Автомобилни инструктори се заканват да извадят 1500 коли на протест

Автомобилни инструктори се заканват да извадят 1500 коли на протест

© Анелия Николова



Автомобилни инструктори са готови да организират протест, ако предложението за увеличаване на практическите часове за взимане на любителска шофьорска книжка от 31 на 42 се приеме, съобщиха техни представители на пресконференция. Идеята е част от исканите промени в програмата за подготовка на водачи на моторни превозни средства.


От Сдружение "Национален автоинструкторски съюз", "Съюз на българските автомобилисти" и Сдружение "Български автоинструкторски съюз" са против въвеждането на GPS проследяване на учебните автомобили.


"Тръгваме по цивилизован път - пресконференция, среща с министрите (на транспорта и образование, б.а.), но ако не бъдем чути, мисля, че ще извадим 1500 автомобила на площада", каза председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски. Последният протест на автомобилните инструктори беше преди повече от две години и половина, като повод за него бяха обвиненията в корупция към представители на гилдията и се предложиха промени в организацията на изпита, които въпреки протестите бяха приети.




Малинка Бондаренко от СБА посочи, че според данните на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), която е отговорна за изпитите, 67% от явилите се взимат книжка от първия път, а около 20 на сто от втория, след като са минали задължителните по-закон допълнителни 4 часа. "Защо заради едни 20% ще караме останалите да се возят допълнителни 11 часа и да плащат допълнително", попита тя.


Колегите й допълниха, че сега всеки, който не се чувства достатъчно подготвен, може да вземе колкото иска допълнителни часове. През лятото обаче представители на други две организации на автомобилни инструктори - Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и Съюзът на преподавателите по авто-мото подготовка, подкрепиха промените с аргумента, че нивото на обучаваните е паднала драстично.


"Обучаваме младежи, които не знаят къде е ляво и къде е дясно. Не знаят за какво да използват краката си. При това положение увеличаването на часовете по кормуване е задължително", обяви тогава Йонка Грозев от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.


Представителите и на двете страни твърдят, че те представляват повече инструктори. "Браншът ври и кипи и някои хора се възползват от това, че не можем да се обединим", обобщи Бондаренко.


Тя се възмути, че при всеки тежък инцидент вината се хвърля върху инструкторите, а не се казва нищо за изпитите. "След като такъв голям процент взимат изпита, значи ги готвим добре, те да си видят изпитите", е позицията на представителя на СБА. В подкрепа на аргументите си тя извади данни за задължителните часове обучение в другите страни от ЕС.


В Германия те са 36, а само в Португалия (32) и Словения (41) са повече от изискваните в България. Беше посочено и че трябва да се преразгледа задължителното присъствие на часовете по теория, които сега са 40. Към момента има предложение за намаляване на теоретичната подготовка от 40 на 26 часа. "Може да има дистанционно обучение, самоподготовка и т.н.", смятат представителите на инструкторите.


По-данни на организаторите на пресконференцията автомобилните инструктори са 3000-3200, като обучават около 60 000 души на година.


На пресконференцията беше съобщено и за притеснителни факти за избора на фирмата, която да направи концепция за промените в организацията на обучение. "Фирмата е регистрирана през август 2018 година, няма опит в сферата на пътната безопасност, а адресът й съвпада с този на звеното на ИААА в Благоевград", беше казано на пресконференцията.


На въпрос на "Дневник" от Министерство на транспорта уточниха, че изборът на фирмата е направен от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", като поръчката е за под 60 000 лева и съответно не е нужно да бъде обявявана обществена поръчка.


В официално съобщение на страницата на ИААА се казва, че договорът е на стойност 28 хил. лева с ДДС. Посочва се също, че след приключване на договора, агенцията ще запознае заинтересованите страни с предложенията и ще вземе решение за прилагането на подобен модел или неговото адаптиране към предложенията на бранша. "Към настоящия момент не се предвижда допълнително таксуване на автошколите или курсистите с въвеждането на системата за контрол на обучението", е мнението на агенцията.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3695 Неутрално

    "Обучаваме младежи, които не знаят къде е ляво и къде е дясно. Не знаят за какво да използват краката си."

    Еми така е.
    Куцо, кьораво и сакато вече има книжка.
    Как да няма да нема катастрофи...

  2. 2 Профил на Mia san Bayern
    Mia san Bayern
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    Не останаха професии в Бг,които да не стачкуват.

    DANKE JUPP,DANKE BAYERN!
  3. 3 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2554 Неутрално

    Инструкторите трябва да носят пълна отговорност за курсистите си първите 3 години от пускането им на пътя ,след изпит и курс при тях , трябва статистика на всички катастрофи и инструкторите към всеки участник и виновен в тях ,ще се получи интересна статистика ,защото никой от нас например ,не е виждал циганин в учебен автомобил ,а най бруталните катастрофи са именно с такива ,които са взели абсолютно сигурно фалшиви книжки ,апропо направени само от тези ,дето ще стачкуват ,а не щат да носят никаква отговорност за плодовете на труда си .Така ,че ,ако се установи ,че катастрофи правят определени групи ,завършили в определени школи ,да се носи наказателна отговорност и от инструкторите , а не само да искат повече и повече ,срещу нищо и никаква отговорност .

  4. 4 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1671 Неутрално

    Аз едно време учих 3 месеца теория, преди да седна изобщо зад волана. Минах вътрешен изпит и чак тогава започна курмуването, първо полигон, после извънградско, после градско, накрая нощно... Общо още 3 месеца.
    Сега съм бил свидетел как се взима книжка за 1 седмица...

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  5. 5 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    Щели и тези да блокират ... а не блокират пътища като се избиват по кръстовищата ...

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6123 Неутрално

    До коментар [#4] от "Athanatos":

    Леко си се отървал. Аз съм учил теория и устройство година и половина преди първото кормуване.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5094 Неутрално

    До коментар [#2] от "Mia san Bayern":

    Закото само този, който не е протестирал, не е получил от Баце каквото поиска! Раформи от Баце не може да се очакват!

  8. 8 Профил на С С К
    С С К
    Рейтинг: 1260 Весело

    Инструкторите трябва да носят пълна отговорност за курсистите си първите 3 години от пускането им на пътя ,след изпит и курс при тях , трябва статистика на всички катастрофи и инструкторите към всеки участник и виновен в тях ,ще се получи интересна статистика ,защото никой от нас например ,не е виждал циганин в учебен автомобил ,а най бруталните катастрофи са именно с такива ,които са взели абсолютно сигурно фалшиви книжки ,апропо направени само от тези ,дето ще стачкуват ,а не щат да носят никаква отговорност за плодовете на труда си .Така ,че ,ако се установи ,че катастрофи правят определени групи ,завършили в определени школи ,да се носи наказателна отговорност и от инструкторите , а не само да искат повече и повече ,срещу нищо и никаква отговорност .
    —цитат от коментар 3 на edin drug


    Абсолютно не си наясно с материята. Ще ти отговоря само с
    едно изречение, инструкторите не изпитват и не дават
    свидетелство за правоуправление. Тъпо, много тъпо ти се е
    получило.

    По-добре да си здрав и богат,отколкото беден и болен.
  9. 9 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    "Тя се възмути, че при всеки тежък инцидент вината се хвърля върху инструкторите, а не се казва нищо за изпитите. "След като такъв голям процент взимат изпита, значи ги готвим добре, те да си видят изпитите""

    За миналите курсове е нормално. Ама аз постоянно надничам в учебните автомобили и гледам курсистите. До сега, Бота ми, не съм видял циганин курсист! Нито един! А като гледаш колите по пътя, повечето са цигани! Как става тая работа не е ясно, но явно не е работа на школите за шофьори!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  10. 10 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    Прави са да протестират. От къде на къде ще им вдигат часовете? Трябва, след всяко ПТП да го отнася служителят, пред който са положили изпит. Поне през първите две години, когато би трябвало да кара с придружител. Не пречи и инструктора да плати част от глобата. Пък те да мислят за обучението и за провеждането на изпита.
    А това, че 67% били взели изпъта от първи път (според украинката), изобщо не е критерий! СУМПС, взето в някой малък провинциален град, с рехаво движение и два неработещи светофара в центъра, пред кметството, обикновено прави ПТП още първия месец, като дойде да учи висшО в София (Пловдив, Варна, Бургас).

  11. 11 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 800 Неутрално

    До коментар [#4] от "Athanatos":

    То така продължава да е, в някои по-нормални държави...
    Франция и Германия май са с доста дълги курсове.. месеци наред.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK