Струваше ли си харченето: Спорът нужни ли са екостикерите за колите се подновява

Струваше ли си харченето: Спорът нужни ли са екостикерите за колите се подновява

© Георги Пауновски



Идеята за отмяна на екостикерите за колите, замислени при управлението на кабинета "Борисов" през 2021 г. и въведени точно преди година, внезапно постави нова червена линия между сегашните управляващи и Столичната община. И показа за пореден път, че страната все така е твърде далече от ефективния контрол над замърсяването, причинявано от превозните средства.


Преди дни транспортният министър в оставка Николай Събев обяви, че поставянето на предното стъкло на отличителния стикер, показващ в каква степен колата замърсява околната среда, е ненужно, защото оскъпява и утежнява процедурите при преминаването през пунктовете за годишни технически прегледи.


Според ръководството на общинската комисия по транспорт в София обаче премахването на лепенките ще блокира предстоящото въвеждане на нискоемисионна зона в центъра на града, където достъпът на силно замърсяващи коли ще е забранен. Намерението на изпълнителната власт поставя под заплаха възможностите на най-големия български град да подобри качеството на въздуха - проблем, заради който през септември 2021 г. Столичната община беше осъдена за системно превишаване на нормите за фини прахови частици като съдът й даде срок от 12 месеца да преустанови бездействието си с мерки, сред които оценка в сектор "Транспорт".




Спорът се разгаря след като около 2.5 млн. собственици на автомобили вече принудително са платили по над 10 лв. за оказалата се ненужна лепенка. В сметката за похарчените излишно пари на гражданите се добавя и поскъпналият заради нея технически преглед, както и платените от общината 80 хил. лв. за софтуер, разчитащ информацията от чипа, вграден в стикера.


"Предложението за отмяна на екостикерите показва неадекватност към ситуацията, защото сега, през юли, вече 100% от колите ще имат ясен екологичен критерий и те вече са с екостикери. В същото време не се дава конкретно решение, което да позволява на общините да въвеждат нискоемисионни зони, както казва законът", коментира за "Дневник" общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на комисията по транспорт в Столичния общински съвет Зафир Зарков.


София е сред градовете, които първи планират ограничения за влизане в центъра на най-замърсяващите автомобили. Първият подобен ринг се планира да заработи до края на годината. В други общини (Пловдив, Бургас, Перник) също има подобни идеи, но те са доста по-назад в реализацията им.


Както "Дневник" писа, година след въвеждането на екостикерите, които се поставят на автомобилите по време на годишния технически преглед, въвелата ги държавна служба - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" предприе действия за тяхното премахване. Идеята на стикерите беше да дават реална категоризация на замърсяването от автомобилите като не се разчита на техния фабричен екологичен клас (Евро 1, 2, 3 и т. н.). Аргументът е, че в хода на експлоатацията, в зависимост от изминатите километри и поддръжка на автомобилите, нивото на отделяните вредни емисии се променя.


Струваше ли си харченето: Спорът нужни ли са екостикерите за колите се подновява

© Георги Пауновски


Отделно в България масово се премахват катализаторите на бензиновите коли и филтрите за твърди частици на дизеловите, тъй като подмяната им е твърде скъпа, а връщането им за скрап носи добри приходи заради ценните метали, намиращи се в тях. Все още чести са и кражбите на катализатори, като пак заради цената потърпевшите не заменят липсващата част с нова, а си карат автомобилите без пречистващото устройство. Така, един автомобил, който по документи е Евро 4 например, което би му позволило да влиза в нискоемисионна зона, всъщност замърсява като по-ниския клас Евро 1 и би трябвало да няма право да влиза в тях.


Друг е въпросът дали избраният метод за контрол - чрез физическо залепване на стикер с чип на предното стъкло, е най-грамотното технически решение. Още преди година Комисията за противодействие на корупцията беше предупредила, че нововъведението има потенциала да доведе до неефективно изразходване на публичен ресурс и допълнително увеличава разходите за гражданите и бизнеса. Тя препоръча вместо това да се използват вече изградените системи за автоматично разпознаване на регистрационните номера, както и съществуващите решения в областта на информационните технологии.


Добри намерения


През миналата седмица Министерството на транспорта обяви, че ще поиска промяна в Наредба 32, регламентираща техническите прегледи, с която бяха въведени екостикерите. Аргументът отново е, че процедурата за получаване на стикер утежнява и забавя преминаването през пунктовете за проверка за техническа изправност и оскъпява услугата.


През миналата година депутатът Мартин Димитров от "Демократична България" също поиска екостикерите да отпаднат и определи цената им от 10 лева като квазиданък. Служебния министър на транспорта по това време Георги Тодоров обаче отговори, че лепенките трябва да останат, защото тяхната цел е да се спрат нерегламентираните практики при прегледите. "Не са единици случаите на монтиране на номера на едно превозно средство, което е в чужбина, на друго в страната, което е изправно и минава прегледа. При 2 млн. прегледа на година не може да се разчита само на системите за видеонаблюдение", поясни тогава той.


35% от колите в България са без посочен екостандарт


"Препоръката на министерството на транспорта е да се ползват евростандартите, само че над 35% от колите в България не са регистрирани с конкретния евростандарт (от който между другото зависи плащаният данък, бел. авт). Това означава тепърва да търсим механизъм за определяне кой автомобил какъв екологичен критерий покрива", коментира сега и Зафир Зарков пред "Дневник". Според него с предложението на министър Събев се спират първите наченки да има обективни проверки на автомобилите за отделяните от тях вредни емисии.


Предстои обществено обсъждане


Потърсен за коментар, пресцентърът на министерството на транспорта поясни, че тепърва предстои да се пусне за обсъждане текстът на Наредба 32. Тогава недоволните от текстовете ще имат възможност да ги атакуват с обосновани мнения и предложения. Според източници на "Дневник" в транспортното министерство не е изключено стикерите да отпаднат само като физически носител на данните, като те се "прикачат" към конкретния автомобил и при разчитането на регистрационни номер да се използват като пропуск за нискоемисионните зони. В момента обаче датчиците на общината, които ще контролират достъпа в зелените зони в централните градски части през зимата, са настроени да разпознават именно екостикерите. Друг аргумент на защитниците на лепенката е, че зимно време номерата на колите често са зацапани и няма да могат да се разпознават.


За друго намерение, целящо да намали бумащината и разходите, говори идея на министъра на транспорта Николай Събев, съобщена в петък. От пресцентъра на министерството му информираха, че той ще изпрати писмо до министъра на вътрешните работи Бойко Рашков и министъра на електронното управление Божидар Божанов с предложение МВР да направи законодателни промени и в друга наредба, означена като I-45. Целта е да се махнат и стикерите, поставяни при първоначална регистрация на автомобилите и преминаване на технически преглед. Министърът в оставка Божанов обяви още в първите дни от мандата си, че ще се работи и за отпадане на стикерите за платена гражданска отговорност.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK