По-тежките изпити са решението за книжките, смятат автоинструктори

По-тежките изпити са решението за книжките, смятат автоинструктори

© Анелия Николова



Решението на проблема с излизането на пътищата на неподготвени шофьори няма да се реши с увеличаване на броя на часовете, а с промяна в учебната документация и промяна на изпита, който да стане по-тежък, каза днес пред Би Ти Ви Малинка Бондаренко от СБА. Организацията е една от няколкото, които утре излизат на протест в София.


Поводът са исканите промени в организацията в обучението преди получаване на книжки. Сред основните новости са увеличаване на часовете за практическо обучение с 11 на 42, като част от тях задължително станат карането по магистрала, нощем или при намалена видимост, както и в сериозен трафик.


Според Бондаренко и сега няма проблем всеки, който желае и се чувства недостатъчно подготвен, да вземе допълнителни часове. Всеки скъсан на практическия изпит пък задължително взима 4 часа практика допълнително.




Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка не се съгласи с тезите на СБА и другите организации на автоинструкторите, които ще подкрепят протеста. Според него увеличаване на броя на часовете е нужно, за да има и кормуване по магистрала, по междуградски пътища и в тежък трафик.


"Сега бъдещите шофьори карат курса в града, подготвени са за управление в градска среда. Взимат си изпита в града и загиват на междуградските пътища, защото не знаят как да влязат в завоя", обобщи той. Според него протестиращите автомобилни инструктори не плащат данъци и осигуровки и имат по един учебен автомобил.


Последният протест на автомобилните инструктори беше преди повече от две години и половина, като повод за него бяха обвиненията в корупция към представители на гилдията и се предложиха промени в организацията на изпита, които въпреки протестите бяха приети. За утре е планиран протестен митинг на площад "Александър Батенберг" в 12 часа и автошествие до министерствата на транспорта и образованието, където ще има срещи с министрите. Двете ведомства са в основата на разработването и одобряването на новата наредба за подготовка на шофьорите.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1151 Весело

    Абе, в Щатите как стават шофьори с под 10 часа кормуване? Май ще да не са чак толкоз тъпи американците.

  2. 2 Профил на Mia San Bayern
    Mia San Bayern
    Рейтинг: 3328 Неутрално

    Не вярвам това да спре кандидат-шофьорите от книжка.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5941 Неутрално

    Системата е пробита отвътре.
    Корупция , гарантирана от ГЕРБ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1535 Неутрално

    Ама разбира се - това е мечтата на инструктура - всеки да го късат 10 пъти докато вземе книжка, пък на 11-ия да кихне нещо дето да си разделят с ДАИ-аджията.

  5. 5 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1822 Любопитно

    Някой да е виждал индобългарин в учебна кола?

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  6. 6 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1762 Весело

    Аз имам усещането, че ако се подложат на истински изпит половината инструктури няма да вземат изпита
    Сина ми наскоро кара курс на изпита трябво да мине в дясна лента и след това веднага в лява защото започва платен паркинг, но ако не влезеш в дясната лента след завоя е грешка - а 10 м става дума

  7. 7 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1678 Любопитно

    Едно време курсът беше три месеца, имаше теория с три листовки, 30 часа курмуване, включващи градско, извънградско, нощно и полигон. Сега няма нищо подобно, но пък трафика е в пъти по-тежък, затова е хубаво да се наблегне на практиката, особено на паркирането и каране/висене в задръстване. А, да не забравяме и колите, които са се карали тогава и сега, в днешно време карането на автомобил трябва да е в пъти по-лесно...

  8. 8 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 609 Неутрално

    "Според него протестиращите автомобилни инструктори не плащат данъци и осигуровки и имат по един учебен автомобил."....
    А този кога си плати данъците и осигуровките?

  9. 9 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    Едно време курсът беше три месеца, имаше теория с три листовки, 30 часа курмуване, включващи градско, извънградско, нощно и полигон. Сега няма нищо подобно, но пък трафика е в пъти по-тежък, затова е хубаво да се наблегне на практиката, особено на паркирането и каране/висене в задръстване. А, да не забравяме и колите, които са се карали тогава и сега, в днешно време карането на автомобил трябва да е в пъти по-лесно...
    —цитат от коментар 7 на Дългия


    И повече ПТП и пострадали при в пъти по малко автовобили.значи решението не е сред тези,прилагани тогава.
    А не знам,някой помни ли идиотските листовки от тогава,дето прякосили една трета от въпросите проверяваха необходими знания и то с повеждащи въпроси от рода оня със спирането преди спирка,дето трябваше да се гледа колко секции е трамвая

  10. 10 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2256 Неутрално

    Крайно време е да спрат да раздават книжки, като от лотария, но е време и да се сложи край на любимият "КАТ"- въпрос :"И Кво праймсиааа...?!?!?!

  11. 11 Профил на boyanv
    boyanv
    Рейтинг: 308 Неутрално

    Никой не казва гласно проблема. А той е - няма начин да се накарат десните избиратели от Факултето и др. подобни да карат с книжки. А те са основните избиратели на ГЕРБ. И какво, ако останалите карат едногодишен курс? Дори и тригодишен да е убийствата с коли ще продължат. За виновните - условни присъди...

    Μπόικο δεύτερη βουλγαρική δολοφόνος
  12. 12 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    И 2 години да го направите курса като казарма, пак нищо няма да се промени, докато не се промени задкормилното устройство...като караш със 100+, и Фитипалди да си, трудно ще вземеш завоя....напълнете градовете с камери с измерване на скоростта (и шосетата колкото може), вкарвайте в затвора за наркотици и алкохол, и тогава може и да се оправим....

  13. 13 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1389 Неутрално

    В този бранш корупция винаги е имало и винаги ще има. Аз съм чувал много истории за уговорки между инструктори и изпитващи. Защото в един град изпитващите са определен брой - няколко души, едни и същи. Всеки инструктор ги знае като кътните си зъби - единият е по-строг, другият е по-дащен на изпити, третият е сръдлив и т.н. Щом толкова добре се познават, защо да не направят и някоя бизнес схема?

    Чувал съм и разкази от очевидци и участници за самите изпити - ако някой е симпатичен на изпитващия или трябва да мине леко, го пускат по най-широките пътища без натоварване. Изкара там 2 км и изпитът взет. Ако някой не е симпатичен на изпитващия или не е предварително "уговорен" да вземе изпита, го пускат по най-кривите улички, най-натоварените булеварди и по най-неудобните пътища. Абсолютно всичко във взимането на изпита е субективно.

    Но има и друг аспект. Когато някой го скъсат на листовки, може отново да се яви при нов платен изпит. Ако го скъсат на кормуване - задължително трябва да плати още определен брой часове с цена над нормалната и тогава да отиде на изпит. Това е уникална схема за цедене на курсисти. Някой могат да си го късат 10 пъти и да го карат да плаща допълнителните скъпи часове. А ако тези часове се увеличат, както се преедлага в новото правило, това ще бъде направо... златен курс.

    Най-добре по време на изпит да има видеоконтрол и така всичко да е черно на бяло. А на младите шофьори да не им се разрешава да карат коли над определена мощност. В момента све свидетели как млади момчета на 18 години взимат изпита и веднага получават мощни коли, развиващи огромни скорости. И когато това неопитно момче вдигне 200, забие се в някое дърво или убие невинен човек, питаме "И що така стана?"

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  14. 14 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1631 Неутрално

    Корпуцията е проблемът, и при изпитите, и при катаджиите на пътя. Като почнат да взимат книжки за пияни шофьори или за тарикатите, които карат с х2 на разрешената скорост, ще намалеят и убийците.

  15. 15 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2405 Неутрално

    "Решението на проблема с излизането на пътищата на неподготвени шофьори няма да се реши с увеличаване на броя на часовете, а с промяна в учебната документация и промяна на изпита, който да стане по-тежък, каза днес пред Би Ти Ви Малинка Бондаренко от СБА. "

    Вече 30 години и инструкторите, и КАТ, и СБА раздаваха акъл на буци.
    Едно е ясно - предложенията им не доведоха до нищо смислено!

    I Want To Believe
  16. 16 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1994 Неутрално

    Абе, в Щатите как стават шофьори с под 10 часа кормуване? Май ще да не са чак толкоз тъпи американците.
    —цитат от коментар 1 на puknatastotinka


    Наскоро щерката на моя роднина взе лиценз там. Процедурата е следната: Отиваш в полицията и си взимаш учебни материали, които да разучаваш. Нещо ала нашият ЗДП с коментари. Към него върви и диск с учебни видеа, но това зависи от щата и департамента. Можеш да избираш между три езика (не само английски). Та разучаваш си ги вкъщи и когато се почустваш готов, си записваш час за изпит. Там минаваш тест (подобен на нашите листовки) на компютър, очен предглед (на място) и ти дават временен лиценз, заедно с две лепки, които трябва да сложиш на колата. Така можеш да караш два месеца, като ти си избираш дали да се мъчиш сам, дали да караш курсове някъде или да хванеш някой роднина да те учи. Като се почустваш уверен, отиваш отново в полицията, плащаш и си записваш час за изпит. Служителят сяда до тебе, в колата, вади един ферман от доста страници, с различни хипотези и ситуации и почва да те върти на шиш из улиците. Проверяват се ВСИЧКИ точки от фермана - дали слагаш колана, дали подаваш мигачи, дали си врътнал главата, при престрояване, а не си разчитал само на огледалата, как спазваш скоростния режим и т.н. Като те прекарат през пълната програма, ти сумират провалените задания (а такива ВИНАГИ има) и ти изнасят вердикт ставаш ли или ще караш още, като ученик.
    Процедурата е подобна на нашата, но с тази разлика, че няма задължително посредничество на ЦБА и др.подобни и изпитващите ПРИНЦИПИАЛНО не взимат подкуп. Или знаеш/можеш/ставаш или не. Другото предимство на шофирането там е, че улиците са доста по-широки, а трафикът е много по-малко натоварен. Дори в латино кварталите няма да срещнеш диванета, дето да надуват кошник със 100 през спален район.

  17. 17 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1994 Неутрално

    До коментар [#15] от "2.5":

    +1
    Трайното намаляване на жертвите на пътя, в България, се дължи на:
    1. Подобреният автопарк. Постепенно старите соц возила бяха заменени с макар и 20+ годишни, но адекватни западни и далекоизточни таралясници, дето хем се държат доста по-предсказуемо, хем, с голяма вероятност, имат работещи колани и възглавници.
    2. Доста хоро (особено младежи) излязоха навън и видяха как се кара из страните от Северозападна Европа, Скандинавия и Британските острови. Поне в София е много често явление, млада 20г мацка съзнателно да ти направи път за включване в задръстването пред светофара или G-класа да благодари с аварийките, за това, че си му дал да се престрои безпроблемно. Спирането на пешеходни пътеки, отделно.
    3. И преди и сега, тези, които са си взели изпита със знания и имат кой да ги наставлява от време на време, както и не се чустват безнаказани, НЕ ПРАВЯТ нарушения. Или поне не такива, които да стигат до КАТ и болница.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK