Депутатите приеха правила за ползване на електрическите тротинетки

Депутатите приеха правила за ползване на електрическите тротинетки

© Надежда Чипева, Капитал



С приети на първо чете промени в Закона за движение по пътищата депутатите приеха днес правила за ползване на електрическите тротинетки. На практика те са приравнени с велосипедите, като към тях има сходни изисквания и забрани.


След общественото обсъждане са отпаднали най-спорните текстове, които предвиждаха водачите им да носят каски и светлоотразителни жилетки. Каската е задължителна само за ненавършилите 18 години ползватели.


При карането на тротинетки по тъмно е достатъчно техните водачи да имат имат светлоотразителни елементи по облеклото.




Според приетите текстове индивидуалните електрически превозни средства, както се наричат тротинетките в закона, могат да се движат по пътищата, ако са оборудвани със спирачки, звънец, фар, стоп и светлоотразяващи елементи отстрани на колелата.


Забранява се ползването им по тротоари, улици I и II клас (популярни и като градски магистрали), освен ако на тях няма велоалеи и пътища с максимална разрешена скорост над 50 км/ч. Електрическите тротинетки нямат място също в бус лентите и в зоните, за които със знак е забранено влизането на велосипеди.


На водачите им пък не е разрешено да развиват повече от 25 км/ч, да возят някого, да теглят прикачен товар или да бъдат теглени.


Минималната възраст за каране на електрическа тротинетка е 14 години, ако се ползва само по велоалеи, и 16 години, ако се кара извън тях.


Законът дава право на общините да въведат свой регламент, включително да определят колко споделени електрически тротинетки могат да се пуснат на тяхна територия и къде могат да се оставят те.


С промени в Закона за движение по пътищата се забранява ползването по пътищата отворени за обществено ползване на самобалансиращи се превозни средства. Според текстовете в закона това е превозно средство с едно колело или с две успоредно разположени колела, задвижвано от двигател, чиято максимална конструктивна скорост не надвишава 25 км/ч, за което е характерно присъщо нестабилно равновесие и което се нуждае от спомагателна контролна система, за да се поддържа в равновесие.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK