
Преследвайки целта си да формира 70% от продажбите си в Европа от електрически модели до 2030 година, Volkswagen продължава да увеличава гамата си от коли на ток, като най-новите попълнения в гамата на българския пазар са SUV купето ID.5 и флагманът на ID семейството ID.5 GTX. С тях изцяло електрическият флот на концерна от Волфсбург вече включва шест модела.
ID.5 излиза на пазара със задвижване на задните колела и мощности на електромотора 174 к.с. или 204 к.с., а изпълнението GTX е с 299 к.с. и задвижване на четирите колела.
Ако започнем от практичността, дългият 4.60 метра и имащ 2.77 метра междуосие автомобил предлага интериорно пространство, съпоставимо с кросоувърите от по-висок клас. В зависимост от позицията на облегалките на задните седалки багажният обем варира от 549 до 1561 литра, което също препраща към доста по-големи модели. Като опции се предлагат електрически задвижван капак на багажника и електрически сгъваем теглич.
Добавена реалност за минимум разсейване
При оформлението на салона са използвани качествени материали, създаващи луксозна и уютна атмосфера. Амбиентното осветление на салона предлага до 30 цвята. Светлинна лента под предното стъкло играе ролята и на предупреждение при опасност, като светва в червено, ако автомобилът отпред намали рязко скоростта си например.
Водачът получава цялата му нужна информация на два дисплея, като по-малкият зад волана замества приборното табло, а през централния с размер 12 инча се правят всички настройки по колата. С пълна концентрация върху пътя различна полезна информация се проектира и на високотехнологичния Head-Up дисплей с добавена реалност. На него указанията на навигацията във вид на стрелки за завой се проектират директно върху пейзажа на 10 метра пред автомобила.
Управление с глас
Гласовият асистент пък позволява управление на климатизацията, радиото, навигацията, телефона и т.н. не със заучени фрази, а с естествени изрази. След активиране на системата с фразата "Здравей, ID" след израза "Студено ми е" температурата в колата ще се повиши, а в отговор на фразата "Гладен съм" навигацията ще предложи най-близките места за хапване.
ID.5 GTX има по един електромотор на всяка ос, като общата им мощност от 299 конски сили гарантира ускорение до 100 км/ч за 6.3 секунди. Максимална скорост е ограничена на 180 км/ч. Водачът на ID.5 може да избира измежду няколко режима на шофиране с акцент върху комфорта, икономичността или спортното изживяване.
При избора им се променят настройките на волана, педала на газта, асистиращите системи и т.н., а ако е поръчано опционално окачване - и неговите настройки. Благодарение на батериите в пода, осигуряващи нисък център на тежестта, ID.5 e изключително стабилен и убедителен на път със завои.
Помни си паркомястото и паркира сама
Наборът от асистиращи системи е всеобхватен, като колата предлага и самостоятелно съобразяване на скоростта според тази на трафика, следване на извивките на пътя, спиране и потегляне. За първи път автомобилът предлага и асистирана смяна на лентата по магистралите. Друга нова функция е автономно паркиране на паркомясто, което е запаметено в системата - пред офиса или в гаража на собственика.
Пряко отношение към безопасността имат и светодиодните матрични фарове с интелигентно управление на дългите светлини. Сред плюсовете на ID.5 е сериозният пробег - до 520 км (490 км за GTX), и възможност да се зарежда на станции с капацитет до 135 киловатчаса, от които ток за 390 километра се черпи за 29 минути.