ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът и активността са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник"

Стоянките за споделени тротинетки в София ще отнемат 158 паркоместа в центъра

Стоянките за споделени тротинетки в София ще отнемат 158 паркоместа в центъра

© Reuters



Стоянките за споделени тротинетки в София ще отнемат 158 паркоместа в синята и зелена зони на София; 69 от местата за наемане и оставяне ще са в пешеходни зони, където няма да пречат на свободното преминаване.


Това предвижда идейната концепция, разработена от общинското дружество "Софтпроект", представена днес. Според нея максималното разстояние между две стоянки ще е не е повече от 150 метра.


Румяна Милова от дирекция "Паркиране и мобилност" в "Център за градска мобилност" обясни, че и в момента наредба на Столичната община предвижда едно на всеки 100 места в синята и зелената зона да бъде обособено за паркиране на двуколесни превозни средства, но до момента това не е правено.


Стоянките ще са споделени с лични велосипеди и мотопеди




Местата за наемане и оставяне на споделените електрически тротинетки ще могат да се ползват и от частни лица за оставяне също на велосипеди, мотопеди до 50 кубика и лични електрически двуколесни превозни средства.


При разработването на схемата на стоянките е мислено те да са най-нагъсто в районите на обществено значими сгради, търговски центрове, паркове и градинки, най-натоварените спирки на градския транспорт, метростанции, учебни заведения и детски градини.


Безразборното оставяне на тротинетките за споделено ползване създава проблеми в редица градове в Европа, затова София иска да въведе ред още преди такива да бъдат пуснати

© Reuters

Безразборното оставяне на тротинетките за споделено ползване създава проблеми в редица градове в Европа, затова София иска да въведе ред още преди такива да бъдат пуснати


Със сигурност тротинетки под наем ще могат да се вземат на входовете на всички паркове и градинки, но вероятно софтуерно ще бъде ограничена възможността да се карат в тях.


За момента две компании са заявили интерес да развият система от електрически тротинетки под наем. Техни представители уточниха, че мислят и за стоянки извън синята и зелената зона, но там общината няма да определя местата за взимане и оставяне.


Към момента идеята е услугата да тръгне пилотно за определен период, след изминаването на който да се оцени ефектът от нея. Първоначалната идея беше първите споделени тротинетки да се пуснат през есента, но днес от компаниите, които имат интерес да ги предлагат, уточниха, че имат готовност да изчакат изработването на нормативната база.


Извън всякакъв регламент


Към момента такава няма и електрическите тротинетки не присъстват изрично нито в закон, нито в наредба.. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност обяви, че организацията вече е изготвила проект на наредба, който ще предложи на държавните институции (за подробности виж прикачения файл).


При изготвянето и са ползвани сходни документи от Германия, Франция, Швеция и Швейцария. Наредбата определя изискванията към електрическите тротинетки, управляващите ги и местата където могат да се карат. Предложението е те да могат да развиват до 25 км/ч и да ползват велоалеите, а където те липсват, в разрешените за колоездене зони. Има и текст, предвиждащ общините да могат да обособят зони, в които да се ползват малки електрически превозни средства.


Стоянките за споделени тротинетки в София ще отнемат 158 паркоместа в центъра

© Reuters


Според Милчев политиците максимално бързо трябва да възложат работа по нормативната уредба, която да определя кой и къде може да кара електрически тротинетки и изискванията към тях.


Вчера от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) обявиха, че предлагат въвеждане на регулация за електрическите тротинетки в Закона за движение по пътищата и Закона за пътните превозни средства, които предстои да бъдат приети.


От агенцията смятат, че в градски условия максималната допустима скорост за тях трябва да е 20 км/ч, като каращите ги трябва да са на поне 14 години. Има и идея, когато електрическите тротинетки се ползват от лица до 16 години, максималната скорост да е 12 км/ч. Обект на дискусия ще бъде и дали е необходимо въвеждането на задължителна регистрация на тези превозни средства и застраховки за тях, смятат още от агенцията.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK