БМВ инвестира 1 млрд. евро в завод в Унгария

БМВ инвестира 1 млрд. евро в завод в Унгария

© БМВ Груп



БМВ Груп" обяви, че ще разшири производството си в Европа, като изгради в новия център да се сглобяват 150 хиляди коли на година, съобщиха от компанията. Заводът, който се очаква да заработи през втората половина на следващата година, ще създаде около 1000 нови работни места.


Това ще е първият нов завод в Европа на БМВ от близо 20 години насам. От компанията отбелязват, че след инвестициите в Китай, Мексико и САЩ са решили да обърнат поглед и към Европа.


"Разширяваме мощностите си в Европа, за да запазим баланса в производството между Азия, Америка и родния ни континент", коментира председателят на борда на директорите на БМВ Харалд Крюгер. Той допълва, че за "БМВ Груп" Европа е най-големият производствен център, като през тази година концернът ще инвестира 1 млрд. евро и в модернизацията на заводите си в Германия.

БМВ инвестира 1 млрд. евро в завод в Унгария

© БМВ Груп


Парите ще се използват за подготовка на мощностите за сглобяване на електромобили и хибриди. Членът на борда на директорите на БМВ АГ с ресор производство Оливър Зипсе посочва, че в бъдеще всеки завод на групата ще бъде снабден с нужното оборудване за производство на екологични модели. Такъв ще бъде и заводът в Унгария, допълва Зипсе.




Европа е най-важният пазар на "БМВ Груп", като през миналата година близо 45% от продажбите, или 1.1 млн. бройки, са реализирани на Стария континент. До юни тази година в Европа са доставени 560 хиляди коли, което е ръст от 1.2%.


Производството на автомобили формира 21% от БВП на Унгария


Изборът на Дебрецен като място за новия завод от БМВ груп обясняват с добре развитата инфраструктура и удобното от логистична гледна точка местоположение. Освен това в района имало квалифициран персонал.


Плановете са заводът в Дебрецен да е най-екологичният, най-гъвкавият и най-автоматизираният за групата. БМВ става поредният голям производител със свой завод в Унгария.


В момента в страната се сглобяват автомобили "Мерцедес", "Ауди", "Пежо" и "Ситроен", както и "Сузуки". Миналата година общото производство е на стойност 29.45 млрд. евро, което е 21 на сто от БВП на Унгария.

Коментари (89)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BlueBoss
    BlueBoss
    Рейтинг: 339 Неутрално

    Видими резултати :)
    21% от БВП на Унгария срещу колко в БеГе?
    Тиквоч - що проспа инвестицията на швабите? Меркелчето не ти ли казА?

  2. 2 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    Чакайте сега-нали Орбан е крайно десен национал популист.Защот такав фирма като БМВ инвестира 1 милиард в държава,управлявана от такъв човек.

  3. 3 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#2] от "musashii":

    Шот са прости сигурно :) :) :)
    Щото знаят че там дето няма мулти култи, няма терористични актове!

  4. 4 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3459 Неутрално

    това при лошия популист и корумпиран диктатор Орбан ли ? изгони Сорос и фондациийки и БМВ , "Мерцедес", "Ауди", "Пежо" и "Ситроен", както и "Сузуки" сами ще дойдат . БВП 124 млрд долара .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  5. 5 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#2] от "musashii":

    Орбан е автомобилен манияк и прави всичко възможно да се отварят нови мощности.
    Унгария има най-ниският данък печалба в Европа = 9% , както и сравнително евтина работна ръка.

    Стратегията на Орбан е следната:

    - гони чужденците в области, които могат да бъдат движени от унгарци: банки, телеком, ВиК, енергоснабдяване, търговия

    - привлича чужденци в области, които унграците не могат сами: машино- и автомобилостроене, електроника, софтуер

  6. 6 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално



    От $103млрд. общ унгарски експорт, $28млрд. отиват за ФРГ.
    На второ място за Румъния = $5млрд.

  7. 7 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#2] от "musashii":Орбан е автомобилен манияк и прави всичко възможно да се отварят нови мощности.Унгария има най-ниският данък печалба в Европа = 9% , както и сравнително евтина работна ръка.Стратегията на Орбан е следната:- гони чужденците в области, които могат да бъдат движени от унгарци: банки, телеком, ВиК, енергоснабдяване, търговия- привлича чужденци в области, които унграците не могат сами: машино- и автомобилостроене, електроника, софтуер
    —цитат от коментар 5 на Нинов


    То и нашият премиер е автоманиак-даже сам кара автомобилите на НСО.Ама най-много да дойде завод за кабели или авточасти.А и българският данък печалба е 10 процента.Плюс 10 процента плосък данък,който на практика се плаща от работодателя.Ама не идват пущините.

  8. 8 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 866 Неутрално

    БМВ инвестира там, където сглобяването на автомобили НЕ Е екзотика (Мерцедес, Сузуки, Ситроен) ... където ВЕЧЕ има кадри и утъпкана логистика точно за този тип бизнес ... ... По същата логика у нас инвестират поддоставчици предимно от ниския сегмент - кабели, седалки, маркучи, алуминиеви отливки ... Ако все пак някой се навие да сглобява автомобили тук - със сигурност няма да са БМВ или Порше.

  9. 9 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#7] от "musashii":

    Баце си пада повече футболист и по-малко автоманиак.

    Унгария просто си е друга бира.
    Все пак тя е била в Автроунгарската империя.

    За пръв път я видях през 1976 год. та още тогава бяха ехе на съвсем друго ниво като частна инициатива. Даже може да се каже, че след промените останалите соц.страни наваксаха доста повече в сравнение с унгарското развитие, тоест през 1990-те години унгарците изядоха голямата си преднина от техния "Гулаш-Социализъм".

  10. 10 Профил на dgerald
    dgerald
    Рейтинг: 722 Неутрално

    КЗК не им е разрешила в България.

  11. 11 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8227 Неутрално

    Борисов да отива при Орбан да пита как го прави. Той с него само за имигранти си говори.

  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8227 Неутрално

    Борисов да отива при Орбан да пита как го прави. Той с него само за имигранти си говори.

  13. 13 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 832 Неутрално

    До коментар [#3] от "bretschneider":

    По принцип най - вече защото има скоростна жп линия през Австрия за Германия, близост до пазари и удобна логистика( в сравнение с другите от източния блок). Орбан морбан и Сорос не играят роля.

  14. 14 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    До коментар [#2] от "musashii":Шот са прости сигурно :) :) :) Щото знаят че там дето няма мулти култи, няма терористични актове!
    —цитат от коментар 3 на bretschneider


    Така е, това е голям проблем. На ден по няколко пъти се самовзривяват в халетата в Мюнхен. Затова изместват капацитети в Унгария. Е, вярно, проблем е че там заплащането на труда е 2-3 пъти по-високо, но сигурността си е важна.

    Сега гледах в нета видео от немска телевизия, ZDF май, от завода, обучават новобранците на поточната линия. Нещата са страшни и германците са принудени да се връщат към старите ценности. Обучаващият обикаля новобранците и крещи "колко пъти ви казах да не премахвате детайли от поточната линия и да ги връщате повече, ще ви счупя ръчичките!", "Ахмед, ти от Пакистан ли си бе моето момче?....този път рекрутърите са ми пратили много патладжани и това е притеснително!", "ЗАВИВАЙ БЕ КЮНЕЦ!". Ужас ти казвам, ууужас. Заради тва крадат толкова много хикс петици бате, заради шибаните пешкири!!!

    Обичам да грухтя и плюскам.
  15. 15 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 429 Неутрално

    1000 работни места на БМВ в Унгария, инвестиция 1 мелЯрд. 400 работни. В БГ - завод за фарове за 3та производна на Мерцедес - 40 мельона евро. който иска да смята... БГ феодалите обясняват, колко страшни бизнеси въртят. страшни бизнесмени, воглаве с кметовете

  16. 16 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    1000 работни места на БМВ в Унгария, инвестиция 1 мелЯрд. 400 работни. В БГ - завод за фарове за 3та производна на Мерцедес - 40 мельона евро. който иска да смята... БГ феодалите обясняват, колко страшни бизнеси въртят. страшни бизнесмени, воглаве с кметовете
    —цитат от коментар 15 на karatista


    Е България е прекалено стабилна за завод на БМВ.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  17. 17 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2202 Неутрално

    Видими резултати :)21% от БВП на Унгария срещу колко в БеГе?Тиквоч - що проспа инвестицията на швабите? Меркелчето не ти ли казА?
    —цитат от коментар 1 на BlueBoss


    +
    После се чудим що не можем да се сравняваме с Чехия и Унгария...
    Ами у нас заради неработещата съдебна система и корупцията идват инвестиции в нискотехнологични производства, нищо че имаме ниски данъци и облекчения за инвеститори. Като в бананова държава, където единствено значение имат ниските разходи за труд...
    Щото не е като да няма швабски производства и в България, но в производство на кабели, седалки и други дреболии, където разходите за труд в единица продукция са големи, обаче цената на труда е ниска...
    И накрая, ама нашата производителност на труда била ниска и БВП на човек бил нисък, затова заплатите били мизерни. Е, нека Ханс да прави кабели в Щутгарт, а Иван да сглобява БМВ в София, да видим кой ще е с по-голям БВП и производителност на труда?!

  18. 18 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1130 Любопитно

    Политиката на Орбан ми харесва, явно се харесва и на БМВ. А миналия месец се разходих из самата Унгария - ми и тя ми хареса, само дето езика им не става. Но определено са по-добре и по-напред от нас, спор няма и знам за работещи българи там, обратната версия не ми е известна...

  19. 19 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2527 Неутрално

    До коментар [#5] от "Нинов":

    Доказателство, че приказките и заканите на либерастията са гола вода, димки дано някой плашлив /или подмазвач като нашият/ им се хване. Ето, "страшилището" на Европа, "гадният" Орбан и $1млрд инвестиции. А ние с нашето слагачество /и то по всички посоки на света едновременно/ какво дойде при нас?

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  20. 20 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1668 Весело

    ного разбирач тука и ного мерак за сглобяване на фтамабиль... ма никой не мисли дали се печели по-добре от сглобяване или от резане на жица и маркуч... ного често от дребните незначителни операцийки и компонентчета идат повече кинти отколку от асемблиргане на завършрн продукт... да не говорим за гъвкавост на производството, намиране на нови пазари и прочее... тъйче драги господа разбирачеви не подценявайте жичките и маркучéтата :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  21. 21 Профил на ddemi
    ddemi
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Ами, хак да им е на унгарците... Като си нямат пожарникар за министър-председател, нека се мъчат с тия БМВ-та. Ние пък си имаме пожарникар, който гледа да е добре с началниците. Е, началниците се интересуват на техните държави да им е добре, а нашия пожарникар гледа началниците да са доволни, да не му спрат подаянията. Орбан, понеже е глупав висшист, остави бедния унгарски народ да се мъчи от капиталистическия гнет на БМВ и разни други експлоататори.

  22. 22 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 904 Неутрално

    До коментар [#8] от "Булаир":
    Предложи баце да покани ТаТа от индия!

  23. 23 Профил на Over
    Over
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Местят производството на Мини от Суиндън. Нищо общо с имигрантите и Орбан

  24. 24 Профил на Over
    Over
    Рейтинг: 518 Неутрално

    До коментар [#18] от "Г.Е.М.":

    Къде пък ги пишите такива тъпи коментари. БМВ обича Орбан...? Инвестицията ще надживее Орбан.

  25. 25 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3699 Любопитно

    Де да можехме и ние да се похвали с такива инвестиции...........!Ама в нашата корумпирана държава най-много някой олигарх/бивш борец/ да направи завод за сглобяване на китайски трошки!

  26. 26 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3699 Любопитно

    До коментар [#2] от "musashii":

    Просто защото политиката си е политика ,а ПАРИТЕ са си ПАРИ!Орбан да си врещи колкото иска срещу Брюксел ЕС,но Унгария е твърдо в ЕС!

  27. 27 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    Хахаха! Хайде да видим сега агитката как точно ще обяви баварците за “руски тролове” и ще ги натовари на “вакзал” за “рашистан” , барабар с “чемадан”!
    А на унгарците - честито!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  28. 28 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3699 Любопитно

    До коментар [#4] от "дерибеев":

    На около 10 милиона души население не е зле!Ние имаме-нямаме седем милиона и около 100 млрд.БВП/но в лева/

  29. 29 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    ного разбирач тука и ного мерак за сглобяване на фтамабиль... ма никой не мисли дали се печели по-добре от сглобяване или от резане на жица и маркуч... ного често от дребните незначителни операцийки и компонентчета идат повече кинти отколку от асемблиргане на завършрн продукт... да не говорим за гъвкавост на производството, намиране на нови пазари и прочее... тъйче драги господа разбирачеви не подценявайте жичките и маркучéтата :)
    —цитат от коментар 20 на tucker case


    Така е батка. Доставчиците правят голямата кинта. Накрая идва ОЕМ-а, купува им частите, сглобява ги и продава автомобила на по-ниска цена от частите. Работи на загуба, за да може да си купи Ханс евтина хикс петица!!!

    Обичам да грухтя и плюскам.
  30. 30 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    Миналата година общото производство (на автомобили) е на стойност 29.45 млрд. евро, което е 21 на сто от БВП на Унгария.

    ============================================================

    Това е малко над 50% от на нашия БВП. За какво говорим изобщо?

    Толкова сме стабилни, че никой не идва у нас, всички бягат от хубавото! Ама така е - Баце премиер, Корни - опозиция, оня, дето още се учи да "говори гладко" ни е президент, Шкембе войвода гони джендъри със задлъжителна, ама уж безплатна казарма, а двама белоглави инфантили си играят на стражари и апаши от Дондуков до Слънчака. А, да - и още търсим едни 4 милиарда от една банка, готови сме да дадем тройно повече за атомен гьол и доволно преживяме помията от медиите на един възпълничък младеж. Всичко ни е наред.

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  31. 31 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#19] от "Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП":

    Унгария е доста по-близо до където свири музиката, както и вече има обособен клъстър за асемблиране на автомобили.
    Важно е заводът ти да е близо до заводите на доставчици и подизпълнители, както и те да са близо до теб.
    Например Тесла в момента е в процес на селектиране на локация във ФРГ за нова батериина Гигафабрика на френско-белгийско-люксембургската граница.

    България географски е далеко от където свири музиката, както и няма читави пътища и най-вече ж.п., с което става и пада такъв завод.

  32. 32 Профил на BlueBoss
    BlueBoss
    Рейтинг: 339 Неутрално

    До коментар [#19] от "Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП":Унгария е доста по-близо до където свири музиката, както и вече има обособен клъстър за асемблиране на автомобили.Важно е заводът ти да е близо до заводите на доставчици и подизпълнители, както и те да са близо до теб.Например Тесла в момента е в процес на селектиране на локация във ФРГ за нова батериина Гигафабрика на френско-белгийско-люксембургската граница.България географски е далеко от където свири музиката, както и няма читави пътища и най-вече ж.п., с което става и пада такъв завод.
    —цитат от коментар 31 на Нинов


    А Румъния сигурно е много по-близо та затова там имат заводи Рено, Мерцедес и Форд (даже не е само един) :) Всичко е до работеща Дърава и ПРАВОСЪДИЕ!

  33. 33 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#32] от "BlueBoss":


    До коментар [#32] от "BlueBoss":

    добре сега, как искаш да извозиш ежегодно 150 хил. беемвета от България до крайния клиент в цял свят?
    Помисли малко и ще видиш, че не става.

    Румънските автозаводи се намират в пределите на някогашната австроунгарска империя, тоест те са доста по-близо до където свири музиката.
    Рено например заплашваше, че ще напусне Румъния, защото липсвала читава магистрала, а наличтият път не ставал.

  34. 34 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    До коментар [#16] от "Свинчуга":

    Точно! Ряпа са ядат унгарците! Ние имаме СТАБИЛНОСТ!

  35. 35 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 395 Весело

    Защо Лада не открие завод там ?

  36. 36 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1566 Весело

    гледам BMW нещо не се притесняват от лошия орбан, а гледат бизнеса да върви и в страната да има ред.
    всичко останало е ала-бала.
    браво на Унгария.

  37. 37 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1130 Весело

    До коментар [#24] от "Over":

    Аха, вие явно много по-добре ги разбирате нещата. А кой кого ще надживее ми е все тая, просто Орбан ме кефи, унгарците си го харесват (над 80% одобрение има), а именно той е причината БМВ да са там. Ако Бойко беше като Орбан, щяхме да сме доста по-напред в класациите на ЕС, ма нали е прост пожарникар, ЕС му нареди да гаси пожарите по границите на Шенген, за друго не става. Та така, радвам се за вас, че умеете да пишете умни коментари, ние, по-тъпите ще отстъпим...

  38. 38 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 832 Неутрално

    До коментар [#32] от "BlueBoss":

    Румъния е доста по - близо от България, колегата Нинов е напълно прав по - горе. В случая топ определящо е логистиката и наличието на човешки капитал и Ноу - Хау. България никога ( поне още 100 години) няма да произвежда автомобили или комплексни продукти в такъв мащаб, каквото и да си приказват, каквато и съдебна система да има. Просто сме на ***а на географията, а некадърността, корупцията и човешкият фактор ни идват бонус.

  39. 39 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3459 Весело

    До коментар [#13] от "zxp53317185":

    та с високо скоростна ... лошо е в Сърбия

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  40. 40 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1604 Неутрално

    Чакайте сега-нали Орбан е крайно десен национал популист.Защот такав фирма като БМВ инвестира 1 милиард в държава,управлявана от такъв човек.
    —цитат от коментар 2 на musashii


    Има и друго, нали Орбан е антиглобалист, кви са тия заводи на швабите дето ги допуска в маджария

  41. 41 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#38] от "zxp53317185":

    казват, че навремето Адолф Хитлер е избрал Волфсбург като локация за бъдещия Фолксваген по чисто географски аспекти, намиращ се на кръстопът север-юг, изток-запад, както на ж.п, така и на аутобани.
    Освен това са поставили завода на голям речен канал, свързащ множество реки.

    След войната обаче дълго 6а имали пробрем с липсата на работна ръка, защото Волфсбург се намириа буквално в нищото, без значими населени места наоколо.

  42. 42 Профил на Over
    Over
    Рейтинг: 518 Неутрално

    До коментар [#24] от "Over":Аха, вие явно много по-добре ги разбирате нещата. А кой кого ще надживее ми е все тая, просто Орбан ме кефи, унгарците си го харесват (над 80% одобрение има), а именно той е причината БМВ да са там. Ако Бойко беше като Орбан, щяхме да сме доста по-напред в класациите на ЕС, ма нали е прост пожарникар, ЕС му нареди да гаси пожарите по границите на Шенген, за друго не става. Та така, радвам се за вас, че умеете да пишете умни коментари, ние, по-тъпите ще отстъпим...
    —цитат от коментар 37 на Г.Е.М.


    Съде пише че БВМ Моторс са там, заради Орбан, покажете, ракзажете. Нека се посмеем.

  43. 43 Профил на minusm
    minusm
    Рейтинг: 456 Весело

    До коментар [#37] от "Г.Е.М.":

    Да, бе, да.... както Унгария няма да стане Швеция, така и България няма да стане Унгария, пък ако ще и Джеф Безос да ни стане премиер. Никоя държава не може да се издигне над нивото на мат'рЯла си...
    Унгарците сглобяват коли, но чехите си произвеждат автомобили от до. И Чехия е доста по-напред икономически от Унгария. Както си е било и преди сто и кусур години по австро-унгарско време. Реката просто се върна в руслото си... България е била преди 100 години нискотехнологична периферия, тук също нищо ново няма... Да не забравяме Алековото възхищение от.... наличието на асансьори в американските сгради, описано в "До Чикаго и назад".

  44. 44 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#40] от "stanislavdi":

    и Тръмп като им люсне 25% вносно мито на европейските беемвета и отиде коня у барата.

    Тук толкова постове се изписаха от рода "Тръмпе удри комсомолката с вносно мито да разрзрушиш омразната Германия"
    То пък се оказа, че Унгария била доста по-зависима.

  45. 45 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1453 Весело

    Брей, брей, виж ти, какво става в тази авторитарна държава! :) Ма как може германци да наливат вода в мелницата на оня ужасен Орбан?!

    Впрочем що не вземат на работа малко от бедничките бежанци? Ми така де, нека дадат светъл хуманистичен пример!

  46. 46 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1604 Неутрално

    Много добре са подбрали мястото - хем е в Централна Европа и ЕС, хем на 120 км от евтината работна ръка в Украйна.

  47. 47 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 2049 Неутрално

    Имаше един стар майтап, че ако мислите работата си за безсмислена, просто се сетете, че някъде в някой завод на БМВ на някой работата е да слага мигачи.

    Иначе естествено, че остновната причина на такъв завод в Унгария е точно локацията, а не Орбан, Сорос или мигрантите.

  48. 48 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1453 Весело

    До коментар [#5] от "Нинов":

    Това ми изглежда като много читава стратегия? Да се не начуди човек на акъла на ксенофоба Орбан как го е измислил...тцъ... тцъ...

  49. 49 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#40] от "stanislavdi":и Тръмп като им люсне 25% вносно мито на европейските беемвета и отиде коня у барата.Тук толкова постове се изписаха от рода "Тръмпе удри комсомолката с вносно мито да разрзрушиш омразната Германия" То пък се оказа, че Унгария била доста по-зависима.
    —цитат от коментар 44 на Нинов


    Няма да има мита.Не чу ли за срещата на Тръмп и Юнкер.

  50. 50 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#49] от "musashii":

    чух, чух....

    но виж как и ти вече знаеш, къде в днешно време най-вече се произвеждат така наречените "германски автомобили": в Унгария, в Словакия, в Чехия и в Полша.

    иначе са изчислили, че от евентуални 25% щатски вносни мита в/у автомобили най-засегната би била..... Унгария.

  51. 51 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#49] от "musashii":чух, чух....но виж как и ти вече знаеш, къде в днешно време най-вече се произвеждат така наречените "германски автомобили": в Унгария, в Словакия, в Чехия и в Полша.иначе са изчислили, че от евентуални 25% щатски вносни мита в/у автомобили най-засегната би била..... Унгария.
    —цитат от коментар 50 на Нинов


    И така да е ,германофил няма да стана.Поради ред причини.Един приятел работи в представителството в София на една от трите немски премиум автокомпании.За миналата година клонът в България имал най-висок печалба в цяла Източна и Централна Европа включително Австрия.Ама не им правят заплатите като в другите държави.

  52. 52
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  53. 53 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#51] от "musashii":

    да, ама с призиви от рода "Тръме, удри по комсомолката!" ще прецакаш обичания Орбан, който отгоре на всичко е и автоманиак.

  54. 54 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2075 Неутрално

    До коментар [#14] от "Свинчуга":

    +++++++ благодаря, много се смях

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  55. 55 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2202 Неутрално

    До коментар [#32] от "BlueBoss":Румъния е доста по - близо от България, колегата Нинов е напълно прав по - горе. В случая топ определящо е логистиката и наличието на човешки капитал и Ноу - Хау. България никога ( поне още 100 години) няма да произвежда автомобили или комплексни продукти в такъв мащаб, каквото и да си приказват, каквато и съдебна система да има. Просто сме на ***а на географията, а некадърността, корупцията и човешкият фактор ни идват бонус.
    —цитат от коментар 38 на zxp53317185


    Логистиката, да, но за човешкия фактор и ноу-хау не съм съгласен, че е така.
    Ноу-хау-то идва с инвеститора, който ще отваря високотехнологично производство. Никой не очаква от унгарците да имат технолгиите, които са необходими за БМВ.
    А човешки фактор, инженерите например, как да има български авиационни инженери,
    като нямаме такива производства? Един ден си играх да проверявам къде колко българи учат... Ами то само в Масачусетския имаше 15 българи, колко са завършили общо, нямам представа. И какво да правят тия инженери в България, да надзирават рязането на кабели и маркучи?

  56. 56 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1130 Весело

    До коментар [#42] от "Over":


    До коментар [#43] от "minusm":


    Явно сте разбирачи, ще ви оставя да си лафите...

  57. 57 Профил на UJC4040
    UJC4040
    Рейтинг: 548 Неутрално

    До коментар [#47] от "Yard":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++

    По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  58. 58 Профил на bahurat
    bahurat
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Наследството е важно, не някакъв смешник Орбан. Днеска го има, утре го няма.
    Едно е да си бил част от Австро-Унгарската империя, друго е да си бил част от Османската.

  59. 59 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 1485 Весело

    БМВ с разширено производство, а България разширена териториално (поне според картата в статията).

  60. 60 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9825 Неутрално

    БМВ си прави сметките с помощ от Орбан, Борисов не си ги прави никак...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  61. 61 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1701 Неутрално

    До коментар [#33] от "Нинов":

    Ами сметката е проста около 600-700 лева е закарването на един автомобил до Европа , като сметнем и частите , които трябва да се докарат от заводите поддоставчици , които са в Източна Европа , става оскъпяване с едно поне 1000 лева на кола сравнено с Унгария по 150 000 , това са 150 милиона лева на година за логистика допълнителни сравнено със завода в Унгария. В Унгария заплатите са по високи , но на 1000 работника с дори с 1000 лева да са по високи отколкото биха давали тук, това са най много 12 милиона повече за заплати , но те са нищо в сравнение с логистиката , която ще 150милиона на година . А за другите фактори , като опит в това производство няма и защо да се коментират.

  62. 62 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#38] от "zxp53317185":

    "Просто сме на ***а на географията, а некадърността, корупцията и човешкият фактор ни идват бонус."

    Веселяци. На калпавия х... амстер козината му пречела... да де - географията. Бумът на Foreign direct investment (FDI) в Китай и Индия започна щото и двете бяха по близо до САЩ, като част от Австроунгария. Типична ... ниновщина, да го наречем... сърфиране из интернет и бране на цифрички и факти без способност за адекватна интерпретация.

    Купувах чесън за таратор оня ден в близката бакалия. Три вида чесън, и трите внесени от Китай ... сигурно защото Китай е най-близо. :))

    Прав сте за факторите които влизат в "бонуса"... е, "некадърността" май е част от "човешкият фактор", ама нейсе. Важното е, че "бонусът" не е "бонус", а са проявления на политико-икономическата (недо-)развитост на страната и (липсата на) институционален капацитет. Да го кажем простичко: определящото за чуждестранните инвеститори е възможността за печалба и при условие за сигурността на вложените пари. Повечето фактори, които определят тези условия са функция на ДЪРЖАВНОТО УПРАВЛЕНИЕ в предходните десетилетия - дали ще е по отношение на образование (уменията на работната сила), транспорт и инфраструктурата(пътища, железници), законността, и прочие.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  63. 63 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#9] от "Нинов":

    "Баце си пада повече футболист и по-малко автоманиак."

    А,бе, Нинчо...

    Значи ако Орбан беше маник за самолети, сега унгарците щяха да строят боинги... Боже, боже....

    А за другите Ви гледни точки... Знам, че сте афиционадо на Интернет. Бих Ви посъветвала да прочетете нещо от това, което ще излезе от гугълване на:
    "factors affecting foreign direct investment" .
    Ако намирите нещо за Австро-Унгарската империя, споделете ако обичате

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  64. 64 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#55] от "Котаракът на Шрьодингер":

    "Ноу-хау-то идва с инвеститора, който ще отваря високотехнологично производство. "

    Много сте прав. Понякога дори, това е основната причина да привлечеш едно производство. Едва ли в България, където не знам дали немците могат събра 1000 души дето да знаят от кой край се фаща отвертката... може да греша за последното, не знам

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  65. 65 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#51] от "musashii":да, ама с призиви от рода "Тръме, удри по комсомолката!" ще прецакаш обичания Орбан, който отгоре на всичко е и автоманиак.
    —цитат от коментар 53 на Нинов


    Някой трябва да я спре комсомолката да пълни Европа с всякаква паплач.Което застрашава цяла Европа и бъдещето на децата ни.

  66. 66 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2947 Весело

    Не мога да повярвам! Като мухи на мед се лепят автомобилните концерни връз едни гадни национал-популисти. Срамота, ръйш!

  67. 67 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1965 Неутрално

    Покрай всички патардии за Русия ,Путин и прочие измишльотини, видимо Европа се разделя на Произвеждаща и Купуваща ( колония). Защо БМВ ще инвестира ТАМ !? Има кадри , има нормална среда , липсват изпълнение от сорта ....да се вземе бизнеса на някой. Орбан тиранина е нормалността , а СОРОС глобалността е лудостта.

  68. 68 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 946 Неутрално

    До коментар [#17] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Абе ти кьорав ли си бе! Това вместо да ти отвори очите че не всяка евтропейска мантра, която се мънка ката ден е вярна ти продължаваш да повтаряш като папагал, че съдебната система и корупцията били виновни за малкото инвестиции у нас.
    Нали в това обвиняват и Орбан.
    Унгария е забита в центъра Европа, в близост до основните и партньори, с добри комуникации и добър "имидж".
    Кой би искал да си купи скъпо БМВ, произведено в Б-я!? Имиджа на Балканите е дори по-лош. Докато не променим образа на страната, няма да видим качествени и високо-технологични инвеститори. Затова беше много важно за Б-я много доброто председателство на ЕС и всяка друга положителна новина идваща от БГ, дори и представянето на Евровизия носи положителни европейски послания. Крайно време е от БГ да излезе грандиозна новина, която ще фокусира световното внимание към страната и ще изсветли нейния образ.
    Можем да започнем с това,което говорим за страната инарода си.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  69. 69 Профил на kilmer
    kilmer
    Рейтинг: 449 Неутрално

    А у нас само фарове и стопове..

  70. 70 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 832 Неутрално

    До коментар [#55] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Ами не виждам това как противоречи с написаното от мен. България може да няма авиационни инженери, но по големият проблем е че и в радиус от 500 километра или повече - също няма. А в случая на Чехия, Словакия, Унгария се ползва точно това. Отначало Ауди от завода в Инголщат превозваха всяка вечер колите с влак до Гьор само за да им сложат двигателите, а на сутринта ги връщаха. В последствие решиха да правят целите коли там. Затова от унгарците- СЕ очаква да имат познанията и те ги имат. А в случай че липсва специалист - идва от Австрия, Германия Чехия Словакия - всичко в радиус от 500 километра. Започва се с малко и се гради с години. Затова и казвам че в България няма да се случи поне за 100 години ( според мен никога).

  71. 71 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 832 Неутрално

    До коментар [#62] от "Gretel":

    Въпреки че коменътът Ви е адски тъп, съм в настроение да отговоря. Първо Индия и Китай продължават да са много по неразвити от България. Второ са огромни пазари сами по себе си, нямат нужда да са близо до някого. Трето това че сте си купил чесън няма много общо с темата в случая. Би имало общо като си купите китайско БМВ, тогава Ви окуражавам да пишете пак 😁

  72. 72 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 992 Неутрално

    До коментар [#71] от "zxp53317185":

    направо ми изби металкерамиката. направо разкърти и де що имаше фаянс,теракота и гранитогрес ,чак до китай и индия.

  73. 73 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#61] от "Иван К.":

    освен разкарване на автомобил и части в сметката трябва да вкл. и времето, което се губи за всички участници, като почнем от развозване да частите и свършим до чакащия краен клиент.
    Трябва също да се калкулира риска от закъснение на доставки и да се предприемат предотвартителни мерки като презапасяване.
    Доставчиците не само трябва да изпратят, но понякога и да монтират чарколяците в самия автомобил.
    Та около един завод за асемблиране възникват множество други на подизпълнителите и то не на случаен принцип, а се проектират с главния завод.
    Като имаш много заводи за асемблиране на близо един до друг, съответно имаш и много заводи до тях на подизпълнители. Като се пръкне нов завод за асемеблиране, доста подизпълнители ще могат да го захранват с настоящите си мощности без да се налага да строят нови до него (или дори в него).

  74. 74 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#55] от "Котаракът на Шрьодингер":Ами не виждам това как противоречи с написаното от мен. България може да няма авиационни инженери, но по големият проблем е че и в радиус от 500 километра или повече - също няма. А в случая на Чехия, Словакия, Унгария се ползва точно това. Отначало Ауди от завода в Инголщат превозваха всяка вечер колите с влак до Гьор само за да им сложат двигателите, а на сутринта ги връщаха. В последствие решиха да правят целите коли там. Затова от унгарците- СЕ очаква да имат познанията и те ги имат. А в случай че липсва специалист - идва от Австрия, Германия Чехия Словакия - всичко в радиус от 500 километра. Започва се с малко и се гради с години. Затова и казвам че в България няма да се случи поне за 100 години ( според мен никога).
    —цитат от коментар 70 на zxp53317185


    Може ако Турция стане икономически гигант и ние да облажим.Ама това е фантастика.

  75. 75 Профил на Roni
    Roni
    Рейтинг: 1508 Неутрално

    До коментар [#2] от "musashii":Шот са прости сигурно :) :) :) Щото знаят че там дето няма мулти култи, няма терористични актове!
    —цитат от коментар 3 на bretschneider


    Щото в Унгария комисионите са по малки, а и имат кадърни кадри за такива заводи. И разбира се защото логистиката е по лесна-виж картата.

    Гордо форумно Моше (според радиоточката де)
  76. 76 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 794 Неутрално

    И каква се оказа работата? Управляващия либерален елит на Германия критикува Орбан, а големите немски фирми му се доверяват. Що така бе лельо?

  77. 77 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1701 Неутрално

    До коментар [#73] от "Нинов":

    Да то това е ясно , че и времето влиза като минус за нас , отделно 150 000 коли , това са 20 000 тира на година , инфраструктурата криво ляво ще ги поеме , но КПП не ги виждам те и без туй са задръстени и бавят товарите.

  78. 78 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#77] от "Иван К.":

    Представи си какво става, когато камионите с външните огледала заседнат с три дни на някоя граница - бум спира производството.

    Всичкото това си го има и в сегашния средноевропейски производствен цикъл, който доста често спира, заради липса на части - било то поради финансови причини (фалит на някой доставчик) или закупуване (смяна на доставчик с по-изгоден, който не може да изпълни поръчката) или природни бедствия (като земетреснието в Япония).
    Сегашното автомобилостроене е голям стрес, защото постоянно възникват дупки във веригата... та ако някой сложи завод в Б-я ще дотури още една камара рискове.

    Възможни са производства с малки бройки или тюнинг, например асемблиране на полицейски коли, линейки, пожарни, катафалки....

  79. 79 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#71] от "zxp53317185":

    "Първо Индия и Китай продължават да са много по неразвити от България. "

    "много по неразвити от България. "?!?!... Индия и Китай?!?! ... Това Ви твърдение прояснява предишния Ви коментар. Щеше да много смешно, ако не беше толкова трагично. Не Ви знам на коя планета живеете, но изглежда дори телевизия нямате да видите някоя картинка за света извън Вашата колибка.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  80. 80 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 873 Неутрално

    "......В момента в страната се сглобяват автомобили "Мерцедес", "Ауди", "Пежо" и "Ситроен", както и "Сузуки". Миналата година общото производство е на стойност 29.45 млрд. евро, което е 21 на сто от БВП на Унгария."

    В това изречение нищо не е вярно . В Унгария 2017 г са произведени малко над 500 хил. автомобила за около $ 8 милиарда и с добавена стойност от около $ 3,3 милиарда или само 2, 4% от общия БВП ($139милиарда) А цитирания 21,5% е целия БВП, създаден във вторичния( индустриалния сектор). Няма страна в Европа или света, в която производството на автоиндустрията да създава повече от 10% от общия БВП. А думата КОЕТО между двете измислени числа явно не е на място. Или авторът, е учил нещо друго, но не и икономика или редактора е роднинско дете на летен стаж в медията? Не може да се сравнява обем на продажби с % добавена стойност(БВП)!
    Не предполагах, че при толкова капацитети във форума, само на мен, дето съм завършил задочно " Обезцветяване на цветните метали" в Трънския филиал на Пернишкия свободен университет ми направиха впечатление, тези сериозна грешки.
    Иначе съм съгласен с повечето мнения , че да си бил част от Австроунгарската империя ( имам предвид и Чехия и Словакия и Трансилвания) е различно от това да си бил в Османската империя!

  81. 81 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#80] от "glaxo11":

    "Не може да се сравнява обем на продажби с % добавена стойност(БВП)!"

    Хей, Глаксо

    Поздравления. Сериозно четете и добре са Ви учили да обезцветявате цветните сплави. :)) Останалото, по-долу, няма да го приема като камък в моята градина - признавам, че след заглавието прескочих на коментарите в опит да определя най-тъпия ... не беше лесно. :)

    Приемам твърдението Ви за разликата в принадлежността към двете споменати империи метафорично. Само че в случая на FDIs това Ви наблюдение е само косвено валидно. Не сте единствен, обаче, в приписването на дълбоката история и географско местоположение неоправдано-голямо значение, но пък имате добра компания. Първото, което ми идва на ума, е една много стара хубава книга на Jared Diamond - "Guns, Germs, and Steel" Не знам дали Ви е попадала.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  82. 82 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#81] от "Gretel":

    Привет Гретел!

    Поласкан съм от похвалата! И благодаря! Наистина ме подразни невежеството на автора на статията, а и това , че в 80-те коментара и реплики има всичко друго, но не и коментар на числата.
    Последно изречение в мнението ми е наистина по-скоро метафорично, но и донякъде тъжна констатация за разликата в манталитетите, нивото на образование, професионална квалификация и ефикасността на общественото развитие в страните от Вишеградската четворка, Словения и донякъде Хърватия и това на България. Мисля , че и Вие отчитате тези факти( това за кой край се хваща отвертката е също метафора , но много показателна за хавата на работната сила в България).
    Не съм чел книгата на Джаред Даймънд, но заглавието и подзаглавието ме заинтригуваха.
    А аз бих Ви препоръчал да прочетете(ако я намерите в САЩ или интернет) една интересна книга на Румен Аврамов " Стопанският ХХ век на България", където ще намерите, надявам се, интересни факти и анализи!
    Приятни сънища и успешен ден!

  83. 83 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#82] от "glaxo11":

    Мерси много, Глаксо! Проверих по онлайн книжарниците - нямат я. Свалих някаква версия от:
    https://www.cls-sofia.org/bg/books/the-economic-20th-century-of-bulgaria-30.html
    78 страници, Ако не Ви затруднява, бихте ли погледнали дали е пълната книга? или само част. Ще я видя през уикенда. Сега едва си държа очите отворени. От мене - Лека нощ!

    А за "похвалата" ... просто констатирах очевидното. Умният човек си личи от 2 изречения на кръст, дори да греши... :))

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  84. 84 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#83] от "Gretel":

    Да! Това е студията, която исках да Ви препоръчам и тя е 78 стр на сайта на ЦЛС. Самата книга е от две студия, но второто , която има повече статистически характер( т.е. не е в контекста на нещата, които споделяме с Вас) е предишно изследване на Р.Аврамов от 1999г., публикувано в алманах на ИД под сходно заглавие. Добавена е в книжното издание от 2001 г, повече като баласт за да има книгата минимума коли.
    Приятен уикенд и майната му на форума и интернет -почивайте си, пътувайте и се веселете, че ей го края на лятото след месец!

  85. 85 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#84] от "glaxo11":

    Още не се усеща във въздуха есенното, но моите оси масово започнаха да измират. Допреди седмица си опаткваха рибата на едно суши за десетина минути, а сега 3-4 най- много да хапват. Другите напират да влязат в къщи, почват да лазят по пода докато не умрат. Която видя някоя я изхвърлям, но те се връщат.измитам по десетина трупчета на ден. Тъжна картина. Лека нощ и всичко най- хубаво. Аз отивам да чета Аврамов, нямам мерак за форум ство.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  86. 86 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    До коментар [#84] от "glaxo11":

    Глаксо, привет

    Само да се отчета.:)) Току що приключих с есето. Интересно четиво, но остави в мен дълбоко чувство за неудовлетвореност и накрая вече - дори раздразнение. Темата е богата нива и авторът предлага някои, поне за неспециалист като мен - оригинални гледни точки,като напр.за комуналния характер на българския капитализъм , кооперативния манталитет и одържавяването на стопанските структури преди1944 Но това не е книга по икономика, а драфт на реферат на първокурсник ... преди първите забележки на учителя му. За мен - среден 3. Човекът има много мнения, но не ги подкрепя с нищо, само цитира други МНЕНИЯ на други автори, няма данни, графики, таблици, сравнения, примери, международният контекст, доколкото го има е в общи приказки. Единствените цифрички са от цитат на Н. Стоянов и сравненията за доходите на българина... :)) Така НЕ пише човек, който уважава себе си и темата, така се приказва на маса след 3— Тата ракия.

    Независимо от това: Благодаря за интересното четиво. Просто авторът е профукал възможността да остави нещо ценно

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  87. 87 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#86] от "Gretel":

    Привет Гретел!

    Очаквах тази ваша реакция, с оглед на интензитета на вашия стереотип, разностранни интереси и натрупаните знания в една друга среда и време. И че тази кратка студия ще Ви се види твърде провинциална. И си е така.
    Права сте, че това са повече маркирани елементи от стопанска история, а не оригинална икономическа теория в обичайния смисъл на тази категория, но в основата на моята идея да Ви го предложа като четиво, бе да се видят някои аспекти на разликите (а и приликите) в развитието на българското стопанство от тези на средноевропейските страни.
    Румен Аврамов е преимуществено изследовател от типа на проф. Л.Беров, но той отива по-далеч от формалната икономическа историография.
    Показателни за това са много други негови публикации и трудове, между които трите тома "Комуналният капитализъм"( 2007) , които също може да намерите в сайта на ЦЛС в електронен формат, но не мисля , че бихте имала интерес и най-вече време, нерви и практична или интелектуална полза да ги четете - те са по 700-800 стр. всеки.
    Поздрави и всичко хубаво!

  88. 88 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4501 Неутрално

    До коментар [#87] от "glaxo11":

    С удоволствие прочетох есето (ако искате студията) на Р. Аврамов. По принцип идеята му е да сравни "преходния период" след Освобождението с този на 1990-те и да търси паралели съответстващи на спецификата на българската икономика и психология. Проблемът пред който е поставена оценката на колежката е подобен, поне за мен, на пилот на реактивен самолет оценящ качествата на витлов такъв от 1940-те (не даже турбовитлов) :-). Да оставим настрани въпроса, че тук имаме предложен текст (доста неотредактиран предвид печатни грешки и архаизми) далеч по- близък до една стопанска история с опит за философски модел за един различен подход към прехода от социалистическа към "отворена капиталистическа система" отколкото до стандартен икономически анализ (а пропо, авторът директно подчертава липсата на подходяща статистическа информация за такъв анализ когато мимоходом третира въпроса за вълните на Кондратиев - "Нито тук, нито при един съвсем скрупульозен анализ, хипотезата на Кондратиев би могла да бъде строго проверена за България - липсванеобходимия качествен и хомогенен статистически материал.")
    Идеята за кооперативното начало като формула за успешен преход в България се обсъждаше доста оживено, до голяма степен като антидот спрямо влиянието и доминацията на големите западни корпорации в слабата българска икономика (и политика). Наивно? Да!
    За мен интересното е, че наблюдавам подобни разсъждения и съпротива към формите на коопериране в доста развиващи се страни. Например китайците с обединени кооперативи на собствениците на магазини и хотелчета в Белиз строят хладилна и транспортна база, купуват наедро за мащабите на страната и водят ценова политика която задушава местните дребни собственици. Местните "бизнесмени" виждат че губят, но не искат самите те да се кооперират защото, както сподели един от тях в разговор "Всеки иска да си е бос".
    Разбира се отделен въпрос е, че Аврамов няма иконометричната и математическата подготовка за изграждане на съответните модели и провеждане на анализ в този аспект, но не това е същественото. Хора като Вас с опит в "достъпа до информация" (по-точно липсата на такъв) в условията на "развития социализъм" и хитрините на изследователите от този период необходими за да се добере човек дори до такава, позволяваща даже един тесен ведомствен анализ могат да оценят несъстоятелността на идеята за модерни параметрични сравнения, да не говорим за международни такива. Честно казано не зная как е сега с базата данни и стандартизацията на икономическата отчетност с различни степени на агрегация за да имам мнение.
    Както и да е, благодаря за интересния текст и възможността да се върна назад във времето.

  89. 89 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#88] от "daskal1":

    Много благодаря за отзива и за смисления и обективен коментар, както на текста на Р.Аврамов, така и по-широкия поглед върху това какво ни дава или не той. Много интересни са ми и другите Ви констатации, паралели и примери.
    Що се отнася до обхвата на статистическа информация, стандартите, систематиката и степента на агрегация или дезагрегация на показателите, мисля че сме на добро европейски ниво, но анализа на данните и тенденциите, които се правят от специалистите, не са в полезрението на тези , които вземат стратегически решения. Поне не в нужната степен на респект. А и двете уж най-специализирани научни звена, каквито са БАН и УНСС са пълни с закостенели мозъци на възлови места и от кадри без качества.
    Но темата е безкрайна и затова засега спирам.Поздрави и успех!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK