Новият вариант за "бонус-малус" е най-адекватният до момента, смятат застрахователите

Членовете на УС на АБЗ Светлана Несторова, Кирил Бошов, Константин Велев, Юри Копач и Глория Димитрова (отляво надясно)

© Георги Пауновски

Членовете на УС на АБЗ Светлана Несторова, Кирил Бошов, Константин Велев, Юри Копач и Глория Димитрова (отляво надясно)



Новият вариант за формиране на оскъпяването и поевтиняването на застраховката "Гражданска отговорност" е най-адекватният, предложен до момента и най-щадящият потребителите, казаха днес на пресконференция от "Асоциацията на Българските застрахователи" (АБЗ). "Ако обществото не приеме този вариант, то не би приело никой друг", обобщи председателят на управителния съвет на организацията Константин Велев.


Проектът за формиране на бонусите и малусите беше пуснат за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор на 19 ноември. Общата идея е шофьорите с повече нарушения на пътя да плащат повече, а прецизните - по-малко.


Предлагат се две алтернативни скали за "бонус-малус": едната с 15 (петнадесет класа) при базов неутрален клас 6, пет класа бонус и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус се стига до отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас поскъпването може да стигне 400%.




Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов неутрален клас 8, седем класа бонус и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус клас се реализира отстъпка 25% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас се стига до 400% скок.


Идеята е в рамките на общественото обсъждане заинтересованите да кажат коя от двете скали предпочитат.
Застрахователите харесват повече втория вариант, защото той гарантирал по-плавен преход.


Директно отражение върху цената не се очаква


"Въвеждането на новата система за формиране на "Гражданска отговорност" няма да има директно отражение върху общото ниво на премийния приход на застрахователите. Намаленията на премиите при бонус само частично ще се компенсират от увеличението при малус", подчерта председателят на управителния съвет на АБЗ Константин Велев.


Той посочи, че са спекулация твърденията "за реки от пари", който ще потекат към застрахователите, след въвеждането на факторите за оскъпяване и поевтиняване. Изчисленията на асоциацията на застрахователите сочат, че максимален бонус от 25% ще ползват 44.2 на сто от шофьорите (около 1.55 млн.) при 3.5 млн. регистрирани моторни превозни средства. В същото време пълното възможно оскъпяване от 400% би засегнало 0.6% от водачите, или около 21 хил. души.


"Ние тези клиенти с 400% "малус" (оскъпяване на полицата - бел. авт.) дори не ги искаме. Това е агресивен водач, рисков. Битката при застрахователите ще е за 80-те процента добри шофьори", посочи изпълнителният директор на "Евроинс иншурънс груп" Кирил Бошов.


Изпълнителният директор на "Дженерали застраховане" Юри Копач прогнозира, че размерът на ефективната средна премия ще продължи да пада. "Към юни по данни на Гаранционния фонд тя е била 281.27 лева за леките коли. През ноември тя е 278.52 лв. и продължава да се понижава, още преди внедряване на системата", поясни той.


От асоциацията обясниха как ще се формира цената на "Гражданска отговорност" при въвеждането на "бонус-малус". Промяната ще стане факт от 2021 година, ако новите текстове се приемат до няколко месеца.


Основата за "Гражданска отговорност" ще се формира на база използваните и сега фактори - история на щетите при застрахователя, кубатура на двигателя на превозното средство, място на регистрация и ползване и възраст на водача. Следва коефициент, който се получава от нарушенията. При влизането в сила на "бонус-малус" всички водачи ще са с чисто досие и след първата година прилагане ще се трупат малус точки.


Формиране на застраховката при "бонус-малус"


Застрахователите приветстват решението водещ при определяне на скалата да е водачът, като отговорността е негова. От АБЗ смятат, че предложеният вариант е добра основа, върху която да има развитие и надграждане. Плановете са всяка година Комисията за финансов надзор да анализира работата на системата, като през 2024 година тя се преразгледа изцяло.


Застрахователите одобряват превръщането на "бонус-малус" в част от инструментариума за подобряване на пътната безопасност. В защита на формиращите наказателни точки нарушения - превишена скорост, неправилно изпреварване, опасни маневри, отнемане на предимство, шофиране пил, без книжка и т.н., от асоциацията посочват, че това са най-често водещите до катастрофи нарушения.


Ако се отчитат щетите, ще е много по-зле за водачите


На въпрос на "Дневник" не се ли притесняват, че в България случаите на превишена скорост често са в резултат на проблеми с поставените знаци и стремежът на пътните полицаи да хванат нарушители, а не да допринесат за безопасността, Константин Велев обясни, че така или иначе малус точките се трупат чак след превишение от над 21 км/ч.


"При предложената методика при едно нарушение от този порядък извън града се получава 1 точка утежнение на цената, което е поскъпване от 10%. Ако това стане в града, увеличението е с 30% (заради трите точки малус - бел. авт.). Ако водачът няма щети и попада в по-малко рискова възрастова група, той ще получи отстъпки и малусът може дори да се неутрализира", допълни той.


Именно вкарването на превишената скорост като оскъпяващ "Гражданска отговорност" фактор стана причина проектът преди седмица да бъде остро атакуван от представители на организации на автомобилни инструктори, шофьорски обединения и превозвачи.


"Всички приемаме за нормално, че не може за едно провинение да се налагат няколко санкции, а в случая да превишена скорост те стават три - глоба, отнемане на контролни точки и поскъпване на застраховката, аргументира се председателят на Съюза на преподавателите по автомотоподготовка Йонко Иванов.


Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова посочи и няколко странични ефекта от приемането на такива текстове. "Корупцията на пътя ще се увеличи. Ако знаете, че актът ще ви оскъпи застраховката със стотици левове, ще сте склонни да платите сериозни суми, за да не ви напише пътният полицай такъв", обяви тя.


Участниците в пресконференцията казаха, че ще внесат предложение в КФН бонусите и малусите да са като в повечето европейски страни, където оскъпяването е обвързано само с произшествията и щетите.


От АБЗ обявиха, че ако цената на "Гражданска отговорност" зависи и от регистрираните щети на името на всеки водач, ситуацията ще е по-неприятна и за превозвачите, и за обикновените водачи. "В някои държави в ЕС този принцип на "бонус-малус" води дотам, че не се обявяват щети", посочи Велев.


Очакваните положителни ефекти


Членът на УС на АБЗ Кирил Бошов от "Евроинс", които работят и на румънския пазар, посочи, че там на седмата година средната застрахователна премия е намаляла с 20%. В същото време данните от въвеждането на "бонус-малус" в други страни сочат намаляване на тежките пътни инциденти с между 10 и 30%. "Дори пак да сме на опашката, при 2 млрд. лева годишни загуби за икономиката заради катастрофите това са спестени 250-300 млн. лева годишно", посочи Бошов.


Въпреки като цяло високата оценка на проекта застрахователите имат няколко предложения. Първото е максималният период за връщане в нулева категория да е 5 години без нарушение, с изключение на случаите, когато става дума за престъпление, свързано с транспорта (каране пил, виновно причинена катастрофа с убити и ранени и т.н.), което щяло да бъде стимул за водачите. При варианта на КФН изчистването на малус точките може да отнеме дори 10 години.


Предлага се също да се облекчи процедурата, по която един водач може да види от какво е формиран неговият оскъпяващ застраховката коефициент и съответно да го оспори. Друго предложение е един и същ водач да може да бъде вписан и отписан само веднъж в една полица, което би ограничило възможностите за манипулиране.


За първи път системата "бонус-малус" е въведена във Великобритания през 1914 година. След повече от десетилетие дискусии за прилагането й в България тя се оказа на дневен ред едва през миналата година. След месеци обсъждания не се стигна до финален вариант заради твърде многото спорни моменти. Тогава за изработването на модела дори беше нает чуждестранен консултант - "Ърнст&Янг". За новия проект се казва, че е изготвен от български експерти, като е взет предвид анализът, поръчан за предишния вариант.


След фиаското с предишния вариант през март новият председател на КФН Бойко Атанасов се обяви за широко предварително обсъждане на системата "бонус-малус". "Не са ни канили на никакви обсъждания", коментираха участниците в днешната пресконференция.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK