Най-много тежки катастрофи стават в петък и привечер

Най-много тежки катастрофи стават в петък и привечер

© Цветелина Белутова, Капитал



Най-много тежки катастрофи със загинали и ранени през първата половина на тази година са ставали в петък и в часовете между 18 и 20, показва анализ на "Пътна полиция". В последния работен ден от седмицата тежките инциденти са 371 с 27 жертви и 470 пострадали.


Анализ на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" сочи, че петък е денят с най-много тежки катастрофи от 10 години насам. Обичайно всяка година в този ден стават по над 100 тежки катастрофи, като те се обясняват с умората и бързането да се стигне до мястото за почивка


Вторият критичен ден за периода януари - юни 2020 г. е събота със 339 пътни инцидента с 30 загинали и 450 ранени.


Поглед към часовете с най-много катастрофи показва, че най-рисков е периодът 18-19 часа със 17 загинали и 215 пострадали. Между 19 и 20 часа, както и между 10 и 11 часа, и 12 и 13 часа жертвите са по 13.


Коронавирусът подобри статистиката




Като цяло броят на загиналите при пътни инциденти от началото на годината до края на юни е намалял с над 32% и те са 173 при 254 година по-рано. Ранените са с почти 19.5 на сто по-малко - 2945. Тежките катастрофи са 2371 (-18.12%). Обяснението се крие в близо двата месеца забрани за свободно пътуване между градовете заради коронавируса. Като цяло и след това трафикът е по-слаб заради различните ограничения, работата от вкъщи и притесненията на хората да посещават публични места, за да не се заразят.


Най-много жертви и пострадали при катастрофи има по пътищата в София (18 загинали, 370 ранени) и областите Пловдив (12 загинали и 408 ранени), Бургас (11 загинали и 437 ранени) и Варна (11 загинали, 298 ранени).


По магистралите е най-безопасно да се шофира


Анализът показва също, че най-опасно според статистиката е да се шофира по първокласните пътища, където за половин година смъртта си са намерили 32 души, а 267 са пострадали. Най-безопасно се оказва по магистралите, където при катастрофи има 12 жертви и 136 ранени (виж графиката).



Най-често при катастрофи загиват водачите на леки автомобили (100 случая). Следвани от пешеходците - 42 жертви, и пътниците в моторните превозни средства - 31.


От години България е на първо място в ЕС по жертви на катастрофи с леки автомобили, отчита Евростат. През юли тази година бяха съобщени данните за 2018 г., според които в страната в такива инциденти загиват 48 души на един милион жители. Все пак има подобрение спрямо година по-рано, когато броят им е бил 63-ма.


България е втора в ЕС по брой загинали в катастрофи на един милион души с 87 смъртни случая, показват данните на Евростат. Първа а Румъния, която отчита 96 жертви.


В сравнение с населението на всяка държава членка най-ниските проценти на смъртните случаи по пътищата през 2018 г. са наблюдавани в Ирландия (29 жертви на пътния трафик на милион жители), Дания (30), Швеция (32) и Холандия (35).


В противоположния край на скалата с най-високите проценти са регистрирани в Румъния (96), България (87), Хърватия и Латвия (по 77) и Полша (75).


Наскоро правителството прие национална стратегия за повишаване на пътната безопасност в следващите десет години (2021-2030 г.). Това е трети подобен рамков документ, като целта на предишната "Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2011 - 2020 г." - намаляване на жертвите с 50%, не е постигната и в края на периода те са едва с 20 на сто по-малко. Така през миналата година по пътищата в страната са загинали 628 души при цел 427 жертви. Според данните средно годишно загиват 226 водачи, 184 пътници и 145 пешеходци.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK