Цялата магистрала "Струма" ще е готова най-рано около 2030 година

Цялата магистрала "Струма" ще е готова най-рано около 2030 година

© Цветелина Белутова, Капитал



Цялата магистрала "Струма" може да е готова в най-добрия случай в периода 2028-2030 година, това казва служебният министър на транспорта Георги Тодоров, в отговор на въпрос на депутата от "Демократична България" Мартин Димитров. Срокът може да бъде удължен, ако бъде решено частта през Кресненското дефиле да мине по различен маршрут от сега избрания, заради екологични съображения, тъй като в района попадат две зони от мрежата Натура 2000.


Най-трудният и спорен участък от "Струма" е с дължина 26 километра, като е разделен на два лота. Определени са изпълнители на обществените поръчки, но подписани договори няма, тъй като още не е осигурено финансиране. Плановете са пари да се търсят по програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 година.


Преди това обаче трябва да се разработят нови мерки за опазване на зоните в Натура 2000, като ще се наложи и ревизиране на екологичната документация на участъка. Най-неблагоприятният сценарий, който може да забави пускането на цялата "Струма" за неопределено време, е да е нужно ново техническо проектиране на участъка и нова оценка за въздействие за околната среда.




"Имаме избран изпълнител за лота в посока София. Обаче нямаме разписани специфичните консервационни цели за тази територия, която попада в "Натура 2000", и съответно няма как строителството да започне. Защитените зони са факт от години, но няма разписани цели. И нямам информация дали скоро ще имаме", обясни в интервю за "Капитал" преди седмица служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова.


Както е известно, правителството избра проект за изграждането на трасето през Кресненското дефиле, при което трафикът се разделя на две части - в посока Гърция през съществуващия сега път през дефилето, а в посока София - по нов път източно от дефилето. Срещу това трасе се обявиха редица неправителствени организации. Те предлагат целият път да се изнесе източно от дефилето, а сегашният да остане локален.


През октомври 2020 година от Европейската комисия информираха България, че за лот 3.2 на "Струма" няма да се отпуснат европейски средства заради преминаването на трасето през защитени територии и предлагане на график за изграждане и сума, които са необмислени или грешни. Няколко месеца по-късно България оттегли апликационната форма, с която искаше евросредства за строежа на тази част от автомагистралата. Формулярът за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от магистрала "Струма" от Кохезионния фонд на ЕС беше подаден за одобрение на 9 август 2019 г. С него се искатха 267 млн. евро, които се оценяват на 41% от стойността на целия проект.


Свлачища бавят пускането на частта край тунел "Железница"


Цялата магистрала "Струма" ще е готова най-рано около 2030 година

© Цветелина Белутова, Капитал


Междувременно проблеми има и в един от двата участъка на магистралата, които са в строеж. При изградения на 74% тунел "Железница", както и при аварийната връзка от тунела към стария път са открити активни свлачищни процеси. Изпълняват се укрепителни дейности, които не са предвидени по проект и е възможно това да доведе до забавяне на пускането на строящия се нов участъка с дължина 17 километра (от края на магистрала Струма в момента до Крупник). Към момента очакваното завършване е през март 2022 година, което е с година по-късно от планираното първоначално. Освен заради свлачищата, причина за него е и срутване, станало при строежа на тунела през лятото на миналата година.


Общата дължина на магистрала "Струма" е 172 километра. Първият участък от нея е открит на 31 декември 2007 година. Автомагистрала "Струма" е разделена на четири лота до момента готови са лот 1 - от Долна Диканя до Дупница; лот 2 - от Дупница до Благоевград, и лот 4 - от Сандански до пресичането на гръцката граница при Кулата,като общата им дължина е около 130 километра. Както вече стана дума в строеж е участък от 17 километра.


Частта през "Кресненското дефиле" е най-сложна за реализация както от екологична, така и от чисто техническа гледна точка, тъй като в района има свлачища и срутища, а зоната е с висок сеизмичен риск.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK