
© Надежда Чипева, Капитал
С приети на първо чете промени в Закона за движение по пътищата депутатите приеха днес правила за ползване на електрическите тротинетки. На практика те са приравнени с велосипедите, като към тях има сходни изисквания и забрани.
След общественото обсъждане са отпаднали най-спорните текстове, които предвиждаха водачите им да носят каски и светлоотразителни жилетки. Каската е задължителна само за ненавършилите 18 години ползватели.
При карането на тротинетки по тъмно е достатъчно техните водачи да имат имат светлоотразителни елементи по облеклото.
Според приетите текстове индивидуалните електрически превозни средства, както се наричат тротинетките в закона, могат да се движат по пътищата, ако са оборудвани със спирачки, звънец, фар, стоп и светлоотразяващи елементи отстрани на колелата.
Забранява се ползването им по тротоари, улици I и II клас (популярни и като градски магистрали), освен ако на тях няма велоалеи и пътища с максимална разрешена скорост над 50 км/ч. Електрическите тротинетки нямат място също в бус лентите и в зоните, за които със знак е забранено влизането на велосипеди.
На водачите им пък не е разрешено да развиват повече от 25 км/ч, да возят някого, да теглят прикачен товар или да бъдат теглени.
Минималната възраст за каране на електрическа тротинетка е 14 години, ако се ползва само по велоалеи, и 16 години, ако се кара извън тях.
Законът дава право на общините да въведат свой регламент, включително да определят колко споделени електрически тротинетки могат да се пуснат на тяхна територия и къде могат да се оставят те.
С промени в Закона за движение по пътищата се забранява ползването по пътищата отворени за обществено ползване на самобалансиращи се превозни средства. Според текстовете в закона това е превозно средство с едно колело или с две успоредно разположени колела, задвижвано от двигател, чиято максимална конструктивна скорост не надвишава 25 км/ч, за което е характерно присъщо нестабилно равновесие и което се нуждае от спомагателна контролна система, за да се поддържа в равновесие.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2223 НеутралноПрилича на лобистка схема в полза на търговците на тротинетки!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleТези тротинетки са много опасни и се движат с висока скорост, което предвещава много сакатлъци тази пролет!
chepokalipsis
Рейтинг: 1427 Неутрално"ветлоотразяващи елементи отстрани на колелата"
Къде мислите да ги сложат? Гумите са малки, а на предната трябва да е нещо с лепило, защото там е мотора. Чудно ми е и как може да дърпаш нещо с нея.
Според мен трябва по велоалеите изобщо да нямат място и колела, ако ще карат с 40+км/ч. Имат по-голям спирачен път от тротинетка, а често по тях вървят и хора. Доставчици за храна на няколко пъти щяха да ме отнесат. Също и според мен при стръмен баир, мястото на тротинетките е по тротоара, ако няма алея, а не на пътя. Скоростта пада до 10км/ч, а всичко до теб хвърчи.
А тия с кучетата са най-опасни, във Варна вечер редовно ги разхождат по алеята и малките кучета не се виждат къде са, камо ли поводът на кучето вечер.
hope
Рейтинг: 3256 НеутралноБорисов е клекнал пред европейските ни приятели, епизод пореден.
Любовта ще спаси света!!!Как по уличното платно ще се пазим и от тротинетките?
chepokalipsis
Рейтинг: 1427 НеутралноЗа 6м с нея - нито един блъснат човек. За същият период с колело - 2ма. Максимумът на масовите е 20-25км/ч, с колело съм карал и с 50+ в града, а навън рекорда ми е 72км.ч на голям баир. Другото което е, когато натиснеш спирачка, самата тротинетка знае, че искаш да спреш и намаля и тя самата, не е само механиката. Това се усеща лесно, когато я изкл. в движение и се пробваш да спреш. Разликата е осезаема.
Günther
Рейтинг: 587 НеутралноПохвални промени, но недостатъчни! Защо не задължиха тротинетките да са с неонова лампа отдолу, между двете колелета, за да свети? Тогава няма да има оправдания "Ми не го видях" ако бъде сгазен някой
Бог да благослови Америка за България!chichka
Рейтинг: 2032 НеутралноСпоко след 7-8-я труп на тротинеткаджия ще ги ограничат. Молете се да не е ваш късмета да се трепят във вашата кола!
Русия- проказата на планетата Земя.Цайко
Рейтинг: 1122 НеутралноТрябва и санкция за тротинетките под наем, които не са оставени на предназначените за това места. Елементарно, сметката продължава да върти, ако ГПС-ът засече, че не си на място, предназначено за паркиране на тротинетка.
Иван Арнаудов
Рейтинг: 513 РазстроеноПоздравления...! Лемурите с един замах направиха абсолютно всички съществуващи тротинетки незаконни, съответно забранени, докато някой голям мозък не измисли гума със светлоотразителни характеристики.
Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
хм
Рейтинг: 897 Неутралнопоредният нескопосан опит на един срамен орган с 10% доверие да бъде някакъв фактор в общството!
geordgeo
Рейтинг: 1315 ЛюбопитноДо коментар [#4] от "chepokalipsis":
Аз карам електрически велосипед от 7 години, имам 36000 км изминати с него и спирам само с двигателната тяга, супер е. Спира се бързо, безопасно и регенерирам енергията от спирането, като я вкарвам в батерията. Това обаче го могат само двигателите тип" директ драйв", тези с фрайлайфа не могат. Та... Всяко превозно средство е опасно, когато се кара от опасен водач. Колкото и правила да се напишат, проблемът е в главите ни...
sw51
Рейтинг: 318 Разстроенонедодялано, но и те толкова си могат...
Тротинетките на улицата са много по-голяма заплаха отколкото на тротоара.. и за едната страна и за другата. Автомобилите хвърчат покрай тях и е въпрос на едно грешно мръдване за да последва смърт.
ve6ter
Рейтинг: 276 НеутралноТези тротинетки май само ядове ще донесат
tedif
Рейтинг: 1236 ЛюбопитноДо коментар [#11] от "sw51":
Може би предпочиташ да удариш някое дете на тротоара,вместо да претрепят тебе на уличното платно?Аз предпочитам втория вариянт,ти предпочиташ първия.Ха да видим сега к,во става.
chepokalipsis
Рейтинг: 1427 НеутралноАз винаги намалям когато видя деца, кучета, хора които се въртят (поради някаква причина). Кажи ми как някой ще намали навреме, ако залитнеш на пътя? Няма смисъл да говоря, как се чистят най-крайните части на пътя, където е пълно с 3 санта прах, чакъл, стъкла, клонки.
the only easy day was yesterday
Рейтинг: 267 Неутрално...с други думи махайте се отвсякъде.
Докато в Америка велосипедисти са със права равни на пешеходците които пък имат права да вървят където си искат освен през частни имоти за което пък може да бъдеш дори застрелян в което убиеца ще бъде онивенен обаче ако това е животно като сърна, елен, куче или котка неминуемо оставаш в кауша!
тракиец
Рейтинг: 280 НеутралноНа крива ракета космоса й пречи. Ако имаше велоалеи навсякъде проблема се решава сам.
O sancta simplicita!PisnaMi
Рейтинг: 2162 ВеселоТова за "срамния орган" печели много +++
mitkokitkata
Рейтинг: 278 НеутралноДобре някои тук са се хванали за гушите, НО не виждам и едно мнение, питане относно употребата на тротинетки в парковете.
Идеи, предложения?
Будител
Рейтинг: 215 НеутралноМного неграмотна паплач пише тука.
Lacoccaracha!Дори български не разбирате, камо ли чужди езици.
geordgeo
Рейтинг: 1315 ЛюбопитноДо коментар [#18] от "mitkokitkata":
Поне според мен всяко движещо се превозно средтво, което се ползва от хора за развлечение/удоволствие (тротинетки, ролери, колела и т. н.) трябва да се ползва ВНИМАТЕЛНО и никакви писани правила и закони не могат да задължат това да се случва освен, ако самите ползватели не искат. Със забрани никога не се постига желания ефект и нарушителите ще се появат просто заради спорта (те ли ще ми кажат къде да си карам возилото)...
Bedtime for Democracy
Рейтинг: 895 НеутралноДо коментар [#15] от "the only easy day was yesterday":
Pure Chewing SatisfactionЕбаси изречението пич... Иначе по първа точка не си прав. Веднага ти давам пример с Ню Йорк където хара и колела са строго разграничени. На много медта е забранено за колела тротинетки и ролери
historama
Рейтинг: 3545 Неутрално"....Минималната възраст за каране на електрическа тротинетка е 14 години, ако се ползва само по велоалеи, и 16 години, ако се кара извън тях...."
Кой и как ще ги контролира? Или пак правила като врата в полето.
sw51
Рейтинг: 318 НеутралноМоже би предпочитам да няма смърт?! на тротоара с тротинетка да блъсна пешеходец е почти невъзможно - после дори да го блъсна последиците ще са много много по-малки от колкото автобус да блъсне тротинетка (или по-скоро да прегази). А ако желаеш на някой смъртта - не говори добре за теб.
keen
Рейтинг: 854 НеутралноСпоред мен това беше най-близкото до оптималното решение - тротинетките да се приравнят на велосипеди в Правилника.
#КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?Не разбирам обаче ограничението от 14 години... Има ел.тротинетки и за по-малки деца.
bradley
Рейтинг: 367 НеутралноИма пропуск,забравили са за аптечка и триъгълен знак!
gorskiq1
Рейтинг: 422 ВеселоБравос на дупетатите .Верно туй беше най неотложния проблем
rincewind
Рейтинг: 590 НеутралноНевероятно:) Бравос на депутрътите!
Най-важния закон. То някой спазва ли закони?
mastikata
Рейтинг: 717 НеутралноЗначи, до момента случайно да си знаел, че велосипедите са изрично забранени по тротоарите? аз не! и си го карам велосипеда където ми е удобно! или да си виждал да се спазва забраната? Появиха се ел. тротинетките, които са доста по-бавни от велосипедите и се надигна паника "за децата ни" - що никой не се притеснява до момента за велосипедите? Сигурно от над 100 години ги има масово в София и се карат по тротоарите и навсякъде! Граждани бият ПРАСЕТА брат!