Нов регламент обещава данните за разхода на гориво на автомобили да са по-точни

Нов регламент обещава данните за разхода на гориво на автомобили да са по-точни

© Reuters



Разходът на гориво на всички автомобили, които се предлагат на пазарите в Евросъюза, Швейцария, Турция, Норвегия, Лихтенщайн, Израел и Ирландия от днес трябва да се мери според новия протокол WLTP (Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure) и да отчита консумация, по-близка до реалната.


Изискването влезе в сила преди година, но само за моделите, които тепърва излизаха на пазара. Сега през теста трябва да минават всички предлагани нови коли.


Протоколът WLTP замени приетата през 80-те години методика, известна като NDEC (New European Driving Cycle, или нов европейски цикъл на шофиране) за отчитане на разхода, която за последно беше променена през 1997 година. Данните, получени при новия метод на проверка на консумацията, на първо време ще се вземат предвид с преизчисление, което препраща към стойностите на NEDC. За тази цел европейската комисията е разработила корелационен метод, който ще бъде еднакво обвързващ за всички автомобилни производители.




Тази фаза има за цел да опрости прехода. Продължителността му ще зависи от съответното национално законодателство и ще варира в зависимост от пазара. При всички случаи обаче до декември 2020 година всички държави, приели законодателството на ЕС за регистрация на превозни средства, трябва да посочат и обявят стойностите по новата методика за всеки модел.


Прилики и разлики


И в двата случая става дума за проверка на консумацията на гориво в лабораторни условия. За разлика от NDEC, при който тестът трае 20 минути при WLTP тестът продължава половин час. Симулираната средна скорост е по-висока - 47 км/ч срещу 34 км/ч, съответно и изминатото разстояние е 23.5 км или с 12.5 км повече. Цикълът показва най-ниската и най-високата консумация, с различно оборудване и екипировка, нещо което досега не се правеше.


Другата промяна е, че докато резултатът при NDEC се взима при отчитане на две фази на движение - градско и извънградско, при WLTP режимите са четири - ниско, средно, високо и много високо натоварване на мотора.


Кой го разработи


Новият начин за тестване на автомобилите е разработен от експерти от Европа, Япония и Индия и се твърди, че за краткото време на стенда, се симулират условия, много по-близки до експлоатацията в реалността. От Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА) подчертават, че с приемането на двете нови регулации страните от ЕС ще бъдат единственият регион в света с подобно стриктно измерване на вредните емисии от превозните средства.


Данни за разхода и в реални условия


Другата новост, която също влиза в сила от днес, е задължението на производителите да тестват разхода на гориво на моделите си и в реални условия, като оповестят и тези данни.


Тези промени идват в отговор на недоволството на потребителите срещу данните давани от производителите, като критиките нараснаха драстично след т.нар. "дизелгейт", избухнал през 2015 година. Покрай него се разбра, че не само самата процедура на тестовете не е особено прецизна, но и компаниите монтират софтуер, който да дава още по-малко реални резултати.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 342 Неутрално

    Това е един нов регламент,
    който отговаря на бързо развиващата се Европа.

  2. 2 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3729 Неутрално

    Аз пък нямах проблеми с досегашното отчитане. Вземам каталожните данни, и добавям 1 л.
    Защото разходът зависи дори и от това дали са включени допълнителни консуматори на ток, колко са пътниците в колата, и дали Жорето като я кара в София не е малко изнервен, и да я настъпва повече при потегляне.

  3. 3 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1695 Неутрално

    Колонката на бензиностанцията ми отчита най-точно разхода. Всички други методи са ориентировъчни и задължително показват по-малък разход от реалния. Резултатите от тях могат да служат само за сравнение м-у два автомобила, но ако и двамата производителя са излъгали еднакво.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  4. 4 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3147 Неутрално

    Това е един нов регламент, който отговаря на бързо развиващата се Европа.
    —цитат от коментар 1 на ebf52574941


    Трудно е да се каже колко бързо се развива Европа, защото трябва да има база за сравнение с други страни.
    Но сравнявайки я със савецкия саюз, който показа автомобил от 1973г., направо лети.

  5. 5 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 396 Неутрално

    80 % от автомобилите се карат два пъти на ден - сутрин до работното място , и вечер до дома , за по 8-10 километра . По време на първите 2-3-4 километра в зависимост от сезона, двигателя не е загрял , и консумира с до 20-30 % повече гориво. При постоянно топъл двигател разхода е близо до обявения от производителя.

  6. 6 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    Аз пък нямах проблеми с досегашното отчитане. Вземам каталожните данни, и добавям 1 л. Защото разходът зависи дори и от това дали са включени допълнителни консуматори на ток, колко са пътниците в колата, и дали Жорето като я кара в София не е малко изнервен, и да я настъпва повече при потегляне.
    —цитат от коментар 2 на historama

    Новият регламент, респ. протоколът WLTP не влияе на разхода на гориво и емисиите в изторелите газове, а би трябвало да гарантира по-точно отчитане. В лабораторни условия и след това като данни, които водачът може да види на таблото.
    Друг е въпросът колко от собствениците, респ. водачите реално се нуждаят от прецизни данни, отчитащи моментния и средния разход на гориво с точност по-голяма от 0.1 l/100 km? Колко от тях следят тези данни и могат да си направят реални изводи от тях поне относно стила на шофиране и техническото състояние на автомобила? За тези оценки е по-важна качествената, а не количествената оценка на данните, т.е. относителната промяна, а не точните абсолютни стойности.

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3747 Весело

    До коментар [#3] от "quatro_4x3":

    Много ли вярваш на колонката ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3747 Весело

    До коментар [#6] от "zhivko6461":

    Важни са изгубените истина и доверие.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    До коментар [#6] от "zhivko6461":Важни са изгубените истина и доверие.
    —цитат от коментар 8 на КМЕТ В СЯНКА

    Това е вярно. Аз имах предвид чисто техническата страна на проблема. А и финансовата, свързана с техническата. Новият протокол ще предизвика повишаване на цената на автомобила и вероятно разходите за техническо обслужване и ремонт.

  10. 10 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    До коментар [#3] от "quatro_4x3":Много ли вярваш на колонката ?
    —цитат от коментар 7 на КМЕТ В СЯНКА

    Предполагам ще се съгласите, че данните на колонката са най-верни.

  11. 11 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1188 Весело

    Не разбрах това важи ли и за електромобилите, щото ще си правя такава, та да имам база за сравнение?

  12. 12 Профил на inspektora
    inspektora
    Рейтинг: 278 Неутрално

    До коментар [#10] от "zhivko6461":

    Да де, но преди да си купил колата, не можеш да я подложиш на "теста на колонката" и трябва да се довериш на някакви данни. Ето за това са важни тези методики.

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    Да опишат теста и ще стане ясно дали пасва на типичното каране...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3747 Неутрално

    До коментар [#10] от "zhivko6461":

    В България е много съмнително.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на kokoto2
    kokoto2
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Теста помага единствено за определяне на така наречената "цена на притежание" в която освен разходите за гориво влизат и разходите за поддръжка, застраховки, данъци и т.н.

    п.п. Европейските регулатори могат да задължат производителите да намалят цените на частите. Например ако една кола в магазина струва 30000, купуването на цялата кола на части от производителя да не надхвърля 60000. Така няма да изнудват потребителите с цена от 500 лева за вентилаторче или фар.

    Пишете грамотно на кирилица! Shift + ь = ѝ
  16. 16 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Мерцедес Е320 ЦДИ 2005 година комби (на 350к километра), с 3.2-литров редови 6-цилиндров двигател и автоматична 5-скоростна кутия, 204 коня, тежащ 1.8 тона ми е давал с 0.3 литра над обявените по спецификация 5.5 извънградско, когато:

    - колата е била предварително загряла
    - съм се движил сам по хубав, прав и без наклони извънградски път през нощта без трафик, с галене на газта около 90-95 км/ч и почти без натискане на спирачката
    - колата е била скоро обслужена, със сменени всички филтри и течности
    - със скоро сменени летни гуми Michelin, напомпени на 2.6 бара
    - с премиум дизел

    Така че, съвсем нормално е в българските аграрни условия една кола да гори и 2 литра над обявеното.

  17. 17 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Няма магии в тези производства. Всички световни компании са развити на сравними технологични нива, съответно продуктите им са абсолютно сравними. Няма такива технологични магии, които да е открил само Фолксваген и да ги е вложил в двигателите си за Голф, които да не са внедрени от Рено в двигателите им за Меган, които да не са внедрени в "Мазда 3", в съответните Тойоти, Пежо, Опел, Форд и пр. От тази гледна точка дори и самите каталози са ценни с картинката, която създават общо (усреднената), отколкото да вярвате, че Голф харчи по-малко от Меган, или обратно. Поне на практичното ниво, интересуващо потребителя.

    Иначе - на мен са ми много смешни пуяците, които се хвалят с ниския разход на собствената им кола. Понеже на мен Валентин Златев не ми е приятел, аз се интересувам от моите си два параметъра: налято гориво - изминати километри. Но не за 100 км разстояние, със скорост 100 км/ч на 6-та по Е80 при температура 20 гр. целзий и безветрие, а на КОЛКОТО СЕ МОЖЕ ПО-ДЪЛГИ ЦИКЛИ. Пробвайте се напр. за 5000 км. или 10000 км. колко гориво ще ви трябва. Аз понеже съм особено стриктен по въпроса, го правя от 7 г., откакто си купих сегашния ми автомобил. При спортен стил на каране, от който не мога да се превъзпитам, параметрите са следните: 120 хил. км с 7887 литра дизел. Закупен нов автомобил 2011 г., 1,6 дизел, 116 к.с. По каталог производителят казва, че средният разход е 4,3 л/100 км. Аз карам (вижда се от горното 120 000 км. - 7887 литра): при среден разход 6,57 л/100. Това е. И производителят не лъже, но и аз не лъжа.

  18. 18 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    До коментар [#10] от "zhivko6461":Да де, но преди да си купил колата, не можеш да я подложиш на "теста на колонката" и трябва да се довериш на някакви данни. Ето за това са важни тези методики.
    —цитат от коментар 12 на inspektora

    Данните на производителите поне за средния разход на гориво, измерен в l/100 km отдавна са коректни. С уговорката "с достатъчна за практиката точност". Върху разхода на гориво влияят толкова много фактори, поради което резултатите при управление в реални условия са различни от лабораторните. Данните на производителите за упраление в градски и извънградски условия и при различни скорости са след обоснована корекция на на лабораторните.
    Не не необходимо да бъдем изключително мнителни. В никакъв случай да не си пробиваме хладилника.

  19. 19 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    Няма магии в тези производства. Всички световни компании са развити на сравними технологични нива, съответно продуктите им са абсолютно сравними. Няма такива технологични магии, които да е открил само Фолксваген и да ги е вложил в двигателите си за Голф, които да не са внедрени от Рено в двигателите им за Меган, които да не са внедрени в "Мазда 3", в съответните Тойоти, Пежо, Опел, Форд и пр. От тази гледна точка дори и самите каталози са ценни с картинката, която създават общо (усреднената), отколкото да вярвате, че Голф харчи по-малко от Меган, или обратно. Поне на практичното ниво, интересуващо потребителя.Иначе - на мен са ми много смешни пуяците, които се хвалят с ниския разход на собствената им кола. Понеже на мен Валентин Златев не ми е приятел, аз се интересувам от моите си два параметъра: налято гориво - изминати километри. Но не за 100 км разстояние, със скорост 100 км/ч на 6-та по Е80 при температура 20 гр. целзий и безветрие, а на КОЛКОТО СЕ МОЖЕ ПО-ДЪЛГИ ЦИКЛИ. Пробвайте се напр. за 5000 км. или 10000 км. колко гориво ще ви трябва. Аз понеже съм особено стриктен по въпроса, го правя от 7 г., откакто си купих сегашния ми автомобил. При спортен стил на каране, от който не мога да се превъзпитам, параметрите са следните: 120 хил. км с 7887 литра дизел. Закупен нов автомобил 2011 г., 1,6 дизел, 116 к.с. По каталог производителят казва, че средният разход е 4,3 л/100 км. Аз карам (вижда се от горното 120 000 км. - 7887 литра): при среден разход 6,57 л/100. Това е. И производителят не лъже, но и аз не лъжа.
    —цитат от коментар 17 на inn

    Разсъжденията Ви са коректни и обосновани. Но отчитането на моментния и средния разход на гориво за по-къси разстояния, примерно до 500 km даво достатъчно информация за техническото състояние на автомобила.

  20. 20 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    До коментар [#10] от "zhivko6461":В България е много съмнително.
    —цитат от коментар 14 на КМЕТ В СЯНКА

    Изобщо не е съмнително, господин Кмете. Най-верни са. Гарантирано не само от ГЕРБ. Защото определят паричките, които трябва да дадеш.
    Реших, че не е необхоздимо да подсещам аудиторията, че се шегувам.
    Макар и най-верни в определени случаи е възможно данните от колонката да не са важни. Когато не плащаш цената на горивото.

  21. 21 Профил на Минуса
    Минуса
    Рейтинг: 583 Неутрално

    От лабораторни тестове файда няма. Създават прекалено големи очаквания. Пуснете автомобила в един средно голям град в натоварен и ненатоварен час и зиме и лете и после малко магистрала и публикувайте тези резултати.
    А и въпреки всичко каквато и нова кола да си купите да знаете че на съседа неговата харчи най-малко. Освен че му е и най-голям :-)

  22. 22 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    От лабораторни тестове файда няма. Създават прекалено големи очаквания. Пуснете автомобила в един средно голям град в натоварен и ненатоварен час и зиме и лете и после малко магистрала и публикувайте тези резултати.А и въпреки всичко каквато и нова кола да си купите да знаете че на съседа неговата харчи най-малко. Освен че му е и най-голям :-)
    —цитат от коментар 21 на Минуса

    За някои наистина няма "файда". Защото ще се налага да им се обяснява защо при движение в "голям град в натоварен и ненатоварен час и зиме и лете и после малко магистрала" разходът на гориво е различен. Започналите и успели да обяснят причините заслужават поздравления. Но това не означава, че ще успеят да с убежденията, че джамът е стъкло, че има по-високо от Витоша и по-глибоко от Искаро, че има жираф и т.н.

  23. 23 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1907 Весело

    Много се кахърите - след няколко години ще се разбере, че климатичните промени са много по-сериозни, отколкото се смяташе, ще трябва да се ограничат въглеродните емисии и съответно личните автомобили като най-голям замърсител ще бъдат спряни.
    Така че вместо да се карате за глупости започнете да шортите акциите на автомобилопроизводителните компании.

  24. 24 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1188 Весело

    До коментар [#17] от "inn":

    Трябва да обменим данни, стана ми интересно, че има и други" изтрещели" като мен, които си водят подробна статистика за колата:-) Моите данни за за 10г и изминати 72000 км на бензин, ще ходя да ги сметна точно литрите...

  25. 25 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1188 Любопитно

    До коментар [#17] от "inn":

    Сметнах ги: с 4189 литра бензин съм изминал точно 65000 км или среден разход 6.4/100 бензин. Колата е мазда 323, 1.5, 88к.с.

  26. 26 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1560 Неутрално

    До коментар [#3] от "quatro_4x3":

    Ако знаеше колко "точно" отчита бензиноколонката в БГ.... нямаше да го напишеш.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  27. 27 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4281 Неутрално

    Без да чета коментарите, очаквам мощни бараки, при висока скорост, на климатик, да отчитат разход около заводския или дори под него... И това, при "качествените" български горива?! Да, ама не....

  28. 28 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 2062 Неутрално

    Значи компютъра не е верен.

  29. 29 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3573 Неутрално


    Този регламент си е преливане от пусто в празно. Както правите краставици, щастливите кокошки и защитата на личните данни.

  30. 30 Профил на xqv31309910
    xqv31309910
    Рейтинг: 882 Неутрално

    Ако задълбаем по-сериозно, трябва да вкараме толкова много фактори, влияещи върху моментният разход на автомобила, че свръхкомпютъра на НАСА ще трябва да смята няколко минути хиляди системи с диференциални уравнения.
    Ако започнем с коефициента на челно съпротивление на автомобила Сх и завършим със триенето на гумите в асфалта на магитралите Му.
    Толкова много фактори влияят на разхода:
    - качество на асфалта (на наша територия - нулево или клонящо към нула);
    - качество на гумите (Ганю кара с гуми 2-ра употреба ДОТ 2010-та);
    - качество на горивото (Златефф и Магарешки знаят най-добре - качествени горива с естествени добавки от ВиК-то + веро за балончета);
    - адекватна пътн инфраструктура (хммм);
    - зелени вълни на светофарите в големите градове;
    - техническа изправност на автомобила (хмммм);
    - Релеф;
    - Климат;
    - Товар;
    - Не на последно място култура на водачите (тук още едно хмммм)...

    Така че, както каза един съфорумец по-горе -> гледайте разхода по каталог и пробавете литър отгоре! Честито!

    100% антикомунист, ненавиждам ГЕРБ и ще си остана парламентарно непредставен. 100% ЗА БЕЛЕНЕ. Инженер-енегретик.
  31. 31 Профил на mandzo
    mandzo
    Рейтинг: 364 Неутрално

    До коментар [#26] от "chichka":
    Доста добър резултат! Сега ако можеш да изчислиш колко км градско и колко извънградско, ще си безценнен!

  32. 32 Профил на mandzo
    mandzo
    Рейтинг: 364 Неутрално

    До коментар [#25] от "Г.Е.М.":

    Доста добър резултат! Сега ако можеш да изчислиш колко км градско и колко извънградско, ще си безценнен!

  33. 33 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 587 Неутрално

    И сега заради WLTP всички или почити всички производители натрупаха складови наличности на автомобили и спряха производството.
    VW до преди месец имаха 4 двигателя отговарящи на новите стандарти от 38 ползвани до сега 😊

  34. 34 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2198 Неутрално

    практически това измерване няма никаква стойнос т,нещата зависят само от това с какво караш и колко натискаш педаля и от къде си купуваш бензиня и нафтата , останалото е порнография , те не спират тези дето замърсяват с облак дим след тях ,ние сме се развълнували от средния разход.

  35. 35 Профил на Aleko
    Aleko
    Рейтинг: 1491 Неутрално

    Пак ще изхарчат едни милиони на данъкоплатеца за нищо. Като идеа е добро , но реализацията е малко съмнителна. Няма да промени абсолютно нищо. В книжката на колата ми ще пише среден разход 7.8 вместо 7.6 ехаа.

  36. 36 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3404 Неутрално

    Аз поне, не знам, дали останаха хора, които да се впечатляват или да имат в предвид разхода, който посочват производителите в каталозите си. Естествено, всичките мурафети са, заради екологията. Като обявят по-нисък разход, имат и съответно по-малко вредни емисии и по-малко данъци и такси, за всеки произведен автомобил.
    Не, че не се постигна много на тема икономия, но съвременните автомобили стават, все по-големи и по-тежки, което няма как да не оказва влияние на разхода.
    Както казаха и някои по горе. Като за български условия, гледаш разхода обявен от производителя и прибавяш не един, ами между 2 и 3 литра. Правил съм си експеримент с разхода на моята кола. След Любляна в посока запад, започва да гори с 0,8 литра на 100 километра по-малко...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  37. 37 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1918 Неутрално

    Производителите и сега си знаят колко им харчат колите. Даже и в книжките на колите има различни числа при различни скорости. Ако бъдат задължени може и цела таблица да дадат като инфо, но кой ще го чете. Масово Ханс, Джони и Ганю искат едно число и ... си получават числото /обикновено по-ниското за благото на нерв. състояние на клиента/, а другите добавки са с проценти.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK