След месец обсъждане тол-такси за камионите и автобусите бяха приети без промени

След месец обсъждане тол-такси за камионите и автобусите бяха приети без промени

© Георги Пауновски



След месец обществено обсъждане, повече от десет предложения за промени и изразено недоволство от собственици на транспортни и автобусни фирми правителството прие днес без никакви промени предложените от регионалното министерство тол-такси за масовия тежкотоварен трафик.


Размерът беше определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол-системата – Световната банка. Тол-системата ще обхваща 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили, но платена за леките коли.


Товарните автомобили с тегло между 3.5 и 12 тона ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите екокласове Евро V, Евро VI или EEV ще дължат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър.




Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.


Одобрените тарифи

Одобрените тарифи


Камионите с тегло над 12 тона с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища.


Автобусите ще плащат между 4 и 9 ст./км


Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.


Автобусните превозвачи настояваха за нулева ставка за превозните средства по редовни линии. Днес пред журналисти в Министерския съвет министърът на регионалното развитие Петя Аврамова обяви, че проблеми за автобусните превозвачи са дългосрочните договори с общините, които не могат да бъдат променяни, и нерегламентираните превози.


"Мнението ни е, че няма как проблеми, които не касаят таксите за преминаване по републиканската пътна мрежа, да се решават чрез въвеждане на тол-такси, посочи тя и допълни, че решението им трябва да бъде намерено в други нормативни документи. "Възможен вариант е, ако въвеждането им се приеме като форсмажорно обстоятелство по Закона за обществените поръчки, така че да се анексират дългосрочните договори, които имат за извършване на превози, както и да се предприемат действия за ограничаване на нерегламентираните превози, посочи Аврамова.


Междувременно днес правителството прие и промени в Закона за автомобилните превози, с които да се ограничи фиктивното регистриране на фирми за превоз на пътници и товари.


Санкциите


С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол-такса. За камиони между 3.5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв.


Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.


Ако водачът откаже да плати компенсаторна такса на място, той трябва да заплати т.нар. максимална тол-такса, за да продължи пътя си. За товарните автомобили между 3.5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв. на километър в зависимост от емисионния клас. За камионите над 12 тона с 2-3 оси той е между 71 лв. и 146 лв./км, а за товарните автомобили с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси - от 119 лв. до 242 лв./км. За автобусите максималният тол ще е от 24 лв. до 49 лв за километър.


Винетките остават на старите цени


Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили с електронните винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка, и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5244 Неутрално

    Честит ви нов данък българи. Много сте търпеливи !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3082 Неутрално

    Товарните автомобили с тегло между 3.5 и 12 тона ще плащат една и съща такса за трите категории пътища
    _____________
    Ми то разликата си 8.5t като минат 100 камиона претоварени до 15t кой ще плаща за оправяне на скапания път?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1986 Неутрално

    И нито стотинка от държавния бюджет да не отива за поддръжка на първокласни пътища и магистрали. Каквото изкарат от винетки и тол-такси, това да харчат, пък ако не стига, да вдигнат таксите. Стига вече средностатистичският българин е плащал за поддръжка на инфраструктура, която ползва само като тръгне на почивка.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  4. 4 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4624 Неутрално

    Януари превозвачите ще са под прозорците на МС

  5. 5 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Автобус ако плаща 5 ст. на км, това значи все едно София - Дупница, например, което е 50-ина км да се кара извънградско, да му струва 2.50 в посока. За какво реват по-точно, ако някой може да ми каже?
    20 човека средна затовареност да имат (ясно, има празни курсове, има и пълни по 50-ина човека), по 6-7 лева или колко е билетът, им е 120-140 средно на курс приход. Тия 2,50, сериозно ли?

  6. 6 Профил на pinoccio
    pinoccio
    Рейтинг: 480 Любопитно

    И какво по точно са обсъждали цял месек, като накрая е все тая?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK