Проверка на тол системата показа проблеми с организацията, договорите и ниски приходи

Проверка на тол системата показа проблеми с организацията, договорите и ниски приходи

© Георги Кожухаров



Проверка на тол системата, възложена от служебния министър на регионалното развитие Виолета Комитова, показва, че приходите от нея намаляват и при сегашният начин на работа тя няма как да е печеливша. Това е трета проверка, възложена от новото ръководство на МРРБ, като до момента бяха открити нарушения във възлагането на договори за укрепване на свлачища и изграждане на участъци от "Хемус".


Проверката на тол системата е продължила десет дни. Тя е показала, че през 2019 г. само от електронни винетки приходите са 392 млн лв., а през 2020 г., въпреки въвеждането допълнително на тол такси и маршрутни карти събраната сума е със 600 хил. лева по-малка.


Тази година до май са събрани 205 млн. лева. "До края на тази година трябва да съберем 185 млн, за да стигнем нулата и системата да се самоиздържа", коментира пред журналисти зам.-министърът на МРРБ Захари Христов. Той припомни, че при пускането на тол системата се говореше за приходи от 1.3 млрд лева годишно.




Захари Христов посочи, че според анализ на Световната банка, за да е печеливша тол системата, тя трябва да покрие 16 хил. километра републикански пътища, докато сега товарните автомобили и автобусите плащат за само 3115 км.


Заради проблемен софтуер залежават глоби за 70 млн. лв.


Проверката е показала също, че контролът е занижен, като от 295 контролни точки с камери действат не повече от 100. Причината е, че е трябвало нарушенията да се обработват автоматично, чрез софтуер, но той не е обновяван повече от година и сега всички данни се обработват на ръка. В резултат има и над 200 хил. необработени нарушения за над 70 млн. лв.


Новият директор на националното тол управление Иво Иванов посочи, че 15 души обработват фишовете, но всяко денонощие постъпват 2500-3000 нови. Иванов смята, че въпреки трудностите при добра организация за 5-6 месеца могат да бъдат изпратени забавените глоби.


Изненади във втория договор с "Капш"


Сериозно недоумение в служебното ръководство на МРРБ буди и сключеният допълнителен договор с изградилата системата фирма "Капш трафик сълюшънс" за 146 млн. лв. за 5 години, Той е за поддръжка на тол системата, но се оказва, че касае само софтуерната поддръжка, като ангажимент на Агенция "Пътна инфраструктура" остава покупката на резервните части и плащането на ремонтите. Министър Комитова уточни, че на среща с "Капш" през миналата седмица дори не е станало ясно с какъв екип разполага фирмата за софтуерната поддръжка.


Министърът посочи, че от декември насам проверка на тол системата прави и Сметната палата, но резултатите от нея още не са известни. За Комитова проблем е липсата на звено, което да контролира изпълнението на договорите за тол системата и отношенията с доставчиците на услуги.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 750 Неутрално

    така си беше заложено да стане. наши хора стартираха с едни 200 милки, по натам - да се оправят.

  2. 2 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    При положение че имаш акцизи върху горивата и може от там да прибираш приходи за това кой колко зарежда. Но политиците решиха да усложнят още една система и да вкарат още едни данък.

    Айде сега новите да оправят бакиите и да им ръкопляскаме. :)

  3. 3 Профил на themtrx
    themtrx
    Рейтинг: 297 Неутрално

    Е какво друго очаквахте да покаже проверката? Когато една институция бъде дадена и е под опеката на олигархична организация начело с Пеевски и дясната му ръка Мирински, не се очаква друго освен загуби за държавата.
    За жалост това са съвсем нормални неща в държавата на Борисов, Пеевски и Гешев.

  4. 4 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1817 Неутрално

    Защо направиха огромната глупост да продават винетки и около всеки град да има коли дебнещи за винетки?
    Естествени че подобна глупост ще харчи повече отколкото са приходите.
    Някой се облажи от глупоста ли?
    От глупави хора глупави идеи ли?
    Ама чак пък толкоз глупави?

  5. 5 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    А коя е тази фирма Капш...

  6. 6 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#2] от "realguru":
    Турският транзит не зарежда в България и не плаща акциз, без пари ли да го пускаме? Освен това Валю Златев каза че 35% било контрабанда и пак няма акциз. По полека с неадекватните предложения. Освен това до края на десетилетието всички в ЕС трябва да минат по директива на ТОЛ система за товарните и автобусите

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2715 Любопитно

    Дежурните 200 милиона откраднати от Герболяка ...

  9. 9 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 757 Неутрално

    И пак да покажа. Ето ви я Унгарската система близнак:
    https://hu-go.hu//files/img/articles/207815/Toll road network subjet to e-toll-01.jpg
    https://indd.adobe.com/view/a3eacd43-adb7-4189-b5f2-d7bcfd749eb2

    В обобщение: Таксуват се магистрали, и еквивалента на 1-ви и 2-ри клас български шосета. Тарифите за ТИР са пет пъти по-високи от българските 60-90ст/км, за автобус - 10 пъти.
    Ама там е Орбан пък тук са п*утьовци.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 436 Неутрално

    Въпреки че се информирах че е променен закона, си мисля, че не бих спрял на балъзицте с тол колите... Не стига, че ядат от моите винетки/данъци ами и не правят нищо...

    www.soundcloud.com/x2805
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  13. 13 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 757 Неутрално

    Комитов да не чака, а моментално да въвежда адекватни тарифи и обхват - такива каквито ни ги е сметнала Световната Банка. Иначе всичко ще изглежда като лозунги и пушилка за пред изборите!

  14. 14 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3692 Неутрално

    По бай тошово казвахме "хубава работа, ама циганска", когато нещо е направено калпаво и глупаво. Сега е по - удачно да се промени на "хубава работа, ама герберска".

  15. 15 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1007 Весело

    "Изненади във втория договор с "Капш"

    Чак пък изненади.... Изненада е когато си очаквал едно, а си открил друго.

  16. 16 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    До коментар [#2] от "realguru":Турският транзит не зарежда в България и не плаща акциз, без пари ли да го пускаме? Освен това Валю Златев каза че 35% било контрабанда и пак няма акциз. По полека с неадекватните предложения. Освен това до края на десетилетието всички в ЕС трябва да минат по директива на ТОЛ система за товарните и автобусите
    —цитат от коментар 6 на acarid


    На влизащите може да им се взема една таксичка на влизане и нещата се решават.

    Ако не могат да запушат акциза на горивата, защо си мислиш че могат да накарат тази система да заработи? :)

    Защо мислиш, че европейските бюрократи са по-различни от нашите?

    Всеки бюрократ обича усложняването и прибирането на още пари от данъци, таксички и пр. с цел да има повече да преразпределя.

  17. 17 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2332 Разстроено

    А коя е тази фирма Капш...
    —цитат от коментар 5 на Хи-хи


    И ЛиЛана питаше, ама ей докъде я докраха с многото питане...

    Сам съм, други няма...
  18. 18 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    При положение че имаш акцизи върху горивата и може от там да прибираш приходи за това кой колко зарежда. Но политиците решиха да усложнят още една система и да вкарат още едни данък.Айде сега новите да оправят бакиите и да им ръкопляскаме. :)
    —цитат от коментар 2 на realguru


    Гербер си, нали?

  19. 19 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#16] от "realguru":

    А на нашите тарикати с по 500 тира дето мачкат шосетата каква таксичка да им сложим? Или те само от 60/40 разбират заради вируса? Който кара, цапа и руши - плаща, нещо против?

  20. 20 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 1354 Неутрално

    Как да има приходи, когато бащицата сваляше цени и отлагаше тол такси за сульо и пульо.

    Системата е перфектна стига да има кой да я менажира. Проблемът е, че в досегашното управление на никого не му пукаше за нищо. А и некадърността на всички нива е потресаваща.

  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7416 Неутрално

    Как пък едно нещо не направиха , като хората, тези гербери.

  22. 22 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2239 Неутрално

    Като няма файда за държавата, защо въобще има тол система?

  23. 23 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    [quote#16:"realguru"][/quote]

    Стига си писал глупости. Решението е просто. Колегите ти го написаха по горе. Покритието от 3 те хиляди. км. да се увеличи на около 15 хиляди и десет пъти по високи тарифи на автобуси и тирове.

  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4898 Неутрално

    До коментар [#2] от "realguru":

    ГЕРБ дере раята.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4898 Неутрално

    До коментар [#24] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Дере да се чете КРАДЕ!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5274 Неутрално

    Да но средствата за обслужване на ТОЛ системата не спират да изтичат, там където е замислено предварително

  27. 27 Профил на dohco
    dohco
    Рейтинг: 481 Весело

    "Захари Христов посочи, че според анализ на Световната банка, за да е печеливша тол системата, тя трябва да покрие 16 хил. километра републикански пътища, докато сега товарните автомобили и автобусите плащат за само 3115 км."

    Мчи нали управляване - направете ги 16 х. км. платените пътища и да видим дали няма да блокират София превозвачите на първия час...

    Най-добрите неща в живота идват безплатно...
  28. 28 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Ми много е просто - как Бойко да сложи тол на камионите на другаря по белот Пилето? Естествено - няма. Пилето дава кюлчета за чекмеджето, а тол има само на няколко километра пътища.
    По явна корупция от това няма. Ама 200 хиляди гласовоподаватели тази истина не им се навира в тъпите тикви.
    А във всяка област има по няколко "Пилета"...

    Гербово управление в действие - работа, работа, работа за пълнене на чекмеджето и за проститутка в леглото...

  29. 29 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2759 Неутрално

    Според мен трябва да се възстанови жп транспорта, този превоз с тирове излиза много скъпо.

    Любовта ще спаси света!!!
  30. 30 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    До коментар [#16] от "realguru":А на нашите тарикати с по 500 тира дето мачкат шосетата каква таксичка да им сложим? Или те само от 60/40 разбират заради вируса? Който кара, цапа и руши - плаща, нещо против?
    —цитат от коментар 19 на acarid


    Да, абсолютно точно и аз съм за това :)

    Но това го има вече направено чрез акциза на горивата. Караш повече - зареждаш повече - плащаш повече акциз (тол такси). Караш нова икономична кола - тя гори по-малко - зареждаш по-малко - плащаш малко акциз (тол такси).

  31. 31 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3126 Весело

    Доколкото съм запознат, този Капш не е точно австрийски, а по- скоро наш, а работата е толкова криминално миризлива, колкото и в ББР. А можеше да стане печатница за пари за държавата, но стана само за Борисов. С толкоз акъл - толкоз.

  32. 32 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2759 Неутрално

    Нас са ни снимали няколко пъти, защото сме пропуснали да подновим винетката и вместо да ни спрат са ни наложили две глоби на различни места.

    Любовта ще спаси света!!!
  33. 33 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 1354 Неутрално

    До коментар [#27] от "dohco":

    Те така ги научиха - като му накривят на някого капата - на простест, затваряне и клякат управляващите.

  34. 34 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 822 Неутрално

    Заради ТОЛ системата все някой трябва да влезе в затвора.

  35. 35 Профил на t5eyes
    t5eyes
    Рейтинг: 710 Неутрално

    И ПОЧТИ ВСИЧКИ ПРИХОДИ ЗА ЗАПЛАТИ, ЗА ПЪТИЩА САМО КАЛ

    свят, спри да се кланяш на богинята Кали
  36. 36 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#30] от "realguru":

    Акциз върху горивата не се събира за строеж на пътища. Така както с акциз от ракията не се стоят кръчми. Тоест потребителска инфраструктура.
    Пак да ти повторя че не схващаш лесно - само с акциз пускаш турските камиони без да плащат през България

  37. 37 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    До коментар [#30] от "realguru":Акциз върху горивата не се събира за строеж на пътища. Така както с акциз от ракията не се стоят кръчми. Тоест потребителска инфраструктура.Пак да ти повторя че не схващаш лесно - само с акциз пускаш турските камиони без да плащат през България
    —цитат от коментар 36 на acarid


    Пак да повторя - на границата може да събираш такса според тонажа на превозното средство. Ако се задържи дълго в България, ще зарежда от акцизното гориво. Ако мине набързо и не заради - си му прибрал такса.

    Има 10-15 ГКПП-та - не е като 15 хил километра на които трябва да поставиш камери, за да знаеш кой от къде е минал и колко км. е изминал и после пак да им прибираш таксите на границата.

  38. 38 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1040 Любопитно

    Хитра схемичка е тая тол касичка - хем гепиха едни пари веднага, хем никой не плаща подобаващо, а фанфарите бяха гръмовни при пускането й. Сега аз си плащам годишната винетка и си карам, а бай Х*й с камионите плаща чат-пат, щото иначе плаши, че ще блокира пътища, задето му пречим да си върти бизнеса. Абе, няма ли мъже с топки (или жени), които да сложат в ред нещата гЕрбави? Докога ще им търпим резилите на тия? Аман...

  39. 39 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 757 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK