Икономично шофиране за евтино зареждане

Икономично шофиране за евтино зареждане

© Дачия



Горивата не спират да поскъпват. Психологическата граница от 3 лева отдавна е премината. Правителството планира някаква частична компенсация в размер на 25 стотинки за литър, но всъщност без много усилия икономията може да е много по-голяма.


Опции не липсват - вместо кола може да се ползва градският транспорт, велосипед или да се ходи пеш. Всеки, който може да си го позволи би могъл да си купи и автомобил.


Но има и варианти за намаляване на сметката на бензиностанцията дори ако пак се ползва колата. Достатъчно е да се шофира умно и с мисъл за икономията на гориво. В следващите редове ви предлагам няколко работещи "трика" в тази посока.


Икономията започва още преди потеглянето




Като начало добре е да се помни, че икономията на гориво започва още преди колата да е потеглила. Най-важното е автомобилът да е технически изправен, само когато всички системи, свързани с изгарянето на горивната смес работят така, както са проектирани да работят, те използват най-пълноценно всяка капка гориво. Ако моторът работи неравномерно, на празен ход поддържа над 1000 об/мин, киха, кашля, пали трудно, издава непривични шумове, то посещението в сервиза е задължително.


Важен фактор за икономията преди потеглянето е изборът на гуми. Различните гуми имат различен коефициент на триене при търкаляне, от който зависи и разходът - повече триене, по-голямо съпротивление и съответно по-голям разход. Коя гума колко е "икономична" показват етикетите на тях. Така както ефективността на електроуредите се отбелязва с букви от латинската азбука, като А са на икономичните, G-най-неекологичните, същото го имаме и тук. На етикетите на гумите има няколко полета с букви, но в случая важно е означението в полето над което има автомобилна гума и бензиноколонка (лявата колона на етикета по-долу).


null

© Nokian tyres

null


За да бъдат максимално ефективни гуми обаче е нужно те да са напомпени с правилното налягане. Често при различните автомобили то е различно, като стойността присъстват най-често на стикер или табелка на рамката на шофьорската врата. Ако там го няма, със сигурност може да се открие в книжката на колата и да се намери в интернет. Важно е да се знае, че налягането се мери докато гумите са студени. При загряването им след дълго шофиране или излагане на слънце, отчетените данни няма да са точни.


Друг трик за икономичното шофиране, който се прилага още преди потеглянето е махането от колата на всичко, което тежи, но е излишно в момента. Истински врагове на ефективното шофиране са и багажниците на покрива, да не говорим за кутиите за багаж. Те биха могли да увеличат разхода с над литър на 100 км.


Планиране на маршрута


Друг важен фактор в посока икономия на гориво е планирането на маршрута. Добре е по възможност се избягват часовете пик, когато трафикът е най-кошмарен. Ако все пак пътуване се налага, добра идея е да се избере маршрута с някои от навигациите с данни за трафика в реално време, като Google Maps, Waze или други подобни.


Икономично шофиране за евтино зареждане

© Mazda


Вече на пътя е важно да се спазват няколко правила. Универсалното е, че всеки допълнителен консуматор вдига разхода - фарове, климатик, подгреватели на стъклата, седалките, волана и т.н.


Само климатикът може да вдигне консумацията с до литър, така че е не е зле първо да се опита да се постигне оптимална температура само с включване на вентилацията. Отварянето на прозорците, освен ако пътуването не е в рамките на града с движение с ниска скорост, не е опция, защото според проучванията нарушената аеродинамика, което предизвиква то, ще доведе до по-голяма консумация дори от климатика.


Най-големият враг на икономията


Всичко изброено до тук влияе върху разхода, но сравнително малко - милилитри до литър на 100 км, но най-големият враг на икономичното шофиране е зад волана. Стилът на шофиране е ключовият фактор за увеличаване на разхода, при това с литри.


Първото и най-важно нещо за икономията на горива е плавното шофиране, абсолютно противопоказни са рязкото ускорение, последвани и натискане на спирачките.. Най-плавното и икономично шофиране се получава когато се гледаме максимално напред - как се движи трафикът, какъв е сигналът не светофара, няма ли напред завой, или населено място. Ако пред колата има ситуация, която предполага намаляване на скоростта най-умното е просто да се пусне педала на газта, а при нужда плавно да се натисне спирачката.


Редица нови автомобили предлагат оценка на екологичността в стила на шофиране, като предлагат и съвети.

© Renault

Редица нови автомобили предлагат оценка на екологичността в стила на шофиране, като предлагат и съвети.


Това трябва да става докато колата е на скорост, защото противно на някои остарели вярвания, ако е на свободна скорост, консумацията ще е по-висока. Който не вярва, може да се убеди сам, като наблюдава показанията на индикатора за моментния разход на гориво на приборното табло.


Избирането на подходящият момент за смяна на предавката, при шофиране на кола с ръчни скорости, е друг ключов момент за икономията и не случайно новите коли имат дори индикатор, който сигнализира на водача кога е най-добре да превключи. Правилото е, че на колкото по-ниски обороти работи мотора, толкова по-малко гориво консумира. Обичайно, при движение наравно и по надолнище още при 1200-1300 оборота може да се мине на по-висока предавка, като няма проблем да се прескочат една или няколко предавки като от втора се мине направо на четвърта.


Трябва да се има предвид обаче, че карането на твърде ниски обороти, също не е в плюс на икономията на гориво. Ако колата не се ускорява плавно при подаването на газ, е добре да се свали предавка, за да работи моторът в оптимален режим.


Разбира се, който кара автоматик, има няколко грижи по-малко, защото там всичко се командва от бордовата електроника, но пък, поне при по-старите автомобили, автоматиците са "по-лакоми".


По-ниска скорост - по-малки сметки на бензиностанцията


Пряка връзка с икономията на гориво има и скоростта на движение. Като цяло всяка кола има своята най-икономична скорост и тя е свързана с това кога моторът работи в най-оптимални обороти - обичайно под 2000. Коя е тя, всеки може да открие сам, като следи показанията на километража и бордовия компютър за моментния разход на гориво.


Икономично шофиране за евтино зареждане

© Мерцедес


В общи линии, може да се каже, че най-добър компромис между скорост на придвижване и разход има при поддържане на скорост между 90 и 110 км/ч. Според последните проучвания при 120 км/ч колата изразходва около 20% повече гориво, отколкото при 100 км/ч. В същото време при 25-километров маршрут по-висока скорост би намалила времето за шофиране с две минути.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK