Делът на дизеловите автомобили в България плавно се увеличава

Делът на дизеловите автомобили в България плавно се увеличава

© Николай Дойчинов



Делът на леките автомобили с дизелови двигатели в България плавно се увеличава през първата половина на годината, сочат данните за регистрациите на "Пътна полиция". Само за шест месеца разликата между колите на двата основни вида горива е намаляла с 49 184 бройки.


Така към първи юли на бензин са 1 316 424 леки коли (-23 395), а на дизел 1 243 965 (+25 754). Следват тези на различни варианти на газ - пропан-бутан и метан, които са почти 200 хиляди. Към 1 юли в България има регистрирани почти 3.69 млн. моторни превозни средства. От тях повече от 2.78 млн. са леки коли.


Засилване на интереса към употребявани дизелите в България и други страни от Източна Европа беше прогнозиран още преди няколко години, когато в различни страни от Западна Европа започнаха да се въвеждат рестрикции за влизане в определени зони на дизелови коли и се заговори, че забраните ще обхващат все по-големи части от населените зони.

Това, наред със скандалите около манипулираните данни за разхода на гориво на тези автомобили, доведе до свърхпредлагане на пазара на употребявани коли и сриване на цените им. В България, където за момента екологичността все още влияе твърде малко върху разходите по колата, дизелите са предпочитани, заради по-ниският разход на гориво.




Очертаващото се мигриране на стари дизели към страните от Източна Европа накара европейската комисия да започне да мисли върху варианти за противодействие на тази тенденция, което е сложно предвид декларираното свободно движение на хора и стоки между страните, членки на ЕС. През есента на миналата година България, Полша, Унгария, Словакия и Румъния внесоха нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС с искането държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да поемат отговорност за това си решение.


За половин година са купени над 23 хил. нови и почти 110 хил. употребявани коли


Иначе доминацията на употребяваните автомобили сред новорегистрираните остава на почти същите нива, като в края на миналата година и на всяка нова кола се падат почти пет употребявани. При леките и лекотоварните автомобили от 1 януари до 30 юни номера са получили 23 047 превозни средства на възраст до 6 месеца и 109 119 употребявани. Над 86 хиляди от тях са били произведени преди повече от 10 години.


В същото време пазарът на нови автомобили в целия ЕС е в криза, като за юни търсенето спада със 7.8% до 1 446 183 бройки. В България продажбите са с над 9 на сто по-слаби, като са купени 3255 нови коли. От началото на година до края на юни за всички страните от ЕС пазарът се е свил с 3.1% до 8.2 млн. бройки. България, наред с още 11 страни, предимно от Източна Европа, все още бележи ръст от 1.3%, формиран от 18 323 сделки.


Поглед към предпочитаните от българите марки сочи едни и същи лидери и при употребяваните автомобили, и при новите. При тези втора ръка, най-предпочитани са германските "Фолксваген", "Мерцедес", БМВ, "Опел" и "Ауди". При новите най-търсени са "Дачия", "Шкода", "Рено", "Фолксваген" и "Тойота".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK