Мрежата от бързи зарядни станции Ionity влиза в Източна Европа

Инвестицията във всяко място за заряд е около половин милион евро, при налични четири зарядни станции

© Георги Пауновски

Инвестицията във всяко място за заряд е около половин милион евро, при налични четири зарядни станции



Мрежата от бързи зарядни станции за електромобили "Айонити" (Ionity) започва покритие и на страните от Централна и Източна Европа, беше обявено при откриването на първия подобен обект в комплекс на "Шел" в Унгария.


Компанията е основана през 2017 година, като акционери в нея са конкуренти в света на автобизнеса – БМВ Груп, "Даймлер", "Фолскваген груп" и "Форд". Очакванията са до края на първото тримесечие на тази година, дял в "Айонити" да придобие и "Хюндай - КИА".


Софтуерът на колонките осигурява максималното допустимо за всеки автомобил напрежение на подавания ток.

© Георги Пауновски

Софтуерът на колонките осигурява максималното допустимо за всеки автомобил напрежение на подавания ток.




Към момента компанията е изградила около 200 места за заряд, като плановете са през тази година те да се увеличат с около 50. Комплексът за зареждане на електромобили в Унгария е разположена на магистрала М7 (водеща към Словения и Хърватия), в близост до езерото Балатон. Той я е с четири зарядни станции, всяка с мощност 350 киловата.


Готови за електромобилите на бъдещето


Към момента няма електромобил, който да може да поеме такъв капацитет, но интелигентен софтуер позволява всяка кола да получи такова количество ток, което може да усвои без риск за батерията. Всяка от зарядните станции позволява за около половин час да се запълни на 80% батерията на масово предлаганите към момента модели, включително такива с големи акумулатори като "Ауди И-трон" (Audi E-Tron). Мерцедес И Кю Си (Mercedes EQC) и "Ягуар Ай-Пейс" (Jaguar I-Pace).


Плащането става с кредитна карта, през специално приложение или с чип, като цената е една и съща, независимо от страната.

© Георги Пауновски

Плащането става с кредитна карта, през специално приложение или с чип, като цената е една и съща, независимо от страната.


Заплащането в момента става на сесии, без значение какво количество енергия е заредено. Цената е една и съща, независимо къде се ползва услугата - равностойността на 8 евро.


Главният изпълнителен директор на "Айонити" Маркус Грол посочи,че този начин на ценообразуване ще бъде променен до няколко месеца, тъй като не е справедлив. Ще се премине към плащане на зареден киловатчас.


Маркус Грос обяснява, че дори в кабела има иновативни технологии, като охлаждане и система за обмяна на данни с автомобила.

© Георги Пауновски

Маркус Грос обяснява, че дори в кабела има иновативни технологии, като охлаждане и система за обмяна на данни с автомобила.


За момента плановете на "Айонити" са да изгради 21 зарядни точки в страните от Централна и Източна Европа – Унгария, Чехия, Полша, Словакия и Словения. На твърде начален етап са проучванията за България, като първо трябва да се реши с коя от големите вериги бензиностанции да се търси партньорство, коментира пред "Дневник" главният изпълнителен директор на "Айонити" Маркус Грол. В Унгария "Айонити" работи освен с "Шел" и с ОМВ.


Място за заряд за 0.5 млн. евро


Маркус Грол посочи, че изборът на толкова мощни станции е продиктуван от това, че инвестицията е сериозна – около 500 хил. евро за обект, като се гледа поне едно десетилетие напред. Появата на автомобили, можещи да се възползват от пълния им капацитет, ще стане скоро, убеден е Маркус Грол. Като друг аргумент той посочи, че идеята е зарядът да не отнема повече от половин час, колкото обикновено човек прекарва на бензиностанция.


Допълнителните съоръжения, които осигуряват общо 1 мегават ток за всеки заряден комплекс.

© Георги Пауновски

Допълнителните съоръжения, които осигуряват общо 1 мегават ток за всеки заряден комплекс.


Досегашният опит на "Айонити" показва, че една точка за заряд с четири станции може да се изгради за срок от три – четири месеца до две години и половина, в зависимост от техническите възможности за доставяне на нужното количество ток и одобряването на многобройните необходими разрешителни.


Маркус Грол уточни, че всяка от станциите лесно може да бъде разширена, ако има нужда от това. Като предимство на "Айонити", пред други подобни компании, той посочи фактът, че става дума за джойнтвенчър на производители на автомобили, който знае какви са техните изисквания сега и какви ще са в бъдеще.


Използваният накрайник от зарядните станции е сред най-масовият в автомобилната индустрия - Combined Charging System (ССS).

© Георги Пауновски

Използваният накрайник от зарядните станции е сред най-масовият в автомобилната индустрия - Combined Charging System (ССS).


"Работим заедно с индустрията, това улеснява и стандартизацията. Накрайниците на нашите станции са по стандарта Combined Charging System (ССS), който се използва от най-много производители в момента", допълни Грол.


Електрическите планове на "Шел"


Що се отнася до "Шел", компанията изгражда и мрежа от свои зарядни станции под марката "Шел ричардж" (Shell Recharge). Такива вече има в 5 европейски страни. В Унгария за ползването им се плаща 1925 форинта на сесия (малко над 11 лева или около 5.75 евро). Избраната сума не случайна, тъй като "Шел" присъства в страната от 1925-та година.


Използваните зарядни станции от "Шел ричардж" са с капацитет 50 киловатчаса, което е достатъчно да се зареди за половин час до 80% батерията на най-масовите модели електромобили към момента.


Мрежата от бързи зарядни станции Ionity влиза в Източна Европа

© Георги Пауновски


В България все още няма станции "Шел ричардж", но веригата бензиностанции си партнира с компанията "Елдрайв", изградила 11 точки за заряд в обекти на основни пътища и магистрали. Те са с накрайници по стандартите CCS и CHAdeMО.


През 2017 година "Шел" придоби и компанията "Ню Моушън" (New Motion), специализирана в изграждането на зарядни станции за употреба в домашни условия и офис сгради.


По повод интересът на "Шел" към зарядните станции, изпълнителният вицепрезидент на "Шел ритейл" Ищван Капитани коментира, че бизнесът с горива се променя и това е много голяма възможност за компании като "Шел". "Нашата цел е да предлагаме избор. Да осигурим на клиентите мобилност, независимо дали използват, бензин, дизел, газ, водород, ток или нещо друго, което ще се появи в бъдеще", допълни Капитани.

Коментари (113)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Хубаво ,че не чакат на дотации.

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1822 Неутрално

    Бат Валю преглътнА кисело.

  3. 3 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1822 Неутрално

    Бат Валю преглътнА кисело.

  4. 4 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4164 Неутрално

    " Заплащането в момента става на сесии, без значение какво количество енергия е заредено. В Западна Европа цената е 8 евро, а в станциите на "Шел" в Унгария ще струва 1925 форинта (малко над 11 лева или 5.50 евро)."

    Близо 16 лева за половин час сесия зареждане на батерията на колата в момента ? Аз с обикновенна газ плащам на зареждане по - малко и ако сумите за един заряд на батерията се движат около 10 - 15 лева на заряд, защото трябвало да се избие първоначалната инвестиция, която била около 500 000 евра според статията, то цялата идея колко по - евтино ще излиза карането на електрическа кола вместо тази с конвенционален двигател с вътрешно горене, е всъщност демагогия ! Това си е просто бизнес, от който да печелят вероятно други глобални играчи, но крайният потребител ще плаща не много по - малко заради удоволствието да ползва елекрически автомобил......

  5. 5 Профил на bosev.asen
    bosev.asen
    Рейтинг: 661 Неутрално

    Пловдив на магистрала Тракия...

  6. 6 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3858 Неутрално

    До коментар [#4] от "samoedin":

    Но пък планетата ще се изчистела

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  7. 7 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4286 Любопитно

    " Заплащането в момента става на сесии, без значение какво количество енергия е заредено. В Западна Европа цената е 8 евро, а в станциите на "Шел" в Унгария ще струва 1925 форинта (малко над 11 лева или 5.50 евро)."Близо 16 лева за половин час сесия зареждане на батерията на колата в момента ? Аз с обикновенна газ плащам на зареждане по - малко ......
    —цитат от коментар 4 на samoedin


    Ха-хааааа
    Аз пък плащам по-малко и от теб - зареждам за 5 стотинки бензин...
    Е, и.........
    Няма как да извъртиш нещата и да ни убедиш че наливането на газ и бензин
    е по-евтино от ел.заряда.
    Това е бъдещето колкото и сега да вият на умряло колко "евтино" е с бензинЯ

  8. 8 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    Преходът към елекрически автомобили стартира, тече. Основните проблеми и затруднения са свързани с: цената и надеждността на автомобила, в частност батерията; производството и преноса на необходимата електроенергия; времето, необходимо за едно зареждане; разстоянието, което автомобилът може да измине със заредена батерия.

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3858 Любопитно

    До коментар [#2] от "442":

    Ще му спре ТЕЦа? Или цената по която му изкупуват тока ще падне?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3588 Весело

    До коментар [#7] от "Hawaii":

    Някои хора още вият на умряло, че не зареждат от ЗИЛ-а. Тогава зареждането им беше БЕЗПЛАТНО!

  11. 11 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5423 Неутрално

    Еееее ето една добра новина...У нас кога??

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  12. 12 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2783 Весело

    Петролното лоби се изприщтва като чете това ...

  13. 13 Профил на Роисся Вперде
    Роисся Вперде
    Рейтинг: 693 Весело

    Невъзможно!
    Нищо не може да замени двигателя с вътрешно горене и руския петрол и газ!
    😀😀😀

  14. 14 Профил на Роисся Вперде
    Роисся Вперде
    Рейтинг: 693 Весело

    До коментар [#12] от "SS":
    Да припомним пак:
    "Каменната ера е приключила, не защото са свършили камъните"
    шейх Ахмед Заки Ямани

  15. 15 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Много пари тая станция бе... Домашна 11 киловата с type 2 ,кабел излиза 3,000 лева с ДДС и монтаж. В София има немалко 44 киловатови на елдрайв, които зареждат догоре e-up за под 20 минути ( около 130 км реален пробег като не си надул климатик на макс ) и за около 35 Мин Хюндай кона ( 260 км реален пробег ) при цена 35 стотинки на минута. Аз ползвам доста автопаркът на Спарк, но към момента не излиза по-изгодно да си купиш Ел кола. До след 10 години, с иновации при батериите и изградена инфраструктура може би ще си заслужава, но към момента не.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  16. 16 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4164 Неутрално

    До коментар [#7] от "Hawaii":

    " Ха-хааааа
    Аз пък плащам по-малко и от теб - зареждам за 5 стотинки бензин...
    Е, и.........
    Няма как да извъртиш нещата и да ни убедиш че наливането на газ и бензин
    е по-евтино от ел.заряда.
    Това е бъдещето колкото и сега да вият на умряло колко "евтино" е с бензинЯ"

    Не обсъждаме политика, а бизнес и факти около електрическите. Не убеждавам никого в нищо. Констатирам. Ако за половин час сесия реалността е такава, че плащаш 16 лева, въпроса е какъв ти е пробега след това. Ако приемем, че е 200 км., съсвсем приблизително, то средния ти " разход" ( или заряд по - точно) на 100 км е 8 левчета извън града ! Аз ако го преобърна в разход спрямо колата, която карам в момента с двигател 1,6, на газова уредба, пропан - бутан, то 100 км извън града ми гори 8 литра * 0, 95 ( в момента смятам) = 7,6 левчета ! Говоря според цифрите в статията в момента, не хибрид, а изцяло на ток. Не смятаме цената на колата като нова, само съпоставим пробег !

  17. 17 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2360 Неутрално

    " Заплащането в момента става на сесии, без значение какво количество енергия е заредено. В Западна Европа цената е 8 евро, а в станциите на "Шел" в Унгария ще струва 1925 форинта (малко над 11 лева или 5.50 евро)."Близо 16 лева за половин час сесия зареждане на батерията на колата в момента ? Аз с обикновенна газ плащам на зареждане по - малко и ако сумите за един заряд на батерията се движат около 10 - 15 лева на заряд, защото трябвало да се избие първоначалната инвестиция, която била около 500 000 евра според статията, то цялата идея колко по - евтино ще излиза карането на електрическа кола вместо тази с конвенционален двигател с вътрешно горене, е всъщност демагогия ! Това си е просто бизнес, от който да печелят вероятно други глобални играчи, но крайният потребител ще плаща не много по - малко заради удоволствието да ползва елекрически автомобил......
    —цитат от коментар 4 на samoedin


    При 500 км пробег с едно зареждане насред магистрала ще зареждат само закъсалите. За останалото - у дома на нощен ток или на служебния паркинг

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  18. 18 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До коментар [#16] от "samoedin":

    Много зависи, от какъв заряд започваш. Ако е от 5-10%, за половин час ще заредиш голямата батерия на Tesla S/X до 80%. Това ще ти осигури пробег поне 350-400 км.
    Т.е. за 5-6 лв ще изминеш 350-400 км в сравнително голяма кола с динамиката на спортен автомобил.
    С една малолитражка за 350-400 км ще трябват поне 20 литра бензин и поне 15 дизел - 40-50 лв... На газ - 20-30...

  19. 19 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 999 Неутрално

    1млн. лв. за 5 зарядни колонки и зареждане на корем !!!

  20. 20 Профил на amg32
    amg32
    Рейтинг: 926 Неутрално

    При съветските електромобили е много по-лесно! Те вървят в комплект с...жица! Искаш да караш 500м, купуваш си 500м жичка и си караш! Ако искаш да идеш по-далече спираш и се включваш в кабелчето на другия , който живее там и те така....Няма да ползваш на капиталистите обирджийските станции!

  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8961 Весело

    До коментар [#17] от "cinik":

    Или тези, които се движат от точка А до точка В, които са на повече от 500 км, примерно на ваканция :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  22. 22 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3970 Весело

    За останалото - у дома на нощен ток или на служебния паркинг
    —цитат от коментар 17 на cinik


    А аз се чудя защо бизнеса ми с кифлички и банички излиза все на загуба.
    Ми разходът ми за ток излиза колкото за 10 пекарни като моята.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  23. 23 Профил на Nick F
    Nick F
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    " Заплащането в момента става на сесии, без значение какво количество енергия е заредено. В Западна Европа цената е 8 евро, а в станциите на "Шел" в Унгария ще струва 1925 форинта (малко над 11 лева или 5.50 евро)."Близо 16 лева за половин час сесия зареждане на батерията на колата в момента ? Аз с обикновенна газ плащам на зареждане по - малко и ако сумите за един заряд на батерията се движат около 10 - 15 лева на заряд, защото трябвало да се избие първоначалната инвестиция, която била около 500 000 евра според статията, то цялата идея колко по - евтино ще излиза карането на електрическа кола вместо тази с конвенционален двигател с вътрешно горене, е всъщност демагогия ! Това си е просто бизнес, от който да печелят вероятно други глобални играчи, но крайният потребител ще плаща не много по - малко заради удоволствието да ползва елекрически автомобил......
    —цитат от коментар 4 на samoedin


    И с тия 20л газ колко километра изминаваш ? Предполагам доста под 200 в най добрия случай 150. При Хюндай Кона за 30 минути можеш да заредиш за около 200 км на 100 кВ зарядно. Колко ще е на 350 кВ не мога да предположа.

  24. 24 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2318 Весело

    Вече толкоз ме навихте, че си купих ключодържател на "Тесла" (ツ)

  25. 25 Профил на Destino
    Destino
    Рейтинг: 76 Неутрално

    Много пари тая станция бе... Домашна 11 киловата с type 2 ,кабел излиза 3,000 лева с ДДС и монтаж. В София има немалко 44 киловатови на елдрайв
    —цитат от коментар 15 на Pow


    С нарастването на мощността, разходите не падат, а растат. 1 мегават станция не се комутира с бушони Елмарк за 6лв.
    Зареждайте вкъщи, какъв е проблема?
    Пионерите ще печелят, докато не се появи истинска конкуренция.

  26. 26 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 2060 Неутрално

    Няма да се мине и час и хоп - илонката вече заредена!

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  27. 27 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3931 Неутрално

    "Всяка от зарядните станции позволява за около половин час да се запълни на 80% батерията...."

    То това ако беше прогресивно и изгодно досега щеше да е станало. Половин час + половин час на опашката - най-малко един час. И кое му е екологичното, като производството на тока е с вреди, а акумулаторите са си отрова. Откажете се!

  28. 28 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1917 Неутрално
  29. 29 Профил на sfl32583434
    sfl32583434
    Рейтинг: 58 Неутрално




    До коментар [#7] от "Hawaii":

    Преминаването на линии 84, 184 и 123 от Столичен автотранспорт към Столичен Електротранспорт (който ще ги обслужва с електробуси) съответно ще доведе до заплащане на по-висока цена на километър пробег, тъй като цената на Столичен електротранспорт е по-висока от тази на САТ.

    Както се вижда, за Столична община токът е по-скъп!

  30. 30 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4164 Любопитно

    До коментар [#18] от "tie_interceptor":

    " Много зависи, от какъв заряд започваш. Ако е от 5-10%, за половин час ще заредиш голямата батерия на Tesla S/X до 80%. Това ще ти осигури пробег поне 350-400 км.
    Т.е. за 5-6 лв ще изминеш 350-400 км в сравнително голяма кола с динамиката на спортен автомобил.
    С една малолитражка за 350-400 км ще трябват поне 20 литра бензин и поне 15 дизел - 40-50 лв... На газ - 20-30..."

    Зависи от пробега, който правиш с напълно заредената батерия - 350 - 400 е съвсем различен резултат от този на 200 - 250, всъщност двойна разлика почти ! Но имай предвид и факта, че батерията с всеки зарадят започва да намалява своя капацитет, както и на мобилните междувпрочем, така че ако първоначално можеш да изминеш действително 350 км. пробег например, след време сигурно ще си доста под него.

  31. 31 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4164 Неутрално

    До коментар [#23] от "Nick F":

    " И с тия 20л газ колко километра изминаваш ? Предполагам доста под 200 в най добрия случай 150. При Хюндай Кона за 30 минути можеш да заредиш за около 200 км на 100 кВ зарядно. Колко ще е на 350 кВ не мога да предположа."

    Посочил съм го вече - извънградско при 100 - 110 ми гори около 8/100 при 1.6 бензинов двигател. Изминавам около 250 км. В града - зависи от града и дали висиш в задръствания или трафика е сравнително разтоварен.

  32. 32 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Това е бъдещето колкото и сега да вият на умряло колко "евтино" е с бензинЯ
    —цитат от коментар 7 на Hawaii


    1. Звучиш баш, като Дмитрий Медведев , с тази вяра в електробъдещето..
    До 2025 май всички автобуси в Москва и големите градове щяха да са електро, нали?

    2. Като е по-евтино и по-далавера ОК ..
    Справедливо е тогава, да се изгради мрежа зарядни станции и всякаква инфраструктура за електромобилите за сметка на инициативността..
    Както никой никому не е давал дотации и данъчни облекчения за да могат колите да са на метан или на газ..
    Нито някой е давал пари за сервизи, станции за зареждане, за проверка .. Ми така да е и за електрото!

    Защото иначе излиза адски странно, съгласи се.
    На богаташи, за които електромобилът е втора и трета кола, за да им е по-евтино и по на сметка - ние делим от залъка си ..
    Правят им се станции , оставяме ги без данъци, безплатно паркиране, дотация за да си купят такава кола , безплатно са по платените магистрали в Русия и в Европа..

    3.А в това време НЕ ДАВАМЕ ПАРИ за транспортно обслужване на хората..
    В Ловешко, в Пазарджик, в Павликени НЯМА НИКАКЪВ ТРАНСПОРТ..
    Учители ходят на работа НА СТОП.. старици обикалят из площада и питат дали някой ще ходи до града .. а като идат до града- ще търсят и някой да ги върне..

    4. И при цялото това дередже.. ЗА ЗАКУПУВАНЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛ И СЪЗДАВАНЕ НА ИНФРАСТРУКТУРА - ИМАМЕ ПОДПОМАГАНЕ .. на съответния богаташ, за който електрото е втора кола ..
    Хем на него му е по-далавера и излиза, че му е по-евтино..
    А на горивата има акциз.

  33. 33 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Ами супер.
    Остава да изчакаме да се появят електромобили на вторичния пазар, по 4-5 Хил. Лева.

    Както и комплекти батерии за смяна, по 1000-2000 Хил. Макс.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  34. 34 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Хубава новина!!!!!
    —цитат от коментар 28 на selqnin


    Ти се радваше и на изгарянето в пещи на РДФ и биомаса..
    Бил се намалявал въглеродният отпечатък ..

    https://www.dnevnik.bg/zelen/2019/05/09/3536574_bulgariia_e_sred_liderite_v_es_po_spad_na_vuglerodnite/

    Добра новина за българската природа!
    Добра новина за белите ни дробове!!!
    —цитат от коментар 8 на selqnin


    Какво му е доброто, ако Ковачки , или циментовите заводи горят гуми и пластмаса, та да се била намалявала емисията СО2?
    И от "зеления" ток зареждаме електромобили?

    Като искате да имаме добиване на енергия от РДФ, която енергия кой знае защо, да е ниско-въглеродна, а пък от там да се зареждат електромобили и да се джитка.. що ни тровите всички нас с горенето на гуми и разни други ваши "зелени" технологии, а не си направите у вас централа да е на гуми и бали и да си зареждате ваша си електрокола..



  35. 35 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#23] от "Nick F":

    Повечето автомобили на лпг, при сегашната цена, ще ги докарат 200 км.

    И в крайна сметка, на ток не трябва ли да е двойно по евтино ???

    От гледна точка автономност и икономичност, за мен бъдещето са разработките на Хюндай/ Кия. Фабрична газова уредба, система за газ течна фаза, като колата въобще няма резервоар за бензин.

    Проектирана е и оптимизирана изцяло за пропан-бутан, течна фаза

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  36. 36 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2118 Неутрално

    Нямало голяма файда от зареждане в станция за Ел автомобили. На газ било по-евтино( при какъв спад на мощност и ресурс?). Всички навъртали по 500-600 км без спирка и зареждали в бензиностанциите за минута две, а на Ел станциите за цели 30 минути. Батериите тежки и обемисти. Още нямало изградена инфраструктура за електричките. Истината е една, няма да има по-евтин, чист и не толкова вреден въздух из градовете. Айде на гроздето нафтолчики.

  37. 37 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3941 Неутрално

    До коментар [#23] от "Nick F":

    Тия 20 литра газ се зареждат за няколко минути. И ти докато чакаш половин или един час за да зареждаш на зарядното, тоя с газта ще е 70-80 километра напред. Пък не знам, какво ще правиш, ако на зарядната станция чакат десетина, като тебе с електрически коли. Ще трябва да си вземеш хотел май... ;)

    Бивш tww09306483.
  38. 38 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    за около половин час да се запълни на 80% батерията на масово предлаганите към момента модели
    —цитат от коментар 0 на др Грол


    То най масово регистрираният модел е Рено Зое. 47 квч * 80% = 38 квч. 8 евро / 38 = 21 центи за квч. С пълно зареждане при 120 кмч минаваш 200 км. Харча е 4 евро / 100 км , колкото и ако имаш дизел къде харчи 4 на сто.

  39. 39 Профил на amg32
    amg32
    Рейтинг: 926 Неутрално

    Няма да се мине и час и хоп - илонката вече заредена!
    —цитат от коментар 26 на Полковник за европейско развитие на България


    Тъй я, ще им чакаш американските зареждачки! Я си зАреди за 5 миин 3 X 100 домашен бояришник и си гледай сеира....

  40. 40 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2192 Неутрално

    Все още няма видима полза от електричките.След 10 години ще е различно предполагам.

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  41. 41 Профил на kcq33617839
    kcq33617839
    Рейтинг: 22 Неутрално

    До коментар [#37] от "Petleshev":

    Дам.

  42. 42 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#36] от "gmbh":

    Батериите са и доста скъпи.

    Иначе, очакваме поне двойно по-ниска цена за пробег на ток, отколкото на газ.

    Колкото до газта, аз не усещам никаква разлика между бензин и газ, за 15 годишна кола.
    И определено НЕ тряба да е малолитражка - иначе ще имаш същия разход като по голям мотор и бонуси - ще върви по зле от големия мотор и ще има по-къс живот от него.

    Дори без да коментираме екологичния отпечатък (това че се горят боклуци в тецове и че се ползват вредни технологии за батериите), ако не се стигне до евтино производство на батерии, електромобилите са безмислени за пазари като нашия.

    В бг и подобно държави, ако не е вторичния пазар, над 80% от населението ще ходи пеша и с градския транспорт.

    Като вземеш 10 годишна кола, ще трябва да и смениш и батериите...
    И всичко се свежда до това - КОЛКО ще струват. ..

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  43. 43 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    "Използваните зарядни станции са с капацитет 50 киловатчаса, което е достатъчно да се зареди за половин час до 80% батерията на най-масовите модели електромобили към момента."
    50квт за половин час са 25 квт/ч или горе долу енергията която една бензинова/ дизелова кола изразходва за 20 мин. средно. Което да кажем е 2-3 литра гориво. Нещо не ми се връзва тая история.

  44. 44 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3941 Неутрално

    До коментар [#35] от "hli32616303":

    Виждал съм Хюндай без резервоар за бензин и то, преди над 15 години. Газовите уредби с течна фаза са си скъпи и трудни за поддържане, особено в родни условия.
    Въпреки, че несъмено са доста по-екологични има много малко модели, които се предлагат с фабрична газова уредба от производителите на автомобили.

    Бивш tww09306483.
  45. 45 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#23] от "Nick F":Повечето автомобили на лпг, при сегашната цена, ще ги докарат 200 км. И в крайна сметка, на ток не трябва ли да е двойно по евтино ???От гледна точка автономност и икономичност, за мен бъдещето са разработките на Хюндай/ Кия. Фабрична газова уредба, система за газ течна фаза, като колата въобще няма резервоар за бензин.Проектирана е и оптимизирана изцяло за пропан-бутан, течна фаза
    —цитат от коментар 35 на hli32616303


    Че такива разработки има кой ли не..
    "Фиат" си е на метан, Волво Тракс имат дуал-фюел мотор, че даже и ЯМЗ има двигател, който е само за газ ..

    Но няма не искам, няма недей , няма значение от къде какви емисии идат !
    Всички ДВГ ще ги забранят и това е бъдещето!

    Всъщност всички не, че тежки камиони, багери, влекачи, кораби , трактори , хладилен транспорт и други разни неща няма как да не са на дизел, но всички леки коли без проблем..

  46. 46 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3941 Неутрално

    До коментар [#40] от "Noise":

    Аз не съм толкова голям оптимист, относно бързото навлизане на електрически коли. Батерията засега е непреодолим фактор. Голяма, тежка и скъпа. Бавно се зарежда и може да те остави насред нищото, при рязка смяна на времето. Електрическите коли ще имат приложение за средни и къси разстояния. Пък дали ще има по-добра и по-ефективна батерия след 10, 20 или 30 години... Никой не знае.

    Бивш tww09306483.
  47. 47 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Весело

    До коментар [#37] от "Petleshev":

    Мисля че не е невъзможно да пуснеш разклонител през терасата на блока ...

    Иначе е проблем - една Ел. Станция тр. Да има поне двойно повече колонки и място от една обикновена.

    Друг вариант е, автопроизводителите да въведат единен стандарт за форма и разположение на клетките за батерии.
    По-мощните коли - повече клетки.
    И в Ел. Станциите да заменяш клетки "пълно за празно".
    Като в цената на заряда да е калкулирана и амортизацията на една клетка (усреднено).

    Така ще имаш реална цена на пробег, спрямо жизнения цикъл на батерията и цената и.
    И няма да те интересува как да се отървеш от стария електромобил, когато батерията му умре и стане неизползваем.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  48. 48 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3941 Неутрално

    До коментар [#43] от ".":

    Естествено, че няма как да ти се върже. Батерия с голям капацитет е трудно да я заредиш хем бързо, хем без да се загрява много. На всичкото отгоре бързият заряд скъсява значително живота на батерията. Всяка батерия си има живот от определен брой цикли. Едва ли много хора ще са навити да си съкращават живота на батерията, струваща много хиляди евра или долари. Приказките за електрическите коли звучат доста ентусиазирано, но реалността е друга. Чудеса, няма как да се случат за няколко години.

    Бивш tww09306483.
  49. 49 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 759 Неутрално

    До коментар [#25] от "Destino":

    Ами има смисъл да инвестираш в домашна станция. Не знам дали си зареждал вкъщи ( с кабел шуко ) но е супер бавно. Проблемът за момента е в батериите - наскоро карах e-up на 40к км , батерията на макс държеше 90 км. Имам приятел в щатите, който си беше взел Ел. Тойота. Оказа се, че Тойота там дават батериите под наем, защото се скапват толкова бързо, че трябва да ги заменят на 2 години. Затова според мен за момента не излиза по-евтино електричка, но се надявам до 10 години нещата да се променят.
    Ако вземеш примерно VW eco-up vs e-up, с еко ъпа минаваш 350 км за 12 лева, ако зареждаш на елдрайв за тея 350 км имаш 3 сесии по 20 мин зареждане, което си е 21 лева, и това при нови батерии.
    Тесла досега съм карал веднъж и не съм зареждал, но знам, че са с различен кабел и станции ( не може просто да я шибнеш на chademo или ccs, каквито са на практика всички станции в бг.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  50. 50 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 759 Неутрално

    До коментар [#25] от "Destino":

    Ами има смисъл да инвестираш в домашна станция. Не знам дали си зареждал вкъщи ( с кабел шуко ) но е супер бавно. Проблемът за момента е в батериите - наскоро карах e-up на 40к км , батерията на макс държеше 90 км. Имам приятел в щатите, който си беше взел Ел. Тойота. Оказа се, че Тойота там дават батериите под наем, защото се скапват толкова бързо, че трябва да ги заменят на 2 години. Затова според мен за момента не излиза по-евтино електричка, но се надявам до 10 години нещата да се променят.
    Ако вземеш примерно VW eco-up vs e-up, с еко ъпа минаваш 350 км за 12 лева, ако зареждаш на елдрайв за тея 350 км имаш 3 сесии по 20 мин зареждане, което си е 21 лева, и това при нови батерии.
    Тесла досега съм карал веднъж и не съм зареждал, но знам, че са с различен кабел и станции ( не може просто да я шибнеш на chademo или ccs, каквито са на практика всички станции в бг.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  51. 51 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Неутрално

    До коментар [#4] от "samoedin":

    То това е проблема преднавлизането на ел. автомобили в Европа.
    Към момента цената да заредиш на обществена станция, която не е безплатна е съпоставима с разхода на малолитражен ДВГ.
    Безплатните станции пък са малко и шанса да чакаш за такава дълго преди да започнеш да зареждаш е голям...

    Към момента ел. автомобил в Европа си взимаш ако имаш възможност за домашно зареждане.

    Модератора е неадекватен!
  52. 52 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3941 Неутрално

    До коментар [#47] от "hli32616303":

    "... И в Ел. Станциите да заменяш клетки "пълно за празно..."!

    Колко му е...? Идва чичото с мотокара, вдига ти батериите тежащи 300-400 килограма, които предварително си разкачил с ключовете и отвертките. После ти носи заредените батерии, слагаш гумените ръкавици и хващаш ключовете. За час или два си готов...! Колко му е? ;)

    Бивш tww09306483.
  53. 53 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2118 Неутрално

    До коментар [#42] от "hli32616303":

    Като погледнеш на два см от очите си виждаш нос, сиреч Бг пазар и експлоатация на автомобили.
    Другото, мощност при тегло при ресурс. КПД на газ и КПД при Ел задвижване.

  54. 54 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Весело

    До коментар [#12] от "SS":

    Петролното лоби е най-големият секторен инвеститор във ВЕИ.
    Това горното оизначава, че и за във бъдеще ще прибира най-много пари от хората, само че вече за ел. енергия...

    Модератора е неадекватен!
  55. 55 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Весело

    До коментар [#15] от "Pow":

    Не ти е коректно сравнението.
    За домашната станция не плащаш за проект, не плащаш за място, не плащаш за свързване към мрежата, самата ти станция физически е различна и по-евтина и не си заложил възвращаемост на инвестицията, при домашната възвращаемостта ти идва от спестяване на разходи за гориво, при тези идваот продажбата на ел. енергия, това е бизнес, счетоводно имаш влияние на размера на инвестицията...

    Модератора е неадекватен!
  56. 56 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    До коментар [#16] от "samoedin":Много зависи, от какъв заряд започваш. Ако е от 5-10%, за половин час ще заредиш голямата батерия на Tesla S/X до 80%. Това ще ти осигури пробег поне 350-400 км.Т.е. за 5-6 лв ще изминеш 350-400 км в сравнително голяма кола с динамиката на спортен автомобил.С една малолитражка за 350-400 км ще трябват поне 20 литра бензин и поне 15 дизел - 40-50 лв... На газ - 20-30...
    —цитат от коментар 18 на tie_interceptor


    Всички тия сметки свършват, когато направят зареждането да брои киловатите, В статията е описано, че така ще стане.

    мурзилка
  57. 57 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2192 Неутрално

    До коментар [#46] от "Petleshev":

    По-скоро съм съгласен.Предполагам, хибридните версии , ще са доброто решение поне за следващите години.Да не говорим, че новите ДВГ , особено дизеловите, стигнаха умопомрачителни стойности на разход на гориво.Да стоя някъде половин час и то ако преди мен няма никой и да знам че мога да закъсам сред нищото, не е точно представата ми за приятно пътуване.Да не говорим, че никога не съм се вълнувал особено колко гори колата ми.

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  58. 58 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Весело

    До коментар [#16] от "samoedin":

    Не храни трола!

    Човекът си има "репертоар" и го върти, не му обръщай внимание.

    Модератора е неадекватен!
  59. 59 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Неутрално

    До коментар [#35] от "hli32616303":

    Бъдещето е на ел. автомобилите, примири се, това вече е решено.

    Модератора е неадекватен!
  60. 60 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Неутрално

    До коментар [#46] от "Petleshev":

    Тези от статията виждаш ли ги?
    След 3-4 години ще са изградили собствената си мрежа зареждащи станции, след това правителствата ще въведат едни закони с които ДВГ във град не може да има и след 6-7 години 90% ще са електрически автомобили...

    Модератора е неадекватен!
  61. 61 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#59] от "Ivan_":

    Ми чакаме бъдещето.

    Ел. Автомобили по 4-5 Хил. И комплект батерии 1000 до 2000 лв макс.
    За бюджетни модели - под 1000 лв.

    Или утрояване на доходите/ покупателната способност.. та да си купуваме нови.

    Иначе - пътя, чантата и за хляб.
    Пешачка или с градския транспорт.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  62. 62 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Весело

    До коментар [#60] от "Ivan_":

    Както и рязко падане броя лични автомобили и решаване на проблемите с трафик и паркоместа

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  63. 63 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Неутрално

    До коментар [#52] от "Petleshev":

    Ако индустрията реши да мине на този вариант, ще се направи единен стандарт, батериите ще са на слотове и ще е различно от описаното от теб.
    Едва ли ще се случи, всеки ще дърпа към собственото си решение и най-вероятно нямада се рзберат за единен стандарт.

    Модератора е неадекватен!
  64. 64 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Аз по съм оптимист в суперкондензаторите да има качествен пробив, тогава и заряда ще е бърз и живота им много по голям от батерията. А другата полза ще е от намаляване скоростта и спирането, тогава на 100% тая енергия ще се лови. А батерията по скоро като подсигуровка и дозареждане.

  65. 65 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#53] от "gmbh":

    Виждам предимно разходи, които аз ще трябва да платя
    Ако ти ми наплатил разликата, ок ;)

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  66. 66 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Весело

    До коментар [#61] от "hli32616303":

    батерии на тази цена едва ли и внуците ни ще дочакат...

    Модератора е неадекватен!
  67. 67 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2267 Весело

    До коментар [#62] от "hli32616303":

    Рязко падане едва ли, ще измислят някой хубави и "приятни" финансови схеми за смяна на автомобила. То и рециклирането на всичкото колас ДВГ си е казус, който изисква централно планиране. Ако имаш 10 пъти повече излизащи от употреба ДВГ автомобили за година си е казус също... може и да е повече от 10 пъти...

    Модератора е неадекватен!
  68. 68 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#63] от "Ivan_":

    Абсолютно може да се направи, със специална количка и механизъм за 'кликване', както и разхвърляне на амортизационната цена на клетка на заряд.
    Така че, проблемът с батериите да е ясен, сметнат като разход, и да го няма.

    Ел. Станцията ще прилича Пит стоп от Формула едно.

    Но, да се стигне до единен стандарт ще е .... Практически невъзможно :(.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  69. 69 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#67] от "Ivan_":

    В общи линии - бедните - пеша и с градския транспорт

    Както беше казал Годжи от селско-просташкото реалити на Слави - "да направят бензина 5 лв, да се ви да кои сме чорбаджиите".

    Строг, но справедлив ...

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  70. 70 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    Като вземеш 10 годишна кола, ще трябва да и смениш и батериите...И всичко се свежда до това - КОЛКО ще струват. ..
    —цитат от коментар 42 на hli32616303


    Два варианта: купуваш нови (5.000 $ за 24 квч Нисан) , или ти ги дават под наем : Рено Зое - между 60 и 100 паунди наем на месец в зависимост колко км навърташ
    https://www.autonews.com/sales/nissan-leaf-buyers-dealers-worry-about-replacing-worn-out-cells
    https://www.whatcar.com/advice/buying/tell-me-more-about-electric-car-batteries/n19062

  71. 71 Профил на Destino
    Destino
    Рейтинг: 76 Неутрално

    До коментар [#49] от "Pow":

    Имаме 3 коли вкъщи, 2 Партнера последно и предпоследно поколение, и Мазда сх 5.
    Най-много карам пежото, 2004г, по 25км всеки ден. С това каране 3 часа "щуко" зареждане са напълно достатъчни.
    А какъв кеф, ще да е, да не тровя децата на улицата, да не наливам пари в хазната за крадене, да не финансирам сатрапите по света, да мога потенциално сам да произвеждам енергията си за предвижение...

  72. 72 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2118 Неутрално

    До коментар [#65] от "hli32616303":

    "Виждам предимно разходи, които аз ще трябва да платя
    Ако ти ми наплатил разликата, ок ;)""

    За разходите ти ми пиши, когато спреш да тровиш семейството ми вкл. децата и внучките ми.
    До тогава не си Ок.

  73. 73 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    Общо взето - едно нищо.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  74. 74 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    До коментар [#47] от "hli32616303":"... И в Ел. Станциите да заменяш клетки "пълно за празно..."!Колко му е...? Идва чичото с мотокара, вдига ти батериите тежащи 300-400 килограма, които предварително си разкачил с ключовете и отвертките. После ти носи заредените батерии, слагаш гумените ръкавици и хващаш ключовете. За час или два си готов...! Колко му е? ;)
    —цитат от коментар 52 на Petleshev

    Уточнение: чичкото ще бъде с електрокар, а не с мотокар. Продължение. Чичкото с електрокара вдига нова батерия, която заредена гарантира пробег L km и монтира заредена батерия, която гарантира пробег L1

  75. 75 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    [quote#74:"zhivko6461"][/quote]
    Уточнение: чичкото ще бъде с електрокар, а не с мотокар. Продължение. Чичкото с електрокара вдига нова батерия, която заредена гарантира пробег L km и монтира заредена батерия, която гарантира пробег L1

  76. 76 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    [quote#74:"zhivko6461"]
    —цитат от коментар 75 на zhivko6461
    Уточнение: чичкото ще бъде с електрокар, а не с мотокар. Продължение. Чичкото с електрокара вдига нова батерия, която заредена гарантира пробег L km и монтира заредена батерия, която гарантира пробег L1[/quote]
    ... която гарантира пробег L1

  77. 77 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    ...която гарантира пробег L1

  78. 78 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    Уточнение: чичкото ще бъде с електрокар, а не с мотокар. Продължение. Чичкото с електрокара вдига нова батерия, която заредена гарантира пробег L km и монтира заредена батерия, която гарантира пробег L1

  79. 79 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    Не мога да разбера защо не се публикува целият коментар!!! Извинявам се за създаваните затруднения.

  80. 80 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    Уточнение: чичкото ще бъде с електрокар, а не с мотокар. Продължение. Чичкото с електрокара вдига нова батерия, която заредена гарантира пробег определен пробег и монтира заредена батерия, която гарантира по-малък пробег. Кой ли ще гарантира какъв пробег ще гарантира всяка от оборотните батерии? Колко ли електрокара ще циркулират между автомобилте на зарядната станция?Дали редовият потребител ще е съгласен на тази замяна, която ще му спести няколко минути за зареждане.
    Бъдещето вероятно е на електическите автомобили. Може би съвсем близкото бъдеще, граничещо с настоящето. Ако е необходимо зелените ще победят техниката, т.е. науката - математика, физика, химия, ...

  81. 81 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#42] от "hli32616303":Като погледнеш на два см от очите си виждаш нос, сиреч Бг пазар и експлоатация на автомобили.Другото, мощност при тегло при ресурс. КПД на газ и КПД при Ел задвижване.
    —цитат от коментар 53 на gmbh


    И колко е КПД при ел задвижване, не е ли 23%??
    И не ми давай от 88% до 92% .. ТОВА Е КПД НА ЕЛ.ДВИГАТЕЛ!

    А за да стигне енергията до него е тръгнала от ТЕЦ, минала е през ел. мрежа (с 12% загуби) , минава през батерии, където има електро-химична реакция и които батерии, за да не им скъсим живота не ги дозареждаме на 20% и не им изхабяваме заряда с резерв 30% ..
    И като се сметне всичко излиза май 23%, не ли ..

    А природният газ е с октаново число над 107 .. и спокойно може да се ползва в ДВГ със степен на сгъстяване над 21 ..
    И термично КПД излиза да е ок .40% ..

    И ако имаме един килограм природен газ .. и се чудим дали да го изгорим направо в ДВГ, или в ТЕЦ и от там с разни прехвърляния да задвижим електромобил и къде ще ни е по-ефективно и ще да изминем повече километри от този кислограм газ ?

    Не ни ли идва по-ефективно да го горим направо в ДВГ с дуал-фюел система, да речем?

  82. 82 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1835 Любопитно

    И да лаем, и да си траем, белия свят върви напред. При нас, както винаги, има повече противници на новостите, отколкото поддръжници. Лека полека статуквото (петролното) се променя и неусетно новостите ще навлязат и при нас, неизбежно е...

  83. 83 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Весело

    До коментар [#70] от "dosetliv":

    Ко да ти кажа, аз слагам средни по 20 лв седмично за газ и колата ми струва 4000 лв с регистрацията и обслужването.

    Не е да няма разлика като разходи, в ПЪТИ 😁

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  84. 84 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#65] от "hli32616303":"Виждам предимно разходи, които аз ще трябва да платя Ако ти ми наплатил разликата, ок ;)""За разходите ти ми пиши, когато спреш да тровиш семейството ми вкл. децата и внучките ми.
    До тогава не си Ок.
    —цитат от коментар 72 на gmbh


    Тровят ни с горене в ТЕЦ..!

    https://www.ecars.bg/polezno-efektivno/item/3387-elektromobili-mrusen-tok-vuglishta-visoki-emisii?tmpl=component&print=1

    "Електромобил в сажди – кой би искал да кара това?" От Мартин Хаджистойков..
    ...Проучването, за което става дума, се казва Shades of Green и е публикувано от изследователската група Shrink That Footprint. .."
    ------------------------------
    Айде, да горят сами въглища и от там да задвижват електромобил ясно, ама горят и стари гуми, и бали с пластмаси и боклуци и подскачат:

    "Добра новина за белите ни дробове"!

    Горят гуми и било добре за белите ни дробове??
    Бе тези идиоти ли са??

    Барем да горят само въглища за електроколите си , а не стари гуми и биклуци , май ще е по-добре..

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-31/you-ll-need-286-pounds-of-coal-to-fuel-that-electric-road-trip

    " .. You'll Need 286 Pounds of Coal to Fuel That Electric Road Trip ..By Dan Murtaugh
    31 октомври 2018 г., 23:00 ч. Гринуич+2.."

    286 паунда въглища, май не е чак толкова много за електрокола?

    https://www.investors.com/politics/editorials/tesla-the-coal-powered-car-wont-be-saving-the-world/

  85. 85 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    За разходите ти ми пиши, когато спреш да тровиш семейството ми вкл. децата и внучките ми.До тогава не си Ок.
    —цитат от коментар 72 на gmbh


    Като спрат да ни тровят - тогава да пишат, колко им са малки разходите!
    И хич да не си правят сметката, че ще хленчат и ще бият на чувство:

    "Скъпо ни е, набарбальокахме се май с тиа електрички..
    Дайте някой лев за да нис е изградят безплатни станции, отменете ни данъците, пуснете ни безплатно по пътната мрежа.."

    Ами кобалта и отровите от отработените батерии?
    До сега са рециклирали 3% литий..

  86. 86 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    И да лаем, и да си траем, белия свят върви напред. При нас, както винаги, има повече противници на новостите, отколкото поддръжници. Лека полека статуквото (петролното) се променя и неусетно новостите ще навлязат и при нас, неизбежно е...
    —цитат от коментар 82 на Дългия


    Абсолютно!
    Няма не искам, няма недей!

    И не само при нас са против и викат "поредни глупости" .. ето..
    ------------------------
    "Очередная глупость»: в России намерены запретить бензин и дизель

    МОСКВА, 3 августа 2017, 13:11 — REGNUM Глава правительства Дмитрий Медведев дал поручение вице-премьеру Аркадию Дворковичу проработать предложения по мерам господдержки развития электрического транспорта, пишут «Известия».
    Подробности: https://regnum.ru/news/economy/2306698.html
    -------------------------

    Ама квото и да правят е решено - спират им бензина и дизела и толкоз!

  87. 87 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    .. неусетно новостите ще навлязат и при нас, неизбежно е...
    —цитат от коментар 82 на Дългия


    Ще навлязат новостите!
    Лошо само дето вика и момчето - ще ни изпоизтровят с тези електро-коли..

    А и трябва май да си бръкнем бая дълбоко в джоба за това съмнително удоволствие ..

  88. 88 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Да горят каквото и да било, за да правят ток, е меко казано ТЪПО.

    А да дотират веи централи и да ни задължават да купуваме скъпия им ток, и да точат язовири, да ни оставят без вода е МЕГА тъпо и абсолютна корупция.

    А можеше просто да дотират мераклиите за вецове, да си построят веи мощности и втори резервоар.
    За да връщат водата от веца обратно.
    Така от тъпото (и скъпо) ВеИ да има някаква реална ПОЛЗА !!!!

    А сега ползата е, че масовия потребител на ЕС пълни гушата на частни "предприемачи", без никаква дългосрочна полза за обществото !!!!

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  89. 89 Профил на jeq19606355
    jeq19606355
    Рейтинг: 981 Неутрално

    "идеята е зарядът да не отнема повече от половин час, колкото обикновено човек прекарва на бензиностанция"


    Интересно защо аз прекарвам само по 2-3 минути на бензиностанцията!?

  90. 90 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Да горят каквото и да било, за да правят ток, е меко казано ТЪПО.
    —цитат от коментар 88 на hli32616303


    Енергията все от някъде трябва да дойде ..
    Те не са намислили нищо ново, освен да закачат и Транспорта на съществуващите системи , мощности и мрежи.

    А смисъл в цялото това упражнение виждат, че не ползват въглеводороди извадени от Земята, а разни други неща..
    Така се бил намалявал Въглеродният Отпечатък!

    Ей им я значи, блестящата идея ..
    Вземат разни неща, слагат ги в ТЕЦ и добиват енергия .. понеже не са добити от Земята - викат че се била намалявала емисията СО2 и се спасявал Климата..

    Като вземат енергия от този безвъглероден процес - я слагат в коли и така вече ще да е!
    На всеки кръгъл час се обаждат "добра новина за белите ни дробове"..

    Понеже всичко върло неудобно и на хората не им се ще - са решени твърдо да забраняват всичко останало!

  91. 91 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1930 Неутрално

    Ни зъбравяйте, че бензиня има акциз. А токът засега - не. Засега. А мутронекадърните нема да има к'во да /си/ разпределят в края на годината. Нали не си мислете, че бат боку живее само от заплатка и дръжавни кифтета.....

  92. 92 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3659 Весело

    До коментар [#40] от "Noise":

    Акциите на Тесла са около 480 долара. Помня как празнуваше кога бяха паднали на около 320... Сигурно щото си познавач.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  93. 93 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 836 Неутрално

    Те само в началото ще са скъпи. След 2-3 г. като се изплатят цената
    ще е съвсем друга.
    Мда, от сега виждам как един мастит бизнесмен от Правец ще глътне здраво водица...

  94. 94 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Те само в началото ще са скъпи. След 2-3 г. като се изплатят цената ще е съвсем друга.
    Мда, от сега виждам как един мастит бизнесмен от Правец ще глътне здраво водица...
    —цитат от коментар 93 на Vassil Stoychev


    Цената ще е съвсем, съвсем друга ..
    И ще се изплатят, не след 2-3 години, а след месец и половина!

    П.П
    А леките коли, въобще не са 100% консуматори на петрол, така че е неясно, как ще се промени консумацията , дори и всички коли на Земята да станат електро ..

    П.П
    А за цените на дребно в бензиностанциите , много анализатори казват, че ще се повишават, колкото по-голям % са електромобилите

  95. 95 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    А леките коли, въобще не са 100% консуматори на петрол..
    —цитат от коментар 94 на simChо

    Неясно съм го написал май..
    А мисълта ми е простичка, не всичките 100% от петрола отиват за гориво на леки коли..
    Та не е ясно, как би се променило търсенето, дори и 100% от леките коли да са електро ..

  96. 96 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Честно казано и аз се надявам богатите да купуват електромобили, докато технологията стане достъпна за държави от втория и третия свят.

    Иначе, ни най-малко не се съмнявам в кпд и динамиката на самите електромотори.

    Ако това стане (достъпна цена), ще сме по близо до целта - свободно придвижване на хора, стоки и услуги.

    За предпочитане локално и регионално - да се избегнат проблемите на свръхурбанизацията, която СВАЛЯ качеството на живот ! ;)

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  97. 97 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2118 Неутрално

    До коментар [#81] от "simChо":

    Симчо, имаш ли представа за да направиш една скоростна кутия от необработен метал колко обработки са необходими и колко енергия?
    Виж един ДВГ колко топлина и вибрации на единица мощност излъчва и тогава ми пиши за КПД. Къде загубите при триене са по-големи? При повече движещи се части или при по-малко?
    Кой горял въглища и кой гуми, пиши на тях и се оплаквай от тях.
    Хората, за три, четири месеца произвеждат необходимата им Ел енергия за една година от възобновяеми източници. Разбери къде е това.
    Погледни колко е цялото население на земята и как се увеличават превозните средства с нарастване на населението.
    Нямам време да пиша подробно относно това, че си въведен в заблуждение по темата.
    Хората се увеличават с невиждан темп до този момент, с това се увеличава и тровенето.
    Все някога трябва да се сложи край на изобилието от вредности.
    Айде чао.

  98. 98 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 888 Неутрално

    До коментар [#4] от "samoedin":

    И сам можеш да си направиш грубо сметката, батерии към тоя момент са между 50-60 до към 100kW за големи лимузини, 1kW ако си го зареждаш у вас в гаража, струва към 20ст в момента. Т.е. 100kW - 1 зареждане, за около 300-400км път, ще ти струва към 20лв за луксозна лимузина. За малка кола - грубо наполовина. Т.е. между 4-5-6-7лв на 100км в зависимост от пробега и класа на колата. Доста по евтино от дори газ, и коли с минимална поддръжка - няма масла, няма филтри, ако се проектира правилно - няма диференциали, няма скоростни кутии, алтернатори, няма запалителни системи, няма един куп сложни системи произтичащи от ДВГ. Всичко е старт-стоп, ефективност в задръствания точно 100%, а в движение - КПД на ел двигателите е към 80%, за ДВГ за сравнение е между 20-30% към почти 3 пъти по ниско КПД. За тишина, вибрации, комфорт, екологичността и вписването в масова градска среда, това отделни въпроси. Независимостта от разни сатрапии износителки на газ и петрол е бонус! Мръсното производство, търговия и отработването на всякакви масла също е бонус! И много много бонуси! Соларни и всякакви други нови технологии произтичащи вече не от ДВГ, а от ел.двигател. Много е важно ЕС да стане лидер във всички тези технологии плюс произтичащите, и в стандартите, и в софтуера за управление, че и в производството. Защото не може да има спор, че това е бъдещето. Спора е - кога и къде първи ще се създаде като масова технология, и кой после ще осребри от всичко това?!

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  99. 99 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2511 Разстроено

    Софиянци с електричките, нямат нищо против да бъде отровена цялата останала част от страна, само за да им е чисто на тях.

    мурзилка
  100. 100 Профил на bgbankrupt
    bgbankrupt
    Рейтинг: 415 Неутрално

    Относно сравнението между цена на пробег с гориво или ток, на ток е 4 пъти по-евтино при зареждане у дома. Струва 2-3 цента/миля на ток срещу 10 цента/миля на бензин. Не платените суперчарджърс е почти еднакво с леко предимство при тока. На суперчарджър вече може да заредиш до 80% за 15 минути което обезсмисля коментарите колко много се чакало. За губенето на капацитет на батерията, има собственици минали 500К мили за 7-8 години и капацитета на батерията им е 96%. Нямам нищо против да загубя 4% капацитет за толкова много мили/години. Тесла гарантират че капацитета няма да падне под 80% до 200К мили или 8 години. Последно, подръжка като спирачки (много рядко се ползват), масло, филтри, свещи, и други подобни просто не съществуват.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK