Комисия към екоминистъра ще търси решения за насърчаване на покупката на електромобили

Комисия към екоминистъра ще търси решения за насърчаване на покупката на електромобили

© Цветелина Белутова, Капитал



Специализирана комисия за насърчаване на електрическата мобилност ще бъде създадена до три месеца към Консултативния съвет за зелената сделка, съобщи днес министърът на околната среда Борислав Сандов на кръгла маса за бъдещето на транспорта. В нея ще участват представители на държавни институции, бизнеса, учените и производителите и всички заинтересовани страни.


Целта на комисията е до есента да създаде дългосрочна визия и нов закон за насърчаване на електромобилността. Ключовите моменти в закона ще са стимули за развиване на мрежата от зарядни станции чрез опростяване на процедурите за свързване към електрическата мрежа и тяхното изграждане, задължаване на общините да осигурят места, на които да се направят зарядни станции, и т.н. Ще се обмислят и варианти за стимулиране на покупката на електромобили.


Целите на България са към средата на 2026 година броят на електрическите превозни средства да се увеличи от 3000 на 30 000. Към този момент в България трябва да има 10 хил. точки за заряд при малко над 500 сега.




Към този момент трябва да има и 20-30 хъба с бързи зарядни станции по основни пътни артерии - автомагистрали и първокласни пътища. Освен това се планират и 150-200 зарядни станции на входовете и изходите на градовете. Сандов подчерта, че държавата ще инвестира само в станции, за които няма интерес от частния бизнес, например на входовете на природните паркове.


До края годината Министерството на регионалното развитие и благоустройството пък трябва да направи анализ за степента на въздействие на автомобилите с двигатели с вътрешно горене върху замърсяването на въздуха в центровете на градовете и да направи предложения за регулации, базирани на принципа "замърсителят плаща".


Планира се също въвеждане на нискоемисионни зони в поне три града, в които живеят поне 1.5 млн граждани.
Борислав Сандов посочи, че спрямо 1998 година замърсяванията от транспорта са се увеличили с 40% на фона на намаляване на тези от промишленото производство.


На финала министърът посочи, че Министерството на околната среда и водите готви програма, насочена към купуване на нови електрически превозни средства за нуждите на министерства и държавни агенции.


Според председателя на асоциацията на производителите на автомобили и техните официални представители в България Храбрин Иванчев държавата трябва да предприеме няколко бързи стъпки, за да стимулира покупката на по-екологични автомобили. Първата крачка е по-строг контрол при първоначалната регистрация на колите втора ръка, а следващата е засилване на контрола при техническите прегледи. Иванчев подчерта, че за миналата година от Пътна полиция са спрели от движение само седем автомобила заради отделяни вредни емисии над нормите.


И това при положение че вече над половината от автопарка в България се състои от превозна средства на възраст над 20 години. От ААП предлагат и да се направят своеобразни досиета на всички автомобили, в които да се отбелязват всички ремонти по тях, технически прегледи и т.н.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK