Държавата вижда възможности за намаляване на тол-таксите

Проф. Олег Асенов от АПИ, министър Петя Аврамова и Фабрицио Заркони, представител на Световната банка

© Велко Ангелов

Проф. Олег Асенов от АПИ, министър Петя Аврамова и Фабрицио Заркони, представител на Световната банка



Държавата вижда възможности за намаляване на тол-таксите, като това ще стане след разговори с превозвачите, се разбра днес на конференция по темата, провела се в София.


"Формирането на тол-таксата е процес, винаги пазарът като пазар се тества на определена цена, но накрая търсенето и предлагането намират баланса. Виждаме резерв за намаляване", коментира пред журналисти членът на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) проф. Олег Асенов.


Преди почти месец за обществено обсъждане беше пуснат проект на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Към момента разчетите са превозните средства с тегло между 3.5 тона и 12 тона да плащат между 4 и 7 стотинки на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство и теглото. Срокът за общественото обсъждане е 16 декември. Плановете се тол-таксите да заменят електронните винетки за големите камиони и автобусите от 1 март.




Новите тарифи, както и предложените преди няколко месеца, не се харесват на превозвачите, като вече се говори и за протести. В същото време разчетите на Световната банка, която е консултант при формирането на цените, са, че основните хранителни стоки като брашното, хляба, прясното и киселото мляко и безалкохолните ще се оскъпят с до 2 стотинки на килограм или литър от промяната на начина за плащане на ползването на пътната мрежа. Съответно за най-дългите маршрути на автобусите билетите ще поскъпнат с почти левче, а за по-късите с 2 до 5 стотинки.


Превозвачите не са съгласни със сметките, съобщавани от АПИ, и твърдят, че те не отчитат реалния път на стоките. Проф. Асенов не се съгласи с това и посочи, че при тях се взима предвид пътят на суровината от мястото за нейното добиване, през местата за преработка, до дистрибуторските центрове и магазините.


В търсене на механизъм за компромис


"Ние сме изчислили най-малко три курса транспортни на същото това тегло при оценката, за да можем да стигнем до този анализ, който сме направили. Така че той в никакъв случай нито е спекулативен, нито има за цел да подведе някого или да противопостави една група на друга. Той е прагматичен", смята професорът.


Представителят на АПИ се съгласи, че и посочваните от превозвачите проблеми са реални и не са измислени, и затова са и дискусиите. "Единият акцент, който търсим, е да намерим механизъм, с който да удовлетворим исканията на превозвачите за намаляване на тарифите. Виждаме възможности за допълнителни сценарии както по отношение на разместване на екологичните класове и тяхната тежест, така и намаляване на определени категории, които в анализите и общественото обсъждане, което в момента върви, сме получили аргументация, предложения", обясни той.


Започват реалните тестове на системата


За допълнителната настройка на цялостния бизнес модел на тол-системата ще помогнат и вторият етап тестове, които започват до дни, посочи проф. Олег Асенов. При тях превозвачите ще получат бордови устройства, чрез които в реални условия да се провери събирането на данни за изминатите разстояния и натрупани тол-такси на дневна база.


Предвижда се данните да са достъпни в реално време на сайта на АПИ, за да може и тези транспортни фирми, които не участват директно в тестовете, да се ориентират за реалната ситуация.


Според Асенов системата е в готовност за техническо опериране и е в готовност и за търговско опериране, като второто трябва да стане с решение на Министерския съвет. Той подчерта, че няма причина от страна на АПИ тол-таксите да не започнат да се събират от 1 март.


Почти висш пилотаж при формиране на тарифите


На обсъждането днес мнения по темата дадоха и ресорните министри. За министъра на транспорта Росен Желязков плюсът на тол-системата е, че се въвежда принципът "разрушителят и замърсителят плащат". За регионалният министър Петя Аврамова въвеждането на електронните винетки, които се използват от началото на годината, и тол-таксите за тежкотоварните автомобили на база изминато разстояние е проект, който по своята същност представлява една радикална реформа в събирането на пътни такси за движение по републиканската пътна мрежа.


Според нея изключително прецизно и с оглед намирането на баланса между интересите на държавата и превозвачите е определен и обхватът на мрежата, за ползването на която да се плаща. В последния вариант става въпрос за 6050 километра, основно магистрали и първокласни пътища, при общо над 20 хил. км републикански пътища, за които сега е нужна винетка. "Извърши се и почти висш пилотаж в изготвянето на примерните тарифи", е мнението на Петя Аврамова.


Вече се отчита повишаване на приходите, което се обяснява с повишения контрол. От началото на годината до 2 декември от електронни винетки са събрани 374 млн. лева, което е със 17 млн. лева повече от същия период на миналата година и с 22 млн. лв. повече от 2017-а. В момента контролът се извършва от 105 мобилни екипа, работещи на 24-часов режим.


От началото на следващата година шофирането без платена винетка ще се следи и от 259 стационарни контролни пункта. Оборудването им позволява и контрол за нерегламентирано преминаване на извънгабаритни превозни средства, претоварени камиони и товарни автомобили с лошо балансиран товар, които имат пряко отношение към пътната безопасност.

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 364 Неутрално

    Ехаа. Събрали били 17 милиона повече, но на каква цена?? Заплати на 1000 човека + нови коли и т.н - поне 20 000 000 са разходите!

    И в крайна сметка сме на МИНУС!!!

  2. 2 Профил на dzenlandia
    dzenlandia
    Рейтинг: 319 Неутрално

    Политиката да се харесаме на всички е вредна, късогледа и води до провали. Не им харесвала на превозвачите ставката. И? Какво от това? В Сърбия харесва ли им, в Гърция харесва ли им, едва ли. Но я плащат като попове. Няма друга държава в ЕС с такива смешни пътни такси като нашата. Там къдтео няма тол такси (като Швейцария напримр) акцизите и данъцит за автомобили са в пъти по-високи. Не само за товарни камиони и автобуси, но и за автомобили трябва да се въведе тол такса, ако искаме да имаме адекватна инфраструктура.

    97 лева годишна винетка и смешно. Но понеже Бай Ганьо ще писне, че не можел той да плаща тол такса, няма и да се направи. Интересно как с кеф си плаща 16 лева за пътя Ниш-Белград в посока. Със същия кеф си плаща по 2,5 евро на всеки 50 км в Гърция. Само за собствената си държава не ще.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    Става все по-зле.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#2] от "dzenlandia":

    Да сравним и доходите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3083 Неутрално

    Да ги качат на вагони. Тъкмо и БДЖ ще живне. Няма да плащат и тол такси.

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#2] от "dzenlandia":

    Защото пътищата в Бг са построени с парите на българите - ясно си ти е ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#5] от "Vlado Nikolov":

    И ще намалеят катастрофите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на dzenlandia
    dzenlandia
    Рейтинг: 319 Неутрално

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Защо да ги сравняваме? Поддръжката и строежът на пътища струва еднакво и в Гърция, и в Бъгария, и в Германия, и в Тимбукту. Даже в България се строи на цени под средните за Европа, въпреки митовете, че магистралите ни били много скъпи. Така е сега, така беше и преди ГЕРБ. Малкото киломтри, които Станишев построи също бяха на цени под средните. Машините са на една и съща цена, асфалтът е на една и съща цена, единствено разходите за работници по пътищата тук са по-малки. Какво общо имат доходите в цялата схема?

  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Весело

    До коментар [#8] от "dzenlandia":

    Ами дай тогава на хората швейцарските доходи щом всичко е еднакво гордост мамина !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на nessarox
    nessarox
    Рейтинг: 916 Неутрално

    До коментар [#2] от "dzenlandia":Да сравним и доходите.
    —цитат от коментар 4 на КМЕТ В СЯНКА


    Българите плащат такси извън България и не мрънкат.
    Доходите са български ,независимо от това къде плащаме за тол такси- България или Европа.

    Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)
  11. 11 Профил на dzenlandia
    dzenlandia
    Рейтинг: 319 Неутрално

    До коментар [#9] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ако мислиш, че швейцарците са чакали някой да им "даде" доходи, жестоко се лъжеш. Аман от лежащи по диваните, които стоят и цял живот чакат някой да дойде да им даде. Ми няма да стане. Комунизмът, когато някакви номенклатурчици раздаваха храна, колкото да не умрш отдавна мина. Колкото си изкараш, толкова ще имаш. И това зависи 90% от теб и само 10% от държавата.

  12. 12 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3083 Неутрално

    До коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Гарантирано!

  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#11] от "dzenlandia":

    Интересно ти какви умения и знания имаш и дали си на ДСлужба или в частния бизнес?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2361 Неутрално

    Държавата е интересно животно. Животно съставено от политици и чиновници. Готови да съдерат 100 кожи. Но! Но ако недоволството на овчиците може ги бутне от власт ще дадат заден. Ще дадат заден щото по-добре по-малко кожи да съдерат отколкото други чиновници и политици да дойдат на власт.

  15. 15 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    Ама стига с това недоволство, да почне държавата да плаща тогава на пътуващите. Не,че пак няма да има недоволство, но ще е по-малко. Сиганска работа.

  16. 16 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    И аз съм недоволен. Искам по-високи такси. Моля държавата да ме отрази и съобрази.

  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10615 Весело

    "....Формирането на тол такта а е процес, винаги пазара като пазар се тества на определена цена, но накрая търсенето и предлагането намират баланса..."
    Това е признание за прокурорско обвинение или некадърност. Таксите не се формират на пазарен принцип, а са разходно-ориентирани

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на mavro
    mavro
    Рейтинг: 469 Неутрално

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    В Сърбия доходите след данъци са по-малки от нашите.

  19. 19 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1217 Неутрално

    До коментар [#17] от "penetrating":

    Вярно е - таксата е цена на разход, не цена на услуга. От там трябва да се влезе и в банките с техните такси и да се провери дали "таксата" е равна на разхода, за който се прилага.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  20. 20 Профил на ivan_v
    ivan_v
    Рейтинг: 437 Весело

    ъ ъ ъ кой такси ? от коя система ?

  21. 21 Профил на RingRoad
    RingRoad
    Рейтинг: 739 Неутрално

    Политиката да се харесаме на всички е вредна, късогледа и води до провали. Не им харесвала на превозвачите ставката. И? Какво от това? В Сърбия харесва ли им, в Гърция харесва ли им, едва ли. Но я плащат като попове. Няма друга държава в ЕС с такива смешни пътни такси като нашата. Там къдтео няма тол такси (като Швейцария напримр) акцизите и данъцит за автомобили са в пъти по-високи. Не само за товарни камиони и автобуси, но и за автомобили трябва да се въведе тол такса, ако искаме да имаме адекватна инфраструктура. 97 лева годишна винетка и смешно. Но понеже Бай Ганьо ще писне, че не можел той да плаща тол такса, няма и да се направи. Интересно как с кеф си плаща 16 лева за пътя Ниш-Белград в посока. Със същия кеф си плаща по 2,5 евро на всеки 50 км в Гърция. Само за собствената си държава не ще.
    —цитат от коментар 2 на dzenlandia

    +10

    [quote#10:"nessarox"][/quote]

    +10

    "I try to get it across to my players that working hard is a quality." Sir Alex Ferguson
  22. 22 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1969 Любопитно

    [quote#10:"nessarox"][/quote]

    Там плащаме, щото нямаме избор. И тук в границите на родината ли нямаме избор? А без герп да знаеш, можем, и без политици също. Ако се наложи, ще намерим достатъчно Белене-та, за всичките си политици.

    мурзилка
  23. 23 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1309 Весело

    До коментар [#17] от "penetrating":Вярно е - таксата е цена на разход, не цена на услуга. От там трябва да се влезе и в банките с техните такси и да се провери дали "таксата" е равна на разхода, за който се прилага.
    —цитат от коментар 19 на bludniq_sin


    Така е, то и заплата е разход. Да се влезе във фирмите, да се види работниците какво вършат и какво получават за това. Все пак винаги на въпроса "Какво правиш" се отговаря "" А, нищо, на работа съм" :)))

  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#18] от "mavro":

    В Сърбия има дублиращи БЕЗПЛАТНИ пътища .

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#20] от "ivan_v":

    Всяка една такса. От таксата за детска градина до последната .

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 692 Неутрално

    По принцип е абсурдно транзитна държава, като нашата да няма тол-такси. За пример един турски тир минава през нашата държава Свиленград - Видин /около 500км./ за 11 евро. А през Унгария около 400км. транзит към Австрия за 90 евро. Цената няма как да бъде като за австрийските или германските магистрали, но няма как да е без пари. Високите такси ще пренудят превозвачите да се бутат по второкласни пътища и ще се създадат предпоставки за повече катастрофи.

  27. 27 Профил на Индианец
    Индианец
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Аз съм против. Така както цената на петрола е международна, така и ползването на пътищата трябва да е на една цена в БГ, Италия, или Гърция.

    Изабела Ярванди: Притокът на чужденци към Швеция е причината за все по-нарастващата престъпност. Много от мигрантите така и не се интегрират и не успяват да възприемат културата на държавата, която ги е приютила,
  28. 28 Профил на Индианец
    Индианец
    Рейтинг: 683 Неутрално

    До коментар [#24] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Има чушки. По тия пътища ще минеш двойно километри, ще ти отнеме три пъти повече в време, и ще изхарчиш 4 пъти повече пари. Да не говорим са дупките и ямите по бенадежданата сръбска провинция.

    Изабела Ярванди: Притокът на чужденци към Швеция е причината за все по-нарастващата престъпност. Много от мигрантите така и не се интегрират и не успяват да възприемат културата на държавата, която ги е приютила,
  29. 29 Профил на Индианец
    Индианец
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Веднъж в Гърция на връщане от Пелопонез преди Атина, реших да мина от любопитство по дублиращ път. И като се почнаха едни серпентини... след 30 км спрях за огледам ГПС-а. Просто е невероятно какво ме чакаше напред. Обратен завой и пак на магистралата.

    Изабела Ярванди: Притокът на чужденци към Швеция е причината за все по-нарастващата престъпност. Много от мигрантите така и не се интегрират и не успяват да възприемат културата на държавата, която ги е приютила,
  30. 30 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#28] от "ktu09630174":

    Не е вярно. Пътувал съм и знам много добре. Дупките са в Бг.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  31. 31 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#29] от "ktu09630174":

    Важното е че ИМАШ безплатна алтернатива. Освен това опознаваш държавата и пътуваш бавно и се наслаждаваш на пейзажа.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  32. 32 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 1045 Неутрално

    Ако пък сменят мобилните екипи с камери от 20-ти (!) век, може да ги намалят още повече.

  33. 33 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1969 Неутрално

    Ако пък сменят мобилните екипи с камери от 20-ти (!) век, може да ги намалят още повече.
    —цитат от коментар 32 на Стабилни в мизерията, епизод пореден


    Че сега да не са с камери от 19-ти век :D

    мурзилка
  34. 34 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10615 Весело

    До коментар [#19] от "bludniq_sin":

    Точно така :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  35. 35 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 1045 Неутрално

    До коментар [#33] от "Маршалов":

    Не знам с какви са, но автоматичното разчитане на номера е технология от 20ти век, която в България още не можем да приложим успешно.

  36. 36 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7435 Неутрално

    Ненужно туткане на изпълнителната власт

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  37. 37 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1969 Неутрално

    До коментар [#33] от "Маршалов":Не знам с какви са, но автоматичното разчитане на номера е технология от 20ти век, която в България още не можем да приложим успешно.
    —цитат от коментар 35 на Стабилни в мизерията, епизод пореден


    Ммм, сега не сме ли 21-век, само от 19 години насам..Просто питам. Нещо не ми е ясно това с вековете, затова?

    мурзилка
  38. 38 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Хора, сметката е обратна. Не колко ще се оскъпи хляба, а колко километра пътища искаме, колко струва поддръжката им и как разпределяме тежестта на разхода. За мен цените трябва да са такива, че да е чувствително по-евтино транзитния превоз с тирове да минава на влак, а не по магистралите. Кола с един или двама човека да плаща 3 пъти повече от кола с 4 ма човека. Автобус за 50 човека да плаща максимум 4 пъти колкото кола с четирима човека и т.н.

  39. 39 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Правителството има много любопитен навик - измисля някакъв малоумен закон, данък, такса, нещо и го пуска. Народа гледа и изпитва на гърба си въпросната глупост. Започва да мрънка, правителствтото казва - ОК, махаме го, щом на народа не му харесва точно така...

    И това е всеки път "проба и упс, грешка"..

    По-слаби политици не са ни управлявали никога, може би бай Тошо беше по-прос, ама тези са негови хора..





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK