Какъв ще е ефектът след забраната на автомобилите с традиционни двигатели в Европа

Какъв ще е ефектът след забраната на автомобилите с традиционни двигатели в Европа

© Георги Пауновски



Държавите от Европейския съюз решиха от 2035 година в страните от съюза да спре продажбата на нови автомобили, отделящи емисии на въглероден диоксид. Това ще рече, че вече няма да се предлагат превозните средства с двигатели с вътрешно горене. Единствените изключения ще са за автомобилите, използващи е-горива. Логичният въпрос е какво ще последва от това, но предвид хоризонта от 12 години, преди забраната да влезе в сила, отговорите не са еднозначни.


Вече регистрираните замърсяващи автомобили остават на пътя


Това, което е сигурно е, че вече купените автомобили с двигатели с вътрешно горене ще могат да се ползват. Разбира се, възможни са регионални забрани в отделни части или цели градове, но пълно ограничаване не се предвижда. Няма и изискване те да ползват е-горива, като познатите горива от петролни деривати - бензин, дизел и пропан бутан ще продължат да се предлагат. Същото се отнася и за метана.


Ако нещо в законодателството и контрола в България не се промени и след 2035 г. подобни автомобили ще имат място на пътя.

© Георги Пауновски

Ако нещо в законодателството и контрола в България не се промени и след 2035 г. подобни автомобили ще имат място на пътя.




Върху потребителите ефект по-рано ще има една друга цел - от 2030 година предлаганите на пазара нови автомобили да имат 55% по-ниски емисии на въглероден диоксид. Постигането им ще е свързано с масова електрификация на моделите, като повечето от тях ще са някакъв тип хибрид. Това неминуемо ще се отрази на цената, а дизелът като гориво ще изчезне за моделите на масовите марки.


Как ще се отрази на цените


Друг ефект от готвените мерки вероятно ще е засиленото търсене на коли с двигатели с вътрешно горене , особено в последните години, преди влизането на ограничението в сила. Засиленото търсене също ще е свързано с поскъпване на моделите, вероятно ще се чака и по-дълго от нормалното.


Въпрос на частна инициатива: къде е България по електромобили и зарядни точки за тях
Въпрос на частна инициатива: къде е България по електромобили и зарядни точки за тях


Със сигурност нагоре след 2035 година ще се изстрелят и цените на употребяваните автомобили, особено на тези с мощни бензинови двигатели.


Дали въвеждането на забраната ще рече, че след 2035 година ще се купуват доста по-скъпи коли, тъй като в момента електромобилите се предлагат на по-високи цени, е трудно да се прогнозира. Производителите не спират да работят върху все по-достъпни батерии, които са основният оскъпяващ компонент в колите на ток и формират около 40% от тяхната цена. Цената ще падне и заради далеч по масовото производство.


Прогнозите към момента са, че към 2026 година себестойността на един електромобил и един автомобил с двигател с вътрешно горене ще се изравнят.

© Reuters

Прогнозите към момента са, че към 2026 година себестойността на един електромобил и един автомобил с двигател с вътрешно горене ще се изравнят.


Според прогноза на "Голдман Сакс" от началото на тази година, ако през 2022 година в света са купени около 10 млн. електромобира, през 2040-та те ще са вече 73 млн., или над 60% от общият обем. Последните прогнози са, че към 2026 година себестойността на един автомобил с традиционен двигател и такъв на ток ще се изравнят, като след това колите на ток ще са по-евтини за производство. Разбира се, съвсем друг въпрос е доколко това ще се отрази на крайната цена и доколко на печалбите на автомобилните компании.


Отворената врата


Доколко цитираните тук прогнози ще се сбъдна зависи до голяма степен и от приема на електромобилите сред потребителите. Ако техните основни минуси - висока цена, ограничен пробег, бавно зареждане и липса на достатъчно зарядни точки изчезнат, то може да се окаже, че за колите с двигатели с вътрешно горене просто няма да има купувачи.


В края на 2022 година "Порше" откри в Чили експериментална инсталация за производство на е-горива.

© Порше

В края на 2022 година "Порше" откри в Чили експериментална инсталация за производство на е-горива.


В случая обаче, че този сценарий не се случи, след настояване от Германия, се остави отворена една вратичка - продажби на автомобили, използващи т.нар. "е-горива" (повече за тях вижте тук). Изключението се прие, тъй като при производството им се улавя толкова въглероден диоксид, колкото се отделя при изгарянето им. Така е-горивата стават въглеродно неутрални.


Радан Кънев: Българската зелена политика не може да е само мрънкане срещу Брюксел
Радан Кънев: Българската зелена политика не може да е само мрънкане срещу Брюксел

Предимствата на е-горивата са, че могат да се използват от сегашните двигатели с вътрешно горене и да се транспортират по вече изградените логистични мрежи за традиционните горива. Големият въпрос е колко ще струват те и какви количества ще могат да се произвеждат. За момента е-горива не се синтезират в индустриален мащаб. Освен това, според Международният съвет по чист транспорт (The International Council on Clean Transportation - ICCT) цената е около 7 евро за литър при под 2 евро средно към днешна дата.


Според ICCT извличането на молекули въглероден диоксид от въздуха и водород от водата, прави производството на е-горивата твърде енергоемко. По предварителни оценки използването на възобновяема електроенергия за зареждане на батерията на електромобил е четири пъти по-ефективно, отколкото за производство на зелените горива.


Въпросът с контрола


Не липсват и мнения, че приетото изключение за е-горивата може да доведе до по-малко търсене на електромобилите от очакваното, като запази интереса към колите с традиционни двигатели с вътрешно гориво. Според проучване на една от най-големите неправителствени организации в Европа с акцент върху екологичният транспорт Transport&Environment (T&E), приетото под натиска на Германия изключение за е-горивата, може да доведе до продажбата на между 26 и 46 млн. по-малко електромобила до 2050 г., като в същото време стане причина за използването на 135 млрд. литра повече бензин и дизел.


Автомобилните производители тепърва започват тестове с е-горива в моделите, които са създадени да работят с горива от петролни продукти.

© Порше

Автомобилните производители тепърва започват тестове с е-горива в моделите, които са създадени да работят с горива от петролни продукти.


Важен въпрос е и как производителите ще решат въпроса с невъзможността колите, предназначени за е-горива, да не ползват конвенционални. По казуса ЕК ще разсъждава тепърва, като вече се говори за задължително снабдяване на пусканите на пазара след 2035 година автомобили със системи, които не позволяват използване на познатите към момента горива. И срещу това предложение обаче има критики, пак основно от Германия.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK