
© Георги Пауновски
Продажбите на зареждащи се с ток автомобили в страните от ЕС в последните три години скачат със 110%, докато броят на зарядните станции се е повишил с едва 59% и те са под 200 хил. Това показва ново проучване на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA).
Изводът е, че инвестициите в зарядни станции изостават, а техният брой остава далеч от нужния. Още по-притеснително е, че само една от седем станции в ЕС е такава за бърз заряд. В момента в съюза има само 28 586 места за зареждане с капацитет над 22 киловата, при общо 171 239 станции.
"Тази ситуация потенциално носи риск от достигане на момент, в който клиентите ще откажат покупката на електромобил или плъгин хибрид, защото няма нужната инфраструктура за техния заряд", коментира генералният директор на ACEA Ерик-Марк Хютема.
Докладът на АСЕА показва също, че зарядните станции не са равномерно разпределени. В четири страни от ЕС - Холандия, Германия, Франция и Великобритания, се намират 75% от местата за зареждане, въпреки че те покриват под 30 на сто от територията на общността. Холандия, която е страната с най-добра подобна инфраструктура, има 1000 пъти повече места за заряд от най-изоставащата - Кипър, с едва 38 места за заряд.
По този повод от ACEA призовават Европейската комисия да инвестира част от средствата за възстановяване след епидемията от коронавирус в изграждането на инфраструктура за зареждане на превозни средства на алтернативни горива.