В родилния дом на българските екоболиди

Ръководителят на проекта Пламен Пунов с автомобила от състезанието миналата година.

© Велко Ангелов

Ръководителят на проекта Пламен Пунов с автомобила от състезанието миналата година.



Има един моторен спорт, в който България винаги е слагана сред фаворитите за призово класиране. В тази надпревара скоростта не е важна, а ключовото е да създадеш максимално ефективен автомобил.


Става въпрос за "Шел еко-маратон" (Shell Eco-marathon), в който България участва от 2008 година, като само веднъж няма представител. Това е глобално състезание за ученици и студенти, които имат страст към разработването на иновативни решения за мобилност.


През 1985 г. във Франция се провежда първото състезание "Шел еко-маратон" Европа, в което се включват 25 отбора (тази година ще са 112). От април 2007 г. се организира изданието за Северна и Южна Америка, а от 2010 г. надпреварата за Азия.




Автомобили на отбора от по-ранни издания на надпреварата.

© Велко Ангелов

Автомобили на отбора от по-ранни издания на надпреварата.


Няколко месеца преди новото издание на екологичната надпревара за Европа "Дневник" реши да посети базата на най-успешния български отбор в нея - този на Техническия университет в София. Той има три втори, едно трето и едно четвърто място, а тази година отново е амбициран да е в челната тройка.


Базата всъщност е гараж, намиращ се зад блок 9 на университета. В него могат да се видят част от състезателните автомобили от предишни надпревари, вече подготвените части и задвижващата система на новата кола и купите от спечелените призови места през годините, разбира се.


Автомобилът от карбон


Тази година екипът се състои от 10 студенти и няколко преподаватели, като амбицията е колата да е доста по-лека от миналогодишната, разказва ръководителят на проекта Пламен Пунов. Той уточнява, че за целта освен цялата каросерия от карбон ще е и рамата, която досега се е правила от алуминий. Очакванията са това решение да намали теглото на колата от 100 на 90 килограма.


Алуминиевата рама на колата ще бъде заменена от такава от карбон, което ще свали теглото.

© Велко Ангелов

Алуминиевата рама на колата ще бъде заменена от такава от карбон, което ще свали теглото.


Активната работа по колата за всяко състезание отнема три месеца, като това става извън учебната програма. Любопитна подробност е, че почти всички детайли по колата са проектирани от студентите, а впоследствие са изработени от помагащата на проекта фирма. Това важи за цялото окачване, двата електродвигателя, електрониката, горивната клетка и т.н.


На ток от водородна горивна клетка


Тук е моментът да уточня, че отборът на Технически университет - София, се състезава в категорията "градски тип" на "Шел еко-маратон" (другата категория е прототипи), като в началото студентите разработват хибридни двигатели, но после се спират на електродвигатели. Източникът на енергия се променя и след вариант на колата с батерия от години се залага на водородна горивна клетка. В клетката става реакция между водород от намираща се в колата бутилка и кислород от въздуха, като се получава ток, който задвижва колата и отпаден продукт вода.


От тези парчета ще се изпекат част от детайлите от карбон за каросерията.

© Велко Ангелов

От тези парчета ще се изпекат част от детайлите от карбон за каросерията.


Отборите от чужбина в "Шел еко-маратон" често разчитат на помощта на фирми от авиационната и автомобилната индустрия в изработката на различните детайли, но българските студенти залагат на собствената си находчивост.


Те сами са си конструирали пещ, в която да "изпичат" карбоновите детайли от колата. Направили са си и стенд, на който тестват работата на задвижващата система, все едно тя е на колата. Комплексността на задачата е причината в проекта да са ангажирани студенти от различни факултети - транспортен, електроника, автоматика и електроинженерство.


Пламен Пунов пред стенда, на който се тества работата на задвижващата система.

© Велко Ангелов

Пламен Пунов пред стенда, на който се тества работата на задвижващата система.


Студентският болид вдига до 35 км/ч


Новият болид на студентите от ТУ-София ще се задвижва от два електродвигателя (по един на всяко колело), с мощност 250 вата всеки (около 0.34 к.с.). В зависимост от нуждите се използват двата или един от тях.


Горивната клетка в колата е с мощност 1 киловат. Монтирани са и суперкондензатори, в които за кратко се съхранява произведената електроенергия, което позволява на горивната клетка да работи постоянно в най-оптимален и ефективен режим.


Двата електромотора (най-вляво), кондензаторите (в синьо) и горивната клетка.

© Велко Ангелов

Двата електромотора (най-вляво), кондензаторите (в синьо) и горивната клетка.


Максималната скорост на автомобила е 35 км/ч, а с 1 куб. метър водород може да измине 250 километра. Реално обаче по време на състезанието се навъртат 15-16 километра.


Целта е да се направят определен брой обиколки на пистата, като е поставен лимит на времето. Победител е този отбор, който се е вместил във времето и автомобилът му е консумирал най-малко гориво.


На въпрос за бюджета на проекта Пламен Пунов отговори, че вероятно е около 40 хиляди лева, като една четвърт от тази сума е за транспортирането на колата до мястото на състезанието и за пътуването и нощувките на екипа.


Автомобилът на Технически университет - София на състезанието през 2017 година.

© Шел

Автомобилът на Технически университет - София на състезанието през 2017 година.


Ползите от проекта


Освен, че работи за повишаване на престижа на българското висше образование зад граница, проектът "Шел еко-маратон" е полезен и за участващите в него студенти. От една страна, те виждат реализирани идеите си и трупат практически опит, от друга, лесно си намират работа, най-често във фирмите, които спонсорират отбора и са наясно с качествата им.


Българското участие тази година


Тази година "Шел еко-маратон" Европа ще се проведе на писта край Лондон от 29 юни до 5 юли. На него България ще бъде представена за първи път от шест отбора, което я нарежда на девето място по този показател. Лидери са Франция с 42 тима, Германия с 13 и Великобритания и Турция с по 12.


Миналата година технически проблеми не позволяват на българските студенти да завършат.

© Шел

Миналата година технически проблеми не позволяват на българските студенти да завършат.


Три от българските отбори - на Техническите университети в София и Варна, както и тимът HydRu на Русенския университет "Ангел Кънчев", ще са в категорията автомобили "градски тип". В нея сили ще премерят 49 тима от цяла Европа. 22 от тях залагат на електрическата батерия, като източник на енергия. Има също коли на бензин (12), водород (10), дизел (4) и етанол (1).


В категория "прототипи" също се включват три български екипа - отбор "Автомобилист" на Русенския университет и двата ученически екипа - на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм "Н.Й. Вапцаров" – гр. Чепеларе, и на Професионална гимназия по механоелектротехника и електроника – гр. Бургас. Те ще мерят сили с още 109 тима от цяла Европа.


Студентите проектират всички детайли сами, а изработката се поема от фирми, които подкрепят отбора.

© Велко Ангелов

Студентите проектират всички детайли сами, а изработката се поема от фирми, които подкрепят отбора.


И в тази категория батерията е предпочитана като източник на енергия (47 отбора). Следват бензинът (40), водородът (14), етанолът (9) и дизелът (2).


Българските отбори ще бъдат представени на 7 юни. Тогава ще бъде обявен и победителят в конкурса за идейни разработки на тема "Иновации в подкрепа на българските отбори в "Шел еко-маратон". В него могат да участват ученици и студенти на възраст между 16 и 22 години.


В родилния дом на българските екоболиди

© Шел

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 3362 Неутрално

    Тоя "родилен дом" е ялова работа :)))

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  2. 2 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 4627 Неутрално

    Приятна за четене и интересна новина. Успехи и радост от това, което вършат да имат!!!

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13009 Неутрално

    Браво на момчетата!
    Интересно, не знаех как става с 'леенето' с карбон...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#1] от "Боян Таксиров":
    Оценката ти е ялова....
    Я си гледай компютрите и себе си....

  5. 5 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 955 Неутрално

    Прогреса се движи от хора като тези момчета, пожелавам им успех !!!

  6. 6 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 3362 Неутрално

    До коментар [#4] от "Софианец":

    Сори, акцентирах върху яловото име на статията.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  7. 7 Профил на carlosestrada
    carlosestrada
    Рейтинг: 1717 Неутрално

    До коментар [#3] от "penetrating":

    ето ти процеса:
    https://www.youtube.com/watch?v=PGGiuaQwcd8

  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13009 Весело

    До коментар [#7] от "carlosestrada":

    Почти като при стъкленото влакно със смоли :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK