Коронавирусът сви рязко продажбите на нови и употребявани автомобили в България

Тази година нямаше и големи сделки от държавни ведомства.

© Велко Ангелов

Тази година нямаше и големи сделки от държавни ведомства.



Избори 2022

Продажбите на нови леки и лекотоварни автомобили в България през миналата годината спадат с почти 37%, а тези на употребяваните - с близо 18 на сто, показват данните на "Пътна полиция". По данни на вносителите основната причина е пандемията от коронавирус, под знака на която минава целият живот в страната от март насам.


Подобно рязко свиване на обемите не е имало от световната финансова криза през 2009 година. От вносителите на автомобили коментират, че ударът идва от една страна заради страха от зараза и съответно избягването на посещенията на шоурумите, но най-вече заради несигурността за работата и доходите. Освен това пандемията удари силно и браншове, които традиционно купуват нови автомобили, като ресторантьорския, туризма, транспортните услуги и т.н. През 2019 г. са били купени 43 378 нови коли в категории М1 и N1, докато за същия период на тази те са едва 27 428, сочи статистиката. Употребяваните леки и лекотоварни автомобили нов внос са съответно 229 039 през 2019 г. срещу 187 179 сега.


Ако се вземат предвид всички категории превозни средства, независимо от възрастта им, то

от 1 януари до 31 декември 20202 г. в България са регистрирани общо 241 302 моторни превозни средства

Спадът е малко над 20 на сто в сравнение с миналата година, когато са били 302 461.
Продажбите на употребявани автомобили страдат по-малко от кризата.

© Георги Пауновски

Продажбите на употребявани автомобили страдат по-малко от кризата.


От всички заведени на отчет моторни превозни средства през миналата година над 159 хил. (66%) са на възраст повече от 10 години, показват данните на Пътна полиция. При това положение не е изненадващо, че повече от 43% от всички моторни превозни средства (МПС) в страната са произведени преди двадесет и повече години. В сравнение с 2019 г. техният дял нараства с 3%.




В същото време вече

под 6 на сто от всички регистрирани превозни средства са на по-малко от 5 години
Като цяло броят на регистрираните леки автомобили през 2020 г. нараства с 36 817 и те са почти 2.87 млн. Общият брой на всички моторни превозни средства в страната е малко над 3.81 млн (+58 134).


Най-продаваните нови и употребявани коли


Поглед към най-търсените нови леки и лекотоварни автомобили показва, че "Дачия" си връща лидерството с 3643 доставки. Следва "Рено" (3189), които за малко през годината бяха номер 1. Третата позиция е за търговците на "Шкода", продали 2769 автомобила.



Следват "Тойота", "Фолксваген", "Пежо", "Нисан", "Киа", БМВ и "Мерцедес" (за подробности виж графиката). В сравнение с миналата година "Пежо" и "Нисан" са си сменили местата, а "Форд" и "Ситроен" са изпаднали от Топ 10, за сметка на БМВ и "Мерцедес".


При анализа на данните трябва да се имат предвид, че често сред продадените нови коли попадат и тези от т.нар. "реекспорт", при които автомобили се регистрират в България и веднага след това се дерегистрират с цел износ в други страни. На база дерегистрациите може да се съди, че през миналата година най-много такива случаи има при "Нисан" с 1037 автомобила. Следват "Рено" (424), "Дачия" (380), "Пежо" - 228, "Тойота" 198 и други. Има обаче и други начини за реекспорт, с отчитане на сделките в България.При употребяваните леки и лекотоварни коли лидер си остава "Фолксваген" с 27 326 нови регистрации. Следващата позиция пак е за "Мерцедес" (21 371). В сравнение с миналата година "Ауди" измества БМВ от третото място - 14 053 срещу 13 963 продажби. Следващите марки в топ 10 остават без промяна - "Опел", "Тойота", "Форд", "Пежо", "Хонда" и "Ситроен" (виж графиката).



Най-купуваните модели


След пауза от няколко години от "Пътна полиция" започнаха да дават данни и за най-популярните марки модели автомобили както при новите, така и при употребяваните.


При излезлите от шоурумите коли лидери са "Нисан Кашкай" (1408), "Дачия Докер" (1349) и "Рено Клио" (1288). Лидерството на Кашкай обаче може да се обясни с реекспорта. Следват "Шкода Октавия", "Тойота Корола", "Дачия Дъстър", "Рено Мастер", "Дачия Сандеро", "Тойота Ярис, "Шкода Супърб" и други.


При употребяваните автомобили с първа регистрация през миналата година лидери са моделите "Голф" (7787) и "Пасат" (4888) на "Фолксваген". Следват "Ауди" А3 и А4, "Опел Зафира", "Тойота Рав 4", "Фолксваген Туран", "Хонда Си Ер Ви", "Опел Астра" и "Мерцедес" Це-класа.


Доминацията на дизелите


Поглед към използваното гориво от леките автомобили в страната затвърждава очерталата се през цялата година тенденция на намаляване броя на тези на бензин - с почти 11%, докато дизеловите са с 3.4% повече (виж графиката). Скок има и при колите на газ (метан и пропан-бутан), след като полицията от февруари започна масово да глобява, ако използването на това гориво не е вписано в талона на колата.



Санкцията започна да се прилага шест години след въвеждането на изискването и извади на светло допълнителни почти 132 хил. леки коли на газ. Казано по друг начин за година техният брой се увеличи с над 63% (вече 340 854).


Поглед към данните за използваното гориво от леките коли показва също, че сериозно се е повишил интересът към електромобилите, като техният брой се повишава с над 63% и на ток се движат 1933 автомобила. Обяснението може да се търси в сериозните сделки от ноември миналата година до сега, свързани с разширяването на автопарка от коли на първата услуга за споделени автомобили Sрark, както и в падането на цената на подобни модели на вторичния пазар.


Интересът към хибридите се повишава с над 41%, като двигател с вътрешно горене и електромотор използват 11 867 леки автомобила.

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK