Рисунки от колекцията на Иван Радев (1921 – 2009)

30 юли – 15 септември 2019 г., Галерия Лоранъ

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Преслав Кършовски, Автопортрет с лула, 1933 , Туш, хартия, 17,1х13,4 см

Преслав Кършовски, Автопортрет с лула, 1933 , Туш, хартия, 17,1х13,4 см

Галерия "Лоранъ" представя изложба с рисунки от колекцията на Иван Радев (1921 – 2009). Тя се посвещава на големия български колекционер, който преди десет години напусна този свят.
Художникът Иван Радев целенасочено се сдобива със стотици и може би хиляди рисунки от български и световни автори и без съмнение приживе натрупва най-голямата подобна сбирка в страната.


През настоящата година това не е единственото събитие, провокирано от споменатата годишнина. През април шуменската галерия направи изложба "Колекцията на Иван Радев" с живописни, скулптурни и графични произведения, дарени на родния му град.


Иван Радев е роден през 1921 г. в Шумен. Завършва Художествената академия в София. След това прави зашеметяваща кариера. Отдава се на работа в различни области на дизайна, преподавател е по оформление на книгата в Академията и е главен художник на столицата. Дълги години изпълнява едни от най-авторитетните проекти в областта на пространственото оформление в страната и при български участия в чужбина.


Включен е в замисъла и устройството на НДК, избран е лично от Людмила Живкова. Заниманията му го свързват с най-добрите образци на българското пластично изкуство и го срещат с най-известните ни художници. Всичко това създава предпоставки за натрупването на ценни произведения. По мнението на специалисти колекцията на Иван Радев, която включва произведения от всички видове: живопис, графика, рисунка и скулптура, е сред най-големите в България.


Вкусът му към рисунката е съзнателен и целенасочен, а колекционирането – страст. В интервюта казва, че започва "хаотично", но с времето разбира, че една "истинска сбирка" трябва да има своя "физиономия". Опитва се да събира рисунки още като студент и продължава, докато работи за редица периодични издания и след това. Не обича да продава произведенията си, дори с огорчение говори за хората, които продават от колекциите си, като ги нарича "комерсанти".


По този начин се изгражда като личност, която подхожда с респект към художественото наследство.


Преди около две години галерия "Лоранъ" закупи от наследниците на Иван Радев над двеста рисунки и сега за втори път експонира част от тях. Този път изборът е над 30 етюда, скици, графики, илюстрации и проекти. Всичките произведения се показват за първи път и по същество са най-ценните от наследството на колекционера, които галерията притежава.


Между тях сякаш логично преобладават творбите на Илия Петров и това не ни учудва. Иван Радев е негов студент (завършва живопис при проф. Борис Митов и проф. Илия Петров), негов помощник при изпълнение на монументални проекти, а след години е и негов приятел и съсед. Естествено това не е основната причина за преобладаващия брой на тези творби, а отношението на Илия Петров към рисунката като към фундаментална част от творческия процес. Иван Радев е респектиран от умението на преподавателя си да улови момента и състоянието в рисунката.


Самият Иван Радев пише, че макар Илия Петров да е известен с картините и монументалните си творби, "голямата му любов е рисунката". Това до голяма степен повлиява върху колекционерския му интерес. Затова в изложбата комбинацията от рисунки на Илия Петров е разнолика, към тях принадлежат особено ценните проекти за монументалните исторически творби "Аспарух" от 1941 г. и "Аспаруховата конница", 1936 г.


Към тях добавяме още илюстрации, актови рисунки и любопитен портрет на художника Ненко Балкански. В салона на ул. "Оборище" 16 в София се забелязва, че доминират също и рисунките на Владимир Димитров – Майстора. Сред тях са няколко бързи пейзажни скици, проекти на тема жътва и жътвари, и категоричен портрет на художника Слави Генев.


За наша изненада се оформи серия от портрети и автопортрети на художници във вече популярния сценарий – портрет на колега. Дечко Узунов е портретуван от Панайот Панайотов. Профилът на Преслав Кършовски от Цено Тодоров, 1947 г., е миниатюрен и вглъбен, "надраскан" върху цигарена кутия. В друг портрет Майстора е обект на Преслав Кършовски, а в обратния вариант Преслав Кършовски е рисуван от Панайот Панайотов и др.


Любопитно заиграване има в работата на Христо Нейков, който си прави хумористичен автопортрет върху собственоръчно подписано писмо от СБХ като зам. председател. Изобразява се в ролята на футболист от отбора на ЦСКА в края на 70-те години.


В групата на работите от периода преди 1944 г. са няколко интересни карикатури. Между тях са творба на Кирил Буюклийски, рядко появяващите се шаржове на Иван Славов и др.


И до тук ще спрем с подробностите, резюмирайки, че включваме произведения от популярни и продуктивни автори с ценно наследство. Обръщаме се специално и към съвременните ценители на рисунката – не изпускайте шанса си да се сдобиете с оригинал от наследството на един от най-големите ни колекционери!

Повече

Изложби

Жокера

/ Филми 0
Жокера

Жокера

Виж видеото
Към звездите

Към звездите

Виж видеото
Да свалиш Уолстрийт

Да свалиш Уолстрийт

Виж видеото
Имението Даунтън

Имението Даунтън

Виж видеото
ТО: Част втора

ТО: Част втора

Виж видеото
Код: Ангелът

Код: Ангелът

Виж видеото
Angry Birds: Филмът 2

Angry Birds: Филмът 2

Виж видеото
Момчета за пример

Момчета за пример

Виж видеото
Цар Лъв

Цар Лъв

Виж видеото
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK