Оборотът на румънската автоиндустрия скочи с 20% до 28 млрд. евро

Оборотът на румънската автоиндустрия скочи с 20% до 28 млрд. евро

© Дачия



Оборотът, генериран от румънската автомобилна индустрия през миналата година, е с 20% по-висок от 2017 г., като достига 28 млрд. евро, съобщи организацията на производителите на коли в страната, цитирана от вестник Ziarul Financiar. Това е най-големият ръст на приходите в последните седем години, след като през 2011 г. скокът беше с 25%.


И докато тогава заслугата е на започналото производство на първия кросоувър на "Дачия" - "Дъстър", сега повишените приходи се движат предимно от завода на "Форд" в Крайова, който е утроил производството на модела "Екоспорт".


Броят на работещите в автомобилния сектор се е повишил с 5% през миналата година и е достигнал 230 хил. души. Основният проблем е липсата на достатъчно кадри, въпреки че компаниите инвестират сериозно в програми за квалификация.


Автомобилната индустрия в Румъния включва два завода за производство на автомобили - на "Форд" и на "Дачия", както и над 400 предприятия за автомобилни компоненти.

Коментари (50)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на julesta
    julesta
    Рейтинг: 584 Неутрално
  2. 2 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 818 Неутрално

    Ще си ги карат в България . Той, Бойко ,знае какво прави

  3. 3 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2544 Неутрално

    Така се прави, а не да пъдиш компании, които искат да развиват промишленост в България!
    А Боко каза, че ни дишали прахта 😝😝😝!

  4. 4 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2708 Неутрално
  5. 5 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 956 Неутрално

    Ами така ще е . А в БГ се радваме че правим части . Явно парите са там дето се правят коли от тия части . Ама в БГ от толкова пишман бизнесмени никой не разбира че е по добре да затвориш даден цикъл на производство .
    Във почти 100 % от сферите се така . Ресурси бол . Ама ги изнасямее.
    Браво на румънците дърпат напред и това е . Дано поне имат малко милост и ни изчакат да ги догоним някоя година .

  6. 6 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    Нашите се бият в гърдите с тези 10-на завода за автомобилни компоненти. В Румъния -над 400. Отделно си имат собствено производство.... Иначе , ако слушаме управниците, сме къде-къде по-добре от северните ни съседи.

  7. 7 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    По дяволите, завод на Форд в Крайова!!!
    Сега някой да ми каже, каква е причината този завод да е там, а не във Видин на 80 километра оттам, който има и в добавка предимството, че е до плавателна река - товари се всичко на шлепове и за 2 дни е в Германия, за 3 - в Ротердам, на най-ниската цена.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  8. 8 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 2573 Неутрално

    По дяволите, завод на Форд в Крайова!!!Сега някой да ми каже, каква е причината този завод да е там, а не във Видин на 80 километра оттам, който има и в добавка предимството, че е до плавателна река - товари се всичко на шлепове и за 2 дни е в Германия, за 3 - в Ротердам, на най-ниската цена.
    —цитат от коментар 7 на Пипера е много лют


    Видин е 60 000 души с ромите, децата и пенсионерите. Откъде работници за голям автомобилен завод?

  9. 9 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3352 Неутрално

    Бе и нашата не е зле. При това долу са само за частите. Никой не коментира развойните центрове дето ги има в София с каква добавена стойност са - Джонсон Контролс и още 1-2 дето има да пишат софтуер и прочие за модулите в колите.

    Изключителен бум преживява автоиндустрията у нас през 2018 година. Към края й може да отчетем следното – в сектора оперират над 220 компании, които са наели над 50 хиляди души. Тези фирми произвеждат около 12% от БВП, посочват от бранша. До 5 години този процент пък може да е двоен.

    2018 г. се оказва положителна за автомобилната индустрия у нас. Към края на годината в сферата оперират над 200 компании, в които работят над 50 000 души. Годишният им оборот е над €6 млрд. Данните обобщи пред телевизия Европа председателят на Аутомотив кръстър България арх. Любомир Станиславов.

    арх. Любомир Станиславов – председател на Аутомотив кръстър България:

    „2018 бе най-добрата за автоиндустрията у нас в историята. В ход на реализиране са над 12 нови проекта.“

  10. 10 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 940 Неутрално

    До коментар [#8] от "Jumbo Jet":

    малко ли населени места има в региона.... все щеше да се намери а не 80% от младите да се изнесат

    Pure Chewing Satisfaction
  11. 11 Профил на Ivan Prodanov
    Ivan Prodanov
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    А според Бойко тиквата ние сме по-добре от румънците.
    Еххххх тиквъъъъ.

  12. 12 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4330 Неутрално

    До коментар [#8] от "Jumbo Jet":
    В ромъния имат повече роми ама с някаква доходност на семействата ги направиха добри работници! У нас от как ликвидатора Костов ликвидира цялата индустрия нещата изглежда са необратими!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  13. 13 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1677 Неутрално

    По дяволите, завод на Форд в Крайова!!!Сега някой да ми каже, каква е причината този завод да е там
    —цитат от коментар 7 на Пипера е много лют


    В Крайова още при Чаушеско се правеха автомобили. Това бяха румънски версии на Ситроен (Олтсит). Ситроен беше съ-акционер. После фабриката я купи Даеву. А Даеву като фалира я купи Форд.

    На кратко - където е текло пак ще тече.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  14. 14 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    Така се прави, а не да пъдиш компании, които искат да развиват промишленост в България! А Боко каза, че ни дишали прахта 😝😝😝!
    —цитат от коментар 3 на Alexander97


    Боко, може да говори каквото си иска. Стани и ти диктатор на колония на САЩ и ти ще можеш.

    мурзилка
  15. 15 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2689 Весело

    Бе и нашата не е зле. Тези фирми произвеждат около 12% от БВП, посочват от бранша. До 5 години този процент пък може да е двоен.
    —цитат от коментар 9 на realguru


    Миналата пролет събрах всички достъпни проценти, декларирани от секторни асоциации - туризъм, мебели, млечни, текстил, машини, охранители и т.н. Получих, че сумарно имат дял 165% от БВП.

  16. 16 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#8] от "Jumbo Jet":

    60000?Били, преди 30-на години! Общината може, но градът Видин, няма и 45 хиляди!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  17. 17 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2412 Неутрално

    28 млрд. евро е пол'вината Боков БВП.
    Тука моат да се произвеждат успешно ремаркета щото тиквите растат мноо стабилно

  18. 18 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    До коментар [#8] от "Jumbo Jet":

    Ще ти кажа откъде - от Румъния и от Сърбия, от Молдова и Украйна. Т.е. с добри стимули един производител може да привлече от съседни и близки държави 1500-2000 работници, които да са "маята" за едно подобно производство. Ако преди това в Монтана, Враца, Плевен и Ловеч не са се намерили българи за тази работа. Ако само седим и вопием "няма хора" и тия 50 000 във Видин ще изчезнат. Те и без това повечето са в Испания и Италия.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  19. 19 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    До коментар [#13] от "Николай Николов":

    Чакай сега, все в някой момент са започнали от нула - дали при Чаушеску, при Антонеску или някога, но е имало такъв момент. Просто Крайова не е нищо повече от Видин, сама по себе си. Има значение кой седи в управлението - явно на Котрочени са една идея по-умни отколкото на Дондуков 1 и 2.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  20. 20 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4330 Неутрално

    До коментар [#11] от "Ivan Prodanov":
    Абе и те си имат някой проблеми с либерастията, ама гледах едно филмче за Румъния с техни около 50 000 момичета предимно циганки работят в колцентрове като секс чатърки за по 5 до 50 хиляди евро месечно! Явно само нашите ромки ги разнасят ит ЕС като секс парцали и ги купуват и продават като добитък и една от причините е ,че не учат , не говорят езици , дори и български...

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  21. 21 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    Жалко, че ние нямаме такова доходоносно производство на автомобили у нас, където преобладаващите новини са свързани с Цеко, Вальо, Киро, Гергов и т.н.
    Румънците правилно се ориентираха да изграждат индустрията си на основата на френски и немски технолигии, които ги превръщат във все по - модерна и просперираща държава - факт !

  22. 22 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    До коментар [#19] от "Пипера е много лют":

    Крайова е много цигански град, ама по население е колкото Бургас. Видин е село с една камила. Няма как да стане там. А от логистична гледна точка Видин е в средата на нищото, независимо от моста и реката.

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  23. 23 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    До коментар [#18] от "Пипера е много лют":

    Докарваш хора от Украйна, когато имаш фабрика и не можеш да намериш хора. Когато нямаш още фабрика, строиш фабриката при хората и не караш никой от никъде.

  24. 24 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    До коментар [#19] от "Пипера е много лют":

    Форд купиха базата от синдиците на Деу без пари. Базата (или както й казват там "платформата") е доста добра, всички поддоставчици са на едно място. Форд е инвестирал сравнително ограничен ресурс да го пригоди към производството, защото най-мащабните инвестиции са ги направили корейците.

  25. 25 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3352 Неутрално

    Миналата пролет събрах всички достъпни проценти, декларирани от секторни асоциации - туризъм, мебели, млечни, текстил, машини, охранители и т.н. Получих, че сумарно имат дял 165% от БВП.
    —цитат от коментар 15 на PisnaMi


    Само 165% - че много малко. ;)

    Но иначе е така, всеки иска да е по-най-най и надува.

  26. 26 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 4002 Неутрално

    До коментар [#7] от "Пипера е много лют":

    По същите причини поради които, в завод "Вида" във Видин, не се правят гуми Мишлен...!
    За повече подробности се обърни, към тукашните ГЕРБ-аджии, да ти разяснят за сложното международно положение...! :)))

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  27. 27 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 4002 Неутрално

    До коментар [#8] от "Jumbo Jet":

    Ти, за работниците не мисли...! Има ли доходи и сигурност, сами ще дойдат...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  28. 28 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1799 Весело

    До коментар [#15] от "PisnaMi":

    хахахахаха

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  29. 29 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1799 Весело

    До коментар [#11] от "Ivan Prodanov": около 50 000 момичета предимно циганки работят в колцентрове като секс чатърки за по 5 до 50 хиляди евро месечно! ..
    —цитат от коментар 20 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    Тука се вика - посмали, манго...

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  31. 31 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1799 Весело

    До коментар [#23] от "Густав":

    по тая логика - всеки, който се е родил, ще умре. Защо тогава не се обесиш още утре?

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  32. 32 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1799 Весело

    До коментар [#22] от "motochristo":

    Тя от логистична гледна точка цяла Румъния е в нищото. Пак от логистична гледна точка Холандия и Ротердам са били в нищото, някога. И Дубай от логистична гледна точка продължава да е в нищото, навътре в един залив, който е под иранска заплаха... ех тая логистика бе...

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  33. 33 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    До коментар [#32] от "Пипера е много лют":

    За Холандия не си прав, много важна транспорта точка. Заедно с Белгия и околните близко разположени територии от Германия , Франция и Англия това е най-гъстонаселената и промишлено най-развита област в Европа от късното средновековие до наши дни.
    Ние докато плщаме по 47 мил. за една дупка няма да се оправим, а само инфантилно ще се надяваме някой да ни оправи.

    Eddie lives... somewhere in time!
  34. 34 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1962 Неутрално

    До коментар [#9] от "realguru":

    Развойният център на Джонсънс Контролс е в София, а призводството - в Македония. Що така по-голямата добавена стойност пак не е у нас? Развойната дейност е услуга, там няма "добавена" стойност.

    Иначе сме пълен смях. Автомобилната индустрия на Румъния генерира колкото 20% от целия ни БВП... Ама у нас кой смее да строи завод, като не знае утре какво ще е? Строят само складове и халета, където едни хора сглобяват на ръка разни части за стотинки.

  35. 35 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2544 Неутрално

    До коментар [#14] от "Маршалов":

    Боко, може да говори каквото си иска. Стани и ти диктатор на колония на САЩ и ти ще можеш

    Ти стана ли? Как е?
    Що за глупости пишеш:
    Диктатор на КОЛОНИЯ НА
    САЩ!
    😀 😀 😀
    САЩ да не са луди нас да колонизират!!??!

  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9677 Неутрално

    Все много ни харесват, хеле Бойко, а не идват в България и капка вяра ни нямат.

  37. 37 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    До коментар [#32] от "Пипера е много лют":
    До коментар [#33] от "tigervi":

    Това щях да спомена и аз, че Белгия и Холандия са терен на почти всички войни в европейската история, та логистично са си екстра.
    Иначе без магистрала до София и Плевен, Видин няма да мръдне. Може би и поведението на Сърбия, която не ще в ЕС и това си е, го спъва.

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  38. 38 Профил на jif44392826
    jif44392826
    Рейтинг: 1615 Разстроено

    Крайова има и летище, докато Видин има само един Дунав мост до който няма нормален път...

  39. 39 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1705 Разстроено

    До коментар [#3] от "Alexander97":
    Не си го разбрал, дишат му прахта, защото е много напред и нулев контрол

    Тиква под наем.
  40. 40 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3352 Неутрално

    Развойната дейност е услуга, там няма "добавена" стойност.
    —цитат от коментар 34 на Лео


    Тоз дето извършва услугата не прибира ли кинти и то сериозни кинти над 3 бона чисти. :)

    В България няма място за автомобилен завод. София вече е над средното за ЕС по стандарт на живот. Никой не мисли и няма да отваря там заводи. Търсят се провинции, където заплатите са 2-3 пъти по-ниски. Само че в тези провинции няма достатъчно обучени хора. Така че цехчета за фарове, кабели, климатици, седалки, квото се сетиш още.

    Което според мен е по-добре, щото по-добре по-малки обекти. Ако имаш един голям завод като затвори кво правиш? Стискаш палци и се навеждаш. :)

    Докато сега, ако затвори едно малко цехче, съседните ще се радват, щото ще имат персонал откъде да вземат. :)

  41. 41 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Напоследък много се говори за огромен завод на Шкода в Пловдив.Преговорите са дастоа напреднали и ако не се идъни някой с комисионните или пък някой рубладжия дасложи крак-заводът ще стане.

  42. 42 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1705 Разстроено



    До коментар [#34] от "Лео":

    В голяма грешка си, развоината дейност има много добавена стойност, особена ако успееш да я защитиш

    Тиква под наем.
  43. 43 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1705 Любопитно

    До коментар [#41] от "dolna4erti4ka":
    и къде се говори, в една не-добре преведена статия в дневник

    Тиква под наем.
  44. 44 Профил на Боярышник с хлебушком
    Боярышник с хлебушком
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    Не съм учил икономика, ама според мен оборот от 28 млрд евро никак не е равен на 28млр евро БВП, БВП-то е добавената стойност създадена в икономиката.а в оборота на автозаводите в Румъния са включени, разходите за развойна дейност и дизай, разходите за вносните роботи и друго вносно обурудване, разходите за вносни сурвини и чати(цели двигатли понякога), енергия, както и печалбите и заплатите на мениджмънта на чуждестранните инвеститори собственици на заводите. А по принцип добавената стойност в производството на автомобили не е толкова висока като процент от оборота. В статията си пише 28 млр евро оборот на 300 хил работещи, т.е под 100 хил евро продукция на зает, даречем АЕЦ Козлудуй прави 1млрд лева оборот на 2хил заети или над 250 хил евро оборот на зает... Аурубис България прави около 6млрд лева оборот с под 2хил заети, т.е и у нас има предприятия с висока производителност на зает. В Румъния средният работник на поточна линия взима средно по 700-800 евро, а у нас заплатат в АЕЦ-а е над 3бона. Не всичкое парфюм и рози в румънската автопромишленост, но добре, че я имат...

    Ах, Александр Сергеевич, милый Ну что же Вы нам ничего не сказали О том, как держали, искали, любили, О том, что в последнюю осень Вы знали
  45. 45 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#9] от "realguru":

    Не че нещо ма, JCI правят смарт сграти и отскоро противопожарни системи. А едно приятелче от DXC каза, че индийците вземат повече от нас в аутсорсинга. Така че си правете сметката.

    This is the place where puddings die.
  46. 46 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2689 Весело

    До коментар [#25] от "realguru":
    Само 165% - че много малко. ;)

    Не намерих данни за няколко сектора:)

  47. 47 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1962 Неутрално

    В България няма място за автомобилен завод. Така че цехчета за фарове, кабели, климатици, седалки, квото се сетиш още.
    —цитат от коментар 40 на realguru


    Освен среден трябва да има и едър бизнес. Ако някой инвестира стотина милиона за истински завод ще си планира бизнеса поне 20 години напред и хората ще имат доход. Цехчетата скачат като бълхи на най-евтиния труд - днес ги има, утре ги няма, никаква сигурност за работниците.

  48. 48 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 4002 Неутрално

    До коментар [#41] от "dolna4erti4ka":

    Това ли са най-новите предизборни кьорфишеци на ГЕРБ...? :)

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  49. 49 Профил на mandzo
    mandzo
    Рейтинг: 295 Неутрално

    Никой нищо не казва колко качествен автомобил е Форд Екоспорт произведен в Крайова? На нивото на Дъстер ли е?

  50. 50 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1677 Неутрално

    До коментар [#13] от "Николай Николов":Чакай сега, все в някой момент са започнали от нула - дали при Чаушеску, при Антонеску или някога, но е имало такъв момент. Просто Крайова не е нищо повече от Видин, сама по себе си. Има значение кой седи в управлението - явно на Котрочени са една идея по-умни отколкото на Дондуков 1 и 2.
    —цитат от коментар 19 на Пипера е много лют


    Разликите между Румъния и БГ не се дължат само на сегашните управляващи, а и на тези през последните няколко века. Все пак половината Румъния е била в Австро-Унгария. А другата е била в рамките на Османската Империя, но със силна собствена автономия. Нито Влашко, нито Молдова са били принизявани до един обикновен османски вилает - какъвто е бил случаят с БГ.

    Не искам да кажа, че трябва да се оправдаваме с неща дето са станали преди векове. но пък и не бива да ги игнорираме.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK