Делът на електромобилите в ЕС приближава 10% от общите продажби

Делът на електромобилите в ЕС приближава 10% от общите продажби

© Reuters



Продажбите на електромобили в страните от ЕС през третото тримесечие продължават да растат и те вече са 9.8% от всички, сочат най-новите данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Купените 212 582 задвижвани на ток леки коли са с почти 57% повече от същия период на миналата година. За деветте месеца по пътищата на страните от ЕС са тръгнали 568 816 чисто нови електромобила, което е ръст от над 95%.


Изненадващо хибридите стават втория най-предпочитан източник на енергия за купените нови коли в Европа с дял от 20.7% (197 300 плъгин и 449 506 класически). Те изместват дизеловите модели, чиито дял се свива до 17.6% (381 473 покупки). Такова пренареждане се случва за първи път, а бензиновите автомобили са с дял 35.1% (855 476 придобивания).


Търсенето на бензинови и дизелови модели продължава да се срива през цялото деветмесечие, като делът на първите намалява с 12.5% спрямо същият период на миналата година. При дизелите търсенето намалява с почти една четвърт.


България върви срещу течението




България е далеч от тези тенденции. За периода юли - септември са купени 96 електромобила, което е 1.4% от всички 6672 сделки. Търсенето на бензинови модели пада с 5.5% за тримесечието, но е с над 13% по високо за периода януари - септември. Сходна е ситуацията и при дизелите - 2.3% спад за тримесечието и почти 15 на сто ръст за деветте месеца.


При класическите хибриди за периода юли - септември търсенето нараства с близо 48% (520 продажби), а при зареждащите се от контакта - с почти 138 на сто (69 купени коли). Най-сериозно се повишава интересът към електромобилите - над 177%, но формиран от едва 219 сделки.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (110)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1043 Весело

    С тези цени на тока ще започнат да слагат газова уредна на електромобилите.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3759 Неутрално

    "За периода юли-септември са купени 96 електромобила, което е 1.4% от всички 6672 сделки".
    "...за периода юли-септември най-сериозно се повишава интересът към електромобилите - над 177%, но формиран от едва 219 сделки."


    ?!?

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  3. 3 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    Длед десет години ще е обратното.

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  4. 4 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    До коментар [#1] от "majorman":

    По-скоро китайски преносим генератор в багажника.

  5. 5 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 381 Неутрално

    "Изненадващо хибридите стават втория най-предпочитан източник на енергия за купените нови коли в Европа"

    Няма по-добро решение от хибрида в момента.

  6. 6 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Весело

    Длед десет години ще е обратното.
    —цитат от коментар 3 на venci4


    Искате да кажете, че в ЕС ще започнат да търсят коли с ДВГ, а в България- електромобили? За първото се съмнявам :-)

  7. 7 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    Според мен, се задава такава криза, че ще търсим москвичи и жигулита... , ако въобще можем да си ги позволим.

  8. 8 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    До коментар [#1] от "majorman":


    С тези цени на тока ще започнат да слагат газова уредна на електромобилите.
    —цитат от коментар 1 на majorman


    Дизелов генератор в багажника. хахах :-)

  9. 9 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    преди няколко месеца искрено се израдвах на една силно модифицирана кака, която стоеше на паркинга на Кауфланд и чакаше скъпата си ел. кола да се зареди. След 30-40 минути като излязох от магазина още беше там. :-) Авантата е голяма работа. :-)

  10. 10 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1416 Весело

    А, то затова ли цените на тока пробиха покрива?
    Хубаво, ще има електромобили, а ток за тях откъде??
    Гледаме внимателно.

    https://www.youtube.com/watch?v=YT2maCYTqCw

    Апокалипсисът апокалиптичен
  11. 11 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Любопитно

    Няма по-добро решение от хибрида в момента.
    —цитат от коментар 5 на truly


    Беше преди 10-15 години. Хибрида е прекалено сложна кола- има и ДВГ и всички компоненти на електромобил. Това оскъпява самата кола и поддръжката и. С развитието на инфраструктурата за зареждане на електромобилите, сложността на хибридите става излишна.

  12. 12 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    Не е ли по коректно да са каже:
    “90% от новите коли са ДВГ 10% са електрически”
    Иначе някой може да си помисли че 10% от всички коли по улиците са електрически.

  13. 13 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2753 Весело

    До коментар [#8] от "stargate":

    "Дизелов генератор в багажника. хахах :-)"

    Е, нали това е призивът на Урсула фон дер Лайен - всеки сам да си произвежда тока.
    Търся електрически скатове за пренасянето на два тона на 450 км разстояние. Обещавам да ги храня до насита с евро ценности.

  14. 14 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    България няма никакъв шанс да се доближи до европейските държави. Реално погледнато сметката за електромобилите не излиза, доста скъпи са, отделно са другите неудобства. Повечето от европейските държави дават сериозни субсидии, та да почне да излиза сметката. Примерно новата Дачия спринг в Румъния ще е под 10'000 евро със субсидията. А у нас ще е над 18'000 евро, напълно безполезно е да си я взимаш на такава цена.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  15. 15 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 563 Неутрално

    За да се промени тенденцията в България трябва да има субсидия за ел. автомобили както е навсякъде. За 70 -80 хил лева има вече авомобили с пробег до 500 км, но без субсидия тази цена не може да се конкурира с нормален автомобил. Събсидия от 15-20 хил лева променя нещата.
    Докато е така ще си дишаме дизела по кръстовищата. Един час каране в София е достатъчен да те заболи глава от газовете, ако не си затвориш клапата на вентилацията.

  16. 16 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1732 Разстроено

    Няма ни в нито една класация, която има отношение към бъдещето....

  17. 17 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 987 Неутрално

    Тесла има 1,6 милиарда печалба за третото тримесечие.

    Лигата на необикновените почтени джентълмени.
  18. 18 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    Затоплистиъе отказват да приемат, че производството на една Що годе класическа кола произвеждана по утвърдена от години технология генерира сумарно по-малко емисии и струва по-малко от зорлем произведен електромобил. Башка логистичните разходи и емисии свързани с честата смяна на колите с по-нови и “екологични”.

    Не на последно място купувачите също не са балами да плащат за електро автомобил 30-50% повече в сравнение на кола с ДВГ.

  19. 19 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 563 Неутрално

    До коментар [#14] от "rumen_s":

    Малко дублирам коментара, но го видях късно.

  20. 20 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    Няма ни в нито една класация, която има отношение към бъдещето....
    —цитат от коментар 16 на selqnin


    Това след 12 години стабилност и управление на любимеца ти.

  21. 21 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1012 Весело

    Според мен, се задава такава криза, че ще търсим москвичи и жигулита... , ако въобще можем да си ги позволим.
    —цитат от коментар 7 на ju.li


    Прав сте, затова си кътам и поддържам ладичката от 1981-ва година, че нея с клеща и отверка я поправям навсякъде, дуракоустойчива е, а не като съвременните лигави всякакви автомобили...

  22. 22 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 987 Неутрално

    До коментар [#6] от "plamen_b":

    Трай, коньо, за албански електички.

    Лигата на необикновените почтени джентълмени.
  23. 23 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#11] от "plamen_b":

    Това за развитието на инфраструктурата ще го слушаме поне още 10-15 години. То и за понижаване на цените на батериите слушахме 10 години докато вече се разбра, че поевтиняване няма да има.
    Накратко, електрическите коли няма да направят придвижването по-евтино. Ще стане точно обратното.

    Бивш tww09306483.
  24. 24 Профил на Ριζοσπάστης
    Ριζοσπάστης
    Рейтинг: 685 Неутрално

    Автомобилите на ток, а самият ток от кюмюр, при това най-некачествения (лигнит)…
    Къде е логиката?!?!?

  25. 25 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    В Бургас преминават на електробуси. Закупили са 56 броя. Време за зареждане - пет (5) часа! Пробег - 200 километра.

  26. 26 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2753 Весело

    До коментар [#14] от "rumen_s":

    "Повечето от европейските държави дават сериозни субсидии, та да почне да излиза сметката"

    Субсидията - модерната "невидима ръка на пазара" за уравновесяване на търсенето с предлагането! Следващата стъпка е солидарността до постигането на лелееното " на всекиму според потребностите, от всекиму според възможностите" (които ще са чипирани и бустеризирани за да няма кръшкачи).

  27. 27 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 4030 Неутрално

    "Изненадващо хибридите стават втория най-предпочитан източник на енергия за купените нови коли в Европа"Няма по-добро решение от хибрида в момента.
    —цитат от коментар 5 на truly


    Хибридът е с двигател с вътрешно горене и с много малък по капацитет акумулатор! Едва ли минаваш повече от 50 км с еленергия!

    ДБ: Време е да спечелим България
  28. 28 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    До коментар [#13] от "wanderer":


    До коментар [#8] от "stargate":"Дизелов генератор в багажника. хахах :-)"Е, нали това е призивът на Урсула фон дер Лайен - всеки сам да си произвежда тока.Търся електрически скатове за пренасянето на два тона на 450 км разстояние. Обещавам да ги храня до насита с евро ценности.
    —цитат от коментар 13 на wanderer


    Може и електрически змиорки. Доста голям волтаж давали чувам. Ще ти трябва и траф за понижаване на напрежението до 12 волта, но пък в батерията ще дойдат добри амперчасове зареждане. хахах :-)

  29. 29 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 987 Неутрално

    До коментар [#15] от "etar":

    "Събсидия от 15-20 хил лева променя нещата. "
    Засега субсидия има само за албанските "инвеститори", къмто 134 милиона.
    Гарантирано от Кирето.

    Лигата на необикновените почтени джентълмени.
  30. 30 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    До коментар [#7] от "ju.li":


    Според мен, се задава такава криза, че ще търсим москвичи и жигулита... , ако въобще можем да си ги позволим.
    —цитат от коментар 7 на ju.li


    Няма проблем. Руснаците още ги произвеждат същите като преди 40 години. хахах :-)

  31. 31 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#20] от "мики маус":

    Ама то това е заради Костов...! Не знаеш ли? :)))

    Бивш tww09306483.
  32. 32 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    До коментар [#14] от "rumen_s":"Повечето от европейските държави дават сериозни субсидии, та да почне да излиза сметката"Субсидията - модерната "невидима ръка на пазара" за уравновесяване на търсенето с предлагането! Следващата стъпка е солидарността до постигането на лелееното " на всекиму според потребностите, от всекиму според възможностите" (които ще са чипирани и бустеризирани за да няма кръшкачи).
    —цитат от коментар 26 на wanderer


    Голяма глупост. Субсидията в случая е доста смислена, даваш пари за да по-нови и чисти коли, а си икономисваш разходите за лечение на заболелите от мръсния въздух туземци. Временно, докато електромобилите станат по-масови и евтини. Тук разбира се сме най-хитри от всички, такива работи не ни трябват. Местните туземци си пазят здравето и с кеф си дишат мръсния въздух, както и децата им. С ваксините е същото, пак сме най-хитрите, баш нас не могат да ни чипират...

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  33. 33 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#11] от "plamen_b":

    Така е - по-сложна е. Но ако ще ползваш автомобила за градски и извънградски пътувания, това е най-добрият вариант, който комбинира нисък разход с ниски емисии. А в същото време не си зависим от зарядни станции и не губиш толкова време. Един плъг-ин хибрид е чудесен вариант.

  34. 34 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1732 Весело

    До коментар [#20] от "мики маус":

    Слава Богу нямате никаква идея кой ми е "любимец"!
    За сметка на това аз съм наясно, че вашите любимци са
    -луканов/лека му пръст/
    -беров/Бог да го прости/
    -виденов;
    -станишев
    -орешарски;
    Помните ли какво "благоденствие" беше при тях?!
    Реки от мед и масло...
    Рог на изобилието...

  35. 35 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    До коментар [#24] от "Ριζοσπάστης":

    Логиката е да се поддържа растежа ;)
    Виж брюкселските зелки колко милиарди ще налеят сега в зелени простотии, в момента са хит.
    В германия може и да имат ефект, но тук милиардите ще потънат в правилните джобове като вода в пясъка. Примерите са от преди 7-8 години, когато хитови бяха проектите за “интегриран и умен транспорт”. София, Пловдив и Варна похарчиха стотици милиони, проектите са отчетени като успешни, а пътуващите все още дупчат билет на перфоратора.

    Следващото лапане ще е с лекото метро, стига Баце да се върне на власт.

  36. 36 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#25] от "deaf":

    Коментирано е много пъти. Електрическите превозни средства са добри за къси и средни разстояния. Тоест за автобуси в града по определени маршрути може и да излезе сметката. Само има още един малък проблем. Трудно се намират шофьори за такива автобуси. Трябва да им дават поне двойна заплата. ;)

    Бивш tww09306483.
  37. 37 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Весело

    Автомобилите на ток, а самият ток от кюмюр, при това най-некачествения (лигнит)…Къде е логиката?!?!?
    —цитат от коментар 24 на Ριζοσπάστης


    Няма природен закон, който казва че ток може да се произвежда само от кюмюр! :-)

  38. 38 Профил на funordie
    funordie
    Рейтинг: 264 Неутрално

    До коментар [#15] от "Не бих дал субсидия на никой който не показва каква му е себестойността на всеки елемент от автомобилът. Когато производителят покаже тази информация следващото е да го питаш за намаляване напечалбата му. Чак след това идва и опцията за подпомагане.

  39. 39 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    До коментар [#36] от "Petleshev":

    Защо да е трудно?

  40. 40 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1501 Весело

    До коментар [#34] от "selqnin":

    Хайде, хайде!
    Знаем те как се мяташ на амбразурата в защита на Баце и шайката му. Все сред първите си.

  41. 41 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    Автомобилите на ток, а самият ток от кюмюр, при това най-некачествения (лигнит)…Къде е логиката?!?!?
    —цитат от коментар 24 на Ριζοσπάστης



    До коментар [#24] от "Ριζοσπάστης":


    До коментар [#37] от "plamen_b":

    През ВСВ германците са произвеждали синтетично гориво от кюмюр...

  42. 42 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    Автомобилите на ток, а самият ток от кюмюр, при това най-некачествения (лигнит)…Къде е логиката?!?!?
    —цитат от коментар 24 на Ριζοσπάστης



    До коментар [#24] от "Ριζοσπάστης":


    До коментар [#37] от "plamen_b":

    През ВСВ германците са произвеждали синтетично гориво от кюмюр...

  43. 43 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#39] от "deaf":

    Защото не можеш да си налееш 100 киловата в туби. ;)

    Бивш tww09306483.
  44. 44 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#17] от "proventuss":

    От тази печалба, колко са субсидиите и колко са въглеродни квоти?

    Бивш tww09306483.
  45. 45 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 782 Весело

    До коментар [#15] от "etar":

    Аз предлагам, ползващите градския транспорт да съберем пари и да субсидираме закупуването на хеликоптери от по-богатите. Така и градския транспорт ще е по-бърз, пък и богатите действително ще могат да покажат че са богати!

  46. 46 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    За да се промени тенденцията в България трябва да има субсидия за ел. автомобили както е навсякъде. За 70 -80 хил лева има вече авомобили с пробег до 500 км, но без субсидия тази цена не може да се конкурира с нормален автомобил. Събсидия от 15-20 хил лева променя нещата.
    —цитат от коментар 15 на etar


    Е отде да дойде тази субсидия - нали от данъкоплатците, тоест пак от нас. Аз да субсидирам тебе с 15 хиляди, а ти - мене с 20? Какъв смисъл има цялото това упражнение?
    Сметката е както си я написал - един електромобил си е 80 хил. лв. преди субсидиите. Дали ги има или ги няма, гражданите ще трябва да дадат тези пари като сбор от цена плюс субсидия чрез данъците си. Даже за 80 хил. има само Фиат 500 и Ситроен С3, а семейните като ФВ ИД4 са над 100, ама да кажем че ще е 80, т.е. 40 хил. евро
    В България има 3 милиона леки автомобила, за да се подменят ще са нужни 120 милиарда евро. Не извадим ли тези пари, няма да имаме електрифициран автопарк.
    Ами микробусите, автобусите, камионите, тракторите? Още поне 120 милиарда.
    Така че ние едва ли ще го доживеем - може би децата ни, или по-вероятно внуците ни.
    Между другото, в Европа и в Америка сметките са още по-стряскащи, и там още десетилетия няма да могат да подменят автопарка си.
    А, забравих да кажа - това е само за колите, без инвестицията за електростанции, нови електроцентрали за да има ток, и т.н. Там колко ще са парите никой не се наема да изчисли.

  47. 47 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    До коментар [#25] от "deaf":


    В Бургас преминават на електробуси. Закупили са 56 броя. Време за зареждане - пет (5) часа! Пробег - 200 километра.
    —цитат от коментар 25 на deaf


    Преди няколко месеца гледах репортаж за една фирма за доставки, които бяха "преминали" на ел. коли. Шефът даваше интервюто и сподели, че на практика им трябвали 2 пъти повече автомобили от тези с ДВГ и дори те не стигали, защото през повечето време автомобила стои на зарядното.
    Та тези автобуси ще преминават поне 2, ако не и 3 пъти по-малко разстояние през деня спрямо тези с ДВГ. Просто защото трябва да стоят да се зареждат.

  48. 48 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#32] от "rumen_s":

    "... Субсидията в случая е доста смислена, даваш пари за да по-нови и чисти коли, а си икономисваш разходите за лечение на заболелите от мръсния въздух...".

    Нищо не се икономисва. Това са празни приказки. Няма доказана връзка, още по-малко доказани икономии.

    Бивш tww09306483.
  49. 49 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    До коментар [#47] от "stargate":

    Теоретично може да ги зареждат през нощта за пет часа и през денят да навъртват към двеста километра. Не мога да преценя дали пробег от двеста километра е достатъчен за автобус в Бургас.

  50. 50 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2413 Неутрално

    До коментар [#47] от "stargate":

    Теоретично може да ги зареждат през нощта за пет часа и през денят да навъртват към двеста километра. Не мога да преценя дали пробег от двеста километра е достатъчен за автобус в Бургас.

  51. 51 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    До коментар [#35] от "мики маус":


    До коментар [#24] от "Ριζοσπάστης":Логиката е да се поддържа растежа ;)Виж брюкселските зелки колко милиарди ще налеят сега в зелени простотии, в момента са хит. В германия може и да имат ефект, но тук милиардите ще потънат в правилните джобове като вода в пясъка. Примерите са от преди 7-8 години, когато хитови бяха проектите за “интегриран и умен транспорт”. София, Пловдив и Варна похарчиха стотици милиони, проектите са отчетени като успешни, а пътуващите все още дупчат билет на перфоратора. Следващото лапане ще е с лекото метро, стига Баце да се върне на власт.
    —цитат от коментар 35 на мики маус


    Какъв ефект ще има в Германия, като там соларките са на практика безполезни. :-) Може да наредят перки и ВЕЦ, но те не са особено зелени, а само възобновяеми. Също и не са евтина енергия, защото искат сериозна поддръжка.

  52. 52 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    Абе кат спрат да праят дизеляци, кво ще вкарваме като НОВ внос?!?

    Обичам да грухтя и плюскам.
  53. 53 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Любопитно

    Тесла има 1,6 милиарда печалба за третото тримесечие.
    —цитат от коментар 17 на proventuss


    Още по-впечатляващо е, че Тесла като компания струва (има пазарна капитализация) почти 1 трилион долара. За да бъдем точни: 895,582 милиарда долара:

    https://finance.yahoo.com/quote/TSLA

    Фолксваген има пазарна капитализация 123.696 милиарда евро (към днес приблизително 144 милиарда долара) или :повече от шесткратно по-малко:

    https://finance.yahoo.com/quote/VOW3.DE

    BMW (55,5 милиарда евро) и Daimler (88 милиарда евро) са доста по-назад като пазарна капитализация:

    https://finance.yahoo.com/quote/DAI.DE
    https://finance.yahoo.com/quote/BMW.DE


  54. 54 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#47] от "stargate":

    Нормално. Като са налапали въдицата от тази фирма, сега ще си хапят задниците. Купили са електрически коли без да направят правилната предварителна сметка и да намалят наполовина данните за пробега. Едно е да се возят един или двама души в кола, друго е да разнасяш няколко тона товар в бус. А ако времето е студено или много топло, става още по-сложно. На практика не е толкова евтино и лесно, колкото се мъчат да го изкарат.

    Бивш tww09306483.
  55. 55 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#53] от "plamen_b":

    Знаеш ли каква беше пазарната капитализация на Нокиа преди 20 години?

    Бивш tww09306483.
  56. 56 Профил на Петър Георгиев
    Петър Георгиев
    Рейтинг: 510 Весело




    Автомобилите на ток, а самият ток от кюмюр, при това най-некачествения (лигнит)…Къде е логиката?!?!?
    —цитат от коментар 24 на Ριζοσπάστης


    Какво е логика?

  57. 57 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#11] от "plamen_b":

    Защо да я оскъпява? Нали електрическите коли нямат поддържане или е много евтино? Откъде идва оскъпяването на хибрида тогава?

    Бивш tww09306483.
  58. 58 Профил на imaligoogle_hr
    imaligoogle_hr
    Рейтинг: 1746 Весело

    До коментар [#1] от "majorman":

    по-скоро, дизелв генератор или парен котел :)

    Ленин: «Коммунизм — это есть советская власть плюс электрификация всей страны»

  59. 59 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Любопитно

    До коментар [#47] от "stargate":Теоретично може да ги зареждат през нощта за пет часа и през денят да навъртват към двеста километра. Не мога да преценя дали пробег от двеста километра е достатъчен за автобус в Бургас.
    —цитат от коментар 50 на deaf


    Сметката е точно такава. Един градски автобус в САЩ се движи средно с около 20 км/ч (като се вземе предвид престоя по спирките):

    https://cityobservatory.org/urban-buses-are-slowing-down/

    В Бургас средната дължина на маршрутите сигурно е и по-малка, така че 200 км пробег ще осигурят повече от 10 часа работа. Като вземем предвид, че всички автобуси не работят от ранна сутрин до късна вечер (всички излизат от гаража само в часовете пик когато хората отиват и се връщат от работа), 10 часа средно на ден ще е достатъчно за градските автобуси в Бургас.

  60. 60 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#50] от "deaf":

    Предполагам, като за Бургас една линия да е 10-15 километра в посока. Тоест около 30 километра на курс. Тоест 6-7 курса на ден. И това е като за Бургас. Ами за няколко пъти по-голям град, какво става? Не ми изглежда много добре.

    Бивш tww09306483.
  61. 61 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2887 Неутрално

    България върви срещу течението
    ___________________
    Срещу течението вървим само с ваксините!
    България е периферна колония със законодателство което тероризира всички които искат извън олигиполите утвърдени от системните парии, да направят с малки инвестиции каквото и да било в посока електропреносни и електродобиващи системи, елктромобили и зарядни станции за тях!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  62. 62 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2887 Неутрално

    До коментар [#11] от "plamen_b":Защо да я оскъпява? Нали електрическите коли нямат поддържане или е много евтино? Откъде идва оскъпяването на хибрида тогава?
    —цитат от коментар 57 на Petleshev


    Хубрида не е една а две коли за поддръжка, особено след изтичане на гаранцията! Справки - цени на 5-10г. Тойота-САЩ, струват колкото у нас комплект лети джанти 20" със стари гуми за джип!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  63. 63 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    До коментар [#32] от "rumen_s":"... Субсидията в случая е доста смислена, даваш пари за да по-нови и чисти коли, а си икономисваш разходите за лечение на заболелите от мръсния въздух...".Нищо не се икономисва. Това са празни приказки. Няма доказана връзка, още по-малко доказани икономии.
    —цитат от коментар 48 на Petleshev


    Така е, няма връзка според форумните акълии. Те са най-умни от всички, останалите по света са балъци... А най-странно е, че баш акълиите са най-бедни и мизерни, чиста случайност може би.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  64. 64 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2454 Весело

    България е далеч от тези тенденции. За периода юли - септември са купени 96 електромобила, което е 1.4% от всички 6672 сделки. ..................................................................................................................................................


    При класическите хибриди за периода юли - септември търсенето нараства с близо 48% (520 продажби), а при зареждащите се от контакта - с почти 138 на сто (69 купени коли). Най-сериозно се повишава интересът към електромобилите - над 177%, но формиран от едва 219 сделки.

    ************************************************************


    Г-н Пауновски за пореден път демонстрира какво е някой да пише, без да използва мозък при писането. Характерно за тази медия.

    Мараба, С-ДС доносници!
  65. 65 Профил на ene56648784
    ene56648784
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Абсолютен балон, ел. мобилите никога нема да придобият масовост. Целта на всичкия тоя агресивен маркетинг е да съберат парите на будала-инвеститорите.
    Нито ще има достатъчно ток, нито материал за батерии за да са масови. А и са непрактични с това многочасово зареждане. Само си представете за какво пилеене на ел. енергия става въпрос.

  66. 66 Профил на imaligoogle_hr
    imaligoogle_hr
    Рейтинг: 1746 Весело

    До коментар [#9] от "stargate":

    ''на паркинга на Кауфланд''...
    а на вилата в Родопите, като сме на минусови температури от Коледа до след Нова година, как?
    Там сме с кладенец и дизелово генераторче, готвим си на дръвца, топлим се с кюмурец... а акумулатора го слвалям до камината за тия 2 седмици...

    Само тези, които не са карали така 2 седмици този период, могат да си фантазират, че лунапрак-количките стават за нещо повече от... циркова забава

  67. 67 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Любопитно

    До коментар [#11] от "plamen_b":Защо да я оскъпява? Нали електрическите коли нямат поддържане или е много евтино? Откъде идва оскъпяването на хибрида тогава?
    —цитат от коментар 57 на Petleshev


    Хибридът не е електромобил. В един двигател с вътрешно горене има средно около 200 компонента, които трябва да се поддържат (например, да се сменя маслото) и да се заменят като се износят. Трансмисията на кола с ДВГ отделно има около 800 детайла, да не говорим за резервоар и т.н.:

    https://knowhow.napaonline.com/how-many-parts-are-in-a-car/
    https://www.aamcocolorado.com/what-are-the-different-parts-of-a-transmission/

    Задвижването на електромобила има 20 компонента.

    В хибридния автомобил има и ДВГ и електромотор(и). При паралелните хибриди както ДВГ така и електромоторът могат да предават въртящ момент към колелата, така че и трансмисиите им са достатъчно сложни (и поради това- ненадеждни).

  68. 68 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Тия електрички са пълна глупост и нямат бъдеще. Непрактични, скъпи и непродаваеми на вторичния пазар.

  69. 69 Профил на Синдбад-мореход
    Синдбад-мореход
    Рейтинг: 414 Неутрално

    Абсолютен балон, ел. мобилите никога нема да придобият масовост. Целта на всичкия тоя агресивен маркетинг е да съберат парите на будала-инвеститорите. Нито ще има достатъчно ток, нито материал за батерии за да са масови. А и са непрактични с това многочасово зареждане. Само си представете за какво пилеене на ел. енергия става въпрос.
    —цитат от коментар 65 на ene56648784


    Има и друг проблем- тротоарите трябва да бъдат буквално барикадирани от стотици милиони зарядни станции, за препоръчване високоскоростно зареждащи! Няма физическа възможност за изграждане на подобни трасета ! Аз не съм оптимист за тези коли.

    легендарный купец, моряк и путешественник, попадавший во множество фантастических приключений
  70. 70 Профил на Синдбад-мореход
    Синдбад-мореход
    Рейтинг: 414 Неутрално

    Тия електрички са пълна глупост и нямат бъдеще. Непрактични, скъпи и непродаваеми на вторичния пазар.
    —цитат от коментар 68 на moreee


    Всъщност те са евтини, единствено батерийния пакет е с висока цена! Иначе са с намален брой детайли , агрегати и подръжка! Целия проблем е в съхранението на енергията и зареждането и.

    легендарный купец, моряк и путешественник, попадавший во множество фантастических приключений
  71. 71 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Весело

    Тия електрички са пълна глупост и нямат бъдеще. Непрактични, скъпи и непродаваеми на вторичния пазар.
    —цитат от коментар 68 на moreee


    Пикаенето срещу вятъра е за сметка на пикаещия, а не на вятъра :-)

  72. 72 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2556 Неутрално

    За да се промени тенденцията в България трябва да има субсидия за ел. автомобили както е навсякъде. За 70 -80 хил лева има вече авомобили с пробег до 500 км, но без субсидия тази цена не може да се конкурира с нормален автомобил. Събсидия от 15-20 хил лева променя нещата. Докато е така ще си дишаме дизела по кръстовищата. Един час каране в София е достатъчен да те заболи глава от газовете, ако не си затвориш клапата на вентилацията.
    —цитат от коментар 15 на etar


    Субсидия = комунизъм.

    Нали уж бяхме пазарна икономика ??!

  73. 73 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1753 Неутрално

    [quote#32:"rumen_s"][/quote]

    Глупости на търкалета. Държавата с най-много автомобили на човек от населението е Исландия. Същата има и една от най-високите средни продължителности на живота.

  74. 74 Профил на ene56648784
    ene56648784
    Рейтинг: 0 Неутрално

    За да се промени тенденцията в България трябва да има субсидия за ел. автомобили както е навсякъде.
    —цитат от коментар 15 на etar

    И субсидирани пак ще са скъпи и ще се купуват само от средна класа и богатите. Тоест, работническата класа да превива гръб и да плаща данъци за да им осигури една глезотия - не звучи съвсем адекватно.
    Субсидии следва да има за замяна на старите дизели, каквито кара голема част от населението, но не с електрически.

  75. 75 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1853 Весело

    Абсолютен балон, ел. мобилите никога нема да придобият масовост. Целта на всичкия тоя агресивен маркетинг е да съберат парите на будала-инвеститорите.
    —цитат от коментар 65 на ene56648784


    На 1 ноември 2016 г. (преди 5 години) акциите на Тесла вървяха по $ 37,88. Към 1 ноември 2019 г. бяха $ 65,99, което е 74% печалба за 3 години. Сега са $ 897:

    https://finance.yahoo.com/quote/TSLA

    Това са 2268% печалба за 5 години и 1259% печалба само за 2 години! С други думи, $ 10 000 вложени в акции на Тесла преди 2 години са се превърнали в $ 135 929,68. Дай Боже на всеки инвеститор да е такъв будала! :-)

  76. 76 Профил на ene56648784
    ene56648784
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#75] от "plamen_b":

    Ами нали това обяснявам, надуват балона за да привличат оптимисти като тебе. Но както при всека пирамида го отнасят последните - проблемът е, че никой не знае дали ще е от тях.

  77. 77 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    До коментар [#75] от "plamen_b":

    Ти акциите ги остави. То и на Енрон акциите вървяха супер, преди да фалира. И там много хора бяха станали милионери и милиардери, ама им изчезнаха парите.
    Но това както и да е - остави акциите, човекът ти говори ще пробият ли електромобилите или не. Ето и аз по-горе написах: в БГ има 3 млн. леки коли, за да се заменят с електромобили по 40 хил. евро трябват 120 милиарда евро. Кога ще стане - след 20 години, след 30, или повече?
    Това е само за колите, без зарядни станции, и без нови електроцентрали да правят повече ток.
    Е, кога в бъдещето ще стане?
    Возил съм се, хубави са, но ще си останат екзотика в близко и средно бъдеще.

  78. 78 Профил на paul_proteus
    paul_proteus
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Според мен, се задава такава криза, че ще търсим москвичи и жигулита... , ако въобще можем да си ги позволим.
    —цитат от коментар 7 на ju.li


    тяхното търсене никога не е спадало, даже преди 40-на години се чакаше 20 години с депозит. Коли мечта

    "Nothing succeeds as planned" - J. Heller in "Good As Gold"
  79. 79 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    До коментар [#5] от "truly":

    По скоро за много модели няма друга алтернатива за двигател.

    Това е малко сладкарницата започна да продава само един вид пасти и изненадващо продажбите и рязко се повишиха спрямо останалите модели ...

  80. 80 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    [quote#75:"plamen_b"][/quote]

    Сметката не е вярна защото е пропуснат сплита на акциите. Една акция на Тесла от преди 5 години, сега е превърната в 5 нови акции. Т.е. 38 долара преди 5 години сега са 5 акции по 900 долара, общо 4'500 долара. Ако искаме впечатляващи цифри, инвестирани 10'000 долара в акции на Тесла преди 5 години, сега се равняват на 1'184'210 долара, т.е. почти 1.2 милиона долара.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  81. 81 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 939 Любопитно

    За да се промени тенденцията в България трябва да има субсидия за ел. автомобили както е навсякъде. За 70 -80 хил лева има вече авомобили с пробег до 500 км, но без субсидия тази цена не може да се конкурира с нормален автомобил. Събсидия от 15-20 хил лева променя нещата. Докато е така ще си дишаме дизела по кръстовищата. Един час каране в София е достатъчен да те заболи глава от газовете, ако не си затвориш клапата на вентилацията.
    —цитат от коментар 15 на etar


    Много хитро - държавата да субсидира богатите, че да си купуват автомобили по-евтино.

    Само за сведение - даже в образцовата Западна Европа покупко-продажбите на нови коли са около 15% от общия брой (останалите са на автомобили втора ръка).
    От тях са 10% електромобили, или 1.5% от годишните.
    И собствениците им вече пищят че няма достатъчно зарядни станции и че токът на тях съвсем не е безплатен, а е лев, лев и половина на киловатчас. Засега...

    Знанието е сила, информацията - власт
  82. 82 Профил на ene56648784
    ene56648784
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Но от друга страна, може би е съвсем правилно личните автомобили да са скъпи и недостъпни за мнозинството, което да ползва обществен транспорт. Да се превърнат в лукс. Не виждам друг вариант, ако искат да борят парниковите емисии. Не става и онова до края и душата в рая.

  83. 83 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 955 Любопитно

    България няма никакъв шанс да се доближи до европейските държави. Реално погледнато сметката за електромобилите не излиза, доста скъпи са, отделно са другите неудобства. Повечето от европейските държави дават сериозни субсидии, та да почне да излиза сметката. Примерно новата Дачия спринг в Румъния ще е под 10'000 евро със субсидията. А у нас ще е над 18'000 евро, напълно безполезно е да си я взимаш на такава цена.
    —цитат от коментар 14 на rumen_s


    Ако е така, какво те спира да си я купиш от Румъния?!
    ----
    ДВГ се задържат над водата само заради надутите цени на електромобилите, като нещо ново, лъскаво и модерно.
    Иначе сметката е в полза на елтромобилите, дори при тези цени на ел. енергията: ~3лв/100км

  84. 84 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    [quote#6:"plamen_b"][/quote]

    Постът ми е спрямо заглавието, но явно си го интерпретираш спрямо друго...

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  85. 85 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    До коментар [#15] от "etar":

    Това, че в БГ държавните институции не си вършат работа е друг проблем.
    Акот ехническите прегледи и контрола на горивата не са формални нищо от това няма да се случва.
    Само за пример карам дизел ЕВРО 5 и с ОМВ моушън зареден в Австрия и БГ разликата е около 1.5 - 2.5 литра по голям разход и пушене с БГ нафтата.

  86. 86 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1144 Весело

    До коментар [#57] от "Petleshev":

    Това, че в главите на зелените тикви хибрида е електрически е по малко от 50% варно!
    Всъщност това си е нормален автомобил + много рудаментарен електрически (около 30 км пробег )

  87. 87 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    [quote#83:"ali_ibn_isa"][/quote]

    И като си я купя от Румъния какво? Румънците дават субсидията на техните си граждани, не на куцо и сакато. Ако беше толкова просто цяла Европа щеше да се хвърли да пазарува субсидирани коли от Румъния.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  88. 88 Профил на Синдбад-мореход
    Синдбад-мореход
    Рейтинг: 414 Неутрално

    Иначе сметката е в полза на елтромобилите, дори при тези цени на ел. енергията: ~3лв/100км
    —цитат от коментар 83 на ali_ibn_isa


    Къде тази цена? В ЮК е 55 местни стотинки(1.2лв) киловата от бързите зареждачки! Не говорим за застраховките които също са мн високи, реално икономията е 30%, ако не се калкулира началната цена на колата! Тогава няма икономия!

    легендарный купец, моряк и путешественник, попадавший во множество фантастических приключений
  89. 89 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#62] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Да де, нали това казвам? Електрическата част на хибрида, нали трябва да е много евтина? Нали все така разправят? Електрическите коли почти нямали поддържане и било много евтино, обаче в хибрида имало две коли и затова било скъпо. Откъде е скъпото, ако електрическата част е евтина, както редовно ни обясняват?!

    Бивш tww09306483.
  90. 90 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2998 Неутрално

    До коментар [#67] от "plamen_b":

    Всеки средна ръка производител на автомобили може да прозведе кола, която да измине без проблем 500 хиляди километра. И с минимални разходи за поддържане. Колко ти е една смяна на масло? Годишно от порядъка на 100-150 лева. И говорим за висок клас масло и филтри. На автомобилните производители усилията им са насочени всичко да се прави с определен живот. Просто нямат интерес да е издържливо и с голям ресурс.
    А колко струва една батерия? Десетки хиляди! Не говорим за обслужване в сервиз и софтуерни измислици, за които ще ти събуват гащите още на входа на сервиза.
    Ти самият каква кола караш?

    Бивш tww09306483.
  91. 91 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    сметката е в полза на елтромобилите, дори при тези цени на ел. енергията: ~3лв/100км
    —цитат от коментар 83 на ali_ibn_isa

    Може и да е било 3 лева, някога. То едно време и безплатни зареждачки имаше - за зарибявка. А тоя, дето ги строи и поддържа, от какво ще печели?

    Ето ти например в Нидерландия най-голяма мрежа е ФастНед, при тях е 59 цента на теглен квч. Заради загубите и загряването става така, че платиш 100 пък заредиш 90-95, но хайде да го игнорираме. Среден разход на среден клас електромобил е 18квч/100км, тоест 10.60 евро или над 20 лева/100. Дизела ако ти харчи 5/100, трябва нафтата да е 4 лева, преди да ти стане по-изгоден електромобила.
    https://fastnedcharging.com/en/ev-charging-price

  92. 92 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Малко е, но е напредък. На тока няма как да сложат безумен акциз като на горивата !!!

  93. 93 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Малко е, но е напредък. На тока няма как да сложат безумен акциз като на горивата !!!
    —цитат от коментар 92 на valtoro


    Че той тока и сега си има акциз, виж си сметката в къщи!

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  94. 94 Профил на funordie
    funordie
    Рейтинг: 264 Неутрално

    До коментар [#92] от "valtoro":

    Това че на тока няма в момента акциз не означава че държавата няма да прибере парите които са и нужни за пътищата. Просто ако приходите от акциз на горивата намалеят, ще премести акциза от горивата в нещо друго. Например за изминато разстояние от автомобилите.

  95. 95 Профил на Ipolit
    Ipolit
    Рейтинг: 350 Неутрално

    По отношение нарастване търсенето на класически хибриди с 47% следва да се отбележи, че никой не ги търси, просто вече всичко на пазара е мек хибрид, че да отговарят на ограниченията за емисиите.
    Иначе електрическите коли са нещо хубаво. Но си имат кусури, несвързани с екологията. Цените са високи. Няма къде да се зареждат, ако човек няма гараж или не живее в къща. Не са подходящи за пътувания на дълги разстояния. Аз лично се надявам, че ще има някакъв пробив в акумулаторите, но по-скоро няма да има. Цените ще вървят нагоре, ще се правят по по-смотани технологии, че да не зависят толкова от Китайските редкоземни материали. Най-вероятно ще стане като при телефоните с Андроид - голяма смотана батерия, която да издържа примерно 500-600 км и се зарежда бавно. Хората сънуват някакви чудесии, но общо взето е ясно, че плътността на енергията в батериите е 1:35 спрямо бензина. Което значи, че ако с кола с ДВГ можем да минем 500 км с 35 литра, за електричка ще ни трябва 1 тон батерия.

  96. 96 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2753 Весело

    До коментар [#32] от "rumen_s":

    "даваш пари за да по-нови и чисти коли, а си икономисваш разходите за лечение на заболелите от мръсния въздух туземци."

    Тая мантра колко пъти ще се върти!? Нали по тоя начин бяха "субсидирани" пластмасите - даваш пари за нова пластмаса (еле за еднократна употреба) и "икономисваш" от лечение в следствие на мръсни съдове.
    Или другата от 70-те години - минаваш на "отпадъчната нафта" с нафтова печка (още нямаше лични дизелови автомобили) и икономисваш "гората", която осигурява чист въздух с ... много малко сажди (сега, екоталибаните като замърсиха дизела с мазнини, туриха пепел на онази "модерна инвестиция").

  97. 97 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2753 Весело

    До коментар [#93] от "rumen_s":

    "Че той тока и сега си има акциз, виж си сметката в къщи!"

    Да, има - 0% за киловатчас срещу 67 ст. за литър дизел и 74 ст. за бензин. Акцизът (и ДДС-то) са по-високи от себестойността на горивото! Това си е диктатура, като Татовата (с акциза на кафе, парфюми) както и да се гледа!

  98. 98
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  99. 99 Профил на pry131048991
    pry131048991
    Рейтинг: 37 Неутрално

    Няма страшно, след 15-20 години когато сегашните Евро електро автомобили започнат да сдават багажа и потеглят към бунището България всички ще можете да си закупите по един трета ръка електромер. Въпроса е от каде да им намерите нови батерии.

  100. 100 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2959 Весело

    Само изчакайте, 2022-2025-та да видите експонентата на S кривата. Това е само началото, началото на баира, следващите няколко години нарастването ще е експоненциално и с нарастваща стръмност!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK