Застрашени от свлачища са около 300 участъка от републиканските пътища

Застрашени от свлачища са около 300 участъка от републиканските пътища

© АПИ



Около 300 са участъците от републиканската пътна мрежа, попадащи в район на свлачища, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" на въпрос на "Дневник". Той беше провокиран от сигнал на читател, който твърди, че ремонтираният третокласен път Драгичево - Рударци - Кладница не е бил укрепен, въпреки че попада в такава зона, и в резултат неотдавна част от него е пропаднала.


Свлачища и срутища предизвикаха затваряния на няколко пътни участъка от началото на годината насам. Най-сериозен медиен отзвук предизвикаха активизирало се свлачище край Рилския манастир броени дни след като премиерът похвали укрепването, и големите срутища на пътя през Искърското дефиле и магистрала "Струма". И в трите случая "виновна" беше природата - обилни дъждове, снеготопене, температурни аномалии и т.н.


От АПИ казват още, че състоянието на свлачищата, попадащи в зона на пътища, се следи чрез регулярни обходи и при необходимост се предприемат мерки по укрепването им. На част от тях се поставят и контролно-измервателни системи за мониторинг и оценка на свлачищния риск.




От пътната агенция посочват още, че е възложено изготвянето на технически проекти и изпълнението на строително-монтажни работи за укрепването на 84 обекта от републиканската пътна мрежа, засегнати от геодинамични процеси и явления.


Застрашени от свлачища са около 300 участъка от републиканските пътища

© АПИ


На местата, където това е наложително, се изграждат укрепителни или стабилизиращи конструкции и система за отвеждане на водите от ската и пътното платно.


На въпрос на "Дневник" какво става ако на ремонтиран път, който не е укрепен се проявят дефекти, от АПИ уточняват, че когато това стане в рамките на гаранционния срок на обекта, се търси отговорност както от страна на изпълнителя на строително-монтажните работи, така и на консултанта, упражнил строителен надзор.


По повод конкретният казус с пътя Драгичево - Рударци - Кладница се казва, че 9 километра от него са в ремонт, започнал през миналата година.


"Строителните дейности не са завършили, положена е асфалтовата смес за долния пласт на покритието (биндер) и преди началото на зимата на отсечката бе положена временна пътна маркировка. Изпълнител на обекта е "Нивел строй" ЕООД, избран след открита процедура по Закона за обществените поръчки. Строителният надзор е възложен на "Трансконсулт - БГ" ООД", казват още от АПИ.


В одобрения технически проект за основен ремонт на пътя обаче не било предвидено укрепване на потенциално свлачище, като при началото на стартирането на строителните работи не е имало индикации за деформации в обхвата на пътното платно.


"Пропадането на банкета и част от асфалтовата настилка около 4-ти км на път III-1003 Рударци - Кладница в началото на февруари е в резултат на компрометиране на пътното тяло, причинено от обилните дъждове и снеготопенето през януари 2021 г. Те са спомогнали за нарушаване на стабилитета и устойчивостта на откоса на пътния насип. В компрометирания участък в момента се извършва подробно проучване и обследване, казват още от АПИ.


Що се отнася до бъдещите дейности, които да гарантират стабилност на пътя, се посочва, че се оптимизира отводняването в дълбочината на леглото на пътната конструкция. "В зависимост от резултатите от теренното проучване и на база на характеристиките на подробната инженерно-геоложка картина ще се предвиди необходимата конструкция с определен обхват за укрепване на компрометирания участък", обобщават от пътната агенция.

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 1753 Неутрално

    Цялата централна власт на герб и националистите е едно свлачище!

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  2. 2 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4455 Весело

    Няма проблем, Боко ей сега ще скръцне със зъби и ще нареди от Жипката едни 20/30/40 милиона ще бъдат дадени.... на нашата фирма разбира се 😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1075 Любопитно

    Честно казано, за пръв път в живота ми има такъв бум на свлачищата?! Обяснявам си го единствено с неграмотност и алчност... Не виждам никакви други причини...

  5. 5 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3113 Неутрално

    Свлачищата/срутищата са физическо проявление на интелектуалната немощ на калпавата държава.

  6. 6 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 1142 Весело

    Хммм ... страхотно е описано в статията, че „В одобрения технически проект за основен ремонт на пътя обаче не било предвидено укрепване на потенциално свлачище,...“ т.е. напълно доказано е черно на бяло, че проекта за основен ремонт на пътя няма вина. Единствените виновни са вятърът, дъждовете, снеговете или по точно казано четрите годишните врмена (не тези на Антонио Вивалди) на природата. По-просто казано, природата е единствено виновна за свлачищата в България.
    Поздрави от Isla Más a Tierra.

    robin ot Crusoe
  7. 7 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 4582 Неутрално

    Цялата централна власт на герб и националистите е едно свлачище!
    —цитат от коментар 1 на Рим


    Тези участъци на пътищата са наследени от безхаберното управление на БСП и ДПС, и един мандат на НДСВ!

    Ако дори малко си имате хабер от пътно строителство ще ви е ясно, че укрепване на свлачища е много скъп инженерно-геологичен процес. И не може за 10 години да се приключи.

  8. 8 Профил на anty
    anty
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Всичко направено от БКП-ГЕРБ е едно свалачище,но парите са в чекмеджето.
    МАФИЯТА в случая чрез клана БП-ГЕРБ граби се мъчи да покрие далаверите и КРАЖБИТЕ с промяна на дължината а мандата на комисии .
    Трябва да се премахне мафията: БКП-БСП ,БКП-ГЕБ ,БКП-ДПС,както и разни" патриоти" с руски знамена.
    Материала,матерала.

  9. 9 Профил на anty
    anty
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Всичко направено от БКП-ГЕРБ е едно свалачище,но парите са в чекмеджето.
    МАФИЯТА в случая чрез клана БП-ГЕРБ граби се мъчи да покрие далаверите и КРАЖБИТЕ с промяна на дължината а мандата на комисии .
    Трябва да се премахне мафията: БКП-БСП ,БКП-ГЕБ ,БКП-ДПС,както и разни" патриоти" с руски знамена.
    Материала,матерала.

  10. 10 Профил на anty
    anty
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Всичко направено от БКП-ГЕРБ е едно свалачище,но парите са в чекмеджето.
    МАФИЯТА в случая чрез клана БП-ГЕРБ граби се мъчи да покрие далаверите и КРАЖБИТЕ с промяна на дължината а мандата на комисии .
    Трябва да се премахне мафията: БКП-БСП ,БКП-ГЕБ ,БКП-ДПС,както и разни" патриоти" с руски знамена.
    Материала,матерала.

  11. 11 Профил на anty
    anty
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Всичко направено от БКП-ГЕРБ е едно свалачище,но парите са в чекмеджето.
    МАФИЯТА в случая чрез клана БП-ГЕРБ граби се мъчи да покрие далаверите и КРАЖБИТЕ с промяна на дължината а мандата на комисии .
    Трябва да се премахне мафията: БКП-БСП ,БКП-ГЕБ ,БКП-ДПС,както и разни" патриоти" с руски знамена.
    Материала,матерала.

  12. 12 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5215 Неутрално

    Колко са отремонтираните, две три и те пак са опасни

  13. 13 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4645 Весело

    Няма място за притеснения , след изборите ГЕРБ е на строителната полоса......

  14. 14 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3113 Неутрално

    "Няма място за притеснения , след изборите ГЕРБ е на строителната полоса......"
    До коментар [#13] от "Николай Бучков":

    Цяла държава оправиха, някакви свлачища ли ще им се опънат?


  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7462 Неутрално

    Всичко, дето ГЕРБ го построиха, почна да се срутва. Хем не могат, хем пак искат.

  16. 16 Профил на Peter Milanov
    Peter Milanov
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Искам да благодаря на Георги Пауновски, че взе случая присърце и зададе точните въпроси към АПИ. На хората в пътната агенция трябва да им е ясно, че носят отговорност за всяко свое дейсвие, или бездейсвие, както и за всяка дума, която казват. Ще чакаме с нетърпение резултатите от "подробното проучване и обследване", което тече в момента. Пък дано ремонта на ремонта да е по-качествен.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK