Загинали в катастрофи са най-малко от 1961 г. насам, отчете Христо Терзийски

Загинали в катастрофи са най-малко от 1961 г. насам, отчете Христо Терзийски

© Цветелина Белутова, Капитал



Загинали в катастрофи през миналата година са 466, което е със 164 по-малко от 2019-та и най-ниската бройка от 1961 година, когато те са били 450. Това каза днес пред премиера министърът на вътрешните работи Христо Терзийски.


При пряко включване във "Фейсбук" профила на премиера Бойко Борисов от ремонтиращия се път Лъки-Смолян той уточни, че окончателните данни ще са ясни на 31 януари, но това сочат предварителните. Според тях с 15% по-малко са тежките катастрофи, а спад има и при ранените (как се е движил броят на загиналите и ранените вижте в графиката).



За премиера Борисов причината са подобрената пътна мрежа и засиленият контрол. Той отбеляза, че при предишната година с рекордно малко загинали "колите са били с 15 млн. по-малко (към днешна дата всички превозни средства в България са под 4 млн, - б.а.) и то какви коли - трудно вдигащи 100".




Реално обаче причината за намалелия брой загинали и ранени вероятно се крие в значително по-слабия трафик, покрай затварянето на областните градове в рамките на месец, докато беше в сила извънредното положение заради коронавируса, по-малкото пътувания с цел туризъм и бизнес, пак заради редицата ограничения, а и заради страха от зараза.


Иначе, що се отнася до заслугата на държавата за намаляване на пътнотранспортния травматизъм, може да се отбележи, че целта, заложена в "Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2011-2020 г." - намаляване на жертвите с 50%, не е постигната и в края на периода те са едва с 20 на сто по-малко.


Така през миналата година по пътищата в страната са загинали 628 души, при цел 427 жертви (как се разминават цели и резултати вижте в графиката). Новата стратегия, приета от правителството неотдавна, е с хоризонт 2021-2030 година и също предвижда намаляване на броя на жертвите наполовина.


Освен това България е втора в ЕС по брой загинали в катастрофи на 1 млн. жители население, показват данните на Евростат за 2018 година, за когато последно има обобщение.



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 879 Неутрално

    Да, то с тези локдауни не е голяма изненада. Няма никакво подобрение в пътната безопасност, абсолютно.

  2. 2 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Ако ни заключите за цяла година в градовете може и на 10 да ги смъкнете случаите...

  3. 3 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 451 Весело

    "...колите са били с 15 млн. по-малко (към днешна дата всички превозни средства в България са под 4 млн, б.а.) ..."


    И на бройка, и на килограм!
    Мутрата лъже по подразбиране..., ама народа кълве! Още един мандат само... и ше се опрайме! Честна дума!

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  4. 4 Профил на kamenof
    kamenof
    Рейтинг: 373 Неутрално

    Милиционерът се тупа сам по рамото и се опитва да си припише заслуга.
    По-малко пътвуващи, по-малко жертви. Няма никаква връзка със стратегиите и мерките на МВР /ако изобщо съществуват такива/
    2020 г. пътуванията за туризъм и командировки са драстично по-малко, ако щете дори ежедневните пътувания до работа и обратно, предвид безработицата и дистанционната работа.

  5. 5 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Не мога да разбера каква може да е тази цел да загинат еди колко си души на година.
    Като има такива "цели" и резултатите ще са такива.
    Целта трябва да е 0, и нито човек повече. Че е неизпълнима, е ясно, но трябва да се върви към нула, а не към един колко си стотин.

    Че подобрената пътна мрежа иначе играе роля, е така, ама едва ли повече от 5-10% от подобрението. Липсата на каквито и да е пътувания през около 2 месеца, както и сериозното намаление през останалите са отговорни за този прекрасен резултат от, представете си го, един бая големичък сектор от стадион седнали хора един до друг, които са загинали по пътищата ни миналата година. Аз така всеки път си го предтавям и ми действа доста благотворно на душицата, като се изкушавам да настъпя дзверо малко по-силно (съответно не го настъпвам, а си карам по правилата).

  6. 6 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4149 Неутрално

    "Той отбеляза (премиерът), че при предишната година с рекордно малко загинали "колите са били с 15 млн. по-малко (към днешна дата всички превозни средства в България са под 4 млн, - б.а.)...".

    Тъжно е, когато премиерът на една страна от ЕС плещи глупости.

  7. 7 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1406 Весело

    най вероятно милиционера е прав,но няма грам заслуга той и ръководеното от него милиционерско министерство...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  8. 8 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4774 Неутрално

    Ако затворите държавата за 12 месеца с КПП-та, няма да има нито един загинал! Ще можете да се тупате в гърдите и да се хвалите колко са добри пътищата и колко е добър контрола на милиционерите!

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    От статията "Загинали в катастрофи през миналата година са 466, което е със 164 по-малко от 2019-та и най-ниската бройка от 1961 година, когато те са били 450. Това каза днес пред премиера министърът на вътрешните работи Христо Терзийски."

    Първо - бройката пак е ПО-ВИСОКА от 1961...........
    Второ - сравняваме трудно сравними условия - брой водачи, брой автомобили, технически характеристики на автомобилите, пътна мрежа......
    Приказки на килограм.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  12. 12 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2261 Неутрално

    Някъде 80-те години имахме по над 2000 жертви на катастрофи..... Така че това сега си е постижение.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  13. 13 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2495 Неутрално

    От как спряхте обновяването на страницата на МВР, със статистиката за КАТ, почнахте да си съчинявате цифри, каквито Ви паднат! Поне лъжете еднакво, че е тъпо данните, изнесени от шефа на КАТ да се различават с 20% от публикуваното по-късно в Евростат (справка -предходната година).

  14. 14 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4149 Неутрално

    "... и най-ниската бройка от 1961 година..."

    Някои сравняват 2021 с 1961г.!
    Ей хора, внимавайте много за кого ще гласувате на 4 април! Защото следващият път базата за сравнение може да е 1908г.!

  15. 15 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1034 Неутрално

    То скоро хората ще забравят как да шофират ако продължи тази пландемия.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  16. 16 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2495 Неутрално

    До коментар [#1] от "zxp53317185":

    Че и по-зле става! В периода 681-1878 имаме НУЛА загинали в ПТП, с участието на МПС. А това над хилядолетие!

  17. 17 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 847 Неутрално

    При тези ограничения и в пъти по-малко движение на автомобили броят на загиналите е много голям.

    Този Терзийски е тъп и прост, защото е милиционер или е милиционер, защото е тъп и прост?

  18. 18 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2495 Неутрално

    То скоро хората ще забравят как да шофират ако продължи тази пландемия.
    —цитат от коментар 15 на andreas_hofer


    Няма забравяне това:
    https://www.youtube.com/watch?v=LGok6SMNM_A

  19. 19 Профил на Are de
    Are de
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Евала на господин Терзийски. За кратко време успя да подобри значително пътната безопастност. Ако изкара още един мандат ще ги сведе до нула.

  20. 20 Профил на hav08635628
    hav08635628
    Рейтинг: 263 Неутрално

    А публично пребитите от милицията - полиция,през 2020 г.,
    са най-много оттогава насам(априлския пленум).

  21. 21 Профил на nologo
    nologo
    Рейтинг: 275 Весело

    Това е все едно, петелът да се хвали, че слънцето изгрява заради него.

  22. 22 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    Ако затворите държавата за 12 месеца с КПП-та, няма да има нито един загинал! Ще можете да се тупате в гърдите и да се хвалите колко са добри пътищата и колко е добър контрола на милиционерите!
    —цитат от коментар 8 на vassilun


    ВасЕ, пак пишеш простотии! Преди '89 г. цяла България беше затворена!!! Питай някой как се ходеше до Калотина, Кулата, Трън, Малко Търново и др. и какво имаше преди тези селища и с какво беше опасана границата.

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8580 Неутрално

    А тези, над 3000 пак са при Борисов. За тях нищо ли?

  24. 24 Профил на kvasimodo
    kvasimodo
    Рейтинг: 1593 Весело

    Не може да бъде. Все някой е виновен за станалото.
    На вниманието на г-н Радев, г-жа Манолова и компания да вземат отношение.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  25. 25 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5699 Неутрално

    И пак ще сме на първо място в ЕС на глава от населението, В другите страни ще е същото.

  26. 26 Профил на vzoran
    vzoran
    Рейтинг: 632 Неутрално

    От известно време по пътищата започнаха да се движат според ограничението на скоростта. Явно контролът дава резултат и трябва да се продължи в тази посока. Надявам се да улавят и нарушителите на маркировката, с условие първо да я има.

  27. 27 Профил на SliceOfLife
    SliceOfLife
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Да, то с тези локдауни не е голяма изненада. Няма никакво подобрение в пътната безопасност, абсолютно.
    —цитат от коментар 1 на zxp53317185


    Абсолютно. Не че има някаква промяна заради адекватни решения и действия, просто трафикът е силно ограничен.

  28. 28 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    "Освен това България е втора в ЕС по брой загинали в катастрофи на 1 млн. жители население, показват данните на Евростат за 2018 година, за когато последно има обобщение."

    Глупости.
    Последното обобщение е за 2019. Даже има изводи за тенденцията от последните 10 години.
    https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_1004

    Така че данните ви от онази юлска статия са стари и драстично се разминават с последните. Впрочем това вече беше съобщено от други български медии и е срамота да не сте наясно.
    https://offnews.bg/analizi/modelat-na-shvetcia-patna-sistema-koiato-ne-pozvoliava-na-vodacha-da-743057.html

  29. 29 Профил на Мишо Петров
    Мишо Петров
    Рейтинг: 412 Неутрално

    И това не е благодарение на нефелния Терзийски, а въпреки него!

  30. 30 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Уникална е пътната безопасност, никъде невиждана по Европата!

    Един бърз пример от "елементарен" маршрут Пловдив-София - излизането от Пловдив е с безброй хлътвания, без маркировка в края на платната, подновява се само разделителната ивица и то с ефект на тебешир. Само новопостроеното кръгово за заводите в Радиново "грее" като ново копче на съдран балтон.
    Самата магистрала - кърпеж върху кърпежа покрай ПВ Цалапица, оставен без маркировка почти цяла година. Неподменяни с месеци мантинели по цялото протежене от-до, смачкани при поредната катастрофа. Всяко пътно управление, разбирайте всяка наета фирма, си подновява хоризонталната маркировка, както й падне - една е "релефна", друга не, трета е с капка фосфор, четвърта и в ясна нощ с чисто нови халогени не мож я видиш.
    Да не говорим, че новоположеният асфалт е сякаш със сцепление минус, не нула.

    И любимият ми момент край Ихтиман. Незнайно защо широко огласяните ремонти на старите участъци така и не сполетяха този трагичен участък от Тракия. То не бе кърпене на дясна лента, после на активна, тук-таме на аварийна, то не бе чудо. За да може при най-малкия дъжд отводняването да причинява на места езерца ту в едната, ту в другата ленти, та като се движиш с "автомобил, едва вдигащ 100", хубаво да направиш един троен аксел....
    И това не просто на главен, а на най-главния път - великата магистрала.
    Представете си какво е по останалите.

    Толкова за Тиквон Бански и неговите повишени мерки.

  31. 31 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1660 Неутрално

    Статистиата само доказва пълната безпомощност на милицьонерите

    I Want To Believe
  32. 32 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2342 Весело

    До коментар [#28] от "tamada":

    "Глупости.
    Последното обобщение е за 2019. Даже има изводи за тенденцията от последните 10 години."

    И колко да са големи глупостите!?
    За 2018 г. имаме "На първо място е Румъния с 96 жертви на 1 млн. души население, следвана от България с 87 загинали на 1 млн. души, Хърватия и Латвия с по 77 загинали и Полша - 75."
    https://www.dnevnik.bg/skorost/2020/07/02/4086165_bulgariia_e_vtora_v_evrosujuza_po_zaginali_v_putni/

    За 2019 г - "while Romania (96/million), Bulgaria (89/million) and Poland (77/million) reported the highest fatality rates in 2019."

    Пак сме втори зад Румъния, но с 2 ppm повече загинали. И за тази година са 66.6 загинали на 1 млн. души, което ни отрежда далеч над средното за Европа - 51 загинали на 1 млн. души.

    По-важни са причините:
    "Причина номер едно за катастрофи със смъртен изход е навлизане в насрещното движение. За изследвания период тези инциденти са били 183, а жертвите от тях – 50. На второ място е отнемане на предимство на пътно превозно средство на кръстовище – 369 инцидента с 13 загинали. Следват неправилно изпреварване с 10 жертви и неспазване на дистанция – с 6. Загиналите пешеходци са 92, а велосипедистите – 17."
    https://offnews.bg/analizi/modelat-na-shvetcia-patna-sistema-koiato-ne-pozvoliava-na-vodacha-da-743057.html
    Точно заради тия причини "умните" милиционери тургат камери да мерят скоростта и "усвояват" средства с електронни фишове.

  33. 33 Профил на it4
    it4
    Рейтинг: 477 Неутрално

    смях в залата, ама министър на боко, сър.....

  34. 34 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4128 Неутрално

    Най-много загинали по пътищата имаше по време на социализма , когато карахме съветски коли.

  35. 35 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4816 Неутрално

    До коментар [#4] от "kamenof":

    Не знам колко са били колите през 1961, но населението е било с един милион повече, така че на милион души не го докарваме по-добре с 450 загинали срещу 466.

  36. 36 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4816 Весело

    До коментар [#16] от "ivanpopov":

    Не се знае знае ли се!
    Някой бешще изчислил, че в Париж в края на 19-ти век са загивали повече хора от инциденти с файтони, карети, каруци, конски трамваи и конски омнибуси, отколкото 100 години по-късно от инциденти с моторни превозни средства.
    Та не се знае дали през 681-1878 загиналите при транспортни произшествия са били по-малко, отколкото днес.

  37. 37 Профил на Brusuev
    Brusuev
    Рейтинг: 330 Неутрално

    Някъде 80-те години имахме по над 2000 жертви на катастрофи..... Така че това сега си е постижение.
    —цитат от коментар 12 на chichka


    Чak 2000 никога не сме имали. Рекордът е 1567 през 1990 г., но по соца жертвите са си постоянно над 1000 още от края на 60-те години. Въпреки десетките пъти по-малко коли и движение, колите са били много зле по безопасност. То до преди 15 години беше унижение да се слага колан.

  38. 38 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2205 Неутрално

    Ако затворите държавата за 12 месеца с КПП-та, няма да има нито един загинал! ...
    —цитат от коментар 8 на vassilun


    Затвориха кръчмите, от там падна бройката на жертвите. Кръчмите, а не КПП-тата... Да и КАТ нямат заслуги за малкия брой жертви, което си е напълно очаквано.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  39. 39 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    До коментар [#32] от "wanderer":

    До коментар [#28] от "tamada": И колко да са големи глупостите!? За 2018 г. имаме...
    —цитат от коментар 32 на wanderer


    Много са големи, защото изобщо не става дума за 2018. Онова обобщение, за което дадох връзка е от юни 2019. Значи още през юли, когато са публикували онази статия с данни за 2018, те вече са били остарели. А сега половин година по-късно да се твърди, че последното обобщение било от 2018... ами глупост е. И мързел. И журналистическа некадърност.

  40. 40 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    Онова обобщение, за което дадох връзка е от юни 2019.
    —цитат от коментар 39 на tamada


    Да, де. Исках да кажа, че е от юни 2020, с данни за 2019.

  41. 41 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2205 Любопитно

    "... и най-ниската бройка от 1961 година..."Някои сравняват 2021 с 1961г.!Ей хора, внимавайте много за кого ще гласувате на 4 април! Защото следващият път базата за сравнение може да е 1908г.!
    —цитат от коментар 14 на historama

    Ще внимаваме, щото едни други мераклии за власт, постоянно сравняваха с 1939-та година...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK