък има и известна колегиалност между шофьорите. Като дадеш мигач, от 3-4 коли все една ще намали за да се включиш лесно в движението.

    Не че няма мутреещи се дебили и дрифтър-чалга-инфантили и в София, но те сякаш се концентрират на две-три места подобни на студенски град и не се набиват на очи толкова като карат в нормалните квартали.

    Имам чувството че се усетиха че не респектират нигоко с такова поведение и предизвикват единствено презрение.

    В София вече никой не го е страх от такива дебили. Наскоро видях водачка на Шкода фабия която показа среден пръст на кретен дето беше решил че като е с тузарско ауди е с предимство и всички трябва да му правят път. Йок! Никой не му даде път да се предреди, даже чака повече отколкото ако не се беше опитвал да се предрежда.

    Свободен архитект, урбанист и еколог!
  33. 33 Профил на Медиен манипулатор
    Медиен манипулатор
    Рейтинг: 1894 Неутрално

    До коментар [#31] от "quanton":

    В Пловдив пешеходните пътеки повдигнати ли са? Ако не са, това е първата мярка със 100% гарантиран ефект.

    Когато над 50% от пътеките са подвигнати, шофьорите почват без да мислят, по силата на навика да намаляват и на неповдигнатите. А това са десетки спасени животи.

    Свободен архитект, урбанист и еколог!
  34. 34 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 814 Гневно

    Винаги съм писал и пак ще повторя:
    - в Пловдив НЯМА КАТ!
    - в Пловдив НЯМА НИКАКЪВ КОНТРОЛ НА ПЪТЯ!
    Не ми вярвате?Застанете на което и да е кръстовище и погледайте шИфИорите - ще ви е бедна фантазията да опишете нещата!За нежния пол зад волана да не приказвам - без колани,без мигащи,с тАлАфона в ръка!
    Камери?!?Полиция?!?Живея наблизо да Второ районно,там най-редовно се *запушва* от тиквеници входа на ул.*Ген.Данаил Николаев*,има знак,указателна табела,само минаващите МИЛИЦИОНЕРИ са слепи за нарушителите!Може би защото техните ЛИЧНИ автомобили са върху тротоара на ул.*Волга* с демонстративно сложени пропуски на предното стъкло.....

  35. 35 Профил на quanton
    quanton
    Рейтинг: 260 Неутрално

    До коментар [#33] от "Обществен деятел":

    Подкрепям идеята, но не всички пешеходни пътеки са повдигнати, а по-скоро са малко на брой.

  36. 36 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 3697 Неутрално

    До коментар [#22] от "lustmord":

    Много си прав тук.

    Има ли обаче подобни измервания във България?
    Следят ли колко са натоварени пътищата. в кои часове, какви превозни средства?

    Модератора е неадекватен!
  37. 37 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 3697 Неутрално

    До коментар [#26] от "nehaen":

    Контрола на трафика в градовете въобще не трябва да е задължение на КАТ, а на общините и общинска полиция.
    КАТ да си гледат извън градовете.

    Модератора е неадекватен!
  38. 38 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#36] от "Ivan_":

    https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2018/04/13/3161587_bezkontrolnite_ochi_na_api/

    Информацията е налична - това, че МВР е пълна с примати, дето не знаят за какво да я ползват е друг въпрос.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK