Електрическите тротинетки са забранени в пешеходните зони, ще се движат с до 25 км/ч

Електрическите тротинетки са забранени в пешеходните зони, ще се движат с до 25 км/ч

© Надежда Чипева, Капитал



Електрически тротинетки няма да могат да се карат по улици и пътища, по които максимално разрешената скорост е 50 км/ч, като приеха на второ четене текстове от Закона за автомобилните превози. Ако техните водачи са до 14 години, ще могат да ги управляват само в алеи и паркови зони, решиха депутатите.


Решено беше също електрическите тротинетки да не развиват скорост по-висока от 25 км/ч.


Непълнолетните водачи на тротинетки ще трябва задължително да са с каска, а по тъмно тротинетките трябва да имат светлини и светлоотразители.




Забранява се на тротинетките да се качва повече от един човек, те нямат място и в пешеходни зони. Освен това не е разрешено успоредното движение на две или повече тротинетки, а също и говоренето по телефон по време на управлението.


В закона беше записано също, че таксиметровите автомобили трябва да бъдат не по-стари от 15 години. Не се прие идеята такситата с електрически двигател да се движат в бус лентите.


Специализираният транспорт, който превозва деца и ученици обаче ще може да използва бус лентата за по-бързо придвижване.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5505 Неутрално

    Пак не са го домислили мамините !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3425 Весело

    . Ако техните водачи са до 14 години, ще могат да ги управляват само в алеи и паркови зони, решиха депутатите" те нямат място и в пешеходни зони."Явно алеите и парковите зони за законотворците са част от водопреносната мрежа а не част от пешеходна зона.

  3. 3 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1995 Неутрално
  4. 4 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    До коментар [#2] от "chicago514":

    Изпревари ме. Таман и аз си чудех как точно ще ги съвместят тия двете точки

  5. 5 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    До коментар [#3] от "stedim":

    Кое му е разумното, като има противоречие в него?

  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3425 Весело

    До коментар [#2] от "chicago514":Изпревари ме. Таман и аз си чудех как точно ще ги съвместят тия двете точки
    —цитат от коментар 4 на George Svinarov

    Не могат.Те затова някои от тях имат по две - три висши за да могат да създават закони ребуси.Веднъж джипката в минути на откровение беше казал на придружаващата го свита-като не мислите всеки ден създаваме проблеми на хората с необмислени закони.

  7. 7 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 974 Неутрално

    А какво ще се прави с тротинетките, които са разположени на разни места из цяла София? Кой ги закупи и на каква цена? Досега съм видяла само няколко тротинетки в движение/дали не са лични - не знам, защото непрекъснато ги пребоядисват и не се отличават/, но затова пък на ъглите на тротоарите, където се пресичат улици, или просто разположени на тротоара като да са полегнали на плаж, за радост на пешеходците, които да се препъват в тях. Или това последното е част от великия промисъл на кметицата с цел създаване на проблеми на пешеходците?

  8. 8 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    Тротинетките и колелата нямат място на пешеходни тротоари и паркови алеи. Ако е за забавлението, може да се обособят някакви трасета или площадки, където въпросните превозни средства да бъдат използвани от деца и лица под 14 години. Но иначе мястото на тротинетки и колелета е на съответните специализирани алеи, намиращи се между тротоара и шосето.

    Нещо друго, което съм забелязал. По закон всеки колоездач трябва да носи каска. Но ако се разходите из София, ще видите десетки колоездачи без каски. Някои дори карат колелото по чехли. Закона за движение по пътищата казва, че е забранено пресичането на улици пешеходни пътеки с колоездача върху колелото. Всеки колоездач е длъжен да слезе и да бута колелото до стигане на края на пътеката.

    Тук някой ще попита - какво общо имат тротинетки и колелета? Много - те са един същ вид транспорт, но с различно задвижване. Движат се със скорост 15-40 км/ч средно, което е около 3-4 пъти по-бързо от пешеходеца и около 2-4 пъти по-бавно от лека кола. Но използващите тези превозни средства незнайно защо не ходят да карат на улицата, а пречат на пешеходците на тротоарите.

    И за последно - този закон е поредният идиотизъм. Забраниха тротинетките на пешеходни зони, но ги оставят разрешени на паркови алеи. Което е едно и също. Ние хората с 25 км/ч ли се разхождаме в парка? Ами ако някой с такава тротинетка блъсне и убие малко 2-3 годишно дете в парка, какво правим? Кой ще бъде виновен? Дали шофиращият тротинетката или тъпите законотворци? Нек позная - за пореден път никой. Детето само ще бъде виновно, че се е блъснало в тротинетката...

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  9. 9 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 191 Неутрално

    Хората трябва да ходят повече с краката си, здравословно е. Би било добре тротинетките да са позволени за разносвачи, пощальони, хора на които им служат за работа.

    ... с двеста...
  10. 10 Профил на xrv4464O528
    xrv4464O528
    Рейтинг: 42 Неутрално

    Какъв е проблемът да карат колело, щом не им се ходи пеш? Бре тоя мързел.

  11. 11 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1925 Весело

    Не, днес не беха забранени, не и у градинката пред НДК, София.
    Хвърчеха наоколо, бързи и яростни, но поне мен не улучиха (ツ)

  12. 12 Профил на giy14583303
    giy14583303
    Рейтинг: 87 Неутрално

    Тротинетките трябва да бъдат стимулирани, а не ограничавани. Един автомобил заема площ за десет тротинетки. Повече тротинетки, по- малко проблеми с паркоместа, по-малко коли по платното, по-малко хора в градския транспорт (по-малко субсидии за него), по-чисти и по-тихи градове. Когато времето е лошо, всички се качват на колите и точно тогава и тротинетките се скриват. Шофьорите да не се оплакват, тротинетките са десет пъти по-лесни за заобикаляне от всеки автомобил.

  13. 13 Профил на oldschool
    oldschool
    Рейтинг: 289 Неутрално

    По закон всеки колоездач трябва да носи каска. Но ако се разходите из София, ще видите десетки колоездачи без каски.
    —цитат от коментар 8 на Lou


    Същото трябва да важи и за фаровете. Аз велосипеди с фар виждам един на десет, но когато стане тъмно всякакви идоти фучат по тротоарите. Но трябват контрол и глоби, а не само закони

  14. 14 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#9] от "Суджук Герберите":

    Ел. тротинетки са алтернатива на автомобилите, а не на ходенето пеш. Ако стигаш до работа за 10-15 мин пеша едва ли ще ползваш тротинетка. Но ако ти трябват 20-30 мин с кола, то тротинетката е едно по-добро от колата решение за всички. За това трябва да се помисли не само как да се ограничават, а и как да се създадат условия за по-широката им употреба.
    Проблема е, че чисто финансово държавате и общината са на минус от навлизането на този нов вид индивидуален транспорт - не плащаш акцизно гориво, такса паркинг и билетчета.

    Морски
  15. 15 Профил на oldschool
    oldschool
    Рейтинг: 289 Неутрално

    До коментар [#7] от "ikar_01":

    По интересен е въпросът какво ще се прави със заграбеното паркомясто, където в момента на 4 квадратни метра в добрия случая се ширят 1-2 тротинетки.

  16. 16 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1242 Любопитно

    Чекай малко сега:
    Ако техните водачи са до 14 години, ще могат да ги управляват само в алеи и паркови зони, решиха депутатите.
    И малко след това:
    ....те нямат място и в пешеходни зони.
    =======================
    Дали ни управляват шизофреници?!?!?!?

  17. 17 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    Появява се ефективен и евтин начин на придвижване, който се стимулира в цяла Европа, тук "мъдрите" ни законотворци успяват веднага да вкарат закон който на практика ги прави неизползваеми.

    По мощните и тежки тротинетки да се движат само по пътя подобно на велосипеди, с каска ако трябва и светло-отражателна жилетка, или тротинетките да са задължително в ярък цвят за да се забелязват.

    Или по велоалеите но с ниска скорост.

  18. 18 Профил на Кум Лисан
    Кум Лисан
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#8] от "Lou":

    И по улиците не трябва да карат. Като си с колата и те удари такъв какво става? Ти с колата си платил гражданска отговорност, но този с тротинетката няма никаква застраховка. Отделно ако него го удари кола с 20 км може да е фатално. Редно е да си има алеи и да си джиткат там.

    Много хитър
  19. 19 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1174 Любопитно

    Айде стига глупости, аман от акълии - и в парламента, и във форума. Нека честно да си признаят колко от вас карат редовно тротинетка или колело и по колко км на ден навъртат?! Щото съм абсолютно сигурен, че нито депутатите, нито масовия "гражданин" ги ползват, но виж, да изказват мнения, при това много некомпетентни всички ги бива. И колелата, и тротинетките ще продължават да се ползват и никакви закони няма да променят това. Да спомена само и, че каските за велосипедистите НЕ са задължителни, а препоръчителни (важи и за останалите участници в движението). Всичко опира до акъла в главата - като го нямаш и сто закона да се напишат, те няма да предотвратят произшествията. Вчера оня лигльо, дето все реве (Тити) може да минава на червен светофар за не знам кой си път (?!), а не знам да има закон, който да разрешава това, нали? Ама той се обяснява пред камерите и се лигави, вместо да си посипе главата с пепел и да се скрие. Та е ясно, че закони не могат да променят мисленето ни, откъдето идват всичките ни проблеми, а не от водачите на тротинетки и велосипеди по недъгавите ни велоалеи. Нищо в тоя град не е направено за удобно алтернативно придвижване, напротив, всичко се прави в името на колите, от тях се пълни общинската хазна, не от велосипедистите. И така ще е още дълги години, с това нефелно управление...

  20. 20 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 657 Неутрално

    И къде могат да се карат тогава? Пълна идиотия! Скутерите правят скорост колкото едно колело, така че би трябвало да могат да се карат където се карат и колелета! Щом колелета могат по улиците, значи и скутери могат!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  21. 21 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1397 Любопитно

    Абе ще се изобретява топлата вода, като никой не се сеща да погледне как го правят в Япония това с велосипедите, автомобилите и пешеходците, ще преоткриваме откритото, и ще повтаряме чуждите грешки и болки докато стигнем до тяхното решение...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  22. 22 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2138 Неутрално

    До коментар [#8] от "Lou":И по улиците не трябва да карат. Като си с колата и те удари такъв какво става? Ти с колата си платил гражданска отговорност, но този с тротинетката няма никаква застраховка. Отделно ако него го удари кола с 20 км може да е фатално. Редно е да си има алеи и да си джиткат там.
    —цитат от коментар 18 на Кум Лисан


    Това е една добра причина да се премахне и гражданската отговорнст и на колите :-) стига сме пълнили гушите на назначени изнудвачи и рекетьори = щом като могат да то продадат винетка и да не пускат да излезеш извън града с полиция и КПП ,,, защо да не може да се кара в града и без гражданска отговорност ?!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  23. 23 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2323 Неутрално

    Появява се ефективен и евтин начин на придвижване, който се стимулира в цяла Европа.
    —цитат от коментар 17 на everlast666


    В кои държави колко се стимулира ?

  24. 24 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    Ама те максималната скорост на масовите е между 20 и 25км/ч, а колелетата няма ли да им забранят да карат с над 40 по алеите, на мен ми се е случвало тия доставчици за храна направо да ме отнесат.

  25. 25 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2323 Неутрално

    Появява се ефективен и евтин начин на придвижване, който се стимулира в цяла Европа.
    —цитат от коментар 17 на everlast666


    В кои държави колко се стимулира ?

    Абе ще се изобретява топлата вода, като никой не се сеща да погледне как го правят в Япония това с велосипедите, автомобилите и пешеходците, ще преоткриваме откритото, и ще повтаряме чуждите грешки и болки докато стигнем до тяхното решение...
    —цитат от коментар 21 на gost22


    В Япония дават ли на колелетата и на пешеходците да се движат по платното

  26. 26 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2323 Неутрално

    Абе ще се изобретява топлата вода, като никой не се сеща да погледне как го правят в Япония това с велосипедите, автомобилите и пешеходците, ще преоткриваме откритото, и ще повтаряме чуждите грешки и болки докато стигнем до тяхното решение...
    —цитат от коментар 21 на gost22


    Ей Япония

    Japan
    In a court, Segway PT was classified as a motorcycle, owing to the power output;[59] however, there is no report of registration. Segway Japan, an authorized dealer, sells Segways only to corporations to use in facilities.

  27. 27 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1378 Любопитно

    До коментар [#8] от "Lou":

    "Нещо друго, което съм забелязал. По закон всеки колоездач трябва да носи каска."

    Член и алинея, моля!

    В Русия съм! В Русия съм!
  28. 28 Профил на Lyubo Snow
    Lyubo Snow
    Рейтинг: 10 Неутрално

    Едно по едно.
    1.В Закона за движение по пътищата по отношение на велосипедистите е упоменато: изискава се да има фар, стоп, звънец и светлоотразители по спиците. През тъмната част от дененощието се препоръчва светлоотразителна жилетка и то за извънградско. Каската никъде не е задълцителна, а препоръчителна.
    2.Никъде не пише във въпросния ЗДП (за движение по пътищата), че велосипедиста е длъжен да бута велосипеда си. Не знам дали мрънкащите знаят, но велоалеите имат продължение по пътната маркировка, която е с жълт цвят. Когато я има не са длъжни да будат! В целия град има точно три-четири места, където няма такава маркировка. Обикалял съм много държави в Европа и няма такава проблеми като тук! Всичко се спазва. Никъде велосипедист не слиза да бута колело при наличие на маркировка по пътя! Града не е на автомобилистите . Колкото по-скоро го разберете, толкова по-добре. Колко хора загинаха от някакви тъпанари, пияници и наркомани, които са се качили на автомобила на "татко" и се правят на големите дрифтаджии в града?
    Не мога да повярвам, че не искате по-силен контрол върху водачите на МПС, а мрънкате за велосипедисти и тротинетки. Мисленето на масовия българин е преклаено назад спрямо всички европейски и азиатски държави.
    3.Парковете са за отдих на всички. Няма такова нещо - само за пешеходци! Разходете се малко извън пределите на родината и ще забележите, че няма такава практика на забрана за велосипеди и прочие.
    4. Да питам същите противници на алтернативния транспорт - " Какво правят те върху велоалеите, когато са налични и има добре обособени тротоари? Защо се разхождат по велозоната, а не си стоят на тротоара? Няма отговор. Пример - велоалея с ширина метър и половина - два и обособен тротоар с ширина 3 метра. Къде мислите, че ходят пешеходците? Отговор - навсякъде и даже се сърдят като свирнеш да ти направят път от твоята велоалея. Защо не слезете да се пробвате на пътя? Походете при автомобилите да видим колко ще ви трае късмета...
    Тревожното, че масово се разходжат по велоалеи майки с малки деца или такива с колички. Браво ! Страхотен пример. Говоря за случаите при наличие на две напълно обособени зони, а не недомислици - велоалея и тротоар без разделение,а само със знак.
    5.Прочете си законите преди да цитирате несъществуващи точки, алинеи и прочие от тях.
    6. Не са виновни велосипедите, тротинетките, кънките и и.н. за недомислиците на Община и Държава.

  29. 29 Профил на dragotinec
    dragotinec
    Рейтинг: 59 Неутрално

    Като не искаш да организираш движението, така че да има вело алеи и добро разделение на участниците в движението - забраняваш. А иначе като тия тротинетки дойдоха в София, веднага се впрегнаха да правят паркинги за тях. Все едно да нямаш пътища, ама да правиш паркинги за колите. Не, че е лошо, ама трябва да има последователност. Що не се задействаха и не направиха паркинги за колелета преди това? Аз не виждам да има някакъв проект или визия как да се развива алтернативния транспорт, много от хората не толерират и изграждането на велоалеи, особено като се заговори за стесняване на платното. Отделно, че българите не мисля, че имаме традиция да караме колело и колоездачите по-скоро се разглеждат като някаква пречка на пътя.

  30. 30 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2323 Неутрално

    Като не искаш да организираш движението, така че да има вело алеи и добро разделение на участниците в движението - забраняваш.
    —цитат от коментар 29 на dragotinec


    Един човек да ми е отворил информацията за Япония!

    Ами забраняват! Така са си преценили от префектурите (там те определят развитието на пътната инфраструктура)
    Комуто не му харесва в Империята - прав му път да ходи където си ще!

    Приравняват ги с мотопеди!

    Ей как е и по света

    Use and regulation by country
    Asia
    Hong Kong
    Early 2019 according to secretary Chan, the Government is conducting a "consultation research (顧問研究)".[53] That does not mean that personal transporter is legal. The Transport Department issued a 2015 statement that under the Road Traffic Ordinance, a personal transporter is classified as motor vehicle, since it is mechanically propelled.[54]
    Registration and licence is required before any motor vehicle is used on the roads, including private roads. However, since the construction and operation of these motor-driven devices could pose a danger to the users themselves and other road users, they are not appropriate to use on roads, hence they cannot be registered and licensed.[55][56]

    According to police statistics, there were 9 complaints, 1 arrest and 1 accident between 5th July and 19th November 2019.[57]

    Israel
    In 2006, the Segway PT was approved for use on sidewalks and other pedestrian designated locations, and on roads without sidewalks, with obstructed sidewalks or sidewalks that lack curb cuts. The user must be over 16 years old. No license is required. The maximum allowed speed is 13.5 km/h (8.4 mph), enforced by electronic restriction put in place by the importer.[58]

    Japan
    In a court, Segway PT was classified as a motorcycle, owing to the power output;[59] however, there is no report of registration. Segway Japan, an authorized dealer, sells Segways only to corporations to use in facilities.[60]

    Saudi Arabia
    In Mecca they were banned after a video of a pilgrim, using it during hajj on a hoverboard was posted on social media.[61]

    Singapore
    In December 2016 the Land Transport Authority started a 6-month trial where devices were allowed on trains and buses at all times.[62]

    Personal transporters are not allowed on public roads.[63] A bill in early 2020 bans all personal transporters on sidewalks / footpaths, and requires shops to give notices regarding this ban.[64] Since sometime in 2019, riding personal transporters in the HDB common areas could result in a fine up to S$5,000. The fine also applies to bicycles and motorized bicycles.[65]

    Europe
    The European Committee for Standardization (CEN) has been in the process of defining a standard for personal transporters, referred to as 'personal light electric vehicle', including both self-balancing vehicles and standing vehicles with maximum speeds of up to 25 km/h (16 mph) and is expected to complete its work by the end of 2017.[66][67] In the meantime some countries have allowed personal transporters to be used on public roads with certain conditions:

    Като не искаш да организираш движението, така че да има вело алеи и добро разделение на участниците в движението - забраняваш.
    —цитат от коментар 29 на dragotinec


    Напълно вярно - забраняваш!

    Всеки да се оправя!

    П П
    В кои държави им дават дотации- беше споменато





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK