С промени в закон се прави първи опит за контрол върху тротинетките

С промени в закон се прави първи опит за контрол върху тротинетките

© Надежда Чипева, Капитал



С промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП) управляващите ще опитат да въведат ред в използването на електрическите тротинетки. Новите текстове са публикувани за обсъждане на Портала за обществени консултации на Министерския съвет, като по тях се приемат препоръки и предложения в рамките на две седмици.


Уточнява се, че срокът е кратък, тъй като проектът вече е бил публикуван за обществено обсъждане за 30 дни.


Що е то ел. тротинетка


Според дефиницията електрическа тротинетка е индивидуално електрическо пътно превозно средство , оборудвано с електрически двигател и максимална конструктивна скорост, надвишаваща шест километра в час, без или със място за сядане със собствена маса до 50 килограма. Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички, обслужващи лица с увреждания.




Промените в закона вкарват регламент и за самобалансиращите се превозни средства, станали известни като "Сегуей", по името на една от първите фирми, които ги предложи масово. Според текстовете това е превозно средство с едно колело или с две успоредно разположени колела, задвижвано от двигател, чиято максимална конструктивна скорост не надвишава 25 км/ч, за което е характерно присъщо нестабилно равновесие и което се нуждае от спомагателна контролна система, за да се поддържа в равновесие.


Минималната възраст на водача на индивидуално електрическо превозно средство е шестнадесет години, ако то се кара по улици и пътища и четиринадесет години, ако се управлява само по велосипедни алеи.


Задължително е да са видими


Според предлаганите промени в ЗАП тротинетките трябва да имат бяла или жълта добре различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлина отзад. В тъмните часове на денонощието пък техният водач е длъжен да ползва светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан. Задължително е и носенето на каска.


Пред БНТ Владислав Стоицов от Българска асоциация за електромобилност коментира, че въведеното задължително използване на каска значително ще ограничи навлизането на този тип средство за градска мобилност. "Така и ще обрече на фалит тези 4 фирми в София, които са за споделено пътуване. При тях е невъзможно използването на каски", поясни той.


Що се отнася до мястото на тротинетките на пътя, те до голяма степен са приравнени с велосипедите. Посочва се, че при наличие на велоалеи тяхното място е там.


При липса на изградената велосипедна инфраструктура тротинетките трябва да са възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. Проектът забранява на водача на индивидуалното електрическо превозно средство да го кара по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 километра в час, както и да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура.


Не е разрешено и карането на еликтрическа тротинетка по пътища, на които има знак "Забранено е влизането на велосипеди", както и в бус лентите. Текстовете в проекта на закон ограничават максималната скорост на индивидуалните електрически превозни средства на 25 км/ч. Забранява се и ползването им на повече от един човек.


И още забрани:


- да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;


- да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;


- да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;


- да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;


- да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;


- да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.


В проекта за промени на ЗАП се уточнява, че всяка община може с наредба на общинския съвет да определи по-ниски максимално допустими скорости за движение на територията на съответната община, както и ред и условия за използване на индивидуални електрически превозни средства под формата на споделено ползване, включително максимално допустим брой превозни средства и задължителни зони за тяхното паркиране.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK