
© Георги Кожухаров
С ръст на продажбите 16.9% през миналата година България е лидер сред страните от ЕС по този показател, показват данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА), разпространени днес. Те са само за леките коли, като в България сделките с тях са 28 684.
За сравнение - в Словения, в която живеят три пъти по-малко хора, са купени 46 339 нови автомобила. В сходната като население Словакия те са 78 741, но там има сериозно автомобилно производство.
Данните на АСЕА показват, че само 9 от общо 27 страни отчитат повече продажби в сравнение с 2021 година. За целия ЕС спадът на продажбите е 4.6% до 9.26 млн. броя. Това е най-ниският показател от 1993 година насам.
Добрата новина е, че декември е петият пореден месец на ръст на доставките на нови леки автомобили в Европейския съюз (+12.8%).
Поглед към представянето на автомобилните концерни показва, че единствено "Тойота груп" ("Тойота", "Лексус") и "Хюндай груп" ("Хюндай", "Киа") бележат ръст на продажбите съответно със 7.7 и 2.6%.
"Фолксваген груп" с неговите пет основни марки остава лидер на европейския пазар с 2.32 млн. доставки (-5.2%). Втората по обем на продажбите група е "Стелантис", която има 8 популярни бранда, сред които "Пежо", "Опел", "Ситроен" и т.н., продала 1.82 млн. леки автомобила (-14.1%). "Рено груп" са трети с почти 985 хил. доставки (-4.3%).