Общините трябва да поддържат пътищата, за които не искат да има винетка, каза Аврамова

Общините трябва да поддържат пътищата, за които не искат да има винетка, каза Аврамова

© Велко Ангелов



Общините могат да подадат заявление до Агенция "Пътна инфраструктура" за освобождаване от винетна такса, каза в Министерския съвет министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. В него трябва да посочат дължината на пътя, който искат да бъде освободен от таксуване с винетка. Също така общините трябва да поемат разходите по поддържане на съответната пътна мрежа.


Темата беше актуална преди малко повече от година, но в момента отново е в обществения фокус заради започналото налагане на санкции за каране без винетка от камерите на тол-системата. При положение че те са почти 300, вече става почти невъзможно да се избегне контролът. От въвеждането на електронните винетки в началото на миналата година до началото на тази седмица за винетки проверяваха 105 мобилни екипа. Те остават като форма на контрол.


До момента само София е изразила готовност да поеме поддръжката, въпреки че преди години доста общини искаха да се отменят винетките за шосета в близост до населените места.




Междувременно днес Министерският съвет прие новият размер на таксите за тол-системата, по които ще плащат товарните автомобили и автобусите след 1 март. Такава ще се плаща за 3115 километра от републиканската пътна мрежа от общо 20 хил. километра.


"Това са 803 километра автомагистрали, 2312 километра пътища първи клас, като в списъка тол-сегментите са с обща дължина 6050 километра, като пътищата втори клас - 2935 километра, ще бъдат с нулева такса", поясни Аврамова.


Става въпрос за участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища. Най-дългият платен участък е по магистрала "Марица" с дължина от почти 24 км - между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е малко над 150 м в района на област Шумен. Най-новият участък е отсечката Ябланица - Боаза на автомагистрала "Хемус", която беше пусната в експлоатация през октомври 2019 г.


Тарифите се одобриха от третия опит, след като предишните предложения не бяха приети от превозвачите и те заплашиха с национална транспортна стачка. Тол таксите за масовите тежкотоварни превозни средства - с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя. Техният размер е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1136 Любопитно

    След дъжд качулка, защо инсталирахте цялата техника, щом едва след това общините ще подават заявления???
    Преди да са минали тези заявления колко от камерите на тол системата ще осъмнат изрязани???
    Кой плаща за цялото недомислие???

  2. 2 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 2330 Весело
  3. 3 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Г-жо Аврамова, а кога АПИ ще почне да поддържа пътищата, за които отговаря? Не ми е известен 1 м път в България, който да е републикански и да му се извършва пълна поддръжка - редовно обновяване на пътната маркировка, поддържани сервитути почистени от храсти и позволяващи оттичането на водата от пътищата, редовно преасфалтиране на износваемия пласт, мантинели, които не са ръждясали и т.н.

  4. 4 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Г-жо Аврамова, а кога АПИ ще почне да поддържа пътищата, за които отговаря? Не ми е известен 1 м път в България, който да е републикански и да му се извършва пълна поддръжка - редовно обновяване на пътната маркировка, поддържани сервитути почистени от храсти и позволяващи оттичането на водата от пътищата, редовно преасфалтиране на износваемия пласт, мантинели, които не са ръждясали и т.н.
    —цитат от коментар 3 на ivanko77


    Докато цяла България плаща, за да има безплатни трилентови магистрали в и около София, едва ли ще има пари за нормална поддръжка на пътищата в страната.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  5. 5 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 763 Неутрално

    До коментар [#4] от "traveler1":

    Тъжното е, че проблема не е в липсата на средства, а в липсата на желание. И в момента към 2 млрд лв стоят по сметките, уж за строителството на Хемус, които няма как да се използват близките Х години. Годишната поддръжка изисква към 600 млн, това са думите обявени покрай вкарването на ТОЛ, а до сега от винетки се събираха към 400 млн, т.е. недостига е към 200 млн, т.е. само средствата отделени за Хемус към момента стигат за покриване на недостига 10 г. напред. Въпрос на желание.

  6. 6 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 971 Неутрално

    До коментар [#5] от "ivanko77":

    Говорим за едно и също, с дребна разлика в детайлите. :)

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  7. 7 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 937 Неутрално

    За АМ Европа -тангентата. да се плаща на АПИ и за пропуснати ползи от ТОЛ след 1-ви март, моля! Няколкото хиляди камиона дневно ще я мачкат безплатно, а тези дето не искат да си хабят винетката за нея, ще плащат поддръжката и чрез местните данъци платени на СО.

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  8. 8 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 937 Неутрално

    И тая патка веднага да си подава оставката! Кой допусна цяла година пътуване без винетка по чат от републиканската пътна мрежа? Кой плаща за това?

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8239 Неутрално

    Сякаш АПИ се грижи за всички пътища.

  10. 10 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 521 Весело

    По-лесно да е занимаваш населението с глупости и театри, отколкото да решаваш проблемите ;).Ако властта въобще решава проблеми, то населението е платило поне 5 пъти необхдимата сума за решаването на този проблем.Това е част от диктатурата на администрацията ;).
    Конкретно този проблем с винетките, съществува от въвеждането на винетната система, или повече от 10 години.

  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3335 Неутрално

    До коментар [#1] от "linard":

    Системата е идеална за следене в реално време.😉

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  12. 12 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Хахаха, хахахахахахаха, тези чупят тъпометара. Боко изпада в параноя и се прави на сърдит и набива каската на човека от агенцията, защото си върши работата, после министъра на регионалното развитие си казва в прав текст:
    "Пичове не искате да плащате за пътища, няма проблем общината ви ако има пари ще плаща, ако не ще ходите пеш или с коне, щото пътища няма да има."

  13. 13 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3780 Весело

    Общините да подадат заявление за освобождаване от винетна такса. Добре де, общината, ако получи такова освобождаване, а хората вече са си закупили винетки за цялата година?

  14. 14 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4822 Неутрално

    Който ги е поддържал досега, трябва да продължи да си ги поддържа

  15. 15 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Типично по български. До сега заобикаляхме законите и не ни пукаше, а сега взеха да ни хващат и стана голям проблем ;) Но да оставим това настрана. Пак започнахме на обратно. Първо трябваше да обсъдим колко и какви пътища искаме. Второ да преценим колко струва това удоволствие. Трето да обсъдим как ще се финансира. Какво стана на практика? Похарчихме пари за система, а сега взехме да мислим какво да изключим от нея.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK