
© Николай Дойчинов
Делът на леките автомобили с дизелови двигатели в България плавно се увеличава през първата половина на годината, сочат данните за регистрациите на "Пътна полиция". Само за шест месеца разликата между колите на двата основни вида горива е намаляла с 49 184 бройки.
Така към първи юли на бензин са 1 316 424 леки коли (-23 395), а на дизел 1 243 965 (+25 754). Следват тези на различни варианти на газ - пропан-бутан и метан, които са почти 200 хиляди. Към 1 юли в България има регистрирани почти 3.69 млн. моторни превозни средства. От тях повече от 2.78 млн. са леки коли.
Засилване на интереса към употребявани дизелите в България и други страни от Източна Европа беше прогнозиран още преди няколко години, когато в различни страни от Западна Европа започнаха да се въвеждат рестрикции за влизане в определени зони на дизелови коли и се заговори, че забраните ще обхващат все по-големи части от населените зони.
Очертаващото се мигриране на стари дизели към страните от Източна Европа накара европейската комисия да започне да мисли върху варианти за противодействие на тази тенденция, което е сложно предвид декларираното свободно движение на хора и стоки между страните, членки на ЕС. През есента на миналата година България, Полша, Унгария, Словакия и Румъния внесоха нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС с искането държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да поемат отговорност за това си решение.
За половин година са купени над 23 хил. нови и почти 110 хил. употребявани коли
Иначе доминацията на употребяваните автомобили сред новорегистрираните остава на почти същите нива, като в края на миналата година и на всяка нова кола се падат почти пет употребявани. При леките и лекотоварните автомобили от 1 януари до 30 юни номера са получили 23 047 превозни средства на възраст до 6 месеца и 109 119 употребявани. Над 86 хиляди от тях са били произведени преди повече от 10 години.
В същото време пазарът на нови автомобили в целия ЕС е в криза, като за юни търсенето спада със 7.8% до 1 446 183 бройки. В България продажбите са с над 9 на сто по-слаби, като са купени 3255 нови коли. От началото на година до края на юни за всички страните от ЕС пазарът се е свил с 3.1% до 8.2 млн. бройки. България, наред с още 11 страни, предимно от Източна Европа, все още бележи ръст от 1.3%, формиран от 18 323 сделки.
Поглед към предпочитаните от българите марки сочи едни и същи лидери и при употребяваните автомобили, и при новите. При тези втора ръка, най-предпочитани са германските "Фолксваген", "Мерцедес", БМВ, "Опел" и "Ауди". При новите най-търсени са "Дачия", "Шкода", "Рено", "Фолксваген" и "Тойота".