Мигащият зелен сигнал на светофара - незаконен, но може би полезен

Мигащият зелен сигнал на светофара - незаконен, но може би полезен

© Юлия Лазарова



От няколко години в София и други градове като Стара Загора, Варна и Пловдив светофарите са с функция мигащ зелен сигнал. Ролята му е да предупреди шофьорите, че след няколко секунди ще светне жълто и след това червено.


Идеята за въвеждането мигащото зелено е взета от Австрия, където светофарите имат такъв режим от повече от половин век. Практиката е позната още в Естония, Литва, Латвия, Словакия и някои други страни.


Оказва се обаче, че този сигнал на светофара, въведен в България експериментално, е незаконен, защото го няма в Закона за движение по пътищата и в наредбата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за Регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали. Нещо повече, въвеждането му противоречи и на Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали от 1968 г., по която България е страна от 1978 г.




Първите дискусии за отмяната на мигащото зелено се появиха след тежка катастрофа в Стара Загора преди месец и половина, когато завиващ автомобил отне предимство на мотоциклетист. При катастрофата загина мотористът, а тежко беше ранена пешеходка. Въпреки че видеоматериал показа, че и двамата водачи са минали на червено, премахването на мигащото зелено беше обявено като една от мерките за избягване на подобни трагедии.


От няколко дни незаконната светлинна сигнализация е премахната от светофарите в София въпреки убеждението на общинарите, че тя е полезна. "На ключовите кръстовища, тежките катастрофите бяха намалени с 50 на сто след въвеждането на сигнала", коментира пред БНР Димитър Петров от Дирекция "Управление и анализ на трафика" в Столичната община.


В полезността на сигнала са убедени и от "Института за пътна безопасност". "Зелената мигаща светлина дава допълнителна информация на всички шофьори, на базата на която те могат да предприемат безопасно поведение, съобразно разстоянието на което се намират от кръстовището. По презумпция, колкото е по-информиран един шофьор за това, което предстои да се случи на пътя, толкова по-малка е вероятността да допусне грешка. На практика използването на зелената мигаща светлина се превърна в едно добро решение, което бе възприето положително от всички шофьори", е мнението на неправителствената организация. Те настояват да се създаде работна група, която нормативно да уреди зелената мигаща светлина.


От Държавна агенция "Безопасност на движение по пътищата" коментираха, че помощ от техни експерти по този въпрос не е търсена. Темата не била обсъждана и в междуведомствената работна група за светофарните уредби.


Кой спря мигащото зелено?


Въпреки това спирането на мигащото зелено се наложило след подадена жалба от български гражданин. Той е подал сигнал до европейска институция, че липсва нормативна регулация за такъв тип светлинен сигнал.


Действително, във вече цитираната Наредба 17 на МРРБ, приета през 2001 година и актуализирана за последно през 2004 година, е казано, че мигаща може да е само жълтата светлина на светофарите по кръстовищата. В отговор от Столична община казват, че от 2017 година искат от МРРБ промяна в наредбата, но такава не се случва. Последното искане е от няколко дни и този път реакция може и да има. Пред БНР заместник-регионалният министър Иван Шишков коментира, че министерството ще се запознае с проблема детайлно и ще се опита да регламентира мигащата зелена светлина, но вече законно.


Експерти: Броячите вършат по-добра работа


Пред БНТ председателите на Европейския център за пътни политики Диана Русинова и на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев коментираха, че евентуална промяна на Наредба 17 на МРРБ няма да узакони употребата на мигащата зелена светлина. Те подчертават, че е нужна промяна в Закона за движение по пътищата. "Ако има доказателства, че е толкова ефективна, може да поискаме и промяна на Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали", пошегува се Русинова.


Мигащият зелен сигнал на светофара - незаконен, но може би полезен

© Юлия Лазарова


Красимир Георгиев подчерта, че не е редно светофарите в един град да имат сигнали, каквито в другите няма. "Как се чувствата водачите от провинцията, където няма зелено мигащо и идват в София, където има?", попита той. Георгиев изрази и мнение, че щом мигащото зелено е незаконно, стотици скъсани курсисти могат да съдят Столична община, защото не са взели книжка, заради проблем при преминаване през кръстовище на такъв сигнал.


Диана Русинова и Красимир Георгиев са на мнение, че много по-ефективно средство за помагане на шофьорите при преминаване на кръстовище са броячите, които показват колко време ще се задържи червеното или зеленото. "Това дори да не ефективна мярка, поне е законна", е мнението на Русинова.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (82)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    Мигащия зелен светофар се използва във Австрия повече от половин век и не противоречи на Виенската конвенция а в бойколандия противоречи?

  2. 2 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3787 Неутрално

    Броячът отчитащ секундите до смяна на цвета е по - добър, но много често не работи по няколко дни.

  3. 3 Профил на Ваксиниран Петърчо
    Ваксиниран Петърчо
    Рейтинг: 708 Весело

    Не ви е виновен светофара. Джигитите са.
    Идеята на тези светофари е обратната на това, за което се ползва от джигитите - ранно предупреждение, че предстои смяна на сигнала, за да намалиш с готовност за спиране, вместо обратното.
    А джигита си е джигит, вместо на мигащо зелено, той ще си гони светофара и на жълто.

    Потребители с активирана функция "автоматичeн минус", 'щото са фанатични комундета и/или промити мозъци: Мутри вън, Иво, Мунчету на Боеку, Ivan Stoyanov, Другарят Иванов*, #ОСТАВКА, Роси, Студио Х, samoedin, niksan1, Котаракът на Шрьодингер, Fiji, Norman Granz, Billy Pilgrim, historama, hawaii, dejmos, cinik, Virgin, Рим, Gopeто, 3biri, yavooor, Alexander97, Voiko, Kingpin, Doge, papуre, Oleg Shishmanov, dnevnikar, stein, Чарли Мишкин, Смартдъмби*, LudLustrator, Тайпи*, Hristov, tsyrvulan, doctor.no, Храбър, lz73, hope
  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 666 Неутрално

    От статията научаваме, че съществува Държавна агенция "Безопасност на движение по пътищата". Интересно какво работят тези хора? Това не е ли работа на МВР?

    А пък за светофарите явно пак ще сме тотално разделени на такива, които са против, които са за мигането и отделно за броячите.

  6. 6 Профил на Padrino
    Padrino
    Рейтинг: 4465 Весело

    Това го няма никъде в цивилизования свят.
    —цитат от коментар 4 на EU Fighter


    Пак не си прочел статията под която коментираш.....😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  7. 7 Профил на choguna
    choguna
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Навлизането в кръстовище с превишена скорост с цел да не се "изпусне" мигащо жълто е проблемът.

  8. 8 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 553 Любопитно

    Няма спор, че брояча е по-ефективен, но може ли на всеки светофар да се сложи, от всички страни и да работи безотказно?

    Иначе мигането е много удобно.

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  9. 9 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    До коментар [#5] от "Калник":

    Тази агенция беше създадена по бремето на правителството БХ3 за да се намери място на малинчето от шайката.

  10. 10 Профил на el_comendante
    el_comendante
    Рейтинг: 574 Неутрално

    България е разоран двор. Всеки си прави каквото си иска.

    Обичам нещата да са прости а не хората да са такива!
  11. 11 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Брояча на зеления сигнал или мигащото зелено е феноменална глупост, защото шофьорите (моял милост включително) , дават газ до дупка като започне да мига, белким се включат в последните милисекунди!

  12. 12 Профил на kxm38695246
    kxm38695246
    Рейтинг: 75 Неутрално

    До коментар [#11] от "bretschneider":
    Ами всъщност няма нищо лошо светофарът да се използва безопасно до последната секунда, а не 2-3 коли, които са можели да минат, да останат и да правят трафик. След тоес имаш жълто и след това светва зелено за другите. Мигащото зелено е страхотно и няма нищо общо с брояча, който също е страхотен стига някой да го гледа, защото мършляците, които имат много важни неща за зяпане в телефоните някак си го пропускат и като им свирнеш ядат шамари, щото са и нагли и налитат на свирки

  13. 13 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 2137 Неутрално

    Ако съм на петдесетина метра и зеленото започне да мига, аз спирам. Случва се и джигити зад мен да се бунтуват, но моето правило е "сигурност преди всичко". Мисля, че това е правилен подход.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  14. 14 Профил на bizarre_infit
    bizarre_infit
    Рейтинг: 387 Неутрално

    "Как се чувстват водачите от провинцията, където няма зелено мигащо и идват в София, където има?"-ами то там няма и трафик така че как да се чувстват? Как се чувстват водачитв от големите градове, където няма свободно движение на животни и каруци когато отидат в провинцията?

    Всеки го бива поне в едно нещо -ако и толкова не те бива, поне не пречи на другите.
  15. 15 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 715 Весело

    От статията: броячите, които показват колко време ще се задържи червеното или зеленото. "Това дори да не ефективна мярка, поне е законна"

    Въпросът е кое е по-добре, неефективно, но законно или незаконно, но неефективно ;)

  16. 16 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#15] от "ilinko":

    Исках да кажа

    Въпросът е кое е по-добре, неефективно, но законно или незаконно, но ефективно

  17. 17 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 593 Неутрално

    "Въпреки че видеоматериал показа, че и двамата водачи са минали на червено, премахването на мигащото зелено беше обявено като една от мерките за избягване на подобни трагедии."

    ... с двеста...
  18. 18 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1400 Неутрално

    А колко дявола могат да се съберат на върха на една игла?
    От вниманието отделено на този екзистенциален въпрос става ясно, че в същност ние сме си много добре:)

  19. 19 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    Броячът отчитащ секундите до смяна на цвета е по - добър, но много често не работи по няколко дни.
    —цитат от коментар 2 на Vlado Nikolov


    Не е по - добър. Трябва да се отчита психологията на човека ( българския шофьор). При започване на могането щофьора трябва да започне спиране без да си прави някакви тънки сметки. Това трябва да му се набива в главата още в курсовете. Когато заленото има брояч шофьорът или повечето от тях се превръщатат в състезатели и започват да се надбягват с таймера - много често те губят състезанието, като се озовават насред кръстовището на жълто или червено !

  20. 20 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1735 Неутрално

    При нас светофарът продължава да си мига. Мисля че така и трябва да продължи. За първи път видях мигащи светофари в Гърция, но там пък няма жълта светлина, мигането е вместо жълтата светлина. И при нас светофарите за пешеходци, които нямат жълта светлина, а само зелена и червена, продължават да мигат. Удобно е.

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  21. 21 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    Това е най-голямаъа глупост, която някойне измислил.
    Половината малоумници не знаят какво да правят и редовно някой бие спирачки и спира рязко на мигащо зелено. Съответно аз като втори автомобил се чудя как да спирам и да не го блъсна.
    Няма НИЩО полезно в тая тъпотия.
    За предупреждаване за светване на червеното служи жълтото!!!!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  22. 22 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1673 Неутрално

    Мигащият зелен, бе въведен ,зада компенсира донякъде много късият жълт сигнал у нас. А той е къс защото никой не не го спазва...

  23. 23 Профил на Сгугню
    Сгугню
    Рейтинг: 288 Неутрално

    Всъщност проблемът при мигащото зелено и при броячите е че значителна част от шофьорите като видят тези сигнали рязко ускорявата колата си за да смогнат да минат през кръстовището. И от това често произтичат произшествия.
    Това са фактите.

  24. 24 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#13] от "дедо Андро":

    Ей ги още един малоумник.
    На зелено се МИНАВА, било то и мигащо.
    И на жълто се минава, ако светне в последния момент!
    Заради такива като вас стават катастрофите!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  25. 25 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#14] от "bizarre_infit":

    Ти кога си бил в провинцията последно?!?
    В нашия град има мигащо зелено от скоро и вече няколко пъти минсе налага да спирам внезапно заради някой малоумник който не знае какво да прави и спира рязко на мигащо зелено.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  26. 26 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    До коментар [#25] от "Athanatos":

    Едва ли е спрял рязко на мигащо зелено. То е да натиснеш спирачките и да започнеш спиране, като това спиране естествено трябва да бъде извън кръстовището.

  27. 27 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1935 Неутрално

    До коментар [#4] от "EU Fighter":

    Щом казваш че и Австрия не е в цивилизования свят..

    Panta rhei....
  28. 28 Профил на iliyapopov
    iliyapopov
    Рейтинг: 473 Неутрално

    На много места в Европа няма "жълто" след "червено", а направо зелено. Това прави две "червени" за един такт, т.е. никой не трябва да е в кръстовището! Отделно Гърция например всички секции са два пъти по-дълги от нашите и с това има време да се измъкнат нерваците.

  29. 29 Профил на hdg341061703
    hdg341061703
    Рейтинг: 17 Неутрално

    А каква всъщност е разликата между мигащио зелено и жълто?

  30. 30 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    Ако почнат да глобяват всички влизащи в кръстовища на червено и неправилно, примерно напред от лента за завиване, по камерите, които са сложени на всеки светофар, много бързо ще се подобри положението. Ама всички, не да не “хваща” нашите хора.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  31. 31 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    Мигащо зелено е по добре от таймер !

  32. 32 Профил на FAN
    FAN
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#1] от "telqk":

    Напълно съгласен! Имаше репортаж по случая по някоя от телевизиите и бяха застанали двама души. Единия за мигането, другия против.
    Този за - аргументи, ползи, добри практики.
    Този против - "ама не мже такива своеволия! Няма го в никаква разпоредба или правилник! Значи е незаконен и го махаме! Какви са тези своеволия."
    Няма ама дай да го вкараме там където трябва, за да го ползват хората щом е полезен ... никаква конструктивна мисъл ... Днес сутринта движейки се по бул. Малинов в София тоно това ми беше в главата.
    Завърших в Австрия и 10 г. живях там и от онези дни си мечтаех за това удобство и при нас. Въведоха го и ползите му ще ни извадят очите. И сега го махаме 'щото "не може такива своеволия ... "

    What we do in life echoes in eternity
  33. 33 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 669 Неутрално

    В крайна сметка българските шофьори са като българските хора - нервни, арогантни и нетърпеливи. Всеки кара на ръба и гледа да се набута във всяка възможна празнина, сякаш се бори за титлата във Формула 1. Безумно е че изобщо се водят дебати за такива дреболии, но тука е така. Лекарството е тояга - камери и глоби.

  34. 34 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2612 Неутрално

    До коментар [#14] от "bizarre_infit":

    "... Как се чувстват водачитв от големите градове, където няма свободно движение на животни и каруци когато отидат в провинцията? ...".

    Как трябва да се чувстват, а? Като са родом от там, примерно? Оф-ф-ф-ф...! Да бе...! Забравих, че в София всички са кореняци. :)))

    Бивш tww09306483.
  35. 35 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1820 Любопитно

    Нищо не разбрах или Нещо не разбрах. Супер полезни са и броячите и мигащия зелен сигнал, но ще ги махаме.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  36. 36 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2612 Неутрално

    До коментар [#9] от "telqk":

    Напълно безполезна агенция. И съответно трябва да бъде закрита. Предполагам, че има поне още една дузина подобни, за които не сме и чували.

    Бивш tww09306483.
  37. 37 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1717 Неутрално

    От статията научаваме, че съществува Държавна агенция "Безопасност на движение по пътищата". Интересно какво работят тези хора? Това не е ли работа на МВР?А пък за светофарите явно пак ще сме тотално разделени на такива, които са против, които са за мигането и отделно за броячите.
    —цитат от коментар 5 на Калник


    не, МВР има Пътна полиция (бившоят отдел КАТ) и тя просто следи дали се спазват правилата. По старото име "контрол на автомобилния транспорт". Агенцията се занимава с това дали пътищата и сигнализацията са наред - контролен орган за работата на всички, които правят/поддържат пътища.

  38. 38 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    До коментар [#13] от "дедо Андро":Ей ги още един малоумник.На зелено се МИНАВА, било то и мигащо.И на жълто се минава, ако светне в последния момент!Заради такива като вас стават катастрофите!
    —цитат от коментар 24 на Athanatos


    Нервак, идеята е да се движим цивилизовано, а не после да се разправяме, колко розов бил червения светофар.
    Заради такива като теб завой наляво на натоварена улица, ако липсва отделна секция, е възможен само на червено.
    Сигурен съм, че когато си от другата страна, по същия начин “храниш” минаващите на мигащо зелено, жълто, бледо розово…

  39. 39 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#29] от "hdg341061703":

    И аз не разбирам, какво му е на жълтото?
    Като не го разбират, слагат таймер, и него не разбират... сега мигащо зелено.. и него няма да разберат.

    А нещата са съвсем прости:
    Зелено - минаваш
    Жълто - спираш, ако можеш без да застрашиш тези зад теб.
    Червено - спираш.

    Какви таймери, какви мигащи...

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  40. 40 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1717 Неутрално

    До коментар [#1] от "telqk":Напълно съгласен! Имаше репортаж по случая по някоя от телевизиите и бяха застанали двама души. Единия за мигането, другия против. Този за - аргументи, ползи, добри практики.Този против - "ама не мже такива своеволия! Няма го в никаква разпоредба или правилник! Значи е незаконен и го махаме! Какви са тези своеволия."Няма ама дай да го вкараме там където трябва, за да го ползват хората щом е полезен ... никаква конструктивна мисъл ... Днес сутринта движейки се по бул. Малинов в София тоно това ми беше в главата. Завърших в Австрия и 10 г. живях там и от онези дни си мечтаех за това удобство и при нас. Въведоха го и ползите му ще ни извадят очите. И сега го махаме 'щото "не може такива своеволия ... "
    —цитат от коментар 32 на FAN


    проблемът е, че го няма в наредбата, т.е. някой не го е вкарал. В Германия имаха подобен проблем с пътните знаци. В един момент смениха вида на знаците - обнародваха новите в закон. Обаче не смениха на всички места старите знаци. Така бяха глобявали за неправилно паркиране указано със знак, който е по стария закон и по този начин невалиден. В съда глобите паднаха. Няма лошо да се променят нещата, но законите и наредбите също трябва да са в синхрон с промените.
    Например, сега на Хемус в посока София след последния(първия тунел) има знаци, които казват "край на магистрала". Забравени там, за да бъдат обръщани понякога, ама са там. Реално след него могат да те глобят, ако караш с повече от 90. Дълги години на Тракия след Църна маца в посока Пловдив знак за начало на магистрала нямаше. Имаше информационна табела за максимално допустимите скорости. На гугъл стрийт вю тези снимки сигурно ги има. Следователно там с повече от 90 не беше позволено да се движи човек. Просто нещата са ни като при Борисов - строи се без разрешително и после някога се узаконява. "Магистралата" от Перник до Долна диканя няма акт 16, сигурно вече над 10 години, защото не е там където трябва да е по кадастър. Ограничението беше 90, сега е 120, но реално такъв път не съществува легално, но се използва...без акт 16. Борисов така и не му изкара акт 16. Какви са легалните последници от катастрофа на път без акт 16? Застрахователите отказват да платят щетите по ГО?

  41. 41 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2612 Неутрално

    До коментар [#25] от "Athanatos":

    Малоумници които карат напълно неадекватно има навсякъде. Но какво можеш да направиш, освен да спазваш дистанция и да не се нервиш излишно? Трудно е, но друг вариант няма. Свикнеш ли с тази мисъл е по-лесно.

    Бивш tww09306483.
  42. 42 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#38] от "Yotce":

    Не съм нервак. Просто ти давам пример от онзи ден:
    Приближавам светофар, карам нормално, има и кола пред мен. По секундарник остават 5 селунди зелено, напълно достатъчно да минем спокойно и двамата. Зеленото почва да мига и тоя пред мен набива спирачки и спира рязко!
    Аз съответно правя същото, с риск да го нацеля отзад.
    И това ми се случва не за пръв път, откак зачона да мига зеленото.
    Не знам що са ми тия минуси, но аз полза от мигащото зелено не виждам.
    Има и секундарници, има и жълто.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  43. 43 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1717 Неутрално

    Нищо не разбрах или Нещо не разбрах. Супер полезни са и броячите и мигащия зелен сигнал, но ще ги махаме.
    —цитат от коментар 35 на biss Mark


    броячите ги махат, защото Фандъкова направи светофарите в София "умни". Нищо че на повечето циклите не са променени. Най-прецакани са пешеходците, особено от други градове, които не знаят че има бутони за поискване на сигнал и си чакат на червено....докато се появи някой да натисне бутона или пешеходците минат на червено. Само че на Ректората има таймер, има и т.нар. Ръчно управление (изписва РУ) и тогава няма твърд цикъл, а отдалечено управляват източването на колоните. Компромисно решение, ама на Фандъкова явно не ѝ харесва.

  44. 44 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3573 Весело

    До коментар [#39] от "Athanatos":

    Какви таймери, какви мигащи...
    ======
    Твоята тъща да не е катажийка, бе серсем....?
    Спри на жълто, да те видя......ако някой след тебе кара със 120....

    Bukalemun
  45. 45 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    До коментар [#36] от "Petleshev":

    А тази няма как да не сте чували - направиха агенцията за малинчето за да осводи място на зам. за кокорчо(нанков) за да може да се освободи място за врачанската барби - герберстийски схеми за продоволствено зачисляване на калинки.

  46. 46 Профил на rooot
    rooot
    Рейтинг: 44 Неутрално

    "Кифлите" в София обичат да спират на мигащо зелено, така имат повече време да си ровят в телефончето. Безполезната агенция да помисли за друго безумие, може би звуков сигнал, щото ровенето в телефончето е в разгара си и току виж пак е започнало да мига зелено!

  47. 47 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3848 Неутрално

    До коментар [#2] от "Vlado Nikolov":

    " Броячът отчитащ секундите до смяна на цвета е по - добър, но много често не работи по няколко дни"

    Бяха инсталирани на много светофари преди години,но някъде ги премахнаха ! Защо, така и не разбрах !

  48. 48 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#2] от "Vlado Nikolov":

    Това, че може да не работят, е едно на ръка - от друга страна няма как да се сравни интензитета (видимостта) на цифрите на брояча, с видимостта на светофара.

    Аз лично се чувствам много по-спокоен, когато мога да се ориентирам по мигащото зелено. Най-вече за това ,че мога да намаля отрано, с по-малко риск някой да ме удари отзад, защото си е мислел, че ше хванем "оранжевото".

  49. 49 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#7] от "choguna":

    Проблемът не е само това - проблемът е превишената скорост и това, че 70% от колегите шофьори карат със "счупени мигачи" - проблемът е бързането и непредвидимите реакции.

  50. 50 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#48] от "911":

    Няма нищо по опасно и изкушаващо от мигащото зелено.....
    Особено за младите шофьори....които вече са го практикували няколко пъти успешно.....
    Следващия им път може да е фатален....

    Bukalemun
  51. 51 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1435 Неутрално

    Не знам кой иди_т се ожали от това, но мигащият зелен сигнал определено е доста полезен там където няма броячи за време.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  52. 52 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1435 Неутрално

    "Това дори да не ефективна мярка, поне е законна", е мнението на Русинова.

    Ей това е, пази боже от такива "експерти". Дали върши работа или не няма значение, важна е буквичката на закона, в случая даже не закона, а някаква си наредбичка...

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  53. 53 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2262 Любопитно

    Мигащият зелен, бе въведен ,зада компенсира донякъде много късият жълт сигнал у нас. А той е къс защото никой не не го спазва...
    —цитат от коментар 22 на fkm26555709


    В Полша е 5 секунди. Достатъчно да намалиш.

    В Русия съм! В Русия съм!
  54. 54 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    След скорост 50.... 60 км/час...нововъведения като 'мигащо зелено' са опасни...
    Особено при многолентови пътища....
    Всеки шофьор зад волана ще си мисли че....най зеленото зелено е негово....

    Демокрацията е недопустима и опасна по време на път....дори когато намигва на зелено.... :)

    Bukalemun
  55. 55 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#26] от "dorn":

    Някои спират на мигащо зелено. Но човек може да спре рязко и заради дупка, куче, локва, повреда и т.н.
    На дебилите отзад, които не спазват дистанция, все някой друг им е виновен. Карам си аз с малко над 80 км/ч по прибора по Цариградско шосе и някакъв кондом с джипка или БеЕмВе ми се качва отзад на бронята и почва да ми присвятква. Игнорирам го, докато не ме изпревари отдясно или отляво с мръсна газ и кръвнишки поглед.
    А как ми се иска да сложат в колите копче, с което да си активирам стоп светлините, без да натискам спирачката. Такива кондоми ще се качват в кенефите си с памперси. То със светлините за мъгла също става, ама най-добре ще е да си има копче за стоповете.

  56. 56 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    Това е откровена идиотия! Не отговарял на не знам си коя конвенция. Баси безкрайните глупости! Мигащото зелено си е полезно, а скапаните броячи на много места отдавна НЕ работят и също изобщо НЕ са полезни!

  57. 57 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#39] от "Athanatos":

    С мигащото зелено се минимизира рискът от грешна преценка "мога ли да спра безопасно на жълто". Разбира се, критичният фактор е водачите да имат за най-висок приоритет безопасността, а не "мое да ми е малка и мека пишката, ама моем да карам".

  58. 58 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#57] от "Николай Николов":

    Ами то затова е жълто, а не червено.
    Светлината за спиране е ЧЕРВЕНО, не жълто или мигащо зелено.
    Жълтото ти казва, спри, че идва червено, но ако не можеш да спреш безопасно - премини.
    Не разбирам какво не разбирате?!
    Ако ще и синя светлина да ви сложат, все няма да разбирате, олигофрени!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  59. 59 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6859 Неутрално

    И пак се намират водачи, за които сигнализацията няма никакво значение.

  60. 60 Профил на UJC4040
    UJC4040
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Всъщност проблемът при мигащото зелено и при броячите е че значителна част от шофьорите като видят тези сигнали рязко ускорявата колата си за да смогнат да минат през кръстовището. И от това често произтичат произшествия.Това са фактите.
    —цитат от коментар 23 на Сгугню


    Фактите кой ти ги каза? Баба Пена от съседния вход?

    По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  61. 61 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#58] от "Athanatos":

    Светлината за спиране е жълто. Пише го в нормативната уредба. Като се допуска изключение, за случаите, когато не може да се спре безопасно. Която преценка е строго субективна, а в случая с дивия български шофьор - изкривена и затова на жълто дава газ.
    Мигащото зелено е полезно, защото информира по-рано за наближаващото жълто, за да могат шофьорите да намалят и да могат да спрат безопасно.
    Аз редовно карам по бул. Сливница/Д. Николаев и по Т. Александров и обикновено хващам зелени вълни, при което в ненатоварен част може да си се кара спокойно с максималната разрешена скорост. С мигащото зелено можех да си разчета динамиката от поне едно кръстовище предварително и да преценя дали да си карам с максималната позволена скорост, да върна газта или направо да задействам спирачката. Сега неколкократно жълтото ме хваща 10-на метра преди кръстовището и трябва да избирам дали да скоча на спирачките и да спра рязко, с риск пак да премина стоп-линията или някой кондом да ме изтряска отзад, или да мина на жълто.
    И в двата случая рискът от сакатлък е по-голям от случая, в който има мигащо зелено.

  62. 62 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#61] от "Николай Николов":

    И за да не се заяде някой мекопишковец с фетиш към конските....сили.
    В предния си пост пиша: "Светлината за спиране е жълто", което не следва да се разбира, че само на жълто се спира.

  63. 63 Профил на UJC4040
    UJC4040
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Как ли в Австрия не са разбрали за Виенската конвенция?
    Чичаците и калинките от безбройните агенции да попитат австрийците защо не я спазват.
    Ама си нямат Цацаров, който пусна прокуратурата да се бори с незаконните пешеходни пътек в червено и бяло.
    Къде е сега Гешев да подгони мигащото зелено! Това си е престъпление отвсякъде! Сектор "престъпления спрямо светофарите" ще е много актуален! Двадесет прокурора да тичат в Австрия!

    По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  64. 64 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    "може би полезен"

    Може би?! Естествено, че е полезен.


    "Това дори да не ефективна мярка, поне е законна"

    А тия са такива изумително тъпи бюрократи, че не е истина!

    "жалба от български гражданин. Той е подал сигнал до европейска институция, че липсва нормативна регулация за такъв тип светлинен сигнал."

    Не е истина с какво се занимават някои... същества!

  65. 65 Профил на Boris Gaganelov
    Boris Gaganelov
    Рейтинг: 449 Неутрално

    Откакто ги смениха - на практика много хора започнаха да минават на жълто-към-червено, дори аз един път преминах на жълто.

    Преди - когато започне да мига, болшинството автомобили спираха или преценяваха дали ще успеят или не.

    Наистина неприятно че започнаха да ги премахват.

  66. 66 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 563 Неутрално

    Мен мигащото зелено ме дразни и според мен дублира жълтото. Припомням значението на светлините:

    * зелено - премини
    * жълто - спри, ако можеш безопасно (!!!!)
    * червено - изчакай

    Всъщност самата идея на жълтото е да предупреждава, че идва червено, за да не се сменя рязко от зелено на червено. Сега мигащото зелено предупреждава, че идва жълто. Може би скоро ни трябва и предупреждение, че зеленото ще започне да мига. Къде ще му излезе края така...

    Решението е просто да се удължи фазата жълто, така че който е близо до светофара да си мине на жълтото, а който е далеч да има достатъчно време да спре безопасно. Няма нужда да измисляме някакви нови фази ня светофара извън световно утвърдените 3 фази - трябва просто да се ползват по предназначение.

  67. 67 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#63] от "UJC4040":

    Това си е престъпление отвсякъде! Сектор "престъпления спрямо светофарите"
    ======
    Точно така.....
    И после почват машинациите....
    А убиеца на журналиста Цветков.....ще е напълно невинен.....след като му е "мигнало зеленото".....

    Bukalemun
  68. 68 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#66] от "Mike":

    Всъщност самата идея на жълтото е да предупреждава, че идва червено, за да не се сменя рязко от зелено на червено. Сега мигащото зелено предупреждава, че идва жълто. Може би скоро ни трябва и предупреждение, че зеленото ще започне да мига. Къде ще му излезе края така...
    =======
    Ха ха......добър хумор....но не е смешно понеже се дава зелена улица на всевъзможни улични екшъни.....и за джигитите.....
    Мига ли зеленото.....брояча и жълтия предупредителен знак остават излишни......
    А по нататък и червеното ще 'пожълтява' като смисъл....

    Bukalemun
  69. 69 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1717 Неутрално

    Мен мигащото зелено ме дразни и според мен дублира жълтото. Припомням значението на светлините: * зелено - премини * жълто - спри, ако можеш безопасно (!!!!) * червено - изчакай Всъщност самата идея на жълтото е да предупреждава, че идва червено, за да не се сменя рязко от зелено на червено. Сега мигащото зелено предупреждава, че идва жълто. Може би скоро ни трябва и предупреждение, че зеленото ще започне да мига. Къде ще му излезе края така... Решението е просто да се удължи фазата жълто, така че който е близо до светофара да си мине на жълтото, а който е далеч да има достатъчно време да спре безопасно. Няма нужда да измисляме някакви нови фази ня светофара извън световно утвърдените 3 фази - трябва просто да се ползват по предназначение.
    —цитат от коментар 66 на Mike


    в Германия нямат мигащо зелено, но имат по-дълги фази на жълтото. Отделно различават преминаване на червено на "до 2 секунди" и "след 2 секунди".

  70. 70 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1717 Неутрално

    В Гърция нямат мигащо зелено, но на отстояние от светофара слагат лампа мигаща в оранжево, когато скоро светофарът ще мине от зелено на червено. Отстоянието е толкова, че да може да се измине с макс позволена скорост разстоението от него до светофара. Това е много по-добро решение, защото позволява да прецениш дали можеш да минеш на зелено или не. Броячите са си броячи, но човек не знае точно дистанцията и може да не прецени добре. Когато дистанцията е измерена...щом почне да мига жълтото, значи можеш да вдигнеш педала от газта и да оставиш колата да стигне до вече червения светофар.

  71. 71 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Няма нужда да измисляме някакви нови фази ня светофара извън световно утвърдените 3 фази - трябва просто да се ползват по предназначение.
    —цитат от коментар 66 на Mike


    Абсолютно.

    То по принцип светофарите се намират в града, т.е. на място, където се предполага да се шофира с такава скорост, че да можеш да спреш във всеки момент. Всеки разумен шофьор като приближи светофар трябва да му светва лампичка, че може да трябва да спре. Но тука се почват едни сметки "ей д*ба дали ако дам газ ше минем, че иначе тр да чакам цела минута майка му д*ба".

  72. 72 Профил на miteka
    miteka
    Рейтинг: 260 Неутрално

    Покрай този дебат е време да се повдигне и въпросът за прилагането на "условния десен завй", който е позволен в редица европейски държави!

  73. 73 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Мигащият зелен сигнал е зелен сигнал, при който се преминава. За информация на шегуващата се Русинова, това че "мигането" не е описано в закон или наредба, не га прави "незаконно".
    Пробемът е че жълтото е изключитено кратко, и на кръстовищата, където има камери заснимащи преминаването на червено, и не мига зеленото/три пъти/ или няма брояч, при рязката смяна на зеленото с ултакраткото жълто, много често колата която се е движила на зелено чисто физически не може да спре и камерата я записва, че е минала на червено, което не може да бъде опровергано. Който е попападал в такава ситуация знае. Аз лично съм го изпитал. Всеки ден минавам по два пъти през кръстовището на Раковски и Руски и липсата на мигащото зелено е очевадна. В КАТ нямат нищо против. Броят на глобите и наказанията расте. Това е същото като движението с 50 по трилентови булеварди в едната посока без бус лента, където обикновено катаджиите слагат камерите с триногата.
    Апропо мигащо зелено има и в Рим.

  74. 74 Профил на Trifon
    Trifon
    Рейтинг: 281 Неутрално

    До коментар [#66] от "Mike":

    Мигащото зелено е полезно за по-плавно спиране и лека икономия също. Да, рязкото спиране е забранено, но нормалното спиране става още по-плавно. А най-хубавото е, че на всеки светофар можеш да пуснеш педала на газта 3 секунди по-рано, 3 секунди в които една нормална кола не хаби гориво, а една съвременна зарежда акумулаторите 3 секунди повече. С брояч до светофара е още по-добре, но мигащото зелено е по-достъпен вариант.

    А по-дълго жълто не е нужно, просто зеленото на следващите не светва едновременно с твоето червено, а по-късно. Мисля, че има доста такива светофари в София. Поне пешеходните секции почти навсякъде са така.

  75. 75 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 662 Неутрално

    Мигащия зелен сигнал е полезен, защото отдалечените от светофара, които няма да преминат свалят крака от педала на газта по-рано. Проблема е, че жълтия сигнал е прекалено кратък. Мигащото зелено си е зелено и не трябва да е включено във времето на жълтия сигнал.

  76. 76 Профил на grem
    grem
    Рейтинг: 363 Неутрално

    До коментар [#13] от "дедо Андро":

    Ако си на 50 метра - да. Но не и ако си на 5 метра и започне да мига и ти да спреш, още повече пък рязко.

  77. 77 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#4] от "EU Fighter":Щом казваш че и Австрия не е в цивилизования свят..
    —цитат от коментар 27 на Molossian


    Е то в Австрия по пешеходните светофари има ЛГБТ пропаганда. И тук ли да има?!
    https://www.google.com/url?sa=i&url=https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/comments/jtr155/traffic_lights_in_vienna/&psig=AOvVaw3gw7mz9ZldfuTpbhQB8deC&ust=1637343511273000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCNjQx4W6ovQCFQAAAAAdAAAAABAJ

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  78. 78 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Всъщност проблемът при мигащото зелено и при броячите е че значителна част от шофьорите като видят тези сигнали рязко ускорявата колата си за да смогнат да минат през кръстовището. И от това често произтичат произшествия.Това са фактите.
    —цитат от коментар 23 на Сгугню


    Не, фактите са точно обратните.

  79. 79 Профил на Mike
    Mike
    Рейтинг: 563 Неутрално

    в Германия нямат мигащо зелено, но имат по-дълги фази на жълтото. Отделно различават преминаване на червено на "до 2 секунди" и "след 2 секунди".
    —цитат от коментар 69 на alabalko

    Да, знам, аз живея в Германия.
    Там жълтото е поне 4-5 секунди, така че да има време безопасно да се изпроводят всички, които са в околността на кръстовището. Освен това след като вече ти е светнало червено, на другите не им светва веднага зелено, а чак след още 2-3 секунди. През този период на практика навсякъде свети червено, т.е. никой от никъде няма право да минава. Това се прави с цел ако случайно има някои "закъснели", било то от джигитлък или примерно си загасил колата насред кръстовището, да се изнесат там, за да може като светне следващото зелено, да е чисто. То затова и блитцъра прави разлика дали си минал на червено до 1сек. след смяната (т.е. си закъснял) - тогава имаш само глоба, или си минал фронтално на червено по средата на фазата - тогава са 8 точки и няколко месеца без книжка.

    Няколко човека по-горе казват, че жълтото в БГ е твърде късо - точно това казвам и аз, трябва жълтото да се направи по-дълго, а не да се въвежда мигащо зелено, което де факто играе ролята на жълто.

  80. 80 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Заради такива като вас стават катастрофите!
    —цитат от коментар 24 на Athanatos


    Катастрофите стават заради ония, дето гледат нагоре в светофара, а не напред в оня, който се движи под носа им.

    И със светофар в центъра на София, и без светофар от Мусачево към Мало Ливаде твоята работа като шофьор е да следиш какво прави оня пред теб и да можеш да спреш по-бързо от него. Също както моята работа зад тебе е да спра, без да ти вляза в багажника.

    Не можеш да оправдаваш джигитско поведение на пътя със светкането на някаква лампа. Няма да ти излезе цирей на гъза, ако изтървеш едно зелено...

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  81. 81 Профил на gps
    gps
    Рейтинг: 222 Любопитно

    Карам си аз с малко над 80 км/ч по прибора по Цариградско шосе и някакъв кондом с джипка или БеЕмВе ми се качва отзад на бронята и почва да ми присвятква. Игнорирам го, докато не ме изпревари отдясно или отляво с мръсна газ и кръвнишки поглед
    —цитат от коментар 55 на Николай Николов


    Това е перфектен примиер - защо ако някой кондом (??) иска да мина с тъпа скорост, просто даваш него да направи това (разбира се, ако е безопасно за вас да минавайте от лентата). по-добре е да има него пред тебе, от зад тебе...

    Може би той е някой лекар / отец който има спешен случай? (зная че това е малко невероятно - но - да блокираш друг шофьор е пак част от лош отношение един-към-друг на пътя)
    ---
    На темата - най-важното е това, което доказано намалява катастрофи и жертвите. ако премахването на мигащите зелените води до повече инциденти, значи е взето грешно решение.

  82. 82 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#76] от "grem":

    Ако си на 5м и започне да мига/три интервала около 7сек./ минаваш на зелено.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK