Винетките, или как отлаганите решения раждат изненади в последния момент

Винетките, или как отлаганите решения раждат изненади в последния момент

© Цветелина Белутова, Капитал



От два дни селата около София са в готовност за протести, след като се разбра, че за да стигнат до града, ще трябва да си купуват винетки. И заплашват, че ще излизат по пътищата и площадите, докато не видят подписани споразумения, въпреки многократните уверения на властите, че няма да бъдат принуждавани да плащат.


Недоволството в София беше най-шумно, но далеч не е единствено. Десет дни преди да заработи тол системата, с която в сила ще влязат нови правила, се оказа, че има поредица от недомислия. В Благоевград например ще е нужна винетка, за да се стигне до университета. Варненци се оплакаха, че ще трябва да плащат, за да изминат отсечките от града до летището или до едно от гробищата на града, а в Стара Загора и Шумен - че ще е нужна винетка, за да се стигне от един до друг квартал на града. Недоволни има и в пловдивските села Първенец, Браниполе, Брестник, Труд, Рогош и другите села, намиращи се непосредствено до града. Живеещите в тях твърдят, че проблемите им са същите като на живеещите край София, но за тях решение няма.


По традиция в последната минута


Проблемът всъщност датира от повече от десетилетие - от въвеждането на винетките в края на 2007 г., когато се определя кои пътища ще се ползват срещу заплащане. Напрежението обаче ескалира в последните дни, защото след броени дни - на 1 март, ще заработи новата тол система, а от понеделник в контрола за каране без винетка се включиха нейните камери и вече е невъзможно шосетата в България да се ползват гратис.




По около 20 хил. км магистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища леките коли пътуват с винетка, а за около 3 хил. км от тях - първокласни пътища и магистрали, тежкотоварните автомобили и автобусите ще плащат тол такса от 1 март.


Глобата за шофьорите на леки автомобили е минимум 70 лева, ако платят до две седмици от получаването на известие за нарушението, и 300 лева, при положение че пропуснат този срок (още за контрола и санкциите вижте тук).


И докато държавата е в трескава подготовка и навсякъде по пътищата се монтират камери, жителите на много от големите градове и селата около тях внезапно разбраха, че ако досега са можели да се придвижват до работа, на пазар или разходка безплатно, сега вече ще бъдат засичани от камерите и глобявани.


Така пък се разбра, че местните власти не са свършили навреме работата си и по стара традиция се налага да се гасят пожари в последния момент, както в София, където общината - по данни на шефа на пътната агенция - едва вчера е поискала официално части от крайградската пътна мрежа да бъдат извадени от пътищата, за които се събира такса.


Проблемите като цяло са два - незаинтересованост от страна на общините и тромавите процедури за уреждане на всички формалности. Има две възможности жителите на дадена община да не плащат при преминаване по републикански път, който се намира в близост до населено място или свързва негови части. Първата е общината да поиска да й бъде прехвърлено съответното шосе и да поеме ангажимента да го поддържа. Вторият начин е да сключи споразумение с Агенция "Пътна инфраструктура" и да плаща всички или част от разходите по поддръжката на пътя.


Само 6 общини са се задействали


Държавата прехвърля към местната власт въпроса защо дни преди пускането на камерите за контрол на платените такси се стигна до неприятните изненади.


"Инициативата за решаването на проблемите трябва да идва от кметовете. Ние няма как да знаем подробности за пътищата", коментира днес пред "Нова телевизия" регионалният министър Петя Аврамова. По думите й миналата година ведомството й е изпратило писма до 265 общини в България с искане да прегледат републиканските пътища, които преминават през тяхна територия, и ако има искане за преминаване на този път към общините или сключване на споразумение, те да се сключат до края на 2019 г".


Премиерът Борисов и членове на кабинета обсъждат казуса с винетки на 4 януари 2019 година. Малко повече от година по-късно все така нищо не е решено.

© Надежда Чипева, Капитал

Премиерът Борисов и членове на кабинета обсъждат казуса с винетки на 4 януари 2019 година. Малко повече от година по-късно все така нищо не е решено.


По нейните думи към момента конкретните искания са едва шест. Те са дошли от Варна, Шумен, община Белица (област Благоевград), Челопеч (Софийска област), Рила (Кюстендилска община) и Павликени (област Велико Търново). "Всички искания са разгледани и са дадени становища", уточни министърът.


Варна е пред споразумение


В част от населените места проблемът е решен или е на път да бъде решен.


Община Варна е изпратила писмо до председателя на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски, в което предлага да бъдат определени условия за споразумение, за да се реши проблемът. Отсечките, упоменати в писмото, са от Варна до курорта Златни пясъци, до летището, до гробището "Тополите" и до селата Тополи, Звездица, Константиново и Казашко.


В специално уточнение, разпространено днес от местната администрация, се уточни, че пътищата са освободени от такса само за леките автомобили, но не и за товарните и автобусите.


В Шумен още в края на януари миналата година общинският съвет в града реши пътищата към шуменските квартали "Макак" и "Мътница", които досега бяха част от републиканската мрежа, да станат общински и така за тях няма да се изискват винетки. Според АПИ най-лесното решение е кметът да направи промяна в Общия устройствен план и да премести табелата на града. По данни на пътната агенция от началото на миналата година поддръжката на въпросните отсечки до двата шуменски квартала е струвала около 500 хил. лв. годишно. Сега този разход ще трябва да бъде покрит от общинския бюджет. Винетни такси няма да се събират и за пътя от Шумен до Индустриалния парк.


Искането на община Стара Загора да отпадне плащането на такса за пътя, свързващ кварталите "Кольо Ганчев" и "Зора", не е удовлетворено, се разбра от думите на Петя Аврамова. Според нея там проблем няма, защото Околовръстният път, за който трябва винетка, не е единствената връзка между двата квартала, а има алтернативни маршрути.


Тежка бюрокрация


Близко до решаване на проблема са в Белица, но стигането до него никак не е било лесно, въпреки че става въпрос за отсечка с дължина около километър. "Една година по-късно сме на финала на прехвърлянето на собствеността от публично държавна в публична общинска. Наистина очаквах това да бъде много по-бързо и по-лесно. Самата процедура е сложен и дълъг път, но ние няма да се отказваме на финалната права", коментира пред БНР кметът на общината Радослав Ревански.


Всички постъпени искани от общини са разгледани, но те са само 6, твърди министър Петя Аврамова.

© Надежда Чипева, Капитал

Всички постъпени искани от общини са разгледани, но те са само 6, твърди министър Петя Аврамова.


От Агенция "Пътна инфраструктура" са отказали да удовлетворят искането на община Павликени. "На мястото на кмета бих оспорил решението, тази бюрокрация категорично пречи на държавата като цяло и на нас, общините, в частност. Не мисля, че с протести е най-правилният подход, но явно това работи", е мнението на вече преборилият се с административните пречки Ревански.


Община Рила иска без винетка да се ползва пътят Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, като и тук процедурата е пред финал и се чака само решение на Министерския съвет, съобщи вестник "24 часа".


Винетките, или как отлаганите решения раждат изненади в последния момент

© Георги Пауновски


За казуса с университета в Благоевград Аврамова посочи, че няма искане от общината. "Дневник" потърси за коментар кметството, откъдето отговориха, че всички университети в града са разположени в регулационните граници на Благоевград. Достъпът до тях се осъществява чрез уличната мрежа на града или пътища общинска собственост, за които не се изисква винетка.


От табела до табела - без винетка


За пътищата между табелите за начало и край на населените места не се дължи винетна и тол такса, потвърди министър Аврамова. Поводът бяха сигнали, че рамки с камери на тол системата са разположени вътре в няколко села.


Докато контролът се извършваше от мобилни екипи те сякаш избягваха да стоят на проблемните участъци и темата временно беше забравена.

© АПИ

Докато контролът се извършваше от мобилни екипи те сякаш избягваха да стоят на проблемните участъци и темата временно беше забравена.


"Не се подвеждайте по наличието на камери. Това не значи задължително, че ще бъдете глобени. Една част от камерите следят само трафика", поясни Петя Аврамова.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    Чобанина Борисов трябва да се извини публично на оня нещастник от АПИ... защото човека е приложил стрикно закона за необходимост от винетка за движение по републиканската пътна мрежа. Това, че някой бил обещал някому нещо, предполагам без съотвентото официално документирано решение явно не е повлиало на съвестния чиновник ... ама Баце така е свикнал ... по телефона да нарежда. Та вместо да го поздрави ... кретена го навря на кучето в гъза.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  2. 2 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 971 Неутрално

    А ето и ефекта на доминото:
    https://www.plovdivmedia.com/148561.html
    Не може за крайсофийци да може, а за другите не!
    Да видим до къде ще размирише работата и най-важното, кой ще остане да плаща в нашата мила андрешковска родина?

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  3. 3 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3207 Неутрално

    А фъндъка къде спа ? Варна, Пловдив „Шумен „ Рила и т.н. са си подали документи . Нашата се почесва

  4. 4 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2115 Весело

    Начи софиянци 13 години са карали гратис и не им е стигнало. Ужаст.

    мурзилка
  5. 5 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1693 Неутрално

    В държавата на калинките толкоз!

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  6. 6 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1693 Неутрално

    До коментар [#1] от "ь":

    Е, кво толкова? Гербаджия унизен от Баце

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  7. 7 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1897 Любопитно

    Може ли да има поне една седмица без управленски гаф?

  8. 8 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1153 Весело

    А фъндъка къде спа ? Варна, Пловдив „Шумен „ Рила и т.н. са си подали документи . Нашата се почесва
    —цитат от коментар 3 на hodounski


    Не ѝ остана време на Фандъкова!
    От работа, работа, работа.

  9. 9 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Добре де , аз който живея в София и плащам сигурно 3-4 пъти по-висок данък сгради от собствениците на имоти със същия размер в Бистрица , Панчарево , Банкя , Нови Искър и т.н. , защо трябва да плащам за подръжка на пътищата до тези места , без аз да ходя там !? Ако парите за пътищата в общината идват от данък МПС - то събраните от една Бистрица да речем, ще стигнат ли за подръжката на двата пътя през Симеоново и Бункера ?

  10. 10 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 796 Неутрално

    ТИЯ МАЛОУМНИ И МАЛОГРАМОТНИ ХОРА ДЕТО ОПРАВЛАЯВАТ В МОМЕНТА ВИЕ СИ ГИ ИЗБРАХТЕ

  11. 11 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    Така се получава като се въвеждат сложни системи.

    Ако си беше в акциза на горивата щеше всеки да плаща независимо къде кара като зареди гориво. ;)

  12. 12 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1643 Весело

    Така се получава като се въвеждат сложни системи.Ако си беше в акциза на горивата щеше всеки да плаща независимо къде кара като зареди гориво. ;)
    —цитат от коментар 11 на realguru


    Акциза влиза целия в държавния бюджет ... и все още не знам за какви цели се използва :) Същото се случва и с акцизите в/ху алкохола и цигарите...пари за самолети, за безумни бонуси ... абе пари за харч'лък май :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  13. 13 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 937 Неутрално

    А може ли да освободите жителите на Видинска и Русенска общини от такса мост, моля!

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  14. 14 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 937 Неутрално

    Така се получава като се въвеждат сложни системи.Ако си беше в акциза на горивата щеше всеки да плаща независимо къде кара като зареди гориво. ;)
    —цитат от коментар 11 на realguru


    Аз съм Шишо Бакшишо и карам такси само от Банкя до Курило. Що да плащам за пътища като не шофирам по тях?

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  15. 15 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    "Ако си беше в акциза на горивата щеше всеки да плаща ..."
    До [#11] от "realguru":
    Това е характерната герберска логика.
    Акцизът върху горивата сега се определя от енергийното им съдържание, в близко бъдеще и от въглеродното. Той не може да е такса за изминати километри.

  16. 16 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 661 Весело

    "Според АПИ най-лесното решение е кметът да направи промяна в Общия устройствен план и да премести табелата на града."

    Чудесна идейка!!!
    Преместват табелата на града, до самия град остават още 5 км. съблазнителен прав път, няма ни къща, ни обор, които да ти подскажат, че това наистина е град, натискаш педалчето на газчицата и иззад храста - ХОП! полицайче с палчица и актче за 30-40 км./ч превишение в НАСЕЛЕНО МЯСТО!!! :D :D

  17. 17 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#9] от "Dankol":

    Недей да плащаш... Завеждащ едно дело за да си освободен от този местен данък за подръжка на пътища до тези квартали...
    Само трябва да измислиш кой е този данък , който "плащаш" но аз вярвам , че ще успееш...

    Модератора е неадекватен!
  18. 18 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#11] от "realguru":

    Е, хайде пък и ти сега, сърце нямаш... Ще предлагаш лесен, доказано работещ и ефективен начин...
    Знаеш ли колко хора ще оставиш гладни...

    Модератора е неадекватен!
  19. 19 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#14] от "acarid":

    Защото не живееш на друга планета
    Казват му общество...

    Модератора е неадекватен!
  20. 20 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#15] от "Ще върнем България в Европа":

    А може ли да се използва за подръжка на пътища...

    Модератора е неадекватен!
  21. 21 Профил на Miroslav Vladimirov
    Miroslav Vladimirov
    Рейтинг: 307 Неутрално

    Мечтата на всички е да не плащат нищо. Да няма данъци, осигуровки и т.н.А ако може и някой да им даде някой лев за да минат по пътя още по добре. Социализма май още не си е тръгнал. Не е ли странно да се води дискусия за 25 стотинки на ден.

    Мирослав Владимиров
  22. 22 Профил на tlr33621309
    tlr33621309
    Рейтинг: 87 Неутрално

    Абе Дневник нещо ми се слива тая колона . Трудно се чете . Спирам

    Всичко, което може да се яде е обект на властта
  23. 23 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    Акциза влиза целия в държавния бюджет ... и все още не знам за какви цели се използва :) Същото се случва и с акцизите в/ху алкохола и цигарите...пари за самолети, за безумни бонуси ... абе пари за харч'лък май :)
    —цитат от коментар 12 на ь


    Е то таксите от винетки къде ще влизат? :)

    В общинския бюджет на София ли? Или в някой чужд държавен бюджет. :)

    Що си мислиш, че ще влизат в АПИ и ще се използват само за ремонт на пътища.

    Нали преди 20-30 години като въвеждаха акцизите идеята беше да отиват за ремонт на пътища или за екология или за здравеопазване в случая на цигарите и алкохола. А сега отиват за пенсии и за каквото реши правителството.

    Абе винетките са още един начин да се прибират още повече пари от населението.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK