
© Николай Дойчинов
Ако новостите се приемат, опашките пред пунктовете на Пътна полиция за регистрация ще останат в миналото
Да отпадне монополът на Пътна полиция при първоначалната регистрация в България на нови и употребявани моторни превозни средства, като това се прави и в лицензирани пунктове в цялата страната. Създаване на досиета на всички автомобили, бусове, камиони и автобуси. Това са двете най-интересни новости, предвидени в новия проектозакон за пътните превозни средства. Законът налага и ограничения в търговията с употребявани авточасти и сервизирането.
Неговата редактирана версия след първия етап на обществено обсъждане е публикувана в петък на портала за обществени консултации на Министерския съвет. Законът е един от трите, които трябва да заменят сегашния твърде обемист Закон за движение по пътищата. Другите два закона са за движение по пътищата и за водачите на моторни превозни средства. Те вече минаха обществено обсъждане и сега се редактират след получени становища от заинтересованите институции.
Законът за пътните превозни средства не отнема изцяло ангажимента на Пътна полиция да регистрира, но това ще се прави, когато има съмнения, свързани със собствеността и показанията на километража. Освен това там ще минават регистрация превозните средства на МВР и другите служби, свързани с националната сигурност. Промяната се прави с цел улесняване на гражданите и намаляване на натоварването на полицейските служби.
Номерата и документите на колата също ще продължат да се дават само от службите на Пътна полиция.
Законът предвижда още преди регистрацията на всяко моторно превозно средство да му бъде направен паспорт, в който има данни за извършени промени по него, информация за минали прегледи и ремонти, показания на километража при последния преглед, както и сведения за претърпени катастрофи. За колите, които вече са регистрирани в страната, всичко това ще се попълва в хода на минаването през технически прегледи и ремонти. Според закона наличието на паспорт е задължително условие, за да има покупко-продажба, като той ще се получава след минаване през пунктовете за идентификация.
Идеята е да се ограничат измамите и купувачите да получават автомобили с ясна история. След издаването на паспорт всяко МПС ще минава преглед за установяване на техническото му състояние, като той няма да се прави, ако внесеното превозно средство има валиден такъв от страна от Европейския съюз, Европейското икономическо пространство или Швейцария.
Информацията за смяна на собствеността ще се обменя служебно
Законът задължава Министерството на вътрешните работи и Нотариалната камара да обменят по електронен път информация за регистрираните в страната пътни превозни средства и сключените договори за прехвърляне на собствеността. В закона изрично е посочено, че в един и същ пункт не могат да се правят първоначална регистрация и периодични технически прегледи. Що се отнася до прегледите, остава изискването леките и лекотоварните автомобили да преминават веднъж годишно, като за новите това става на третата и петата година, преди се започне явяване на всеки 12 месеца.
При положение че колите от тези категории се ползват за таксита или линейки, те минават на преглед на всеки шест месеца. Имената на всички работещите в пунктовете за прегледи ще бъдат вкарани в регистър, като те ще имат собствен печат и регистрационен номер. Така ще се знае всяка кола от кого е била пусната на пътя и може да се стигне до санкции, ако впоследствие бъде открит проблем. При нарушения на служителите в пунктовете ще се отнемат печатът и номерът и те няма да могат да работят на друго място с такъв предмет на дейност.
Petleshev
Рейтинг: 3100 НеутралноКога ще отбият нотариусите от тая хранилка?
Бивш tww09306483.naskom44
Рейтинг: 537 НеутралноДържавата се чуди какъв благовиден претекст да намери и да скубе населението. Цтранно как в Западна Европа няма опашки при регистарция , а техническия преглед е с валидност 2 години (Германия )
geordgeo
Рейтинг: 1346 ЛюбопитноКолата е стока като всяка останала и няма нужда от специална регистрация в КАТ, да не говорим за намесата на нотариусите в тая система. Крайно време е да се "прогледне" по въпроса и тия комунистически отживелици, когато колата беше лукс и привилегия за малцина, да отпаднат...
lz2
Рейтинг: 2484 НеутралноОтдавна трябваше да стане. И нотариусите нямат работа там.
ПравописА е поле за изява на неграмотните!Мамуна
Рейтинг: 527 НеутралноБраво !
Излишни глупости !
Правите договор, пускате копие в общината да те зачислят и отчислят стария собственик и дано да има нова система да дава номера и документи ПО ПОЩАТА и да се приключва!
Нотариуси, висене, праат те на маймуна, висиш със селяндурите в некви мазни коридори на нотариуса. ТАКСИ ! ТАКСИ.....
После висиш У КАТ, пак селяци, пак тарапана, тарикатчета мазници... ужас!
Се едно ше купуваш кораб, зАеви !
А то некъв кошник ента употреба за хиляа евро
Мамуна
Рейтинг: 527 Неутрално+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Те колелата са по скъпи вече от таралясниците ЕНТА употреба !
historama
Рейтинг: 3664 НеутралноДа припомня ли, че тези тулупи охранени), които се занимават с регистрация на коли "рискували" живота си, зачислява им се оръжие, и се пенсионират на 53 години? И за това получават 20 заплати накуп? Толкова ли е рисковано, или ГЕРБ имат нужда от гарантирано гласуващи за тях?
historama
Рейтинг: 3664 НеутралноДо коментар [#6] от "Позорно събрание":
Има и тротинетки на цената на автомобили
Капабланка
Рейтинг: 536 НеутралноНяма да е лошо да се случи това, но като зная как се случват работите в България - едва ли!!Или поне няма да е скоро, а ще минат години!
Пък и полицаите, които се хранят с това, едва ли ще се съгласят.Естествено, стига да не им се пипат заплатите - готови са.Нали и затова не се слагат камери по пътищата - трябва онези на пътя шапкари - да си докарват по заплата на ден от рушвети!!!
дерибеев
Рейтинг: 2876 НеутралноДо коментар [#7] от "historama":
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васмай отпаднаха за тях
Storm Of Change
Рейтинг: 1109 ВеселоЗа такава промяна трябва да се мине и одобрение на КЗК (Комиси за защита на корупцията). Че голяма концентрация на кеш ще се променя :)
Разни хора - разни алкохоли!hahohehi
Рейтинг: 349 НеутралноДа въведат е-услуги в Пътна полиция, а не да създават предпоставки за уреждачи...
Какво пречи книжката да се заявява онлайн, а само да се получава на гише или по пощата с обратна разписка?
В Пътна полиция - София продължават да крият ПОС терминалите и да препращат към банковия клон като заблуждават клиентите...
neut
Рейтинг: 4752 НеутралноБавно заприличваме на бяла държава
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the resthistorama
Рейтинг: 3664 Неутрално20-те заплати ли? Не вярвам, особено за униформените
бАрни
Рейтинг: 540 ЛюбопитноАвтомобила може да се регистрира само в общината за данъчни цели.Всичко друго е излишно.Впрочем докога ще караме на фарове при ясен слънчев ден?
pet_fire
Рейтинг: 5222 ВеселоИма нотариуси които се прехранват от покупко-продажби на автомобили. За тях не е помислено.
Хи-хи
Рейтинг: 1475 НеутралноСега едни наши хора ще направят лиценз. пунктове, естествено и ще вземат едни такси. И покупката ще се оскъпи още повече. А издръжката за наша сметка на сегашните въоръжени и под пагон тулуп-чиновници ще си остане...
SETT
Рейтинг: 232 НеутралноСлед въвеждането на тол полицията, а сега и това - дали обмислят съкращаване на КАТ.
1. “Присъщият порок на капитализма е неравното разпределяне на благата; присъщата добродетел на комунизма е равното поделяне на нищетата.” Сър Уинстън Чърчилgeordgeo
Рейтинг: 1346 ЛюбопитноТая глупост така и не се разбра кой ни я натресе, явно някоя комисийка в ЕС е чела доклада на някой си, който бил доказал... ала-бала... Когато има нужда от фарове, шофьора си ги включва. И да, съгласен съм, че има всякакви дебили по пътищата, които икономисват и тогава, когато не трябва, ама е факт, че загиват хора заради необозначени, неосветени каруци и други ППС, за които санкции няма. От цялата работа печелят единствено ченгетата, евентуално, а го отнасят редовите, изправни шофьори...
Darcas
Рейтинг: 1070 НеутралноЕДИННА БАЗА ДАННИ бе, толкова ли е трудно да се направи????? НАП, КАТ, общини, НОИ, всички да ползват една обща база данни и да извличат от нея необходимата информация, а гражданите да вкарват всички необходими данни в нея електронно.
Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинажwanderer
Рейтинг: 2203 ВеселоДо коментар [#13] от "neut":
"Бавно заприличваме на бяла държава"
Повечето мафиотски държави са бели - рекет до дупка - такса, данък, хонорар при всяко отваряне на нещо си в "стоката". Ха е тръгнала "стоката" - глоба ( защото се движи със скорост и не спира за пешеохлюви). Ха е спряла, пак глоба (пешеохлювите трябвало да избикалят).
wanderer
Рейтинг: 2203 НеутралноДо коментар [#3] от "Дългия":
"Колата е стока като всяка останала и няма нужда от специална регистрация в КАТ"
Не е баш стока като всяка останала. Не само защото общината събира отделен данък за нея, но за нейто "консумиране" се изисква персонална лицензия (шоф. книжка), такса "отгорност" (за троскот и охлюви) и такса движение (винетка, ГТП).
Но сте прав, че няма смисъл от петторна регистрация - всеки вносител/продавач вече е регистрирал автомобила (номер на рама и двигател). Просто трябва да добави "общинска идентификация" (табелка, по която общината ще го одрусва всяка година или, дай Боже му предостави парко място като на баш инвалид -сляп, глух и без крайници, но пръв пилот в квартала или на Витошка). И прехвърлянето на "стоката" става в общината със всички салтанати. При това тя е заинтересовано лице, сиреч отговорно е, а не честен частник, цоцащ келепир при всяко трепване.
patrokalche
Рейтинг: 418 НеутралноКакви пунктове бре хора? Това на запад се прави от застрахователните компании! Имаш ли застраховка и преглед дават ти номер.
lz2
Рейтинг: 2484 Неутрално[quote#5:"Позорно събрание"][/quote]
ПравописА е поле за изява на неграмотните!Кораб и самолет даже се купуват по-лесно!
ivanpopov
Рейтинг: 2341 НеутралноКато в НАП ли? Не че сега джамбазите се затрудняват особено при далаверите, ама дайде да им дадем цялата база, че да не объркат нещо.
svetlio_rm
Рейтинг: 406 НеутралноНе се правете на кадърни..
Нотариусите участват за да може да има поне малко повече вероятност да не ви метнат. Да не се окаже, че сте "откраднали" автомобила който туко що сте си закупили от случайния далавераджия..
gost22
Рейтинг: 2113 ЛюбопитноПървото е добре, но второто ще трае докато всеки минава истински очен преглед и е сигурно че няма да пропусне тъмен автомобил в сенките или няма да види сива/светла кола срещу насрещно слънце (често се случва сутрин и вечер, точно когато хората пътуват най-много)... "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
gost22
Рейтинг: 2113 ЛюбопитноДо коментар [#26] от "sv3tli0":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Ма да бе, щото нотариуса разследва историята на автомобила до девето коляно... Когато почнат да вкарват измамниците в затвора, тогава ще се оправи сигурността, нотариусите нямат такава власт.
wanderer
Рейтинг: 2203 ЛюбопитноДо коментар [#26] от "sv3tli0":
"Нотариусите участват за да може да има поне малко повече вероятност да не ви метнат. "
Що нотариусите не участват в покупко-продажбата на 80" телевизор (60 хил. лв.), кухня (30 хил. лв.), лекарства (20 хил. лв.), почивка в Бора-Бора (15 хил. лв.) или в "живото-спасяващите" покупки на хляб, вода и мляко?
И да, досегашните измами, всички от които трябва да са изповядени при нотариус, как са станали? Активно съдействие на нотариуса, "честен частник", в полза на измамника? Или поради пълна безхаберност на нотариусите, без грам база-данни да има - няма нотариална такса за създаване и поддържане на база-данни?
wanderer
Рейтинг: 2203 ВеселоДо коментар [#27] от "gost22":
Очен преглед е хубава да има, в едно и с психиатричен. Но за светлините, за да се откликне на екоталибанския рев за намаляне на вредностите, може да се въведа задължителни часове за вккючване на фаровете, от 18 ч. до 10ч., какти и при валеж, дори да е само рамене.