
© Дневник
След серия от скандали, свързани с корупция в различни поделения на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", правителството прие на днешното си заседание мерки за подобряване на дейността в агенцията. Предложенията са направени от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и са свързани с издаването на лицензи, контролната и административно наказателната дейност, както и организирането на изпитите на кандидатите за водачи, се казва в съобщение от правителствената информационна служба.
Една от целите на промените е да се намали административната тежест за компаниите, като лицензите се издават по улеснена процедура и за по-малко време. Планира се и разработването на единна информационна система на ИА "Автомобилна администрация", с въвеждането на която ще бъде осигурено автоматизиране на процесите по обработването на заявленията за административни услуги чрез свързаност с външни и вътрешни за агенцията регистри и информационни системи. Очаква се това да намали регулаторната тежест за бизнеса и чувствително ще ограничи броя на изискваните документи.
Планира се и надграждане на информационната система за резервиране на еднократни разрешителни и за автоматизирано разпределение на многократните разрешителни за превоз на товари (ЕКМТ и СЕМТ).
Окрупняване на регионалните дирекции
За подобряването на контролната и административнонаказателната дейност са предвидени структурни промени чрез тристепенна система, която ще включва осем регионални дирекции с контролни функции вместо сега съществуващите 27 областни отдела. Областните отдели ще запазят административните си функции по обслужването на граждани, както и дейности по провеждането на изпити на кандидатите за водачи.
Контролната дейност ще бъде организирана в осем регионални дирекции, който ще се намира в София, Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора, Плевен, Русе и Враца. В рамките на новите регионални дирекции ще има средно 8 или 9 контролни екипа, с изключение на София, като по този начин ще могат да се осигурят над 15 екипа.
Контрол и през нощта
Това ще позволи да се планират цялостни и всеобхватни проверки във всяка област, като така ще бъдат осигурени екипи за контрол и през тъмната част от денонощието, каквито към момента няма. Чрез тази подход ще бъде прекъсната обвързаността на служителите на местно ниво и ще се осигури значителна степен на ротация.
Ще бъде създадена информационна система, която да обхване всички етапи на пътния контрол, прилагане на система за анализ на риска при избор на пътните превозни средства и предприятия за контрол, както и изграждането на електронни системи, позволяващи постоянен контрол на предприятията.
Електронен контрол на шофьорските изпити
При организирането и провеждането на изпитите на кандидатите за водачи е планирано създаването на интегрирана електронна система за контрол на изпитите чрез провеждане на практическите изпити в моторни превозни средства, оборудвани с видеонаблюдение и датчици, отразяващи автоматично грешките.
По този начин ще бъде ограничен субективния фактор и ще се осигури контрол върху маршрута на изпита. Изпитът ще се провежда само от служител на ИА "Автомобилна администрация" без присъствието на представител на учебния център, което ще гарантира провеждането му в контролирана среда.
Това е поредна промяна, след като преди около две години се въведе нова организация на полагане на изпита по теория.