Ограничения за новите шофьори и задължителни зимни гуми предвижда новият пътен закон

Ограничения за новите шофьори и задължителни зимни гуми предвижда новият пътен закон

© Цветелина Белутова, Капитал



Ограничения за новите шофьори, задължителни зимни гуми за леките коли от ноември до март, по-ефективен механизъм за връчване на глобите и актуализиране на санкциите за някои нарушения, предвижда проект на нов Закон за движение по пътищата, който е публикуван на портала за обществени консултации на правителството. Документът се появява след деветмесечно обсъждане, като сега становища по него се приемат до 23 февруари.


Отпаднали са някои от най-спорните текстове като задължителното използване на каски и жилетки от колоездачите. В новия проект е записано, че през тъмната част на денонощието и при мъгла, при управление извън населените места, велосипедистите следва да има добре различими светлоотразителни елементи върху облеклото си или да носят аксесоари с такива елементи. Каските са задължителни за колоездачи на под 16 години, които карат по платното за движение.


През април беше обявено, че сегашният Закон за движение по пътищата, който е от 1999 година и е променян над 80 пъти, ще бъде разделен в три нови закона - Закона за движение по пътищата, Закона за пътните превозни средства и Закона за водачите на моторни превозни средства.




Според проекта за закон новите шофьори в първите шест месеца ще могат да карат сами автомобили с максимална мощност до 50 киловата (около 67 конски сили). По-мощни превозни средства ще имат право да шофират само в присъствието на правоспособен водач със стаж над 5 години, който не е употребил алкохол или наркотици и не е оставал без книжка през последните 5 години. При нарушение на тези изисквания е предвидено отнемане на книжката за 3 месеца и глоба от 500 лева.


Освен това новите шофьори ще получават две трети от максималния брой контролни точки (26 вместо 39 към днешна дата), а оставащите една трета ще им се дават след две години шофиране без нарушения. Въвеждането на подобни ограничения се обмисля от години, но не се въвеждаха, тъй като имаше съмнение, че могат да бъдат атакувани като дискриминационни.


Изненадващо в закона се появява текст, според който от 15 ноември до 1 март включително леките коли трябва да бъдат задължително с гуми, предназначени за зимни условия. За такива се приемат тези с означения M+S (Mud and Snow), M.S, M&S, M-S или едновременно с M+S и 923PMSF (снежинка в рамката на три планински върха).


Ограничения за новите шофьори и задължителни зимни гуми предвижда новият пътен закон


Досега от ноември до март можеше да се кара със зимни гуми или с други, но с дълбочина на протектора до 4 мм. С новия закон минималният грайфер през цялата година трябва да е поне 1.6 милиметра.


За камионите и автобусите минималната дълбочина на протектора е 4 мм, като през зимата те задължително трябва да имат вериги в багажника.


Велосипедисти до 12 години - на пътя само с придружител


С новия Закон за движение по пътищата се забранява карането на велосипеди по пътните платна от лица до 12 години без придружител на минимум 18 години. За колелетата се въвежда изискване да имат спирачки, звънец, устройство за излъчване на бяла или жълта светлина отпред и червена светлина или светлоотразител отзад. Светлоотразители трябва да има и отстрани на колелата.


Без книжка за минаване на червено и неспиране на зебра


Новият закон запазва размера на глобите за основните нарушения - превишена скорост, неспазване на знаци, шофиране след употреба на алкохол и т.н.(какви са те, можете да видите тук). Нов момент е въвеждането на санкция за превишаване на средната скорост. Наскоро ръководителят на "Пътна полиция" Росен Рапчев съобщи, че предстои камери за установяване на това нарушение да се монтират на още три пътни отсечки. В момента в страната такова оборудване има само в един от тунелите на магистрала "Люлин", като то засича по над 200 нарушения на ден.


Леко завишаване има на глобите за минаване на червено и неспиране на пешеходна пътека. За тези нарушения ще се плаща 150 вместо 100 лева. Новост е, че при тези нарушения ще се отнема и книжката. В проекта за закон обаче не е записано за какъв период ще става това.


Както и досега, книжката ще се отнема освен при шофиране след употреба на алкохол или наркотици, така и за неплатени глоби, влизане след временен знак, забраняващ влизането (за снегопочистване например), каране в аварийната лента или насрещното на магистрала. Без книжки до плащане на наложените им глоби ще остават и шофьорите без постоянен адрес в България.


Временно спиране на автомобилите, както и до сега ще се налага при превишаване на максимално разрешената скорост в населено място над 50 км/ч (за месец), за влизане срещу забранителен временен знак (1 месец), каране в аварийното или насрещното на магистрала (3 месеца), за участие в нерегламентирани състезания по пътищата (три месеца).


Нов момент по отношение на връчването на глобите, установени с камери и радари е изпращането им на имейл, ако водачът е обявил такъв пред Пътна полиция. Другите форми остават, както сега - чрез препоръчано писмо с обратна разписка и лично от длъжностни лица.


Коланите в автобусите са задължителни


В проекта за нов закон е записано, че пътниците в автобусите са задължени да "използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани". В момента текстът гласи, че те се ползват, ако в превозните средства има такива. Както и досега, уведомяването за това задължение ще става от шофьора, от друго длъжностно лице, чрез аудио-визуални средства или с табели и/или изображения, поставени на видно място над всяко място за сядане. При нарушение глобата остава 50 лева.


За пресичането от страната на пешеходците е написано, че и на зебра могат да преминат, след като, преди да навлязат на платното за движение, спрат, огледат във всички посоки на движение и се съобразят с разстоянието до приближаващите се превозни средства. Като тяхно задължение е записано да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, да не отклоняват вниманието си, както и да не спират без необходимост на платното за движение.


На кръстовища без пешеходна пътека пешеходците могат да пресичат пътното платно по продълженията на тротоарите и банкетите върху пътното платно, след като пропуснат движещите се по пътя моторни превозни средства.


Принудително преместване на колите без номера


В раздела, която регламентира принудителното преместване на превозните средства е записано, че тази мярка се прилага спрямо автомобилите без номера и тези, които са били дерегистрирани преди повече от 30 дни.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK