Премълчители

5 март - 14 април 2021 г., Галерия "Институт за съвременно изкуство"

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Галерия "Институт за съвременно изкуство"

Галерия "Институт за съвременно изкуство"

Антони Райжеков е един от малкото автори във визуалните изкуства в България (да не кажем единственият), който се фокусира върху работа със звук. Да, освен различните традиционни техники за създаване на изображения, звукът, съвсем сетивно и пространствено, е в състояние да извиква образи, сцени и пейзажи по начин, не по-малко въздействащ от визуалния образ.


Форматът на аудиоинсталацията с множеството синхронни аудио източници предлага цялостно потапяне на тялото в пространството на звука между виртуалното и материалното.


Звуковата инсталация "Премълчители" създава един своеобразен "хор на премълчаното", който обхваща важен период от близкото минало на България. 30 отворени консервени кутии съдържат високоговорители, които възпроизвеждат обработени интервюта на ключови фигури от политическия и обществения живот в България от 1989 г. до днес.


Интервютата са дигитално обработени, като са премахнати думите, а са оставени само възклицания, въздишки, нечленоразделни звуци на неудобство или такива, подсказващи премълчаване. Всички консервени кутии звучат едновременно, спазвайки естественото време на своя разговор - със събеседника, помежду си и с публиката в изложбата.


Антони Райжеков избира да работи с една особено въздействаща част от звуковия спектър - човешкия глас. Обикновено свързваме гласа с говора, с изказването, с комуникацията. В тази изложба обаче се сблъскваме с гласа преди, помежду и отвъд езика, за да открием дебрите на неизказаното, на премълчаното, на отказаното-да-бъде-изказано или на онова, което е невъзможно да бъде изказано.


Така както антрополозите се ровят в отпадъците на градовете, за да ни разкрият всички онези изтласкани страни от начина ни на живот, които не сме готови да признаем, авторът се рови в остатъците на речта с убеждението, че те могат да ни кажат повече за състоянието на публичното говорене, отколкото съдържанието на езика.


По един директен начин авторът заявява: Работата едновременно архивира и експонира "премълчаното", поставяйки го като една от възможните причини за състоянието на държавата, както и като метафора за онаследеното мълчание, атрофиралите публични медии и трудността за случването на демократични процеси без преодоляване на това така специфично "национално премълчаване".


Антони Райжеков е интердисциплинарен артист (р. 1980, София), живеещ между Виена и София. Работи на границата между перформативните, звуковите и визуалните изкуства. Учи театрална режисура и актьорско майсторство в НАТФИЗ (2001-2008), джаз импровизация във Виена Консерваториум (2008-2013) и информационни технологии - в серия от професионални курсове към LearningTree, Лондон.


Негови творби са представени в множество международни изложби, фестивали и форуми, измежду които: European Forum Alpbach (2019), EXPERIMENTA Биенале (2018) - Гренобъл, KLANGMANIFESTE Festival (2018) - Виена, Akademie Schloss Solitude (2017) - Щутгарт, ACT Festival (2016) - Гванджу, Южна Корея, ARS Electronica Center, Intermedia Body (2016) - Линц, Künstlerhaus Mousonturm - NODE (2015) - Франкфурт, Градска галерия Залцбург (2013 и 2018) и др.


От 2011 г. Антони Райжеков е асоцииран преподавател по експериментални медии в катедра "Медия и дигитални технологии" към Университета за приложни науки в Санкт Пьолтен (Австрия), а от 2016 г. е гост-преподавател по "Дигитални Изкуства" в Националната художествена академия - София, където в момента е докторант.

Повече

Изложби

За душата

/ Филми 0
За душата

За душата

Виж видеото
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK