
© Георги Кожухаров
Проверка на тол системата, възложена от служебния министър на регионалното развитие Виолета Комитова, показва, че приходите от нея намаляват и при сегашният начин на работа тя няма как да е печеливша. Това е трета проверка, възложена от новото ръководство на МРРБ, като до момента бяха открити нарушения във възлагането на договори за укрепване на свлачища и изграждане на участъци от "Хемус".
Проверката на тол системата е продължила десет дни. Тя е показала, че през 2019 г. само от електронни винетки приходите са 392 млн лв., а през 2020 г., въпреки въвеждането допълнително на тол такси и маршрутни карти събраната сума е със 600 хил. лева по-малка.
Тази година до май са събрани 205 млн. лева. "До края на тази година трябва да съберем 185 млн, за да стигнем нулата и системата да се самоиздържа", коментира пред журналисти зам.-министърът на МРРБ Захари Христов. Той припомни, че при пускането на тол системата се говореше за приходи от 1.3 млрд лева годишно.
Захари Христов посочи, че според анализ на Световната банка, за да е печеливша тол системата, тя трябва да покрие 16 хил. километра републикански пътища, докато сега товарните автомобили и автобусите плащат за само 3115 км.
Заради проблемен софтуер залежават глоби за 70 млн. лв.
Проверката е показала също, че контролът е занижен, като от 295 контролни точки с камери действат не повече от 100. Причината е, че е трябвало нарушенията да се обработват автоматично, чрез софтуер, но той не е обновяван повече от година и сега всички данни се обработват на ръка. В резултат има и над 200 хил. необработени нарушения за над 70 млн. лв.
Новият директор на националното тол управление Иво Иванов посочи, че 15 души обработват фишовете, но всяко денонощие постъпват 2500-3000 нови. Иванов смята, че въпреки трудностите при добра организация за 5-6 месеца могат да бъдат изпратени забавените глоби.
Изненади във втория договор с "Капш"
Сериозно недоумение в служебното ръководство на МРРБ буди и сключеният допълнителен договор с изградилата системата фирма "Капш трафик сълюшънс" за 146 млн. лв. за 5 години, Той е за поддръжка на тол системата, но се оказва, че касае само софтуерната поддръжка, като ангажимент на Агенция "Пътна инфраструктура" остава покупката на резервните части и плащането на ремонтите. Министър Комитова уточни, че на среща с "Капш" през миналата седмица дори не е станало ясно с какъв екип разполага фирмата за софтуерната поддръжка.
Министърът посочи, че от декември насам проверка на тол системата прави и Сметната палата, но резултатите от нея още не са известни. За Комитова проблем е липсата на звено, което да контролира изпълнението на договорите за тол системата и отношенията с доставчиците на услуги.