Тенденцията сбогом дизел, здравей електромотор, стигна и до автосалона в София

Тенденцията сбогом дизел, здравей електромотор, стигна и до автосалона в София

© Анелия Николова



От автосалон на автосалон в цял свят броят на изложените дизелови модели постоянно намалява, за сметка на бензиновите, а показваните хибридни и електрически коли отвоюват все по-големи територии на щандовете на производителите. Софийският автосалон, който приключва тази вечер в Интер Експо Център на бул. "Цариградско шосе", не прави изключение.


Да започнем оттам, че що се отнася до покупката на нови автомобили, България следва тенденциите в останалите европейски страни за отлив на интереса от колите с дизелови двигатели и пренасочване на вниманието към бензиновите модели и тези с алтернативно задвижване.


Данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) за полугодието показват, че в България през този период са купени с 22.3% по-малко дизели, а за всички страни от ЕС спадът е със 17.2 на сто. Тази тенденция е трайна и се дължи на планираното въвеждане на рестрикции за влизане в определени зони на дизелови коли и намеренията забраните да обхващат все по-големи части от населените зони. Друга причина са все още неотшумелите скандали около манипулираните данни за разхода на гориво на тези автомобили.




Покупките на бензинови модели в България скачат с 11.5%, на електромобили със 120.3 на сто, а на зареждащите се от контакта хибриди със 73.3%.


Ако се съди по експонатите на автосалона, то тези тенденции ще се запази. 24-тото издание на изложението в София ще се запомни с рекордния брой експонати на алтернативни горива - 13 електромобила, 5 зареждащи се от контакта хибриди (плъг-ин), 17 меки и класически хибрида и 4 коли на на метан.


Нещо повече, на изложението има цели щандове, на които няма нито един дизелов автомобил, като често те са на марки, напрактика спрели производството на коли с такива двигатели. Само бензинови модели са подредени например на щанда на новата италианска марка DR, за която салонът е дебют в България.


Новата автомобилна марка DR предлага само бензинови модели.

© Анелия Николова

Новата автомобилна марка DR предлага само бензинови модели.


Хитро решение е всеки от техните четири модела, да може срещу минимално оскъпяване да се оборудва с газова или метанова уредба. Това намалява поне на половина себестойността на всяко пътуване, в сравнение с извършването му с дизелов или бензинов модел. Два модела на метан има и на щанда на "Фолксваген", като от вносителя "Порше БГ" подчертаха, че те са добра еко и бюджетна алтернатива на електромобилите, които все още са скъпи и страдат от липсата на зарядна инфраструктура.


Сбогом на дизела са казали и от марката за кросоувъри на "Грейт Уол" - "Хавал", като изложението техни модели разчитат само на бензинови мотори.


Нашествието на меките и класически хибриди


Поглед към щанда на "Сузуки" пък показва, че всички коли на него са само бензинови, при това меки хибриди. Това ще рече, че електромотор, със сравнително малко мощност, играе ролята на стартер и алтернатор, като при потегляне подпомага бензиновият мотор.


Тази технология позволява при определени условия старт-стоп системата да изключи двигателят с вътрешно горене още преди автомобилът да е спрял напълно (при достигане на около 15 км/ч). Друг допълнителен компонент, спрямо стандартен бензинов модел, е малка литиево-йонна батерия, която осигурява ток за стартер алтернатора и се зарежда от него, в режим на спиране и при движение по инерция (повече за работата на системата можете да видите във видеото).



Дизелови модели няма да намерите и на щанда на "Субару". Там дебютира новата технология e-boxer, която всъщност представлява класическа самозарядна хибридна система.


Цялата гама на новия "Форестър" ще се предлага само с такова задвижване, което навлиза и в модела XV, но там все още има версии и само с бензинов мотор. За вбъдеще цялата моделна гама на японската марка ще е само с това задвижване.


Тенденцията сбогом дизел, здравей електромотор, стигна и до автосалона в София

© Тони Тончев, Пресцентър на автосалона


Хибридната система на "Субару" във "Форестър" комбинира двулитров бензинов мотор с боксер конфигурация със 150 конски сили и електромотор с близо 17 к.с. На мястото на резервната гума под пода на багажника е поставена литиево-йонна батерия.


За разлика от меките хибриди, при класическите, моторът на ток не само подпомага бензиновия агрегат при потегляне и ускорение, но може самостоятелно да движи автомобила в продължение на няколко километра. Устройството на системата може да се види и на изложен на щанда на "Субару" експонат на напрактика разрязан "Форестър".


На този експонат може да се види какво е устройството на един класически хибрид.

© Анелия Николова

На този експонат може да се види какво е устройството на един класически хибрид.


Вече повече от 20 години хибрид и "Тойота" напрактика са синоними и не е изненада, че именно на щанда на тази марка има най-много модели, комбиниращи двигател с вътрешно горене и електромотор. Японците извадиха дизеловите двигатели от почти цялата си гама - "Айго", "Ярис", "Корола", "Камри" дори RAV4. В тях изборът е между бензинови двигатели и хибридни версии.


Дизели за момента остават само в големия кросоувър "Ленд Круизър", пикапа "Хайлукс" и лекотоварния "Проейс". С едно изключение всички хибридни модели на "Тойота" са самозарядни, като допълнителните им батерии, захранващи електромотора, се зареждат от работата на бензиновия двигател и превръщаната в ток кинетична енергия, отделяна при намаляване на скоростта и движение по инерция.


Най-много хибриди има на щанда на "Тойота".

© Анелия Николова

Най-много хибриди има на щанда на "Тойота".


Самозарядни хибриди има също на щандовете на "Форд", новата луксозна марка DS, "Хонда", "Хюндай", "Киа" и "Лeксус".


Най-доброто от два свята


На автосалона за първи път дебют в България прави плъг-ин хибридната версия на "Приус". Зареждащите се от контакта хибриди към момента се счита, че комбинират най-доброто от два свята - на автомобилите с двигатели с вътрешно горене и на колите на ток.


Те разполагат с по-голяма батерия, в сравнение със самозарядните хибриди и по-мощни електромотори. В резултат само на електричество изминават около 50 километра, което е напълно достатъчно за няколко дни ежедневни пътувания в града, с по-висока скорост (често надвишаваща 100 км/ч). При сегашните цени на тока, изминаването на 100 километра струва 3-4 лева, в зависимост от стила на каране и това дали се зареждат на дневна или нощна тарифа.


На щанда на "Хюндай" могат да се видят модели с почти всички използвани от индустрията задвижващи системи - коли на бензин, на дизел, на ток, плъг-ин и класически хибриди.

© Тони Тончев, Пресцентъра на автосалона

На щанда на "Хюндай" могат да се видят модели с почти всички използвани от индустрията задвижващи системи - коли на бензин, на дизел, на ток, плъг-ин и класически хибриди.


Голямото предимство на плъг-ин хибридите е, че когато токът в батерията свърши, бензиновият (по-рядко дизеловият) двигател позволява пътуването да продължи без нужда от намиране на зарядна станция. В същото време разходът на гориво е близък, а по някога и по-нисък от този на дизелов модел.


Плъг-ин хибриди могат да се видят също на щандовете на БМВ, МИНИ, "Мицубиши", "Хюндай" и за първи път при "Опел" - с модела "Грандленд".


Съзвездие от електромобили


Хвърлим ли поглед към електромобилите, то ще открием, че най-много от тях - два има на щанда на "Киа". Изложените модели "Соул ЕV" и "Ниро ЕV" използват еднакви батерии и електромотор с 204 коня, като с един заряд изминават над 400 километра.


"Киа" обяви, че моделът "Соул" в Европа ще се продава само като електромобил.

"Киа" обяви, че моделът "Соул" в Европа ще се продава само като електромобил.


След пауза от няколко години, през които не предлагаха разработения съвместно с "Мицубиши" модел айОн (iOn) "Пежо" се връщат на пазара на електромобили с версия на ток на бестселъра си 208. Тя използва двигател с мощност 136 конски сили, а батерията осигурява пробег от над 300 км.


Фотогалерия: Екомоделите на автосалона в София >


За първи път посетителите на софийския автосалон могат да видят чист електромобил от "Опел". Става въпрос за електрическа модификация на "Корса", която е технологичен близнак на "Пежо" 208. С обявената стартова цена от малко под 60 хиляди лева, това е и най-евтиният електромобил на салона.


За първи път електромобил представят и от "Ауди", като техният кросоувър И-Трон (е-tron) е едновременно мощен (408 конски сили) и с голям пробег (над 400 километра), като добавя и типичната за куатро автомобилите проходимост. С цената си от почти 167 хиляди лева това е най-скъпият модел на ток на изложението.


"Ауди И-Трон" е най-скъпият електромобил на автосалона.

© Анелия Николова

"Ауди И-Трон" е най-скъпият електромобил на автосалона.


На салона в последните си модификации присъстват също най-продаваният електромобил в света - "Нисан Лийф" и в Европа - "Рено Зое". При БМВ е представена спортната версия на един от най-продаваните електромобили в България Ай3Ес (i3S).


Лошата новина - заливат ни стари дизели


Самият факт, че българските купувачи могат да избират между толкова много еко модели е добра новина, но предлагането само по себе си не води към покупка. Проблемът е, че България е една от малкото страни, в които държавата не стимулира покупката на електромобили и особено на хибриди.


През миналата година се въведе еко компонент в данъците, но през тях могат да се спестят символични суми. В същото време докато собствениците на електромобили имат бонуса да паркират безплатно в платените зони на редица градове, то тези с хибриди, включително плъг-ин си плащат на общо основание.


Най-продаваният електромобил в Европа "Рено Зое" дойде в София с новото си поколение, което може да е с по-мощен мотор и батерия с по-голям капацитет.

© Анелия Николова

Най-продаваният електромобил в Европа "Рено Зое" дойде в София с новото си поколение, което може да е с по-мощен мотор и батерия с по-голям капацитет.


В същото време страни, които биха да се определят като от нашата черга, стимулират директно покупката на еко модели. В Румъния, например, държавата дава 10 хиляди евро при покупка на електромобил, като добавя и още 1500 евро, ако се бракува кола на повече от осем години. За плъг-ин хибрид бонусът е 4500 евро.


В Словения за лека кола на ток се получават 7500 евро, а за ван 4500 евро. В Германия бонусът е 6000 евро, а в Испания до 5500 евро за лека кола, 6000 за ван, 8000 евро за товарни автомобили категории N2 и М2 и 15 000 евро за камион.


Субсидии има също в Франция (6000 евро за нови електромобили и 5000 за втора ръка), Ирландия (до 5000 евро за електромобили и плъг-ин хибриди), Швеция (5500 евро за електромобил), Великобритания (35% от цената на автомобили, общо до 4050 евро за електромобили), Германия (4000 евро за електромобили и 3000 за хибриди), Финландия (2000 евро за коли на ток) и Австрия (3000 евро за електромобили и 1500 евро за плъг-ин хибриди).


По данни на МВР от регистрираните от началото на годината до края на септември в страната 182 723 леки автомобили 27 127 са били на възраст до 6 месеца, а 124 859 са над 10 годишни.

По данни на МВР от регистрираните от началото на годината до края на септември в страната 182 723 леки автомобили 27 127 са били на възраст до 6 месеца, а 124 859 са над 10 годишни.


В България средната възраст на автопарка се върти около 18 години, покупките на нови коли на човек от населението е най-ниска за страните от ЕС, а за капак старите дизели, които в Западна Европа ставата все по-нежелани, влизат безпретяствено.


Данните на Пътната полиция за леките коли показват, че в сравнение с 1 октомври миналата година през тази броят на моделите на бензин е намалял с 49 334 бройки (1 310 018), докато дизелите са с 54 401 повече (1 211 063). Добрата новина е, че броят на електромобилите се е увеличил със 489 до 1063, а на хибридите с 2215 до 7024.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK