До края на 2020 г. в България ще има станции за зареждане на автомобили с водород

Снимка: архив

© Reuters

Снимка: архив



До края на 2020 г. в България трябва да бъдат изградени първите станции за зареждане на автомобили с водород, а до 2030 г. броят им може да достигне до 50. Това е заложено в проект на Наредба за условията и реда за проектиране, изграждане, въвеждане в експлоатация и контрол на станции за зареждане на автомобили, задвижвани с водород. Тя е разработена от експерти на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, съвместно с Министерството на вътрешните работи, Министерството на околната среда и водите, Министерството на икономиката и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и е качена за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации strategy.bg.


В момента в България липсват регулации, определящи изискванията за проектирането, изпълнението, контрола и въвеждането в експлоатация на точки за зареждане с водород. Водородното гориво е сред алтернативите варианти с потенциал за дългосрочно заместване на нефтените продукти.


Наредбата е съобразена с прогнозните пазарни развития в европейски и в национален мащаб. Според нея до 2020 г. в България ще бъдат изградени 4 зарядни станции, 10 – до 2025 г., и 50 до 2030 г.




В по-песимистичен сценарий е прогнозата на Института по електрохимия и енергийни системи към Българска академия на науките. Тя сочи, че след 2020 г. в страната ни ще има поне една функционираща зарядна станция и една в процес на изграждане, а до 2030 г. ще са изградени четири зарядни станции.


Водородната зарядна станция може да се изгражда като интегрирано съоръжение, като компонент на територията на съществуваща или новоизграждаща се бензиностанция и/или газостанция, или автономно – като самостоятелно съоръжение. Водородните зарядни станции, обхванати от наредбата, са строежи първа категория съгласно Закона за устройство на територията и се въвеждат в експлоатация съгласно определения в него ред.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ивайло Вълчев
    Ивайло Вълчев
    Рейтинг: 764 Любопитно

    Е поне ще имаме зарядни станции преди да имаме коли за тях. Това не се ли викаше да казваш хоп, преди да си скочил?

  2. 2 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Вместо да харчат пари за тая глупост, да изградят мрежа за зареждане на елекрически автомобили. България е идеална за този вид транспорт при максимални разстояния от 500км и толкова скъп бензин.

  3. 3 Профил на Стабилно  крадене
    Стабилно крадене
    Рейтинг: 516 Неутрално

    Това е истинската алтернатива, а не тежкия неефективен акумулатор с крайно нисък КПД, който след десет години експлоатация отива в боклука заедно с букета от тежки метали, които съдържа.
    Електроавтомобилите след десетина години ще бъдат отречени като вредни и неефективни така, както вече почнаха да отричат електрическите велосипеди и тротонетки.
    Водородният двигател има и перспектива да бъде усъвършенстван.
    Това е горивото на прогреса.

  4. 4 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Хубаво, ама автомобилите на водород нещо не ги карат много. По-добре да се изгради мрежа от бързи електрически зарядни през 200 км по основните пътни артерии.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  5. 5 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 433 Неутрално



    Хи - хи - хи. Газпром и Лукойл умират от страх.



  6. 6 Профил на Н. Колев
    Н. Колев
    Рейтинг: 423 Неутрално

    И цялата тая водородна статия илюстрирана с Tesla Model X
    #facepalm и за редактора, и за “благоустроителите”

  7. 7 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1480 Весело

    зелен водород или от холандците от Лукойл защото аз холандски няма да зареждам

  8. 8 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1480 Весело

    До коментар [#6] от "Н. Колев":

    да де ти не чете ли инструкциите за ролерите
    под -10 батерията умира, над +50 батерията умира
    собствениците са длъжни да осигурят работа в този диапазон

  9. 9 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 1020 Весело

    Е поне ще имаме зарядни станции преди да имаме коли за тях. Това не се ли викаше да казваш хоп, преди да си скочил?
    —цитат от коментар 1 на Ивайло Вълчев


    Много ми е интересно как си представяте да имате кола на водород и да нямате зарядни станции за нея. Вероятно ще разпадате водорода в домашни условия с казана за ракия ;)

  10. 10 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    До коментар [#4] от "Халдип Исйолов":

    ми Японците пробваха имам снимка от преди 10 години на японска заряда станция тогава бяха безплатни, но какво правим с базовите мощности е това е проблема и тогава решиха че трябват водородни двигатели
    Перките когато работят ще ги ползват за скъпата хидролиза на вода

  11. 11 Профил на Leonid Reshetnikov
    Leonid Reshetnikov
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#2] от "L Glassman":

    Теслата трябва да си смени името,за да почне да продава в България...

  12. 12 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2161 Неутрално

    До коментар [#2] от "L Glassman":Теслата трябва да си смени името,за да почне да продава в България...
    —цитат от коментар 11 на Leonid Reshetnikov


    И пак няма да се продава.
    Скоро на пазара ще излезе Volkswagen ID.3.
    Пробегът му е съпоставим с този на теслата, цената е много по-добра.
    Качестово не вярвам да падне, така че и по този показател ще превъзхожда теслата.

  13. 13 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 360 Весело

    До коментар [#3] от "Стабилно крадене":

    Някакви източници на тази информация?
    Ако изследването е Ваше, имате ли някаква научна публикация някъде?

    Шегувам се, разбира се...

  14. 14 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3595 Весело

    Вервам, верваааам! И електронното правителство работи перфектно. И НАП има сигурна защита с/у хакери. И търговският регистър няма сривове. Всичко е цветя, рози и тук-там е, някой магарешки бодил. Ей така. За цват и мирис.

  15. 15 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    Хубаво, ама автомобилите на водород нещо не ги карат много. По-добре да се изгради мрежа от бързи електрически зарядни през 200 км по основните пътни артерии.
    —цитат от коментар 4 на Халдип Исйолов


    Що само по основните?
    Ами ако искам да отида до Боженци за 3 дена .. и като пристигна да се окаже, че има още 12 коли?
    А в селата , ако си си отишъл да видиш роднини .. с какво ще зареждаш?
    Трябва да си има мрежа , даже и по-гъста от сегашната на бензиностанциите .. Още повече, че германци са измислили как да не се прокарват хиляди километри силови кабели ..

  16. 16 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    Ей как в Германия са решили проблемът с трудностите при изграждане на мрежата от зарядни станции ..

    Да припомним-ако всичко стане електро, зарядни станции трябва да има навсякъде-в градовете, в селата, покрай пътищата .. из планината, на морето ..
    А силовите кабели?
    Ами хиляди километри.
    Пари? От бюджета ..

    Друг вариант?
    Ами мобилни системи-на дизел .. не ни трябват кабели, не ни трябват подстанции, не ни трябват тецовете на Ковачки с ВЕИ РДФ горива..

    Ето - намерих го на руски и за заинтересувах..

    https://elektrovesti.net/66742_nemetskie-inzhenery...
    ------------------------------
    "Берлинская компания MEenergy создала уникальную заправочную станцию, на которой могут зарядиться электромобили. На станции стоят двигатели внутреннего сгорания .. такая зарядная станция полностью автономна и не зависит от электросети."

    https://hello-moto.com/news/v-germanii-elektromobi...

    "Перед тем, как обрисовать, что придумали инженеры из стартапа ME Energy, стоит сказать, что современная установка суперчарджеров подразумевает безумно дорогую прокладку силовых кабелей, которые будут обеспечивать необходимую мощность. Если использовать более дешевые или менее сильные кабеля, батареи будут заряжаться в разы дольше, что совсем недопустимо. Плюс в некоторых регионах прокладка может вестись только подземным способом, что также увеличивает стоимость из-за земельных работ и восстановления дорожного полотна.

    Так, молодые инженеры из ME Energy подошли к решению вопроса более кардинально и решили вовсе обойтись без прокладки кабелей и, соответственно, порчи городской инфраструктуры. По предложенному проекту, развертывание одной станции можно осуществить в течение пары часов.

    Суть проекта в том, чтобы подвозить к месту расположения станции уже готовое к работе оборудование и просто закреплять его в положенном месте. Для этого, собственно, нужен суперчарджер и источник энергии. Таким источником выступит ДВС."





    Гениално!

    Дизели покрай пътищата и зареждат "Тесли"..

    Не ти трябва инфраструктура допълнителна ..



    Ей и сайта на берлинчаните:

    http://www.meenergy.com/index.html

  17. 17 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    Хубаво, ама автомобилите на водород нещо не ги карат много. По-добре да се изгради мрежа от бързи електрически зарядни през 200 км по основните пътни артерии.
    —цитат от коментар 4 на Халдип Исйолов


    Да бе ..
    Решението е гениално просто - навред агрегати на дизел и зареждат "Тесла".. иначе трябват хиляди километри кабели ..
    Че то в селата би трябвало да има поне по 15-20 станции за зареждане, ако 100% от колите станат електрокарни..
    Башка - по 100 -200 станции в туристическите места, Априлци, Шипка, Етъра , Куршунските водопади, Дряновски манастир, Троян, Орешак , Шипково, Рибарица, Катарино, Банско ..
    Във всеки жилищен комплекс в градовете в страната и на паркингите .. по 8-10 000 зарядни..

    Иначе как?

    Ще има маршрут за електо София-Бургас, София-Варна .. и всяка цел , дето е по-далече от 30 км. от маршрута ще изисква да мъкнеш в багажника агрегат "Хонда"?

  18. 18 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    Хубаво, ама автомобилите на водород нещо не ги карат много. По-добре да се изгради мрежа от бързи електрически зарядни през 200 км по основните пътни артерии.
    —цитат от коментар 4 на Халдип Исйолов


    Няколко стотин хиляди зарядни станции .. ако си в Севлиево и ще ходиш до Луковит, а след това и във Вуршец кво? .. ми нищо - или станции навсякъде , или кой ще кара електрокола тогава?

    П.П
    Какво означава " да се изгради мрежа от бързи електрически зарядни през 200 км по основните пътни артерии."

    "Да се изгради" .. демек всички българи, да се бръкнат, па дайте да дадем , другари?

    Включително и някаква стара баба от някъде си, да вземе, па да даде едно сто лева барем?
    Или от бюджета - то има..!
    И що?
    Електроколата е скъпа играчка , за богати .. и обикновено е втора или трета кола в семейство.
    Да се бръкнат, някакви женици, дето висят да чакат рейсове .. от Своге, или Лъки, или тичат да ловят късния влак след втора смяна .. та да "се изгради мрежа станции"?

    Ми да се запретват, електрокаристите да си изграждат!
    Някой някому да пречи?

  19. 19 Профил на cmapmep
    cmapmep
    Рейтинг: 380 Неутрално

    Едно сравнение между Tesla Model 3 и водородна Toyota Mirai:
    https://insideevs.com/reviews/370654/tesla-model-3-vs-toyota-mirai/

  20. 20 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Единственият кусур на водорода е, че трябва ел. енергия, за да бъде произведен :)

  21. 21 Профил на aha
    aha
    Рейтинг: 532 Неутрално

    До коментар [#20] от "slon":

    Единственият проблем на водородния двигател с вътрешно горене е че няма да го бъде, защото е много крехък и мръсен. Виж горивните клетки имат по голям шанс, но някой ден може да успеят и с водороден термоядрен ситез. До тогава няма смисъл да се губят пари за зарядни станции.

    Дневник съвсем ни взехте за канарчета :) Правите ли разлика между водородна станция, горивна клетка и акумулаторна зарядна станция.

  22. 22 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 1206 Неутрално

    До коментар [#20] от "slon":

    Единственият кусур на водорода е, че трябва ел. енергия, за да бъде произведен :)
    —цитат от коментар 20 на slon


    да си чувал нещо за соларна енергия ?

    мда, Toyota Mirai струва (в момента) 78.000€ !
    това е бъдещето, зареждаш за 6 мин, караш 500 км и не влачиш батерия от 300-400кг !

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  23. 23 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#22] от "Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !":

    А, колко ел. енергия ще е необходима, за да се произведе количество водород, достатъчно за изминаването на 100 километра от един лек автомобил, да речем от класа на Смарт?
    И като гледам явно си навътре с материала, я обясни как точно се получава водорода ?

  24. 24 Профил на Некъф Човечец
    Некъф Човечец
    Рейтинг: 440 Весело

    На Киро му е скъп казана за ракия - каза БашБаканът!
    Къф водород, ква 2020...?

    Животът е летална болест предвана по полов път! www.atgt.blog.bg
  25. 25 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 1206 Неутрално

    До коментар [#23] от "slon":

    А, колко ел. енергия ще е необходима, за да се произведе количество водород, достатъчно за изминаването на 100 километра от един лек автомобил, да речем от класа на Смарт?И като гледам явно си навътре с материала, я обясни как точно се получава водорода ?
    —цитат от коментар 23 на slon


    Елементарно Уотсън, елементарно !
    от вода Н2О !
    https://www.youtube.com/watch?v=CAteA3YQN2E&app=desktop

    в Германия: 1кг = 9,50€ / 100км



    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  26. 26 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 360 Неутрално

    До коментар [#22] от "Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !":

    А, викаш водородът е по-лек от въздуха - даже ще надига колата... :)
    Само дето стоманените бутилки за съхранението му понатежават.
    Остави това, но и батерия трябва да носи, вярно, значително по-малка, но все пак...

    При сегашното състояние на технологиите, електрическа кола с водородни клетки е около 3 пъти по-неефективна от такава с батерии.
    За ДВГ с водород даже не си струва да говорим.

    Много по-скъпа като начална цена е, както и подръжката ѝ е много по-сложна и скъпа.

    Като заговорим за безопасност, нещата съвсем отиват в полза на колата с батерии.

    Не виждам смисъл да сравняваме сложността, безопасността и цената на зарядните станции за водород с фактически едни контакти, които можеш да разположиш практически навсякъде...

  27. 27 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 1206 Весело

    До коментар [#26] от "tie_interceptor":

    При сегашното състояние на технологиите, електрическа кола с водородни клетки е около 3 пъти по-неефективна от такава с батерии.....
    Като заговорим за безопасност, нещата съвсем отиват в полза на колата с батерии.
    —цитат от коментар 26 на tie_interceptor


    дъръ бъръ, пет Чадъра !

    https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/wasserstoffauto-brennstoffzelle-co2-neutral-batterie-lithium/


    "Das Tanksystem wiegt derzeit noch etwa 125 Kilogramm und fasst etwa beim Mercedes GLC F-Cell 4,4 Kilogramm. Der Verbrauch pro 100 Kilometer liegt bei etwa einem Kilogramm, so dass der GLC mit der Energie aus der Brennstoffzelle gut 400 Kilometer weit kommen soll. Bei einem Tesla Model S mit ähnlicher Reichweite wiegt der Akku zirka 650 Kilogramm."

    "Wasserstoff ist in Verbindung mit Sauerstoff brennbar und ab einem bestimmten Verhältnis ist ein Gemisch explosiv. Aber Wasserstoff ist extrem flüchtig, weil er so leicht ist. In der Praxis ist er wohl eher weniger gefährlich als andere Auto-Treibstoffe. Von Brennstoffzellenautos geht keine besondere Explosionsgefahr aus. Die Brandgefahr ist bei Autos mit Benzin- oder Dieseltank größer."

    със Google-Translate преведено:

    "Резервоарната система тежи в момента около 125 килограма и обобщава в Mercedes GLC F-Cell 4.4 килограма. Разходът на 100 километра е около един килограм, така че GLC трябва да идва с енергията от горивната клетка на добри 400 километра При Tesla Model S с подобен обхват батерията тежи около 650 килограма. "

    "Водородът е запалим в комбинация с кислород и над определено съотношение смес е експлозивна, но водородът е изключително летлив, тъй като е толкова лек и на практика вероятно е по-малко опасен от другите горива за автомобили Рискът от пожар е по-голям за коли с бензинови или дизелови резервоари. "

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  28. 28 Профил на tlr33621309
    tlr33621309
    Рейтинг: 40 Неутрално

    Зареждане с Водород и с разградена биомаса

    Всичко, което може да се яде, става обект на властта
  29. 29 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 360 Весело

    До коментар [#27] от "Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !":

    Купете си тогава Mercedes GLC F и си го карайте със здраве...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK