Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"

Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"

© Рено



Дъстър" е един от най-популярните модели на "Дачия" и от лансирането си през 2010 година до момента има над 1 млн продажби. Това е над една четвърът от всички поръчки за румънската марка. Наскоро дебютира второто поколение на автомобила, а външният дизайн на колата е дело на българина Eмануил Клисаров.


Роден през 1980 години в София, през 1989 година, заедно със семейството си, се оказва във Виена, за да се установи две години по-късно в Монреал, Канада. Попитан какъв е бил първият автомобил, които е нарисувал, не скрива, че това е бил един от ратраците (машините за подготовка на пистите) на Витоша. Вече в чужбина, където автопаркът е доста по-пъстър от този в България в края на 80-те, започва да скицира и автомобили. Увлича се да рисува и самолети.


Пътят до дизайнерския център на "Рено"


Спомня си, че още в гимназиалните му години, всичките му учебници са пълни с малки скици. Усетил, че рисуването и техниката са нещото, което го влече, записва индустриален дизайна в университета Монреал. Следва включване в програма за обмен с Transportation Design, Strate College Designers, в Иси Ле Мулино, Франция, който е специализиран в областта на автомобилния дизайн.

Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"

© Рено


Още докато учи Клисаров стажува в дизайнерското студио на "Пежо Ситроен", а дипломната му работа е спонсорирана от "Дженерал мотърс". След като завършва през май 2007 година, за кратко стажува и в канадския производител на богат набор транспортни машини "Бомбардие". Така се стига до ноември 2007 година, когато е взет на работа в новосъздадения дизайнерски център на "Рено" и "Дачия" в Букурещ, Румъния.


Ракетата носител




Добрата му работа в екипа, създал последното "Рено Сеник" през 2012 година, му осигурява трансфер в дизайнерския център на Рено" на позиция старши дизайнер на екстериора. Неговите първоначални скици на второто поколение на "Дачия Дъстър" са избрани сред тези на 19-те негови колеги, работещи по външния вид на колите на "Рено" и "Дачия".


Като най-любопитен момент от работата по външния вид на "Дъстър" посочва, че в задачата изрично е било посочено, че автомобилът трябва от пръв поглед да се разпознава като "Дъстър", тъй като визията на първата генерация на модела е много добре приета и продажбите растат всяка година.

Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"

© Рено


Това е и причината при скицирането на версията на колата, която е най-близко до серийния модел, да се откаже от една своя любима форма на прозорчето зад задната врата. "Не беше достатъчно дъстърско", коментира с усмивка Клисаров на среща с български журналисти в петък.


Той не скрива, че още със започването на всеки нов проект взима предвид досегашният дизайнерски език на конкретната марка - "Рено" или "Дачия" и развихря въображението си в тази своеобразна рамка. Важното за един дизайнер е да може да се адаптира към компанията, за която работи", посочва още Клисаров.


Виждането му за бъдещето на болидите от Формула 1


На въпрос какви коли рисува за удоволствие, в свободното си време, посочва, че като всеки автомобилен дизайнер предпочита спортните модели. Пада си и по кабриолети. В последните години обаче забелязва, че все повече скицира несъществуващи автомобили за екстремен офроуд.


Причината може би се крие в това, че рисува спортен автомобил по работа. Това е впечатляващият прототип R.S. Vision 2027, който представлява своеобразен поглед към бъдещето на болидите във Формула 1.

Една от скиците на концептуалния болид "Рено Ер Ес Вижън 2027".

© Рено

Една от скиците на концептуалния болид "Рено Ер Ес Вижън 2027".


При него основното изискване е да осигурява максимален контакт между пилот и публика. За целта колата е прозрачна, каската на пилота пък осигурява отличен поглед към гримасите на лицето му. Добрата аеродинамика също е ключова за болида на бъдещето.


Дизайнът като екипна работа


Говорейки за ежедневната си работа Емануил Клисаров посочва, че обикновенно работи едновременно по няколко модела – един на който той е основен дизайнер и по няколко на свои колеги. Тук е моментът, в който уточнявма, че в дизайна на един автомобил има много екипна работа. При създаването на втората генерация на "Дъстър" например, в работата се включва и създателя на първото поколение на автомобила - монголецът Ерде Тунга.

Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"

© Рено


В отговор на въпрос Клисаров уточни, че обикновенно от идеята за създадаването на даден модел, до представянето му на поредния автосалон, дизайнерската работа е около една година. Поглед поне пет година напред пък хвърлят концептуалните модели. Клисаров не се нае да прогнозира в какво посока ще върви автомобилният дизайн вбъдеще, като уточни, че той много зависи от технологиите, които ще влязат в автомобилите в следващите години.


Търсят се визии с най-голям шанс да се харесат


Според него като цяло автомобилната индустрия се движи с малки крачки, защото инвестициите са големи и по отношение на дизайна се взимат сигурни посоки, които има най-голяма вероятност да се харесат на купувачите. В това отношение Клисаров посочва, че прекият му началник – шефът на дизайнерските центрове Лоурънс ван ден Екер има невероятен усет.

Екипът, отговорен за външния дизайн на "Дачия Дъстър".

© Рено

Екипът, отговорен за външния дизайн на "Дачия Дъстър".


За автомобилния дизайн Клисаров споделя, че това е дизайн на милиметрите, защото с минимално преместванате на централната линия на колата или позицията на предния прозорец, да речем, коренно променят излъчването.


Счетоводители и инженери срещу дизайнери


Не се стърпях и го попитах, доколко счетоводителите и инженерите в автомобилните концерни "подрязват крилата" на дизайнерите, като не приемат техни идеи, само защото биха били скъпи или трудни за реализация.


"По принцип за дизайнера, всички извън дизайна го спират. Но човек трябва да е реалист и да има по-обща гледна точка. В крайна сметка, всеки отдел търси най-доброто за фирмата. Финансовата рестрикция е много важна, защото зависи колко пари имаш да инвестираш. Инженерите също са важни. Всеки от тях е в моята ситуация и всеки се опитва да даде най-доброто от себе си", измъква се тактично Емануил Клисаров.

Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"

© Рено


Той все пак обобщава, че няма остър конфликт между дизайнери и инженери, а често заради дизайна има напредък и в инжинерните разработки. За Клисаров обаче най-важното е заради индустриализацията да не се загуби емоционалността на автомобилите.


Да запазиш емоцията до шоурума


"Колата е много специфичен емоционален продукт. Във финалният продукт се пренася част от емоцията на първоначалните скици, но се стремим да запазим част от емоцията до финалната версия", допълва Клисаров.


Разбира се, нямаше как да не попитаме Емануил кой автомобил за него е извор на вдъхновение. Вместо да посочи някой от моделите от 50-те и 60-те години, които поне по мое виждане са любими на колегите му, той беше категоричен, че това е "Рено ДеЗир". Появил се през 2010 година това е първият проект на главният дизайнер на групата Лоурънс ван ден Екер.

Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"

© Рено


"Тази кола е в нашето студио. Дори днес, когато минавам покрай нея, тя ме впечатлява, откривам нови неща", посочва Емануил Клисаров. Харесва и концептуалното "Рено Трезор", но смята, че по него могат да се направят подобрения.


Попитахме Клисаров доколко заплащането му зависи от това дали даден модел е финансов успех, или не. Има малки бонуси, но не са нещо особено, за съжаление не ми дават процент от приходите от модела, допълва с усмивка той и потрива ръце, като си представя колко би получил от "Дъстър".


Поинтересувахме се и дали, след като е създал сегашната версия на автомобила, автоматично му се пада честта да направи и фейслифта след няколко тодини. Емануил Клисаров уточни, че и за тези промени се избира проект с конкурс, като отново ще се конкурира със съседите си по бюро. За работнта атмосфера в дизайнерския център на "Рено" и "Дачия" казва, че конкуренция има, но тя не е свирепа.


На финала, попитахме Емануил Клисаров каква кола кара в момента. "Бих искал да покарам новият "Дъстър", видях че отвън има един. Иначе дойдох с метрото", беше неговият отговор.

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3400 Неутрално

    Има малки бонуси, но не са нещо особено, за съжаление не ми дават процент от приходите от модела
    _____________
    Още един прекрасен човешки ресурс за нуждите на глобалните корпорации!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Няма как всичко това да му се получи , ако беше останал в БГ.

    4itatel
  3. 3 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3092 Неутрално

    От България, през Виена за Монреал, оттам по обратния път - Франция и накрая Румъния, където прави френски коли заедно с монголски колега. Това е светът в момента, а българският свят се състои от Динко, Корнелия Нинова, Джамбазки, Бареков, два шамара който дойде и съответно икономиката - до поръчка да се доберем, еврофонд да усвоим, субсидийка да заявим, горица да изсечем, скрап да нарежем....Това ни е таванът в момента, човек не може да надскочи собствената си сянка.

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  4. 4 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    До коментар [#3] от "cinik":

    Добре си описал милата ни родна картинка. Усвояване, усвояване, усвояване, резане, сечене, ресурче некво да докопаме...след нас потоп.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  5. 5 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Браво на този млад българин!

  6. 6 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#1] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    по-добре да конструира чушкопеци за развитото социалистическо общество, нали...

    Birds of a feather flock together.
  7. 7 Профил на praseta_mezeta
    praseta_mezeta
    Рейтинг: 396 Неутрално

    До коментар [#3] от "cinik":

    Наистина много точен коментар, и за жалост шепата останали тук инженери,лекари,програмисти и други хора с актуални и търсени професии,не успяват достатъчно бързо да ни изкарат от блатото на икономиката тип "третия свят"

    Не ми се коментира и нелеката съдба на предприемачите, които ако нямат партийни връзки,са в страшния капан на корупцията в държавата и нелоялната конкуренция.....
    Както обича да казва братовчед ми:Най-страшното е да ти потръгне бизнеса,защото започват да идват едни хора и да искат.

  8. 8 Профил на posledno10
    posledno10
    Рейтинг: 384 Любопитно

    Хм... И как ще завива този концептуален болид - с предни колела, плътно залепени до тези спойлери/престилки/въздухозаборници три в едно...

  9. 9 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#7] от "praseta_mezeta":И бъди сигурен,че братовчед ти е много прав!

  10. 10 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    До коментар [#8] от "posledno10":

    Оооо пич, това хората са го измислили много отдавна. Ти виждаш само едната страна на спойлера, представи си това което не виждаш. Жокер, спойлера сключва остър ъгъл спрямо повърхнината която виждаш. Има ли нещо неясно в обяснението ми?

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  11. 11 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 418 Гневно


    "Роден през 1980 години в София" ...

    Дневник, наемете ГРАМОТНИ сътрудници, че ме ядосвате вече !!!


  12. 12 Профил на posledno10
    posledno10
    Рейтинг: 384 Любопитно

    До коментар [#10] от "tsyrvulan":

    Това го знам, благодаря все пак за обяснението. Сега се вгледай и виж как спойлерът продължава в цяла плоскост, заставаща между колелото и корпуса на болида (отпред вдясно се вижда добре). Скицата от блога на самия дизайнер показва още по-добре https://4.bp.blogspot.com/-XM6NsAtbw4M/WPdbzLArxdI/AAAAAAAADWs/ZTu_q3ct0S8kuD3qZ7gFVS8nZsIwV-ghgCLcB/s1600/020.jpg - вижда се отгоре. Излиза, че за да не опре корпуса, колелото трябва да завива заедно със спойлера, не че и това го няма :)
    В крайна сметка, от останалите скици на сайта на Емануил Клисаров се вижда, че тази идея е отпаднала във финалния модел и нещата изглеждат другояче https://2.bp.blogspot.com/-tqkwE2a11TI/WPddhzCEYpI/AAAAAAAADXg/WF6JYxMFRr8soWacPHvc7dlFMwv_RYBrQCLcB/s1600/LK01_020_247_SILHOUETTE.jpg

  13. 13 Профил на Светлозар Колев
    Светлозар Колев
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#1] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Светът и хората главолвмно се променят.Българския комунист - никога.

  14. 14 Профил на Denis Stoyanov
    Denis Stoyanov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#3] от "cinik":Наистина много точен коментар, и за жалост шепата останали тук инженери,лекари,програмисти и други хора с актуални и търсени професии,не успяват достатъчно бързо да ни изкарат от блатото на икономиката тип "третия свят"Не ми се коментира и нелеката съдба на предприемачите, които ако нямат партийни връзки,са в страшния капан на корупцията в държавата и нелоялната конкуренция.....Както обича да казва братовчед ми:Най-страшното е да ти потръгне бизнеса,защото започват да идват едни хора и да искат.
    —цитат от коментар 7 на praseta_mezeta


    Най-често предприемачите, програмистите, инженерите и т.н. не работят с българи. Това е тайната на успеха. Повярвай ми, българин за клиент не искаш. Това е най-мърморещото, най-знаещото същество на планетата. "Ама той съседа продава в интернет и го прави така, значи и при мене ще стане така. Защо да не стане така? Ами... защото съседа ти продава детски дрехи, а ти авточасти..."

  15. 15 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    Разбира се, браво на кадърния ни сънародник!
    Поздравления и пожелания за следващи още-по-впечатляващи успехи.
    В същото време искам да кажа, че самото акцентиране на "български" успехи от този род издава известна комплексираност - все едно е някакво изключение българин да може и дори да успява.
    Българите винаги са излъчвали значителен брой кадърни успяващи хора, за които никой не вдига шум, но те имат своята висока човешка стойност.
    Ето например на римското летище Фиумичино "Леонардо да Винчи" има наистина впечатляващ монумент на гениалния тосканец от ... Асен Пейков.
    Даровит и успяващ българин е нещо в реда на нещата в крайна сметка!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  16. 16 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    Мога да свидетелствам, че френската полиция на север от Париж (Пикардия) се движи с учудващо голям брой коли Дачия-Дъстър, полицейска версия.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  17. 17 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Има малки бонуси, но не са нещо особено, за съжаление не ми дават процент от приходите от модела_____________Още един прекрасен човешки ресурс за нуждите на глобалните корпорации!
    —цитат от коментар 1 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    Ами, по-добре за глобалните корпорации, а пък те за потребителското общество отколкото за некой комуноиден сатрап.

  18. 18 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4232 Неутрално

    От България, през Виена за Монреал, оттам по обратния път - Франция и накрая Румъния, където прави френски коли заедно с монголски колега. Това е светът в момента, а българският свят се състои от Динко, Корнелия Нинова, Джамбазки, Бареков, два шамара който дойде и съответно икономиката - до поръчка да се доберем, еврофонд да усвоим, субсидийка да заявим, горица да изсечем, скрап да нарежем....Това ни е таванът в момента, човек не може да надскочи собствената си сянка.
    —цитат от коментар 3 на cinik


    Колко жалко, че мошениците и сметкаджиите на дребно завзеха България!
    А имаше хора които да мечтаят.....и сега ги има само дето не им дават да поемат въздух с цели гърди!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  19. 19 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 848 Неутрално

    Той е канадец, роден в България.
    Какво неговата родна България е направила за него, как го е възпитала и на какво го е научила?

  20. 20 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4232 Неутрално

    ....Българите винаги са излъчвали значителен брой кадърни успяващи хора, за които никой не вдига шум, но те имат своята висока човешка стойност. Ето например на римското летище Фиумичино "Леонардо да Винчи" има наистина впечатляващ монумент на гениалния тосканец от ... Асен Пейков.Даровит и успяващ българин е нещо в реда на нещата в крайна сметка!
    —цитат от коментар 15 на Торбеш


    Това не се харесва на Волгин и неговите кукловоди от Москва!
    Те не желаят ние българите да се чувстваме свободни и независими.
    Не желаят сами да си решаваме проблемите, а те да ни казват кое е правилно и кое не е!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  21. 21 Профил на Явор Рг
    Явор Рг
    Рейтинг: 264 Неутрално

    "Дъстър" има чудесен дизайн. Отлична работа.
    Хем дискретен и ненатрапващ, хем пък привлекателен и запомнящ се.
    Поздравления за момчето.

    Единствено "Nissan" Juke ми харесва повече.

    .
  22. 22 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    От България, през Виена за Монреал, оттам по обратния път - Франция и накрая Румъния, където прави френски коли заедно с монголски колега. Това е светът в момента, а българският свят се състои от Динко, Корнелия Нинова, Джамбазки, Бареков, два шамара който дойде и съответно икономиката - до поръчка да се доберем, еврофонд да усвоим, субсидийка да заявим, горица да изсечем, скрап да нарежем....Това ни е таванът в момента, човек не може да надскочи собствената си сянка.
    —цитат от коментар 3 на cinik


    ++++

  23. 23 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    До коментар [#1] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":Светът и хората главолвмно се променят.Българския комунист - никога.
    —цитат от коментар 13 на Светлозар Колев


    Българския комунист е чугун, още поета го е загатнал - не човек а желязо.

  24. 24 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    [quote#20:"Храбър"][/quote]

    ++++++

  25. 25 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3987 Неутрално

    "Още един прекрасен човешки ресурс за нуждите на глобалните корпорации!"

    А, нали?

    А колко по-патриотично щеше да бъде, ако си беше останал тук да изпълнява петилетния план в ТПК "Вела Пеева"...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  26. 26 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3987 Неутрално

    До коментар [#3] от "cinik":

    "Това е светът в момента, а българският свят се състои от Динко, Корнелия Нинова, Джамбазки, Бареков..."

    ... Карабастуна, който громи немските коледни базари като предателство към българщината (клането на прасета пред блока), пожизнено безработния Т'Анус, който чака другаря Си да му открие отново държавния завод, и пр. злобни лузъри.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  27. 27 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3024 Неутрално

    Браво на момчето!

    Gunter glieben glauchen globen
  28. 28 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#8] от "posledno10":

    като танк-ако завива налево-блокира левите колелета.надесно-десните. тъмън нема да има голям радиус на циркулация.

  29. 29 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    Нещото което натъжава е че такива проекти и начинания не се случват у нас...знаем защо ,и все пак дано един ден в близко бъдеще да има подобни новини на наша земя...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  30. 30 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    Има малки бонуси, но не са нещо особено, за съжаление не ми дават процент от приходите от модела_____________Още един прекрасен човешки ресурс за нуждите на глобалните корпорации!
    —цитат от коментар 1 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

    Сетих се за един стар виц: Американец, французин и българин гледат самолет във въздуха.
    Американецът: ех, каква техника, Французинът: еь, какъв дизайн.
    Българинът: ей, да вземе да падне, какъв сеир ще гледаме.
    ----------------
    Браво на момчето! Винаги се радвам на успели българи. Те само доказват, ако не ни беше сполетяла червената източна чума, къде щяхме да стигнем.

  31. 31 Профил на choKo
    choKo
    Рейтинг: 492 Неутрално

    "Роден през 1980 години в София" - не е ли по-скоро: Роден през 1980 годинА в София?

  32. 32 Профил на Dante integra
    Dante integra
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Къде дизайнът и геометрията нямам никакви претенции.
    Ама Дачия напълно развалиха двигателите на новите модели.
    За такава кола трябва бензинов атмосферен двигател 2-2.5 и ще е супер.

  33. 33 Профил на parasit
    parasit
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Браво на него, макар Дачията да не точно повод за гордост.
    Минава за кола.. ама на изток от шенген.

  34. 34 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Българинът, който създаде "Дачия Дъстър"!

    Не е първия нито последния за сега, който се е наредил сред vip BG! Признат в чужбина и за това се говори за него? Дано да има повече такива млади хора, които да се върнат и да "оправят милата ни татковина", че с това усвояване на което му се вижда края съвсем ще се затрием!

    До коментар [#4] от "tsyrvulan":
    ...Усвояване, усвояване, усвояване, резане, сечене, ресурче некво да докопаме...след нас потоп.

    А стабилността къде я забрави?!!!

  35. 35 Профил на gavrilov
    gavrilov
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Има малки бонуси, но не са нещо особено, за съжаление не ми дават процент от приходите от модела_____________Още един ц за нуждите на глобалните корпорации!
    —цитат от коментар 1 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    Много симптоматичен коментар. Ако си беше стоял в къщи, дали щяхте да го припознаете като "прекрасен човешки ресурс" ? Щяхте да му подхвърлите 800 лева/месец, колкото получават професорите в БАН?

  36. 36 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    Аз мисля че не е лошо добре образовани БЪлгари с опит и пари в чужбина да започнат да изкупуват цели запустели селца извън София. Необходимо е само да е близко до свесен път, да има постоянно ток, вода и канализация. Такива села с по десетина бабки би трябвало да се изкупуват тихо. След което собствениците да си изберат кмет и охрана. Да се погрижат за бабките да си доживеят старините в мир и спокойствие. Не е чак толкова трудно да се обновят обществените сгради. Всяко село имаше нещо като училище или читалище и хоремаг. Ако се съверат 5 до 10 съдружници с пари могат да контролират всичко в едно такова място. Могат да се отворят софтуерни компании, компании които да се занимават с дизайн или интернетни услуги. За този тип бизнес не е необходимо да точно в града. Необходим ти е само един бърз интернет.
    При положение че нямаш местен кмет селяндур и полицай дирибей това може да се направи. ПОвечето изоставени села нямат такава властова структура. Тогава новите хора си избират кмета и охраната и може да се направи нещо близко до гейтед (затворено) селце където да не могат да нахлуват римляни или нашенцки селски бабаити. Където да можеш да си отгледаш децата тихо и мирно. Сега с интернета образованието до 8ми клас не е пороблем.
    Данъчната политика в БГ не е лоша ако не трябва да се занимаваш с местни бюрократи. Ако ги елиминираш и си създадеш затворена структура от съмишленици където комунистически простаци да не могат да припарят ... може и да се получи нещо.
    Лошото е че няма и едно поколение Българи в чужбина. Дори тези които сме се махнали отдавна все още имаме горчив вкус в устата от Соца и овчия народ. Но съм сигурен че няма да мине много време преди хора да се опитат да използват сравнително хубавата природа и чистота извън градовете в България. Такива места има доста по света ще станат реалност и в България. Тогава ще има оазиси и за тези подтиснати българи които не могат да имигрират по разни причини но пък и не искат да са мутри и част от мутренската култура. Има много такива хора в България. За сега им пречи страха да се махнат от шибаните градове.

    California Über Alles
  37. 37 Профил на leon555
    leon555
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#3] от "cinik":


    От България, през Виена за Монреал, оттам по обратния път - Франция и накрая Румъния, където прави френски коли заедно с монголски колега. Това е светът в момента, а българският свят се състои от Динко, Корнелия Нинова, Джамбазки, Бареков, два шамара който дойде и съответно икономиката - до поръчка да се доберем, еврофонд да усвоим, субсидийка да заявим, горица да изсечем, скрап да нарежем....Това ни е таванът в момента, човек не може да надскочи собствената си сянка.
    —цитат от коментар 3 на cinik


    Именно това е основната причина, поради която много българи се пръждосахме от България. Тази, а не непременно парите и боклуците, които може да се купят с тях. Задушавало ни е присъствието на споменатите, а и на много други герои на прехода и същевременно безсилието ни да променим нещо съществено в България.

    "Не подозирайте зла умисъл там, където всичко може да се обясни просто с глупост." Бърнард Шaa
  38. 38 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 227 Неутрално

    До коментар [#36] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Много добър план. Има само един проблем, тоест два.
    Местните и бъкел не знаят чуджи езици, а Интернета се свежда до Google и vbox7 за пускане на Trepni на Цеца. Другото, което поне някаква езикова гимназия е завършило, отива НА София и с пушка не можеш да го върнеш обратно на село. По скоро е склонен да превърне НА Софията в Село, отколкото да си помисли, че пак трябва да се върне на външната тоалетна, откъдето е дошъл.

    Браво на човека, комплименти, дозайна му е страхотен , но от картинката до оригинала има ОГРОМНА ралика. Скицата му и концепта са страхотни, но реално с е еполучило едно евтино гоМно.
    Тия дачия няма ли да започнат да Слагат 2.0Т

  39. 39 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    До коментар [#38] от "Matematiks":

    Не си ме разбрал. Аз нямам предвид хора от България да го направят. В БЪлгария образованите хора нямат пари. Нормално е тези които са на село или в малки градчета да си търсят работа в София. Не са виновни хората за това.
    Селце от тип Gated Community може да се направи амо от хора от чужбина с пари и без мераци да са в София. Има селца с по 2, 3 баби в които спокойно можеш да изкупиш всички къщи за €100,000 - €200.000 заедно с читалището. 3, 4 човека могат да го направят това без драма. Но трябва да искат да живеят там и да направят бизнеси. Веднъж като се облагороди и оправи после парцелите и къщите се продават по единично с печалба и така си връщаш първоначалната инвестиция. Но когато имаш контрол върху всичко можеш да избираш на кой да продаваш. Ако привлечеш два три s/w startups това са ти поне 10 семейства = 10 къщи. Вече имаш гръбнака на едно ново село. Замо че този път без мутри и мутреси и внуци на комунистически лидери.
    В един момент и хората в България ще разберат че е по-хубаво да живееш в спокойно предградие вместо в София. А ако в процеса помогнеш и на 20-30 свестни семейства на инженери, лекари или учители да се приютят в такова място .... какво по-хубаво?

    California Über Alles
  40. 40 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1108 Неутрално

    Е после не ме питайте защо децата и внуците ми заминаха.Ние си играем на Курнелия и Волгине-те хората си строят бъдещето.Идва моментът,когато в милата ни родина ще останем само пенсионери с чугунени глави-преобладаващо и миризливи цигани.И руски агенти.

  41. 41 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1578 Неутрално

    До коментар [#39] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    То вече има такова гейтед комюнити в София. Цените са доста високи, но явно има пазар.

    Иначе и аз съм фен на селата и това, което предлагаш и на мен ми е хрумвало. Ти защо не се опиташ? Може да е хем печеливш, хем социален проект. По принцип аз бих участвал в подобно начинание.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  42. 42 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1578 Неутрално

    До коментар [#41] от "Николай Николов":

    Ето статия за това гейтед комюнити: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2017/12/27/3102009_parkut_v_kraia_na_grada

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  43. 43 Профил на Jeunesse
    Jeunesse
    Рейтинг: 420 Разстроено

    Тъжна история... Като се позамисля, това е съдбата на всички способни и за съжаление успешни в чужбина млади българи - ТЕРМИНАЛ 2!

    that`s all folk




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK