Предложените тол-такси за камионите и автобусите са пуснати за обществено обсъждане

Предложените тол-такси за камионите и автобусите са пуснати за обществено обсъждане

© Дневник



Тол-таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, ще са от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.


Уточнява се, че размерът на тол-таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол-системата – Световната банка.


Предлага се първоначалният обхват на тол-системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3.5 тона. След старта на тол-системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища.




С тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече. Тол-таксите са обвързани с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи тол – автомагистрали, първи и частично втори клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър, като всяко навлизане в тол-сегмент ще се приема за пълното му изминаване, посочват от министерството.


Товарните автомобили с тегло между 3.5 и 12 тона ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите екокласове Евро V, Евро VI или EEV ще дължат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър. "Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда", обяснява членът на управителния съвет на "Агенция пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов.


Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.


Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища.


Автобусите ще плащат между 4 и 9 ст./км


Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.


Санкциите


С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол-такса. За камиони между 3.5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.


Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили – електронни винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка, и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.


Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dokker
    dokker
    Рейтинг: 506 Неутрално

    С такса за автобусите се ограничава социалния елемент на услугата. Имаше вариант за тях да остане винетката, което е по-рационално, според мен.

  2. 2 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2096 Любопитно

    "След старта на тол-системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища." А ся де, аз за колата плащам винетка навсякъде извън населеното място, а тук нещо в тоя цитат не ми харесва. Подлежи на всякакви тълкувания, но ми се струва нелегитимен, защото нарушава други закони.

    мурзилка
  3. 3 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1659 Весело

    Ха- ха - 4 ст. си е без пари :) Някои шофьори харчат повече за кафета и цигари на курс от София до морето ... при това по ... така наречената магистрала :) Инак много ларж го дават ... цели 14000 км. могат да се ползват без такса. Това са предполагам онези пътища, които и да искат не могат да използват по традиционни за нашите пътища ... "надупчени" причини :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  4. 4 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Голяма тъпотия. Сега турските тирове ще прекосяват цяла България за 20 лева, вместо за 23 лева за дневна винетка.
    И това след като се изхарчиха стотици милиони + 1000 човека назначени на щат + милиони за колите им.

    Браво :)

  5. 5 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1682 Неутрално

    Не съм в транспортния бранш, но какво общо има рушенето на пътя с еко категорията. Тол таксите примерно в Сърбия или Гърция обвързанили са е еко категорията?

  6. 6 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    Ха- ха - 4 ст. си е без пари :) Някои шофьори харчат повече за кафета и цигари на курс от София до морето ... при това по ... така наречената магистрала :) Инак много ларж го дават ... цели 14000 км. могат да се ползват без такса. Това са предполагам онези пътища, които и да искат не могат да използват по традиционни за нашите пътища ... "надупчени" причини :)
    —цитат от коментар 3 на ь


    Момко, някои от тия коли за зареждане на магазините не спират работа. Дори да им се сложи средна скорост от 45км/ч, заради времето за качване и сваляне на стоката и пътуването извън толуваните пътища, поне 16 часа в денонощието, грубо сметнато се кара по такива пътища, това са не по-малко от 28 лв за денонощие такса, ако се смята по 4 стотинки, а ако приемат да е по 7 стотинки на километър, А!. За година става майкака си трака, като сума. При положение, че преди караха само с винетка за 600лв, ако добре помня цената. Увеличението, при 4 стотинки за километър, дори при по-малко каращите, ще е 10 пъти над цената на винетката, а при тия, които с 24/7 на пътя, най-малко 17 пъти в повече. Пъти, не проценти. Мноого яко се товарят разходите по този начин!

    мурзилка
  7. 7 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    Не съм в транспортния бранш, но какво общо има рушенето на пътя с еко категорията. Тол таксите примерно в Сърбия или Гърция обвързанили са е еко категорията?
    —цитат от коментар 5 на telqk


    Взе ми го от устата тоя въпрос :) Ще питам и още нещо ... сега със сигурност доста тарикати ще се юрнат по разни второкласни пътища, които не са с такса и за нула време ще ги заличат.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  8. 8 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1659 Весело

    До коментар [#6] от "Маршалов":

    Благодаря за "момко" Маршалов :) По магазините разнасят бусчета до 3.5 тона, а за тях не чета никъде, че ще плащат ТОЛ ... или нещо не съм разбрал. Ако някой обаче разнася по обекти с голям камион ... да си оптимизира дейността :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  9. 9 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    До коментар [#6] от "Маршалов":Благодаря за "момко" Маршалов :) По магазините разнасят бусчета до 3.5 тона, а за тях не чета никъде, че ще плащат ТОЛ ... или нещо не съм разбрал. Ако някой обаче разнася по обекти с голям камион ... да си оптимизира дейността :)
    —цитат от коментар 8 на ь


    Това са тия, на които и винетка от 600лв е много, или просто не се занимават с обемисти стоки и определено не са всичките, особено зареждащите средните и по-големите магазини, не са с такива "баничарки". При все че живея в малък град, не съм кон с капаци, че да вадя такива несъстоятелни твърдения като теб.

    мурзилка
  10. 10 Профил на Ивайло
    Ивайло
    Рейтинг: 14 Неутрално

    Сега турските тирове ще прекосяват цяла България за 20 лева, вместо за 23 лева за дневна винетка.
    —цитат от коментар 4 на vtl53383951

    От Кап. Андреево до София са към 300 км. Ако продължи към Калотина тира има още 50-60 км., нека са 50. По 20 ст./км това прави 70 лева. Ако пътува за Видин или Кулата са още повече. И как това ще е по-малко от 23 лв дневна винетка? Или си мислите, че хората в Световната банка не могат да смятат? Могат, за разлика от вас.

  11. 11 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#1] от "dokker":

    За 300км тола за автобуса ще е грубо 15лв или около +50ст за билет в едната посока.
    Тези в рамките на общината (социалната услуга демек) ще поскъпнат с жълти стотинки.

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  12. 12 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#10] от "Ивайло":

    Световната банка май предложи по-високи тарифи. Сега предложените са някакъв социален компромис и подарък за транзитния ТИР, който в Сърбия ще плаща близо 50ст/км. Разликата при по-малките камиони и автобусите е 4-5 пъти по-скъпо в Сърбия. Малък селски автобус ще превозва срещу 1-2 евроцента за км.

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK