Коронавирусът сви рязко продажбите на нови и употребявани автомобили в България

Тази година нямаше и големи сделки от държавни ведомства.

© Велко Ангелов

Тази година нямаше и големи сделки от държавни ведомства.



Продажбите на нови леки и лекотоварни автомобили в България през миналата годината спадат с почти 37%, а тези на употребяваните - с близо 18 на сто, показват данните на "Пътна полиция". По данни на вносителите основната причина е пандемията от коронавирус, под знака на която минава целият живот в страната от март насам.


Подобно рязко свиване на обемите не е имало от световната финансова криза през 2009 година. От вносителите на автомобили коментират, че ударът идва от една страна заради страха от зараза и съответно избягването на посещенията на шоурумите, но най-вече заради несигурността за работата и доходите. Освен това пандемията удари силно и браншове, които традиционно купуват нови автомобили, като ресторантьорския, туризма, транспортните услуги и т.н. През 2019 г. са били купени 43 378 нови коли в категории М1 и N1, докато за същия период на тази те са едва 27 428, сочи статистиката. Употребяваните леки и лекотоварни автомобили нов внос са съответно 229 039 през 2019 г. срещу 187 179 сега.


Ако се вземат предвид всички категории превозни средства, независимо от възрастта им, то

от 1 януари до 31 декември 20202 г. в България са регистрирани общо 241 302 моторни превозни средства

Спадът е малко над 20 на сто в сравнение с миналата година, когато са били 302 461.
Продажбите на употребявани автомобили страдат по-малко от кризата.

© Георги Пауновски

Продажбите на употребявани автомобили страдат по-малко от кризата.


От всички заведени на отчет моторни превозни средства през миналата година над 159 хил. (66%) са на възраст повече от 10 години, показват данните на Пътна полиция. При това положение не е изненадващо, че повече от 43% от всички моторни превозни средства (МПС) в страната са произведени преди двадесет и повече години. В сравнение с 2019 г. техният дял нараства с 3%.




В същото време вече

под 6 на сто от всички регистрирани превозни средства са на по-малко от 5 години
Като цяло броят на регистрираните леки автомобили през 2020 г. нараства с 36 817 и те са почти 2.87 млн. Общият брой на всички моторни превозни средства в страната е малко над 3.81 млн (+58 134).


Най-продаваните нови и употребявани коли


Поглед към най-търсените нови леки и лекотоварни автомобили показва, че "Дачия" си връща лидерството с 3643 доставки. Следва "Рено" (3189), които за малко през годината бяха номер 1. Третата позиция е за търговците на "Шкода", продали 2769 автомобила.



Следват "Тойота", "Фолксваген", "Пежо", "Нисан", "Киа", БМВ и "Мерцедес" (за подробности виж графиката). В сравнение с миналата година "Пежо" и "Нисан" са си сменили местата, а "Форд" и "Ситроен" са изпаднали от Топ 10, за сметка на БМВ и "Мерцедес".


При анализа на данните трябва да се имат предвид, че често сред продадените нови коли попадат и тези от т.нар. "реекспорт", при които автомобили се регистрират в България и веднага след това се дерегистрират с цел износ в други страни. На база дерегистрациите може да се съди, че през миналата година най-много такива случаи има при "Нисан" с 1037 автомобила. Следват "Рено" (424), "Дачия" (380), "Пежо" - 228, "Тойота" 198 и други. Има обаче и други начини за реекспорт, с отчитане на сделките в България.При употребяваните леки и лекотоварни коли лидер си остава "Фолксваген" с 27 326 нови регистрации. Следващата позиция пак е за "Мерцедес" (21 371). В сравнение с миналата година "Ауди" измества БМВ от третото място - 14 053 срещу 13 963 продажби. Следващите марки в топ 10 остават без промяна - "Опел", "Тойота", "Форд", "Пежо", "Хонда" и "Ситроен" (виж графиката).



Най-купуваните модели


След пауза от няколко години от "Пътна полиция" започнаха да дават данни и за най-популярните марки модели автомобили както при новите, така и при употребяваните.


При излезлите от шоурумите коли лидери са "Нисан Кашкай" (1408), "Дачия Докер" (1349) и "Рено Клио" (1288). Лидерството на Кашкай обаче може да се обясни с реекспорта. Следват "Шкода Октавия", "Тойота Корола", "Дачия Дъстър", "Рено Мастер", "Дачия Сандеро", "Тойота Ярис, "Шкода Супърб" и други.


При употребяваните автомобили с първа регистрация през миналата година лидери са моделите "Голф" (7787) и "Пасат" (4888) на "Фолксваген". Следват "Ауди" А3 и А4, "Опел Зафира", "Тойота Рав 4", "Фолксваген Туран", "Хонда Си Ер Ви", "Опел Астра" и "Мерцедес" Це-класа.


Доминацията на дизелите


Поглед към използваното гориво от леките автомобили в страната затвърждава очерталата се през цялата година тенденция на намаляване броя на тези на бензин - с почти 11%, докато дизеловите са с 3.4% повече (виж графиката). Скок има и при колите на газ (метан и пропан-бутан), след като полицията от февруари започна масово да глобява, ако използването на това гориво не е вписано в талона на колата.



Санкцията започна да се прилага шест години след въвеждането на изискването и извади на светло допълнителни почти 132 хил. леки коли на газ. Казано по друг начин за година техният брой се увеличи с над 63% (вече 340 854).


Поглед към данните за използваното гориво от леките коли показва също, че сериозно се е повишил интересът към електромобилите, като техният брой се повишава с над 63% и на ток се движат 1933 автомобила. Обяснението може да се търси в сериозните сделки от ноември миналата година до сега, свързани с разширяването на автопарка от коли на първата услуга за споделени автомобили Sрark, както и в падането на цената на подобни модели на вторичния пазар.


Интересът към хибридите се повишава с над 41%, като двигател с вътрешно горене и електромотор използват 11 867 леки автомобила.

Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    Не им е виновен корона вируса, скъпо дават, а и матряла много отъня. СОРИ.

  2. 2 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3480 Неутрално

    До коментар [#1] от "442"

    Прав си. По-рано можеше читава нова кола да се купи за 30 000, а втора ръка за 5 000. Сега всички цени са скочили, сякаш искат с един таралясник да си избият печалбата за цяла година.

    Еретик
  3. 3 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    До коментар [#2] от "Костадин Иванов":

    точно , а новите електрички ,все едно си купуваш космически кораб ,толкова скъпи .

  4. 4 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 922 Любопитно

    Употребяваните автомобили както обикновено най - купувани са немските при новите японски и френски, кога ли ще се обърне тренда?

  5. 5 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1715 Весело

    До коментар [#4] от "nwj49315903":

    Народната поговорка гласи:
    "Добре е да си вземеш немска кола и френска жена...
    Обратното не е за предпочитане..."

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  6. 6 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Ако сравним със статията за автомобилите в Норвегия, излиза че сме държава от Африка. Броят на дизелите продължава да расте.

  7. 7 Профил на Един заблуден
    Един заблуден
    Рейтинг: 20 Неутрално

    Ако сравним със статията за автомобилите в Норвегия, излиза че сме държава от Африка. Броят на дизелите продължава да расте.
    —цитат от коментар 6 на truly


    А какви сме според теб? Точно държава от 3я свят сме си, поддържана изкуствено с Евро средства. Българина си клупува дизел поради 2 причини:
    1. Кара с крадена нафта
    2. Иска да му по-евтино
    И двете причини са свързани с лошото финансово положение на народа. Ако не си купи дизел, си купува бензин и набива газ. Реално от всички бензинови автомобили втора ръка, поне 60-70% са на газ, като голяма част от тях са без регистрации в големите талони, а от там не се отразяват в статистиките.

  8. 8 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 892 Неутрално

    Неткредит#джеткредит#кредисимо. За една дизеларка на старо стига. "Средната класа" пррдпочита да инвестира в (скоро) непосилни ипотеки, даже по две - три !

  9. 9 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    До коментар [#2] от "Костадин Иванов":

    Всъщност тиквата е виновен, че "вдигна" заплатите прекалено рязко. Ако не вдигнат цените търгашите, как ще плащат тия двойно по-високи заплати? Ми то всички цени са много нагоре и на храните, не само на возилата. Нарича се инфлация и тя е много, много по-висока, отколкото стъкмистиката признава.

    мурзилка
  10. 10 Профил на Ipolit
    Ipolit
    Рейтинг: 199 Неутрално

    Миналата година преди пандемията да започне бях решил да си купя нова кола. На изплащане около 20 000 лв. Нямам особени претенции нито към мощността, нито към комфорта, единствено държах да има климатик. И имаше някакъв избор. Вече няма. Каталожните цени на кола с климатик започват от около 25 000 лв.
    Интересното е, че по моя преценка себестойността на колите следва да е спаднала, защото безброй електронни системи заменят автоматиката и механиката (а те са без пари). Другото интересно е, че точно тези системи са аргументът на производителите и дилърите да вдигат цените.
    Сега слагат таблет от 50 кинта вместо аналогови прибори и ако искаш да не е 3 инча ти вдигат цената с хиляда лева. Мен не ме бърка да е 3 инча, ама и 3 инчовият е вдигнал базовата цена с хиляда лева.
    Като започна пандемията спрях да пътувам, спрях да си ползвам и колата. От март до сега съм минал 2000 км и те около 1000 са щото ходих на море. Отказах се да сменям колата, особено пък с нова. Не искам и втора ръка след 2010 - пълни са с не особено надеждни цифрови блокове и абсолютно няма квалифицирани специалисти, които да могат да ги поправят, дори и в официалните сервизи са пълна трагедия.
    Ясно е, че е по-добре да се купи нова, но не на тези цени.
    Пък с тоя пробег, мисля, че моята ще ме изкара още 20 години.
    В чужбина не ги бърка, там карат нови коли и им ги поправят (или сменят?), но мисля че за тука трябва някакъв по-различен модел.

  11. 11 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1324 Любопитно

    Статистиката показва, че "барутниците" продължават да са на почит у нас и тренда скоро няма да се обърне, няма изгледи. На фона на това, че една камара народ остана без работа какво друго да се очаква, спестяванията се ползват точно в години като сегашните за оцеляване, а не за купуването на коли...

  12. 12 Профил на astra_explorer
    astra_explorer
    Рейтинг: 298 Неутрално

    В икономическата криза, добре прикрита зад вид грип, потреблението на автомобили и имоти рязко се сви. Но не и цените! Нищо не пада надолу. Българинът е тарикат и си чака неговото. Нищо, че имотите запустяват, а таралясниците се разпадат. Цените НЕ падат.

  13. 13 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 966 Весело

    Автопроизводители и автоджамбази, денег нет.
    Но вы держитесь.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  14. 14 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 966 Весело

    До коментар [#6] от "truly":

    Норвегия има 1 трлн. долара в петролния си фонд. Освен това стада от комплекси по повод същия този петрол и затова си купува ел. коли. Иначе за техния климат електромобила е доста глупава работа, доколкото студа разказва играта на артериите.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  15. 15 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 597 Неутрално

    Категорично и незабавно трябва да се спре вноса на коли над 10г.!Категорично!България се превърна в автоморга,и най-последните дебили са тръгнали по пътищата с 25 годишни трошки с гуми от сметището да убиват или да се самоубиват в крайпътните канавки и дървета.Бившите най-плодородни ниви край пътищата за превърнати в УПИ (урегулиран поземлен имот),за да се насипят с бетон и да се превърнат в "автосалони" за таралясници.Да се въведе жесток данък за МПС с възраст над 15г.!Не е задължително всяко панелно семейство да има по 2-3 таралясника,които паркира по кварталните улички и градинки!

  16. 16 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 966 Весело

    артериите.
    —цитат от коментар 14 на БМЗ


    Опс, имам предвид "батериите".

    Апокалипсисът апокалиптичен
  17. 17 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1691 Неутрално

    В самата статия се казва много ясно - основен потребител на нови коли от ниските класове, тип баничарки и чат-пат по-качествени микробуси за по-хубавите хотели, при замирането на бизнеса в тези браншове, хората стигат до фалит и не им е до никакви коли. Респективно при спад на доходите и увеличаване на бзработицата, на хората последна грижа им е да си купуват кола, така че не виждам нищо необичайно.
    Що се отнася до цените, там има или няма повишение е трудно да се каже категорично - въпрос на политика на дилъри и джамбази. Като им стоят колите и нямат поръчки, ако издържат, ще държат цени, ако им стане напечено, ще продават само и само да си върнат заемите. Може би тези кредитни "ваканции" им дават възможност да държат цените.

  18. 18 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Проблемът е показателен за състоянието на икономиката,но и много по-широк отколкото коментирания тук.За какво да си купиш необходимата кола ако след седмица ти я откраднат,а полицията и застрахователите те клатят от всякъде . Навсякъде те дебнат глоби,а за неплатена такава съдия изпълнител те блокира... и още огромен брой уж дребни условия,но накрая. а да попитам как така наречените "Фермери" се возят в Ролс,Бентли и всичко над половин милион? Имам чувство че България е страната на Порше Кайен,зад всеки ъгъл по едно,а водачите с дипломи от Сорбоната,Йейл и Кембридж/това на шега нали/?

  19. 19 Профил на sw51
    sw51
    Рейтинг: 322 Гневно

    побъркаха се с цените на новите, а и на старите изглежда (не съм следил много). Не може коли които са почвали от под 20000лв преди няколко години сега да не може да ги пипнеш под 25000 и то с промоция... Това разбира се с някакви умряли двигатели и почти без екстри... Ще им дойде акъла, ма да не е късно...

  20. 20 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3296 Неутрално

    С тези заплати по 500 евро., какво очакват ?
    Така наречените чуждестранни "инвеститори" плащат жълти стотинки.

    Любовта ще спаси света!!!
  21. 21 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 809 Неутрално

    До коментар [#15] от "val1320":

    Съгласен ,но реалноста е друга .3,70лв/час минимално заплащане и 6,80 лв/час средно,не предполага покупко на стойност около 35000лв/евтин нов автомобил/.
    35 000/6,80 са 5148 часа работа или 643 дни и то ако всичко отива за колата.А поддръжка ,данъци ,консумативи,застраховки ?Просто нямаме стандарт за нови коли.

  22. 22 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 666 Неутрално

    Какъв автопарк ще имаме е въпрос на политика. В Лондон, ако си купиш стар дизел - не можеш да му платиш ремонтите, а тук няма фиктивен преглед. После плащаш £10 на ден, че колата ти е стара и вредна. Ако сметнеш тази такса за 5 години, накрая излиза по-евтино да купиш нова на лизинг. Ако колата ти е електричка имаш допълнително бонуси и по-високата им цена пак е оправдана. Лизинг на нов автомобил струва от половин до една минимална заплата на месец за 5 години.

  23. 23 Профил на Ipolit
    Ipolit
    Рейтинг: 199 Неутрално

    Днес сутринта ми се показа някаква новина за цените Дачия. Няма да предлагат най-базовия си модел в България, явно вече сме богат пазар. Цените започват от около 19000 за Сандеро с куп "приятни" екстри като удобна система за закрепване на телефон и разни други подобни. Ама ако искаш климатик - около 24 000.
    За таксиметровите фирми предполагам, че ще направят някакви специални пакети и сигурно за 15 000 ще има с климатици, пък без стойка за телефон. Ама за мене няма да има такава.
    Да ходят да ровят по кофите казвам аз.

  24. 24 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    До коментар [#15] от "val1320":

    Преди живеех в малък град, хората пак спират на платното, въпреки, че всеки живее в къща и имат гаражи.

  25. 25 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 892 Неутрално

    До коментар [#15] от "val1320":

    Особено дизеляците! Виж обявите - осем от десет "нов внос" са дизеляци над 10 г.

  26. 26 Профил на zlatoronka
    zlatoronka
    Рейтинг: 377 Неутрално

    До коментар [#8] от "Тони КОСТОВ":

    Създавай актив (наем от имот/дългосрочна инвестиция, която не губи стойност), който да връща пасив (автомобила е пасив, който губи стойност с времето). Т

  27. 27 Профил на sclera_bg
    sclera_bg
    Рейтинг: 220 Неутрално

    В далечната 1973 година покойният ми баща закупи чисто ново Renault 16 TL от Кореком за сумата от 2750 щатски долара. Каквито и врътки да е правила тогавашната власт няма как тази кола да е купена по-скъпо от производителя (а той не е искал преводни рубли) за да ти я продадат по-евтино. Какво толкова се промени за производителите че 50 години по-късно една нова кола е 10-ина пъти по скъпа? Или плащаме данък на всички регулации, изисквания, регламенти и прочее, които чиновничеството измисля за да ни "улесни" живота?

    И нещо (леко) в страни от основната тема: Кога ще изчезне категорията N1? Мисля че няма друга държава с такава категория автомобили, категория създадена директно да обслужва безскрупулните мутри, която е шамар в лицето на цялото общество...

    и като каза, рече говорейки...
  28. 28 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 919 Неутрално

    "Средната класа" пррдпочита да инвестира в (скоро) непосилни ипотеки, даже по две - три !
    —цитат от коментар 8 на Тони КОСТОВ

    Ами добре правят хората - новата кола като я купиш е 50 хил.лв. догодина 40, следващата 30, а след 5 години и 20 не струва.
    Това е предимно за показване пред хората - че имаш новия модел. Или за фирми, които въртят по 100 хил.км. на година и не могат да си позволят колата им да прекара няколко дни в сервиза за поправка, защото всеки ден печелят пари с нея.
    И аз карам над 10-годишна кола, поддържам си я добре и си ме вози. Не че не мога да си позволя нова, но защо да давам пари за нещо, което се обезценява толкова бързо - какво различно има в нея, освен по-шарени дисплеи? И нова да си купиш, догодина вече пак не е нова, защото излязла още по-нова.
    Да не говорим и че е много по-екологично всеки да си кара старата кола (ако я поддържа добре разбира се, а не да й махне катализатора) отколкото някъде по света да трябва да добият 2 тона желязо, алуминий, мед, пластмаси и гуми, за да произведат нова.

  29. 29 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#27] от "sclera_bg":

    Каква е била средната работна заплата през далечната 1973? Каква е била цената за мегват/ч енергия, цената на желязото, алуминия, мед? Мога да продължа да изреждам.
    Колкото до N1, няма никакво значение дали го има или няма, въпреки че правилата са променени вече и не е толкова лесно да бъде сертифициран автомобил в тази категория. Оперативният лизинг върши по-добра работа.

  30. 30 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4069 Весело

    До коментар [#28] от "Камен":

    "Не че не мога да си позволя нова, но защо да давам пари за нещо, което се обезценява толкова бързо"?!



    Ами защото няма да живееш вечно, направи си кефа, вземи си нова кола с технологии от 2020/2021 г., с доста по-сериозни нива на сигурност, отколкото твоята 10-годишна.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  31. 31 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    До коментар [#10] от "Ipolit":

    Преди 13-ина години, със същите изисквания, се спрях на Пежо 107. Не беше най-евтиното ниво, имаше електрически прозорци, климатик, радио, за около 15000. Сега започава от 22000, с някакви малки козметични промени, иначе двигатели, окачване и подобни са общо взето същите.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  32. 32 Профил на Playncooler
    Playncooler
    Рейтинг: 220 Неутрално

    До коментар [#10] от "Ipolit":

    Това е така, но увеличението в цените се дължи и на по-строгите екологични изисквания на които производителите трябва да отговарят. Новите автомобили вече трябва да отговарят на по-строги екологични норми за да могат да се продават в ЕС, съответно бяха принудени да използват технологии като например изключване на цилиндри когато не се изисква максимална мощност, или лека хибридна система която помага при ускорение. Според мен това е най-големият фактор заради който се увеличиха цените на новите автомобили последно време.

  33. 33 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    В далечната 1973 година покойният ми баща закупи чисто ново Renault 16 TL от Кореком за сумата от 2750 щатски долара. Каквито и врътки да е правила тогавашната власт няма как тази кола да е купена по-скъпо от производителя (а той не е искал преводни рубли) за да ти я продадат по-евтино. Какво толкова се промени за производителите че 50 години по-късно една нова кола е 10-ина пъти по скъпа? Или плащаме данък на всички регулации, изисквания, регламенти и прочее, които чиновничеството измисля за да ни "улесни" живота?И нещо (леко) в страни от основната тема: Кога ще изчезне категорията N1? Мисля че няма друга държава с такава категория автомобили, категория създадена директно да обслужва безскрупулните мутри, която е шамар в лицето на цялото общество...
    —цитат от коментар 27 на sclera_bg


    Един Биг Мак е струвал 65 цента през 1973, сега струва 4 долара, ето защо.

    Smooth criminal-a criminal who is sneaky and doesn't leave a trace of his presence at the scene.
  34. 34 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 712 Неутрално

    "Изгодата" от автомобилите втора ръка е, че не се обезценяват с 23% на годишна база, в сравнение с нова кола първите 3 години от експлоатацията. Отделно цената на ремонта - "майстори" работещи на безценица, понеже нямат много какво да правят с живота си, та ремонтират в гаража разни брички за по двеста-триста лева (100-150€ на седмица). Нито майстора - майстор, ама поне автомобил с ДВГ е проста технология на толкова много години вече - че е окей, дори с такива "майстори".
    И немците щяха да карат ауди-та втора ръка, ако майсторите им не ги посрещата с "добър ден, 300€ на ден".

  35. 35 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#34] от "realismisthename":

    300 Евро на ден? В кварталните сервизи/най-евтините/ цената на час работа е 70 Евро.
    Смяна на пружини на амортисьорите - 600/с частите/.

    Smooth criminal-a criminal who is sneaky and doesn't leave a trace of his presence at the scene.
  36. 36 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 712 Неутрално

    До коментар [#35] от "proventuss":

    Да, благодаря за корекцията. Не съм наясно с дневния им рейт; значи е "добър ден, 600€ на ден". Да и затова не карат ауди-та на старо. Защото не могат да си платят ремонта т..е МАЙСТОРА, не частите.
    А в България, отново, - карат се стари ауди-та и мерцедеси, понеже то цената за ремонт е една и съща почти, цената на частите - пренабрежително малка, и в тоя ред на мисли - по-добре да караш МЛ на 10 години, отколкото Дачия на три....

  37. 37 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Ами защото няма да живееш вечно, направи си кефа, вземи си нова кола с технологии от 2020/2021 г., с доста по-сериозни нива на сигурност, отколкото твоята 10-годишна.
    —цитат от коментар 30 на hamiltonf

    Това важи ако парите са безгранични. А аз, макар и да изкарвам добри пари, все пак са краен брой. А има толкова много неща, за които мога да ги похарча - ядене, пиене, жени ако щеш, пътувания, образование на децата, и т.н.
    И старата ми кола има 8 еърбега, ЕСП, подсилена клетка, и всичко друго за сигурност - е, няма от тези неща дето мигат и пискат като има някой отстрани на теб, ама господ нали затова ми е дал очи...
    Разбирам новите коли да хвърчат, или да вървят без пари - да си купиш нова. Но де факто нищо по-различно не правят и от старите, освен че имат по-шарени дисплеи вътре, което мен лично ме дразни. Виж, електромобилите ако станат по-достъпни някой ден, тогава може и да се замисля.

  38. 38 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 833 Неутрално

    Миналата година преди пандемията да започне бях решил да си купя нова кола. На изплащане около 20 000 лв. Нямам особени претенции нито към мощността, нито към комфорта, единствено държах да има климатик. И имаше някакъв избор. Вече няма. Каталожните цени на кола с климатик започват от около 25 000 лв.Интересното е, че по моя преценка себестойността на колите следва да е спаднала, защото безброй електронни системи заменят автоматиката и механиката (а те са без пари). Другото интересно е, че точно тези системи са аргументът на производителите и дилърите да вдигат цените.Сега слагат таблет от 50 кинта вместо аналогови прибори и ако искаш да не е 3 инча ти вдигат цената с хиляда лева. Мен не ме бърка да е 3 инча, ама и 3 инчовият е вдигнал базовата цена с хиляда лева.Като започна пандемията спрях да пътувам, спрях да си ползвам и колата. От март до сега съм минал 2000 км и те около 1000 са щото ходих на море. Отказах се да сменям колата, особено пък с нова. Не искам и втора ръка след 2010 - пълни са с не особено надеждни цифрови блокове и абсолютно няма квалифицирани специалисти, които да могат да ги поправят, дори и в официалните сервизи са пълна трагедия.Ясно е, че е по-добре да се купи нова, но не на тези цени.Пък с тоя пробег, мисля, че моята ще ме изкара още 20 години. В чужбина не ги бърка, там карат нови коли и им ги поправят (или сменят?), но мисля че за тука трябва някакъв по-различен модел.
    —цитат от коментар 10 на Ipolit


    Абсолютно точно мнение! ++++
    За съжаление с всяка следваща година колите стават все по пластмасови, с все повече сложни за ремонт системи, които отгоре на всичко са все по ненадеждни, заради търсенето на задължително най-ниски производствени цени и доставчици. И не че печалбите са им малки, просто те искат все по-големи и по-големи печалби при все по- ниски и по-ниски производствени разходи. Е как да стане това и докога според вас това може да продължи?
    Свидетел съм как за 25г някои от основните елементи и възли в автомобила, от сериозни машиностроителни изделия се превърнаха в пародия на детайли и възли сякаш произведени в час по трудово обучение на основни училища.
    За мене си съм решил, повече в тоя живот кола да не купувам, защото настоящата има ресурс да изкара при моите няколко хиляди километра годишно поне още 20г., или докато има гориво, когато ще съм на 70 и вероятно изобщо няма да ползвам автомобил повече. Въпросния автомобил съм го взел нов през 2005г и специално го подбрах да е от последните истински направени автомобили, без съществени "ЕКСТРИ", да не е известна гъзарска марка и да не е по последна дума на модата.
    Затова си я пазя и поддържам като последната кола в тоя ми живот.
    На всички купуващи нови автомобили или втора употреба им желая късмет, защото ще им е нужен. Уви нито новите нито вторите употреби(произведени около 2010г.) вече стават за подръжка и ремонт по нашите ширини.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  39. 39 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3603 Неутрално

    В икономическата криза, добре прикрита зад вид грип, потреблението на автомобили и имоти рязко се сви. Но не и цените! Нищо не пада надолу. Българинът е тарикат и си чака неговото. Нищо, че имотите запустяват, а таралясниците се разпадат. Цените НЕ падат.
    —цитат от коментар 12 на astra_explorer


    Не си мислете, че западнягите (дойчовци, франсета) са много по-интелигентни от нашенците. Но там действат с едни фискални механизми, страшно ефикасни ( и много логични).
    За мощния автомобил (таралясник) таксите са жестоки, за новия (малолитражен) - символични.
    За жилищата - данъците се калкулират според площта и броя на стаите припадащи се на членове на семейството. Логично, нали?

    У нас за готово жилище данък сгради и смет не се плаща, ако няма нотариален акт. Такъв се издава след продажбата му. Хитро!

  40. 40 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 712 Неутрално

    Да допълня, това с цената на частите и цената на майсторите - прави най-изгоното нещо, което можеш да направиш, ако си българин с българска заплата - да си купиш кола на старо за някакви 6 000 до 8 000 лева, да хвърлиш още 2 000 до 3 000 лева за части, може би до 4 000 - ако ще купуваш и гуми, отделно едни 1 000 лева за майстор - и оставяш колата за 10 дни, правят й "основна" подмяна на консумативи (масла, филтри, гуми) и важни части като спирачки, пружини, накладки. Като съотношение цена - качество - този подход няма как да го биеш, благодарение на ниския стандарт в БГ и респективно ниските заплати (на майсторите).
    Ако си богаташ и цената не е от значение - тогава вече шоурума и се возиш в кола, която мирише на ново. Но както се спомена по-горе, структурата на икономиката ни не позволява да се карат много нови коли.

  41. 41 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 892 Неутрално

    До коментар [#30] от "hamiltonf":

    "Направи си кефа.." Абе, вие деца и внуци нямате ли? Последните жители на Земята ли сте ?

  42. 42 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 712 Неутрално

    До коментар [#38] от "traveler1":

    Абе и "новите" коли след 2010-та стават за ремонт по нашите географски ширини, моята така я взех 2015-та на пет години кола т.е. произведена точно когато казваш ти, и да, ремонта не става в тези гаражи с устна договорка - "ети 500 лева, оправи ми колата до седмица"; Трябва си официалния вносител и/или техния сервиз, защото много техника и тънкости са, но там в сервиза - те посрещат с "добър ден, 60 кинта на час".
    Е пак е по-изгодно от да я купиш нова, и първите 3 години да си загубил 45% от това, което си дал...

  43. 43 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 809 Неутрално

    До коментар [#40] от "realismisthename":

    Абсолютно съм съгласен със стратегията.Имал съм 5-6 коли втора употреба и 2 чисто нови съм купувал.Купуваш нещо около 10 000 като проверяваш мотора и скоростите да са ОК и да и работят ситемите .Окачването ,спирачки,съединители и др вече се научиха да ги правят майсторите а и може да си купиш от фирменият сервиз читави.За още мах 5 000 я стягаш почти като нова. така за 15 000 получаваш автомобил доста по-добър от тези дето нови струват 30- 35 000лв.Аз така вече съм решил да правя.

  44. 44 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#37] от "Камен":

    Правилна нагласа, аз съм на 10 години със сензор за дъжд, парктроник, сензор за светлина, темпомат, климатроник, кожен салон, на 115 хил.км., корав японски двигател с верига. Защо да я сменям?

    Smooth criminal-a criminal who is sneaky and doesn't leave a trace of his presence at the scene.
  45. 45 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#38] от "traveler1":

    има и още нещо.

    Напоследък слагат разни измислени мотори тип 1.0, 1.1 или 1.2 на големи и тежки каросерии. В миналото това би получило 1.6+, но днес има еко-изисквания и се слагат малки.

    Но малкия за да работи изобщо и да мъкне 1700 кг му се слага Турбо и се изнасилва софтуерно при това от производителя.

    ОБАЧЕ - така ресурса на двигателя се съкращава и общо взето на 150х. км. са много по-зле отколкото не-Турбо автомобилите.

    Друг пример - демпферен маховик. Едно време маховиците се правеха от солидно парче метал и си работеха с години. Сега обаче имаш демпферни маховици които са 2 парчета метал и има пружини които обират вибрациите от двигателя.

    ВСИЧКО това е прекрасно... обаче на 150х.км. (или по-малко) еластичността на пружините се изчерпва и вместо да обират вибрациите даже ги усилват. Ремонта на двигател и скоростна кутия разбити от подобен маховик са скъпи.
    Затова в БГ една от първите дейности е да се смени подобен маховик със солиден (т.е. старата школа).

  46. 46 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    В която държава инвестират в инджинери карат нови коли. А която в мутри - карат бараки, а мутрите дръжавни джипове... Изберете си пак Сегашния и ще ви е готино още 1 петилетка.

  47. 47 Профил на themtrx
    themtrx
    Рейтинг: 215 Неутрално

    "Сви рязко продажбите..." ама това не им пречи цените да са с яка надценка. Докара бричката от Австрия за 1000 евро, пусне я тука за 6000 лв.

  48. 48 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 833 Неутрално

    До коментар [#45] от "Петър Николов":

    Това е само един пример за основен възел.
    Ако тръгна по силовата схема, окачване, електронно и всичко останало няма да ми стигне една тетрадка с ниско бюджетни изстискани от пръстите технически и технологични решения, които на практика направиха автомобилите пародия на техниката.
    Едно време всеки детайл се смяташе с коефициент на сигурност, сега е важно да издържа макс до изтичане на гаранцията.
    Няма да забравя преди 14-15г., как един от шефовете на френска фирма се хвалеше, че щели да работят колите да се сменят на 3г. Е, мисля че са на прав път. Да му мислят тези, дето след това ще ги вземат втора употреба.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  49. 49 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#48] от "traveler1":

    О, да. То и аз имам какво друго, да кажа. Но е важна тенденцията, това ти помага да се ориентираш за правилната посока.






За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK