Най-много тежки катастрофи стават в петък и привечер

Най-много тежки катастрофи стават в петък и привечер

© Цветелина Белутова, Капитал



Най-много тежки катастрофи със загинали и ранени през първата половина на тази година са ставали в петък и в часовете между 18 и 20, показва анализ на "Пътна полиция". В последния работен ден от седмицата тежките инциденти са 371 с 27 жертви и 470 пострадали.


Анализ на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" сочи, че петък е денят с най-много тежки катастрофи от 10 години насам. Обичайно всяка година в този ден стават по над 100 тежки катастрофи, като те се обясняват с умората и бързането да се стигне до мястото за почивка


Вторият критичен ден за периода януари - юни 2020 г. е събота със 339 пътни инцидента с 30 загинали и 450 ранени.


Поглед към часовете с най-много катастрофи показва, че най-рисков е периодът 18-19 часа със 17 загинали и 215 пострадали. Между 19 и 20 часа, както и между 10 и 11 часа, и 12 и 13 часа жертвите са по 13.


Коронавирусът подобри статистиката




Като цяло броят на загиналите при пътни инциденти от началото на годината до края на юни е намалял с над 32% и те са 173 при 254 година по-рано. Ранените са с почти 19.5 на сто по-малко - 2945. Тежките катастрофи са 2371 (-18.12%). Обяснението се крие в близо двата месеца забрани за свободно пътуване между градовете заради коронавируса. Като цяло и след това трафикът е по-слаб заради различните ограничения, работата от вкъщи и притесненията на хората да посещават публични места, за да не се заразят.


Най-много жертви и пострадали при катастрофи има по пътищата в София (18 загинали, 370 ранени) и областите Пловдив (12 загинали и 408 ранени), Бургас (11 загинали и 437 ранени) и Варна (11 загинали, 298 ранени).


По магистралите е най-безопасно да се шофира


Анализът показва също, че най-опасно според статистиката е да се шофира по първокласните пътища, където за половин година смъртта си са намерили 32 души, а 267 са пострадали. Най-безопасно се оказва по магистралите, където при катастрофи има 12 жертви и 136 ранени (виж графиката).



Най-често при катастрофи загиват водачите на леки автомобили (100 случая). Следвани от пешеходците - 42 жертви, и пътниците в моторните превозни средства - 31.


От години България е на първо място в ЕС по жертви на катастрофи с леки автомобили, отчита Евростат. През юли тази година бяха съобщени данните за 2018 г., според които в страната в такива инциденти загиват 48 души на един милион жители. Все пак има подобрение спрямо година по-рано, когато броят им е бил 63-ма.


България е втора в ЕС по брой загинали в катастрофи на един милион души с 87 смъртни случая, показват данните на Евростат. Първа а Румъния, която отчита 96 жертви.


В сравнение с населението на всяка държава членка най-ниските проценти на смъртните случаи по пътищата през 2018 г. са наблюдавани в Ирландия (29 жертви на пътния трафик на милион жители), Дания (30), Швеция (32) и Холандия (35).


В противоположния край на скалата с най-високите проценти са регистрирани в Румъния (96), България (87), Хърватия и Латвия (по 77) и Полша (75).


Наскоро правителството прие национална стратегия за повишаване на пътната безопасност в следващите десет години (2021-2030 г.). Това е трети подобен рамков документ, като целта на предишната "Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2011 - 2020 г." - намаляване на жертвите с 50%, не е постигната и в края на периода те са едва с 20 на сто по-малко. Така през миналата година по пътищата в страната са загинали 628 души при цел 427 жертви. Според данните средно годишно загиват 226 водачи, 184 пътници и 145 пешеходци.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Да, магистралите са най-безопасни. Особено в старозагорско.

    No Pain No Gain
  2. 2 Профил на Just Бахур
    Just Бахур
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Браво, добър анализ. А адекватни мерки от милицията кога?

    ДА на АЕЦ Белене! Ядрената енергетика е гарант за безкарбоново бъдеще! Потомствен антикомунист!
  3. 3 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    България е втора в ЕС по брой загинали в катастрофи на един милион души с 87 смъртни случая, показват данните на Евростат. Първа а Румъния, която отчита 96 жертви.
    __________________________________________________________

    Румъния тук е по-зле от България!

  4. 4 Профил на SEAL
    SEAL
    Рейтинг: 871 Неутрално

    Не могат да карат. Точка.

  5. 5 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Трябват ясни мерки в три посоки - поведение на шофьорите, изправност на автопарка и инфраструктурата.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  6. 6 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3154 Неутрално

    В петък следобед масово се мият коли. В петък вечер масово се превъртат гуми, преди да дойде време за чалготека. В летните петъци се бяга час по-рано от работа и "Тракия"е поле на състезание кой по-бързо ще стигне табелата на Бургас.
    Това са ритуали със съответните последствия.

    Еретик
  7. 7 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2710 Неутрално

    Сръбне петък и се кАчи. Налюска се от 8 до 9 и се кАчи. Глътне хапа, бодне иглата и да подсили ефекта се кАчи. Няма никой в главата, ама и оно шофЕр се има и се кАчи.

  8. 8 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2800 Неутрално

    До коментар [#2] от "Антикомунист антиГЕРП и парламентарно непредствен тъмносин седесар":

    Нашият КАТ отдавна трябваше да го прехвърлят към НСИ. Нашият КАТ се занимава с регистрация на коли и всякакви други глупости, но не и да осигурява превенция и контрол в движението.

    Бивш tww09306483.
  9. 9 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2240 Любопитно

    Интересно при колко от пътните инциденти има употреба на алкохол, дори и да няма загинали и на кое място е България по този показател.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  10. 10 Профил на Michael JordanFriend4295
    Michael JordanFriend4295
    Рейтинг: 10 Неутрално

    Много жестоки катастрофи се провят,
    защото в пияно състояние колите карат.

  11. 11 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 998 Неутрално

    Натъпкайте пътищата с камери, проследяващи скоростта, и вижте какво ще стане.

  12. 12 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Резюмето на анализа е слабо, не съм чел анализа, а тази статия. Защо и слабо - нормално петък да са "най-много" катастрофите, предвид, че тогава трафика е по-силен,а и като гледам това най-много е с малко спрямо останалите дни. Нормално е да се видят тия катастрофи спрямо трафика, който минава по тия пътища, че да не се окаже, че магистралите са най-опасни, както и някой друг ден.

  13. 13 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#9] от "fpyyh":

    По спомен, малко по стара статистика, около 1 или 2% от тежките ПТП са след употреба на алкохол. Основната причина за ТПТП не е водача сам по-себе си, а инфраструктурата, а причината да го твърдя, че огромен и процента на самокатастрофиралите и "несъобразената скорост", което пък не е превишена скорост.

  14. 14 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    "Най-много тежки катастрофи със загинали и ранени през първата половина на тази година са ставали в петък и в часовете между 18 и 20, показва анализ на "Пътна полиция""

    Аналитичното мислене на МВР с над милиард бюджет е зашеметяващо!
    Трябваха им 6 месеца да стигнат до тези абсолютно изненадващи изводи! Ground breaking!!

  15. 15 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 589 Неутрално

    До коментар [#6] от "Костадин Иванов":

    Прав си - българинът е много горд, че е взел разтоянието от "табела до табела" за еди колко си минути и един колко си секунди.

    Това е израз на слаба шофьорска подготовка и слаб контрол на пътя.

    Но освен санкции, трябва да има и повече разяснителни кампании, за да се разбере логиката на трафика и да се предвидят основните заплахи от шофирането с превишена скорост, неспазването на дистанция, несъобаразянвето с пътни и метеорологични условия и т.н.
    Тези кампании трябва да залегнат както в подготвителните курсове за водачи, така и в опресняването на знанията на уж опитните водачи.
    Масово се шофира на ръба, на предела, че и малко отвъд. Някаква балканска чест селска.

  16. 16 Профил на stanimirkou
    stanimirkou
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Анализът ни е ясен на всички, защо не се взимат нужните мерки и не се прилагат необходимите закони?

  17. 17 Профил на germina
    germina
    Рейтинг: 298 Неутрално

    Петък вечер, всички изморени и изнервени - безопасни пътища у нас няма!

  18. 18 Профил на vzoran
    vzoran
    Рейтинг: 485 Неутрално

    Не се прави достатъчно за намаляване на жертвите и това е най-малкото неморално. Проблемите са ясни:
    Има опасни участъци където заради лошо проектирани пътища стават множество инциденти - тези места трябва да се обозначат както със знаци и маркировка, така и интерактивно , онлайн на карти за да може всеки добре да планира. Опасните места трябва да са известни публично и "рекламирани".
    Втория проблем са нарушителите на маркировка и ограничения - трябват повече камери и контрол. Трябва да се прокламира култура на правилата и лесно санкциониране на нарушителите.
    Трябва да останат само инциденти които са трудно предвидими и се дължат на множество обстоятелства.

  19. 19 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 589 Неутрално

    От страна на пътната инфраструктура, масово второкласните и третокласните пътища нямат маркировка.
    Хайде през деня е лесно, но нощем, особено при дъжд или мъгла, липсата на маркировка прави шофирането изключително трудно и опасно. Ако човек минава по непознат път, трябва да шофира много бавно и внимателно.

  20. 20 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 478 Неутрално

    непрекъснато ставам свидеттел на масово неправилно изпреварване, любопитно ми е ако има статистика на жертвите само от това

  21. 21 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Този умнокрасив дебил как се е размазал точно при двореца Врана !? Там си е ограничена скоростта на 50-60 км/ч !

  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7623 Неутрално

    По всичко лошо сме в челните редици.

  23. 23 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Знам защо крокодилът е по-дълъг отколкото зелен, но не знам по какви критерии са избрали периода "18-20" часа да се "състезава" с дните?

  24. 24 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Да, магистралите са най-безопасни. Особено в старозагорско.
    —цитат от коментар 1 на tokkay

    Там е труднопроходима. Може да бъде опасна за джоба на водачите. Но съобразителните знаят как - покрай паркингите и една от отбивките се преминава със скорост не по-висока от 100 км/ч.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK