Екостикерите за автомобилите ще оскъпят прегледа с до 10 лева

Екостикерите за автомобилите ще оскъпят прегледа с до 10 лева

© Надежда Чипева, Капитал



Екостикерите, които ще разделят превозните средства на екологични групи, ще оскъпят годишните технически прегледи с не повече от 5-10 лева, каза пред БНР изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски. Той припомни, че лепенките, които ще съдържат и подробна информация за автомобила, ще се издават след 12 юли при минаването на преглед. Новият стикер ще е част от документите, получавани при него.


Няма да има нужда да се минава на преглед по-рано, всяка кола ще получи лепенката си, като мине проверката, когато й се пада. Стикерите ще се слагат само на леките и лекотоварните автомобили с обща маса до 3.5 тона. За камионите и автобусите няма да има ограничение на база замърсяване. Логиката е, че те рядко влизат в централните градски части, а нововъведението цели изчистване на въздуха именно там.


С промени в Закона чистотата на атмосферния въздух, които парламентът прие, общините получават правото да спират достъпа на коли от най-ниските групи до определени части в градовете. Кметовете трябва да определят зоните как ще се извършва контролът и какви ще са санкциите.




Бойко Рановски уточни, че в момента всички автомобили попадат в определена екологична категория (отбелязвана като Евро 1, Евро 2 и така до Евро 6), но тя няма да има отношение към стикерите, като ще се разчита само на данните от измерването в пунктовете за преглед. Обяснението е, че в хода експлоатацията на превозното средство отделяните от него вредни емисии се променят. Типичен случай е демонтирането на катализатора например, което се случва често, тъй като подмяната му е много скъпа.


След проверката ще се получава стикер, който ще показва в коя екологична група е превозното средство, данните ще ги има и във вграден чип, който ще може да се чете от разстояние.


Бойко Рановски уточни, че от началото на следващата година би трябвало да се елиминира изцяло субективният фактор при техническите прегледи. За целта всички данни от проверката ще се изпращат в реално време в системата на ИАА, като софтуер автоматично ще преценява дали автомобилът да мине проверката. "И сега всички пунктове за проверка имат връзка с нас, но има едно междинно звено - компютър в пункта, и не можем да кажем, че няма манипулации", обобщи Рановски.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK