Импровизираните автописти в София обещават още тежки катастрофи

Част от тестовата отсечка на Бул. "Черни връх" с кръстовище, на което стана инцидента

© Георги Кожухаров

Част от тестовата отсечка на Бул. "Черни връх" с кръстовище, на което стана инцидента



Булевардът се използва като писта от водачи на мощни автомобили. На сигналите до "Пътна полиция" реакция няма. Това казаха живеещи на бул. "Черни връх" след тежката катастрофа във вторник вечерта, при която минаващ на червено автомобил катастрофира и предизвика смъртта на намиращи се на тротоара млади жени.


Публична тайна е, че в София има десетина пътни отсечки, които се използват като места за тестване на ускорение и максимална скорост на мощни автомобили. На практика почти всеки квартал има такава улица или булевард.


Не са рядкост и импровизираните гонки, когато на такова място се окажат повече от един нереализиран автомобилен състезател. И тук не става дума за Околовръстното, Северната скоростна тангента и други улици, минаващи през сравнително слабонаселени територии, където няма кръстовища, а за пътни отсечки в централните зони на града, по които ежедневно минават хиляди шофьори и пешеходци. По част от тях радари се поставят, но предимно денем, а не и нощем, когато стават състезанията, други пък сякаш не съществуват за контролните органи.




Едно от любимите места на т. нар. автоджигити е бул. "Цариградско шосе" между Орлов мост и Околовръстния път.

© Надежда Чипева, Капитал

Едно от любимите места на т. нар. автоджигити е бул. "Цариградско шосе" между Орлов мост и Околовръстния път.


Едно от любимите места на т. нар. автоджигити е бул. "Цариградско шосе" между Орлов мост и Околовръстния път. Отсечката е с две активни ленти в посока, плюс буслента, почти изцяло права, с няколко леки завоя и добро състояние на пътната настилка. Камери за скорост тук се виждат рядко. Стационарни вече няма - преди време за кратко се появи една в района малко след хотел "Плиска", но от нея вече няма и спомен.


Мобилни камери също се слагат рядко, като предпочитано място за монтирането им е финалната част на скоростната отсечка (след разклона за "Дружба"), където жилищни сгради няма, но пък има няколко ограничения от 50 и 60 км/ч и нормата със снимките за смяната се изпълнява бързо.


Готова писта е и бул. "България" от НДК до Околовръстното.

© Цветелина Белутова, Капитал

Готова писта е и бул. "България" от НДК до Околовръстното.


Готова писта е и бул. "България" от НДК до Околовръстното. Началото е с плавен завой, следва права, отново плавен завой и дълга права. Мощни автомобили и мотоциклети огласят кварталите от двете страни на булеварда рано сутрин, късно вечер и през почивните дни, когато трафикът е рехав. От две години живея в района - пост на "Пътна полиция" с радар не съм видял, поне в частта до бул. "Гоце Делчев", която е най-приятна за каране. Опасното в случая е, че "пистата" се пресича от няколко оживени булеварда ("Иван Гешов", "Гоце Делчев", "Тодор Каблешков"), като включването или пресичането на "България" трябва да става много внимателно, предвид летящите с над 100 км/ч състезатели.


За бул. "Черни връх" вече стана дума. От НДК до разклона за хотел "Маринела" си е прекрасна права, а екстра е наклонът, защото далеч по-приятно да усетиш как мощният автомобил изобщо не го отчита. Голямото кръстовище при хотел "Хемус" обаче убива ускорението, а както се видя във вторник, не са малко шофьорите, които просто прелитат през него без да се съобразяват със сигналите на светофара.


Картата на "Дневник" показва как е станала катастрофата, причинена от бившия футболист Георги Семерджиев, който е издирван за криминални прояви и има над 50 регистрирани пътни нарушения:



Булевардите "Данаил Николаев" след Сточна гара в посока телевизионната кула и продълженията му "Ситняково" и "Пейо Яворов" са майсторска отсечка, сравнително остри завои не липсват, а преди стационарната камера на телевизионната кула е място за тест на възможностите са спирачките. Минава се с 50-60 и следва ново ускорения до финала на отсечката при бул. "Черни връх". Плюс е, че голямото кръстовище е само едно - при румънското посолство. В интерес на истината тук камери се поставят сравнително често, не и в малките часове на нощта обаче, когато е работното време на "пистата".


Преди стационарната камера на Телевизионната кула е място за тест на възможностите са спирачките.

© Анелия Николова

Преди стационарната камера на Телевизионната кула е място за тест на възможностите са спирачките.


В другата посока бул. "Сливница" също е приятно място за развиване на високи скорости, особено след като се преминат няколкото големи кръстовища (с бул. "Христо Ботев" и ул. "Опълченска").


Бул. "Драган Цанков" от бул. "Евлоги Георгиев" до Студентски град също привлича тестовите пилоти на мощни автомобили. Началото е хубава права със сериозен наклон, след кръгово, където е въпрос на чест да бъде мината с най-високата възможна скорост, отново права, плавен завой. Забавното е, че състезателите минават на метри от седалището на столичната Пътна полиция. Въпреки това и тук камери се виждат рядко.


В "Дружба" гонките стават на бул. "Асен Йорданов", в "Овча купел" по бул. "Президент Линкълн" или най-новото попълнение сред "пистите" - "Монтевидео". В "Люлин" с имат бул. "Тодор Александров", в "Младост" - "Александър Малинов", в "Левски" - "Владимир Вазов", в "Хаджи Димитър" - "Резбарска" и т.н., и т.н. Тези места са публична тайна, за проблема се говори след поредния тежък инцидент, но за разлика от истинската война, при необявената война по пътищата тук пролятата кръв не води до изводи и мерки.


След катастрофата на бул. "Черни връх" при хотел "Хемус" от Института по пътна безопасност, начело на който е един от бившите шефове на КАТ-София Богдан Милчев, съобщиха, че през последните няколко месеца всяка вечер в София стават средно около 20 пътнотранспортни произшествия. Това е около два пъти повече, отколкото в предишни години.


В същото време екипите, които контролират безопасността на движението през нощта в централната градска част, са не повече от два при необходими поне 12 за ефективен контрол. Останалите са разпределени на изходите на трите автомагистрали, като четири екипа обикалят града, за да документират пътнотранспортните произшествия. Стационарни камери на нови места в града не са монтирани повече от двадесет години.


"Дневник" призовава читателите да изпращат сигнали до редакцията за подобни опасни практики не само в София, но и в други градове на [email protected] или във форума под статията.


Какво се знае за катастрофата с две жертви от вторник вечерта и кой я причини четете тук.
Как беше задържан издирваният шофьор, причинил смъртта на две жени - тук


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK