Автоинструктори: Обучаваме хора, които не знаят посоките, допълнителни часове са нужни

Автоинструктори: Обучаваме хора, които не знаят посоките, допълнителни часове са нужни

© Юлия Лазарова



Обучаваме младежи, които не знаят къде е ляво и къде е дясно. Не знаят за какво да използват краката си. При това положение увеличаването на часовете по кормуване е задължително, обяви на пресконференция днес Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Неговата позиция беше подкрепена и от Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.


Поводът за днешната им пресконференция бяха предложенията за промяна в учебния план за подготовка на водачи в най-масовата категория "В", които предвиждат часовете по кормуване да се увеличат от 31 на 42, а тези по теория да бъдат намалени от 40 на 26. Другата новост е задължително част от часовете да са на скоростен път и магистрала, по тъмно или при намалена видимост, както и в тежък трафик. Подобно изискване се залага за пръв път, като досега управлението на магистрала или скоростен път се е организирало по инициатива на инструкторите.


Предложенията срещнаха и критики с основния аргумент, че така курсовете ще поскъпнат с 250 - 300 лева и ще стигнат 1000 лева. "Срещу тези решения са представителите на малките фирми, които нямат офис и предлагат курсове на нереално ниски цени", обяви Георгиев.


Въртят курсистите по един същ маршрут




Той обясни, че в неговата школа предлага както стандартно обучение - включващо задължителните 31 практически часа, така и разширено - с 45, и разликата в нивото на курсистите е огромна. "Оспорващите промяната само цената им е главите. Но нека видят автошколите с курсове за 250 лева, че карат курсистите да въртят само по улиците, където ще е изпитът. Колите им дори нямат винетки", обясни Красимир Георгиев. Правят кръгчета в един и същ район, докато курсистите блокират", допълни колегата му Йонко Иванов.


Красимир Георгиев показва колко са дебели законите за движение по пътищата от 60-те години, 80-те години и сега

© Георги Пауновски

Красимир Георгиев показва колко са дебели законите за движение по пътищата от 60-те години, 80-те години и сега


Според Красимир Георгиев в най-добрия случай в България на изпит се отива след навъртени едва 150 - 200 километра, докато в Германия курсистите имат зад гърба си десет пъти повече. Като аргумент Йонко Иванов посочи също, че след като в началото на 90-те години броят на практическите часове в обучението за категория "В" е намален от 36 на 25, броят на загиналите скача рязко, за да достигне близо 1400 на година. Сега те са около 700.


Повече задължителни часове - по-малко разходи за допълнителни


И двамата се обединиха около тезата, че при повечето задължителни часове ще намалее броят на взиманите допълнително, които се доплащат и са задължителни при всяко неуспешно явяване на изпит за книжка. "Има фирми, които се хранят само от късане и допълнителни часове", каза по този повод Красимир Георгиев.


Представителите на автошколите не приемат критиките, че промените се правят без обсъждания и набързо, като посочват, че от 2016 година Министерството на транспорта работи по новата учебна документация, като първоначално се е обсъждало практическите часове да са 50. "Януари с решение на Министерския съвет се създаде работна група, която да намери варианти за качествено обучение, а предложенията стояха на сайта на Министерството на образованието един месец", поясни Иванов.


Не се ли приеме, ще искаме да няма курс


Той обясни, че проучване сред автомобилни инструктори от цялата страна, направено от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", е показало, че най-много сред тях одобряват идеята часовете да станат 41, както и добавянето на задължително шофиране по магистрала, на тъмно и в тежък трафик.


"Ако и този път не се доведат докрай нещата, ние ще заявим, че искаме да няма курс", каза Красимир Георгиев. Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи пък допълни, че взимането на книжка не е конституционно право и който не може да си го позволи, ще търси други варианти за придвижване.


На въпрос на "Дневник" дали след последните промени възможността за купуване на шофьорски книжки е отпаднала, Тодоров каза, че при теорията това е така на 99%.


При практическия изпит възможността била по-голяма заради човешкият фактор, но с монтирането на камери във всяка кола възможностите били силно ограничени.


Критиците: Целта е единствено вдигане на цената


Междувременно от Института за пътна безопасност, които са сред основните критици на идеята за увеличаване на броя на задължителните часове кормуване, изпратиха позиция до медиите. В нея се казва, че в нито една европейска страна няма повече от 30 учебни часа практическо обучение. "Спекулациите в България относно необходимостта от повишаване на минималните часове за кормуване от 31 на 42 часа целят единствено повишаване на цената на шофьорските курсове, без да се гарантира качеството им", е мнението на организацията.


И още инициативи


Както е известно, увеличаването на броя на часовете кормуване, които се минават, преди да се вземе книжка, не е единствената инициатива, целяща да намали тежките катастрофи с участието на неопитни шофьори. В началото на годината беше обявено, че в новия Закон за движение по пътищата се предлага новите шофьори в първите шест месеца да могат да карат сами автомобили с максимална мощност до 50 киловата (около 67 конски сили).


По-мощни превозни средства ще имат право да шофират само в присъствието на правоспособен водач със стаж над 5 години, който не е употребил алкохол или наркотици и не е оставал без книжка през последните 5 години. Освен това новите шофьори ще получават две трети от максималния брой контролни точки (26 вместо 39 към днешна дата), а оставащите една трета ще им се дават след две години шофиране без нарушения.


Докъде стигна работата по закона обаче към момента не е известно, след като още през февруари би трябвало да е приключило неговото обществено обсъждане. Анализ на пътнотранспортните произшествия през 2018 г. показва, че смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори. Информацията на Пътна полиция пък сочи, че 96% от тежките катастрофи са заради грешки на водачите, резултат включително и на слаба подготовка.


Промените в обучението на бъдещите шофьори са сред първите реални инициативи на създадената в края на миналата година Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Сред нейните задачи са формиране на политиката в областта на пътната безопасност, събиране и системен анализ на информацията по темата.


Агенцията се занимава и с контрол върху функциите и мерките от всяко едно от ведомствата, ангажирани с проблема, като според Крумова това е ключов елемент.


Предвид изявленията на ръководителя на новия орган Малина Крумова могат да се очакват промени също в организацията на контрола на пътя и законодателството. Целта на агенцията е след първата ѝ година работа жертвите на пътя да бъдат намалени с 20%.

Коментари (60)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8679 Неутрално

    Като не знаят посоките, ням ада карат автомобили. Май ще трябва тест за интелигентност, преди курса.

  2. 2 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    Ами посоките са сложно понятие!
    Ако щете вярвайте, но има хора които не знаят азбуката.Не говоря за "брат'чедите", а за български деца, които учат в гимназия!

  3. 3 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Психотестове, листовкии тестове за интелигентност са нужни при всяко опресняване и смяна на документите.
    Превантивни мерки.

  4. 4 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2264 Весело

    Като не знаят посоките, ням ада карат автомобили. Май ще трябва тест за интелигентност, преди курса.
    —цитат от коментар 1 на Роси


    Не бих нарекъл "интелигентност" да знаеш къде е ляво, а къде е дясно :-)

  5. 5 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3454 Весело

    До коментар [#4] от "plamen_b":

    Е, интелигентност е.
    Всичко, свързано с осмисляне на времето и пространството, си е интелигентност.

    Доброто е заразно
  6. 6 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3076 Неутрално

    Съгласен с допълнителните часове, само смирено да попитам : "Какво правим с "органите на реда", които спирайки хората с повече часове задават култовият въпрос : "И кво прайм сия"???

  7. 7 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2411 Неутрално

    "Обучаваме младежи, които не знаят къде е ляво и къде е дясно. Не знаят за какво да използват краката си"

    Ако това е казано, то тия нямат право да бъдат инструктори...И да станат учители по физическо тогава.

  8. 8 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    Абе те ги знаят посоките майничките с купешките книжки...това е елементарно и маймуните ги знаят. Обаче когато са трезви и чисти от наркотиците, че иначе не посоките не знаят ами въобще на кой свят са.

    мурзилка
  9. 9 Профил на birnic
    birnic
    Рейтинг: 1101 Неутрално

    Допълнителни часове = допълнително кинти ?

  10. 10 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1158 Любопитно

    Планетата на маймуните БГ версия :I

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  11. 11 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 2025 Весело

    "Другата новост е задължително част от часовете да са на скоростен път и магистрала, по тъмно или при намалена видимост, както и в тежък трафик."

    Курсистите от Силистра и Търговище къде ще го тестват тоя тежък трафик?
    Ще отскачат до Варна ли?

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  12. 12 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 855 Весело

    В скоро време ще ви се наложи да обучавате хора дето не могат да си кажат името, така че не бързайте с оплакванията!
    Дебилизацията върви с пълна сила по света и у нас.
    Каменната ера ще дойде на крилете на научнотехническия прогрес - беше казал един умен човек :)

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  13. 13 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1923 Неутрално

    Какви истории съм чувал за тези изпити по кормуване. Предварителни договорки между изпитващи и инструктори, информация между самите инструктори кой ще бъде изпитващият, къде ще върти курсантите. А самите изпити понякога са пълен фарс - ако изпитващият си хареса някой курсант или е предварително уговорен да не го мъчи, го пуска на една-две пресечки с по-слаб трафик и го спира. Но ако реши да се заяде, ако изпитваният не му е симпатичен, ако няма уговорки, ще върти курсанта 3 часа по най-натоварените улици, докато го скъса.

    Докато няма контрол върху изпитващите, няма са се оправи системата. Корупция в този сектор има. Огромна. Но тя не е при инструкторите, както някои се опитват да я изкарат. Корупцията е при изпитващите, защо те са съдии и екзекутори, те колят и бесят, те дават и късат.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  14. 14 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Е, това с лявото и дясното винаги си е имало по някой, един на сто-двеста, дето ги бърка, винаги е имало и по някой с лоша координация, дето не си използва съвсем адекватно краката или ръцете или поне се учи по-бавно. Може би трябва да се вдигнат цените със задна дата? А който предишните векове не е карал шофьорски курсове, да плати 10% за разполагаемост, ако е починал, наследниците му да платят.

  15. 15 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3192 Неутрално

    Кажете колко е една книжка, айде, като сте тръгнали да говорите. 300 кинта и минаваш. Ама не знаеш какво е задна предавка - няма проблем, няма да ползваш. Ама не можеш да тръгваш по склон - ОК, ше паркираш на равно...

  16. 16 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3410 Неутрално

    Добре де като не знаят посоките как точно вземат теорията или листовките както им викахте?

    Или по втория начин или ги наизустяват.

  17. 17 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1270 Любопитно

    Така е. Напълно неграмотни, обаче с ИСТИНСКИ ДИПЛОМИ ЗА ОСНОВНО ОБРАЗОВАНИЕ! Дори не могат да говорят, не разбират какво им говори инструкторът, но накрая стигат до изпит. И по нянакъв начин успяват да го преминат УСПЕШНО!

  18. 18 Профил на С Стоянов
    С Стоянов
    Рейтинг: 3651 Неутрално

    Всичко е правилно, само не разбирам защо часовете по теория се намаляват? За компенсация на цената ли?

    ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  19. 19 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5510 Неутрално

    "Обучаваме младежи, които не знаят къде е ляво и къде е дясно. Не знаят за какво да използват краката си"?!


    Ами като се научат, тогава ще ги качите в колата. Ама нали трябва да им вземем кинтите...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  20. 20 Профил на Jikevjikev Jikev
    Jikevjikev Jikev
    Рейтинг: 353 Неутрално

    И двете си деца съм науìл да шофират, преди да ги пратя на ""ïнструктор"".
    Аз също съм се уìл да да карам преди да ида на "курс".
    Защо само лицензираните "инструктури" имат право да обучават?
    Нима един родител или приятел (с желание) няма да се раздадат, повече и от най-скъпия "инструкор"? На инструктура целта му е само да вземе парите, а на Родител или приятел, целта е и живота и здравето на ученика и икономичното каране и всичко което трябва да знае един шофьор.

  21. 21 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2780 Неутрално

    Хайде де! Не знаят ляво и дясно? Това не го вярвам.

    Мърфи е оптимист!
  22. 22 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5510 Весело

    До коментар [#21] от "султана глаушева":

    В казармата имаше подобни лица...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  23. 23 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 776 Неутрално

    Премахнете тези задължителни курсове. На тях нищо не се учи, даже инструкторите го казват, но вместо да ги премахнат искат увеличение на задължителните часове. Ако за 26 ч. не могат да научат посоките, колко повече ще научат за 40 часа курсове? Разрешете обучението на личен автомобил с придружител по третокласни и четвъртокласни пътища. Направете полигони, които да могат да се ползват. За тези 1000 лв. може да се минат няколко хил. км преди изпита. А който иска да си плаща за курсове.

    Никога повече мутри начело на България.
  24. 24 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1053 Неутрално

    До коментар [#6] от "selqnin":

    въпросът е защо те спират и кво си направил за да питат кво прайм ся.. Щото хората като се научат да им казват - ми пишем и органите ще се научат да не питат.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  25. 25 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2780 Неутрално

    До коментар [#22] от "hamiltonf":
    Е, поне лесно се оправя. Да им върше по една синя и селена лентичка и да го кара по цвета - вместо ляво и дясно 😊

    Мърфи е оптимист!
  26. 26 Профил на RadiMiles
    RadiMiles
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Истината е, че има хора, които просто не стават за шофьори и един предварителен преглед с психиатър би облекчил ситуацията

  27. 27 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1431 Весело

    Като аргумент Йонко Иванов посочи също, че след като в началото на 90-те години броят на практическите часове в обучението за категория "В" е намален от 36 на 25, броят на загиналите скача рязко, за да достигне близо 1400 на година. Сега те са около 700.
    -------------------------------
    Абе, то и Йонко не знае разликата между корелация и причинно следствена връзка, ама не го караме на допълнителни часове по математика.

    Тук е мястото да си призная, че за ляво и дясно редовно се замислям... дори се случва да завивам в противополжна посока като ми кажат от съседната седалка...

  28. 28 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Корумпирани изпитващи поддържат на пазара калпави инструктори и учебни центрове, които бълват неподготвени шофьори предлагайки нерално ниски цени или книжка без курс.
    И 100 часа да бъде курса, основно облагодетелствани ще бъдат тези, които таксуват само 15, дават 5 и учат за 1 но изпитващия е наш човек и за 100-200 кинта ще оправи нещата. Цедката е изпита а тя е компрометирана. Изпитващи късат и се гаврят с напълно подготвени курсисти за могат да си изпълнят поетите ангажименти и да не бият на очи с броя минали/скъсани.
    Който не се е научил за 30, няма да се научи и за 60 часа. Съвестните инструктори не им трябва законово изискване за да се обучават курсистите в трафик, вечер и магистрала.

  29. 29 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3925 Весело

    До коментар [#5] от "АзКлавдия":

    С ГПС вече няма "пространствено мислене", има ляво, дясно (с леки вариации, като "леко вдясно") и напред.

  30. 30 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3925 Весело

    До коментар [#25] от "султана глаушева":

    Е, като навремето селянчетата в младата българска армия, с "лук" и "чесън", зер лентички не е имало бол.

  31. 31 Профил на sylvester
    sylvester
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Когато карах курсовете, по правилник се изискваше да карам поне веднъж през нощта, на фарове и поне веднъж извън града. Автоинструкторът ми не пожела да си развали спокойствието и всичките ми часове кормуване минаха в един квартал на София, посред бял ден. Буквално за над 20 урока не включих задна скорост. Какво значение има какво пише в правилника? На българския тутманик и 50 правилника да му напишеш, дума по дума да повториш тези от най-развитите държави, той ще се почеше по тумбака и ще каже "Ха! Тия ще ме учат мене как да работя".

  32. 32 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 535 Весело

    Добре, че не ги учат да карат кораби. :)
    50 часа ще им трябват само за да обяснят, как така десният борд ти е отляво, а левият - отдясно щом гледаш към кърмата. И това е, при условие, че знаят кое е ляво и кое - дясно. Недай си боже, да трябва да се движат на юг-югозапад. :)
    Човек спокойно може да си кара автомобила, дори и да се задруднява с "ляво-дясно", може да използава "насам-натам". Друг е въпросът, ако има затруднения с координацията на собствените си крайници - тогава ще им трябват часове по физическо възпитание. :)

  33. 33 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3134 Неутрално

    Посоките, а? И аз много мразя когато леличката от ГугълМапс ми каже "Завий на Север". И съм в кола без компас! А пък за ляво и дясно без да си марширувал в казарма си е съвсем злобна команда!

  34. 34 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 617 Весело

    До коментар [#33] от "Таралеж":
    Ами за. София Витоша се пада на юг. Люлин е на запад, Дружба на изток. Ама жените вече ще берат ядове. Между другото много роми съм виждал в кола, но нито един в учебна. Те в условията на ромско гето ли се учат?

  35. 35 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3134 Неутрално

    До коментар [#33] от "Таралеж":Ами за. София Витоша се пада на юг. Люлин е на запад, Дружба на изток. Ама жените вече ще берат ядове. Между другото много роми съм виждал в кола, но нито един в учебна. Те в условията на ромско гето ли се учат?
    —цитат от коментар 34 на victortrt


    Хаха! И аз се ориентирам като съм на място където планината стърчи от някъде, и знаеш от коя посока стърчи. Ама я иди на равно място? Или с небостъргачи от всички старани?

  36. 36 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    Каменната ера ще дойде на крилете на научнотехническия прогрес - беше казал един умен човек :)
    —цитат от коментар 12 на traveler1

    По-скоро на левите крачуни на капитализма.

    мурзилка
  37. 37 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Много просто: Гиндер-Шайковица

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  38. 38 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1731 Неутрално

    Вие хубаво ги обучавате, а защо им давате книжки?

  39. 39 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3402 Неутрално

    Имах съученик, който по физическо маршируваше "лява ръка, ляв крак". За курсовете преди се искаше 8-ми кл., минаваше се психотест, задължително медицинско. Курсът траеше три месеца. Минаваше се троен изпит, вътрешен листовки и полигон, зачот листовки и градско и пред КАТ същото. Помня психотеста, бяха листовки и стенд, където се проверяваха реакциите, напр. ако светне отляво червена лампа, ти трябва да натиснеш десен педал и обратно. И това на скорост. Имаше и други гърчове. Цена, стотина лв. Ако те скъсат по веригата, бецален допълнително.

  40. 40 Профил на Джони  Глупавия
    Джони Глупавия
    Рейтинг: 958 Неутрално

    А инструкторите дали въобще могат да шофират или просто разнасят едни пари между изпитващи и изпитвани?

  41. 41 Профил на Aleksandar Stoychev
    Aleksandar Stoychev
    Рейтинг: 12 Неутрално

    С навлизането на автономните автомобили авто инструктурите ще останат безработни, човешкият фактор при възникване на ще се елиминира.

  42. 42 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    С навлизането на автономните автомобили авто инструктурите ще останат безработни, човешкият фактор при възникване на ще се елиминира.
    —цитат от коментар 41 на Aleksandar Stoychev


    Той вече е елиминиран фактора, къде по света си видял да има хора, има само капиталисти.

    мурзилка
  43. 43 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3977 Неутрално

    До коментар [#39] от "man_un":

    Аха... Когато аз карах курса, първо се почваше с изучаване на ЗДвП и Правилника. Кабинет, листовки, табла, разиграване на ситуации. Изучаване и устройство на автомобила и в най-общи линии, кое за какво служи и как работи. Втори етап, на полигон. Тръгване и спиране, на равно и по наклон. Паркиране напред, назад и настрани. Каране на зиг-заг напред и назад. Доста се наблягаше на маневрирането с ниска скорост. После извънградско, после градско и накрая изпит. От група около 25 човека, изпита го взехме , мисля 5 или 6...
    Сега, като вземат книжка, колата си не могат да паркират...!

    Бивш tww09306483.
  44. 44 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2780 Неутрално

    До коментар [#30] от "daskal1":
    Аз го знам със сено и слама. Вместо леви-десни сено-слама хооодом марш! Сено слама, сено слама..... 😊

    Мърфи е оптимист!
  45. 45 Профил на hup58605929
    hup58605929
    Рейтинг: 45 Неутрално

    Преди години, на съвсем нормални пазарни цени, курсът ми протече разочароващо за мен; за около 40 минути каране ми се вписваха двойни часове (аз като нетърпим келеш нямах против), учех се на автомобил, който едва ли би минал нормален технически преглед в бяла държава (Рено някакво, гаражно пригодено за учебно МПС), с инструктор, тежащ буквално на половината на автомобила. Курсът се извърши на 90% в района на Герена с изключение на 2-3 отивания и връщания до Люлин 5 до училището на детето на инструктора (познато, нали?). За всички учебни часове единственото "извънградско" кормуване бе по Ботевградско шосе до Кремиковци (за да вземем неадекватна курсистка от фабрика за кренвирши). Тогава и развих максимална скорост от около 70км/ч и помня, че включих пета предавка, на което инструкторът обезумял ми кресна, че пета скорост ще включвам когато си купя своя кола... Така и не разбрах как се държи автомобилът при по-висока от градската скорост. По тъмно и дума не ставаше да се кара. За магистрала е излишно да споменавам... Дойде изпитът. Пак карах само в района(никой не ми е казвал къде ще карам), вкараха ме в паркинга на ДАИ за мое леко притеснение. Но, о, виж ти, само за може изпитващият да вземе повредена ел печка за ремонт, защото му било по път... Изпитът приключи без наказателна точка. След няколко дни си взех книжката (мисля някаква бърза поръчка, а и КАТ бяха ненадейно експедитивни). Имах кола, коята бях купил на партньорката си преди година. Седнах и се замислих въпреки, че законово съм в пълното си право да управлявам МПС по ЗДП, дали не съм всъщност опасен за околните и за себе си... Първото ми шофиране извън София бе до Враца по пътя, наречен "магистрала Хемус", през мъгла обратни виражи, тирове, тунели и не дотам отговорни шифьори. Доста пот пролях, а и бях сам за радост. След седмица ми звънна инструкторът и закачливо ме подкани: "Айде бе, Сена, научих те, чакам си бутилката черно джони, стана и ти човек покрай мен!".... Та така за обучението в България. Надявам се искрено да съм единственият, но по-силно се съмнявам дълбоко, че е така....

  46. 46 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3925 Весело

    До коментар [#44] от "султана глаушева":

    Може, но лук и чесън са се завързвали за пагона на новобранеца докато усвои посоките. Поне такава беше приказката от дядо ми, може и да се е шегувал, беше кавалерийски офицер.

  47. 47 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    И двете си деца съм науìл да шофират, преди да ги пратя на ""ïнструктор"".Аз също съм се уìл да да карам преди да ида на "курс". Защо само лицензираните "инструктури" имат право да обучават?Нима един родител или приятел (с желание) няма да се раздадат, повече и от най-скъпия "инструкор"? На инструктура целта му е само да вземе парите, а на Родител или приятел, целта е и живота и здравето на ученика и икономичното каране и всичко което трябва да знае един шофьор.
    —цитат от коментар 20 на Jikevjikev Jikev


    Е, има всякакви, не всички гледат само парите. Даже, предполагам, повечето се интересуват повече от репутацията си, щото тя носи парите. А моят инструктор, верно, преди повече от 30 години, по комунистическо време, трицифрен брой пъти ми е казвал, как колегата му, който водеше теорията, от 10 години няма скъсан на изпит и и той иска така. Това по повод, че и аз бях отишъл научен, баща ми ми даваше сам да карам колата, та често не спазвах буквата на закона, в смисъл да се престроявам на празен път, което ми забавя после скоростта в завоя или да спирам на стоп, когато няма никой отсреща.

  48. 48 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    До коментар [#21] от "султана глаушева":В казармата имаше подобни лица...
    —цитат от коментар 22 на hamiltonf


    Да, първите дни постоянно слушах от фазана уточнението "другото дясно" към някого, просто има явно хора, на които не им се е налагало да се замислят много по въпроса. След няколко дни ги запомняха, та не знам какво толкова се вълнува тоя инструктор, да го изкара от колата и да му проведе една строева подготовка и проблемът е решен.

  49. 49 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Истината е, че има хора, които просто не стават за шофьори и един предварителен преглед с психиатър би облекчил ситуацията
    —цитат от коментар 26 на RadiMiles


    Истината е, че всеки може да се научи, както всеки се научава да ходи, някой по-бързо, някой по-бавно. Шофьорите казват, че ти трябват около 40 000 километра, обаче, което не става с курсове.

  50. 50 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    До коментар [#25] от "султана глаушева":Е, като навремето селянчетата в младата българска армия, с "лук" и "чесън", зер лентички не е имало бол.
    —цитат от коментар 30 на daskal1


    Сено - слама.

  51. 51 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Когато карах курсовете, по правилник се изискваше да карам поне веднъж през нощта, на фарове и поне веднъж извън града. Автоинструкторът ми не пожела да си развали спокойствието и всичките ми часове кормуване минаха в един квартал на София, посред бял ден. Буквално за над 20 урока не включих задна скорост. Какво значение има какво пише в правилника? На българския тутманик и 50 правилника да му напишеш, дума по дума да повториш тези от най-развитите държави, той ще се почеше по тумбака и ще каже "Ха! Тия ще ме учат мене как да работя".
    —цитат от коментар 31 на sylvester


    Полигон нема ли вече?

  52. 52 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Имах съученик, който по физическо маршируваше "лява ръка, ляв крак". За курсовете преди се искаше 8-ми кл., минаваше се психотест, задължително медицинско. Курсът траеше три месеца. Минаваше се троен изпит, вътрешен листовки и полигон, зачот листовки и градско и пред КАТ същото. Помня психотеста, бяха листовки и стенд, където се проверяваха реакциите, напр. ако светне отляво червена лампа, ти трябва да натиснеш десен педал и обратно. И това на скорост. Имаше и други гърчове. Цена, стотина лв. Ако те скъсат по веригата, бецален допълнително.
    —цитат от коментар 39 на man_un


    Психотестовете бяха само за професионалните категории, за Б се искаше само в медицинското психиатър да се разпише, че не се водиш на отчет при тях.

  53. 53 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3402 Неутрално

    До коментар [#52] от "usero":

    1977-всички. Ако после има промени, не знам. Аз се явявах на такъв тест за кат.В.

  54. 54 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1731 Любопитно

    Пак сме го почнали по български — отзад напред. Няма значение кой те е учил да шофираш, важното е кой те следи по улиците и дали ти налага (и събира) глоби за пакостите дето вършиш. ОСНОВНАТА ЦЕЛ е по пътищата да се шофира адекватно и да няма катастрофи. Значи трябва да се тормозят тези дето шофират странно и опасно. Ако някога КАТ почнат да налагат глоби точно на тези, съвсем скоро пътищата ще станат в пъти по-безопасни. Просто няма да има значение дали си купил книжката, дали си я взел на късмет или си минал стабилен курс — правиш ли опасни грешки ти я вземат, а ти пиеш една студена вода за кинтите и почваш да мислиш как да стане така, че следващата книжка да не ти я вземат. Е, накрая ще стигнеш до акъла че купена/подарена, трябва да се научиш да шофираш свястно за да не ти я вземат. От там отпадат всички тъпи курсове и кофти инструктори, а тези дето бъркат ляво/дясно (или са си взели "основното" по "втория начин") или се научават да шофират както трябва, или им прибират всяка новозакупена книжка.
    Да, ама не, щото сме у България, и такива нормални неща няма как да се случат.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  55. 55 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    До коментар [#52] от "usero":1977-всички. Ако после има промени, не знам. Аз се явявах на такъв тест за кат.В.
    —цитат от коментар 53 на man_un


    Е, 1988. Впрочем, когато сега си вадя медицинско за продължаване на срока на книжката, вече ходя само при ДжиПито, нито на психо, нито на очен...

  56. 56 Профил на Диана Христова
    Диана Христова
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Всички се хванахте за посоките, но е факт, че часовете са малко без значение дали бъркаш ляво и дясно. Има хора, които са карали кола преди това, показано им е , но и има други такива, които за 1ви път се качват. Другият проблем е с по-малките градове. Във Велинград например караш до Пазарджик защото там ще ти е изпита после. Една голяма част от часовете отива само в пътя между двата града. Ако искаме наистина да сме спокойни след като сме си взели изпита, че можем да шофираме (реално не можем де, мираж е това) трябват не по'малко от 50 часа. Ако искаме да знаем как се тръгва и спира и как се паркира на магия и 31 часа стигат.

    И мразя се, когато се страхувам. Когато бият някой без вина. Когато във душата ми нахлуват и в нея храчат своята злина.
  57. 57 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1974 Неутрално

    До коментар [#26] от "RadiMiles":Така е. Мой колега си купи кола. Пет пъти се явява на изпит и го късат. Питам го:" Бе, Петко,как те късат като в вашето градче имате един светофар?" Туй то. После си наемаше шофьор да го кара с колата .
    Решаваме листовки със ситуации. 30 въпроса с по три варианта на отговори. Допускат се една до две грешки. Инструкторът раздава решените листовки. Накрая остават 2. Човекът гледа, па се обръща към авторите им: А бе вие на инат ли сте драскали? Имате по 1-2 верни отговора. Ако бяхте драскали без да гледате, щяхте имате около 10 верни отговора." Прав е човекът. Такава е вероятността при сляпо драскане.
    Не ги допуснаха до изпити. Имали по един-два класа образование. (Чисти българи). В центъра на София.

  58. 58 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1974 Неутрално

    До коментар [#45] от "hup58605929":Книжка може и да имаш, но още не си наясно за скоростите. Пета скорост не значи че ще литнеш. Тя е за поддържане на висока скорост на магистрала. Не си само ти. Верижните катастрофи и много жертви по пътищата се дължат на шофьори дето натискат спирачката и съединителя.

  59. 59 Профил на Juanita Kiteless
    Juanita Kiteless
    Рейтинг: 13 Неутрално

    Да, трябват си повече часове, а освен това трябва отново да има и полигони, където извън тези задължителни часове бъдещите шофьори да могат да се упражняват за сръчност.

  60. 60 Профил на Thomas Anderson
    Thomas Anderson
    Рейтинг: 239 Гневно

    Кърлежи кръвопийци са инструкторите и курсовете в този си вид. Трябва да е системата като в САЩ - добър независим изпит само. Кой как се учи си е негово право и задължение. Аман от “огранизации” дето все искат още и още.

    Как ще осигурят “намалена видимост” - ще чакаме да падне мъгла, проливен дъжд и юруш да курмуват ли? Това с магистралата е също безумно - ходи във Видим, Монтана, Враца, Свищов… те не трябва да вземат книжки ли ?

    Sugar - The Bitter Truth http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK